Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-09, 22:28
  #3877
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Var inne och kollade på en Tesla S, pris 927.000 sek. Vem har råd med det?
Bolaget lär gå med förlust.
En bekant äger en Tesla. På vintern när radio och värme är på halveras körsträckan.
En journalist körde en elbil till Spanien, en totala laddningskostnaden landade på 11.000 sek.
Efter sex-sju år måste du byta batteri, vilket är svindyrt, plus att det gamla batteriet måste återvinnas metallurgiskt, vilket också är svindyrt.
På trettiotalet skulle man resa över atlanten med Zeppelinare, och den som kan sin historia vet hur det slutade.
El-bilar är en flopp, framförallt nu när vindkraft ska stå för elproduktionen.
Min Fermenta-radar slår i taket när det gäller Tesla.
Äger du aktier i Tesla så sälj för faan! NU!

De har billigare bilar. Bolaget går med vinst. Det finns en anledning till att de är värderade mer än typ alla biltillverkare ihop. Det är mycket billigare att köra elbil än fossilbil (om man kör långt). Du har fel angående batteribyte. Då dessa byten inte behövs är det billigt att köpa batterier på skroten (7000 kr/st). Det räcker med solceller på garageplatsen, så behöver du ingen mer energi för att köra 1500 mil/år.
Det enda rätt du har är att man inte ska köpa hypeade aktier.
Fossilbilar är nu förbjudna i Oslo efter 2 år fram i tiden. Fundera på den du...
Citera
2021-01-10, 07:14
  #3878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Fossilbilar är nu förbjudna i Oslo efter 2 år fram i tiden. Fundera på den du...
Frågan är om politikerna går i takt med väljarna. Annars kan det visa sig bli en dålig affär att välja aktier baserat på plakatpolitik.
Citera
2021-01-10, 07:26
  #3879
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Fossilbilar är nu förbjudna i Oslo efter 2 år fram i tiden.
Elbilarnas läge i Norge påverkar ju Teslas kurs. Men finns det länk till detta påstående. Jag hittar bara denna äldre artikel. I inledningen står det att affärsägarna protesterade mot totalt bilförbud. Så då förbjöd man parkering istället ...

https://www.google.com/amp/s/amp.the...cklash-parking
Citera
2021-01-10, 08:25
  #3880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
De har billigare bilar. Bolaget går med vinst. Det finns en anledning till att de är värderade mer än typ alla biltillverkare ihop. Det är mycket billigare att köra elbil än fossilbil (om man kör långt). Du har fel angående batteribyte. Då dessa byten inte behövs är det billigt att köpa batterier på skroten (7000 kr/st). Det räcker med solceller på garageplatsen, så behöver du ingen mer energi för att köra 1500 mil/år.
Det enda rätt du har är att man inte ska köpa hypeade aktier.
Fossilbilar är nu förbjudna i Oslo efter 2 år fram i tiden. Fundera på den du...

Grejen är väl att andra biltillverkare (VW, Renault t.ex.) säljer ju elbilar som bara den. Men visst finns det en chans att Tesla blir som Apple fast med bilar, vem vet.
Citera
2021-01-10, 11:43
  #3881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montanah
Grejen är väl att andra biltillverkare (VW, Renault t.ex.) säljer ju elbilar som bara den. Men visst finns det en chans att Tesla blir som Apple fast med bilar, vem vet.

Har aldrig förstått hypen kring apples telefoner. Tycker alla asiatiska företag gör minst lika bra telefoner.
Citera
2021-01-10, 12:03
  #3882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montanah
Grejen är väl att andra biltillverkare (VW, Renault t.ex.) säljer ju elbilar som bara den. Men visst finns det en chans att Tesla blir som Apple fast med bilar, vem vet.
Du menar 12% marknadsandel? Det skulle verkligen motivera ett börsvärde på över 800 miljoner dollar.. Sen säljer apple lurar med typ 50% marginal, varannat år till samma kunder, blir nog svårt för någon biltillverkare att göra det.
Citera
2021-01-10, 13:56
  #3883
Medlem
KuKluxKlans avatar
Blankade hårt i Tesla innan stängning i fredags 8/1.
Bear x4 VON17 är det certet jag köpt.
Citera
2021-01-10, 14:30
  #3884
Avstängd
wwrs avatar
Giga Berlin anställer folk, påstår de. Det viktigaste är att man tänker precis som alla andra på företaget. Det blir nog bra.
Citat:
In the interview, they check whether the applicant’s mindset matches Tesla. The [HR Manager] asked me neither about academic achievements nor degrees. She wanted to know why I actually want to go to Tesla. Identification with the brand and the mission is extremely important to them,
https://www.teslarati.com/tesla-giga...alary-bonuses/

Inga helt klara signaler att Giga Berlin-bygget återupptagits.
Citera
2021-01-10, 16:52
  #3885
Medlem
Aston-Martins avatar
Ser ett ras på 60-70% i Tesla runt Q2-Q3.

/AM
Citera
2021-01-10, 17:14
  #3886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
Blankade hårt i Tesla innan stängning i fredags 8/1.
Bear x4 VON17 är det certet jag köpt.

Beklagar. Varför? Gå aldrig mot trenden på det sättet. Aktien var otroligt stark i fredags.

På längre sikt tror jag aktien går ner och jag äger inga aktier i Tesla själv. Är sur som fan att jag missade uppgången.

Men nästa vecka går den antagligen upp.
Citera
2021-01-10, 18:02
  #3887
Medlem
JoeBidens avatar
Men... Hur har insiderköp vs sälj sett ut på senaste tid? Säg året 2020. Det brukar skvallra något om vad företagsledningen och co tror om ett företags framtid på sikt.
Citera
2021-01-10, 18:13
  #3888
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montanah
Grejen är väl att andra biltillverkare (VW, Renault t.ex.) säljer ju elbilar som bara den. Men visst finns det en chans att Tesla blir som Apple fast med bilar, vem vet.

Hahaha, "säljer som bara den". Roligaste skämtet jag hört hittills. Ni förstår inte tillgång och efterfrågan va?

Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
Blankade hårt i Tesla innan stängning i fredags 8/1.
Bear x4 VON17 är det certet jag köpt.

Hur mycket minus vågar du gå innan du säljer? Kommer du sälja direkt när du är 2-5% minus? Eller ska du sitta över flera dagar? Själv la jag 100k på bull på flertalet utspridda hävstänger.

Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Ser ett ras på 60-70% i Tesla runt Q2-Q3.

/AM

Du menar när de börjar få sina fabriker klara och efter försäljningsrekord i Q1 och Q2 så ska den helt plötsligt rasa? Ja, om coronavågen nummer två eller tre kommer stenhårt och alla stänger ner teslafabrikerna så kan den ju helt klart dippa lite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback