Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-07, 22:13
  #3841
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Snålvarianten SR+ vit med vit interiör, tjänstebilsavtalet räcker inte riktigt hela vägen att fläska på mer än så
Kört en del Tesla innan och autopiloten är anledningen att jag köpte både aktien och bilen
Haha samma här. Körde en model 3 och köpte aktier samma dag
Äger ingen egen än dock.
Citera
2021-01-07, 22:39
  #3842
Medlem
Vad tror ni? Orkar Tesla gå upp över 1000USD och en ytterligare överraskande 5:1 splitt och få med spararna som inte trodde på denna första gången?
Citera
2021-01-07, 22:43
  #3843
Medlem
Nordoxens avatar
Jag tror tesla mycket väl kan nå 1000 usd, inte för att bolaget är värd så mycket men pga FOMO och hypen som får fler att hoppa in och driva kursen uppåt. Påminner om bitcoin. För mig känns det dock som ett korthus, folk bör vilja realisera vinsterna inom kort och det räcker med en dålig nyhet föe att kursen ska dyka tror jag. Men för den som har kapital nog och är beredd att gå in kort och hålla sig uppdaterad tror jag det finns god vinst att plocka hem.
Citera
2021-01-07, 23:14
  #3844
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Jag tror tesla mycket väl kan nå 1000 usd, inte för att bolaget är värd så mycket men pga FOMO och hypen som får fler att hoppa in och driva kursen uppåt. Påminner om bitcoin. För mig känns det dock som ett korthus, folk bör vilja realisera vinsterna inom kort och det räcker med en dålig nyhet föe att kursen ska dyka tror jag. Men för den som har kapital nog och är beredd att gå in kort och hålla sig uppdaterad tror jag det finns god vinst att plocka hem.

Sålde mina 80 aktier när kursen låg på 735 för 3 dagar sen. Den nosade på 740 3 gånger och gick ner varje gång... tänkte att gud vet hur marknaden kommer reagera på röstningen om senaten så kanske bättre att jag håller mig utanför deras marknad för tillfället. Skiten steg till 750 efter stängning och har stegrat som fan sen dess. Gissa om man känner sig dum

edit: uppe på 833 nu. Tänk att jag sålde hela 80 aktier för ca 100 usd mindre för bara 3 dagar sen...
__________________
Senast redigerad av C0w 2021-01-07 kl. 23:23.
Citera
2021-01-08, 00:02
  #3845
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Jag tror tesla mycket väl kan nå 1000 usd, inte för att bolaget är värd så mycket men pga FOMO och hypen som får fler att hoppa in och driva kursen uppåt. Påminner om bitcoin. För mig känns det dock som ett korthus, folk bör vilja realisera vinsterna inom kort och det räcker med en dålig nyhet föe att kursen ska dyka tror jag. Men för den som har kapital nog och är beredd att gå in kort och hålla sig uppdaterad tror jag det finns god vinst att plocka hem.
Många blankare som passerat revy i detta bolag hahaha.. men lycka till du.
Citera
2021-01-08, 00:04
  #3846
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Sålde mina 80 aktier när kursen låg på 735 för 3 dagar sen. Den nosade på 740 3 gånger och gick ner varje gång... tänkte att gud vet hur marknaden kommer reagera på röstningen om senaten så kanske bättre att jag håller mig utanför deras marknad för tillfället. Skiten steg till 750 efter stängning och har stegrat som fan sen dess. Gissa om man känner sig dum

edit: uppe på 833 nu. Tänk att jag sålde hela 80 aktier för ca 100 usd mindre för bara 3 dagar sen...

Hade lika gärna kunnat inträffa så som du var rädd för. Det är en gamble. Men viktigt att inte bli för girig också, så många bränner sig i slutändan.
Citera
2021-01-08, 01:18
  #3847
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Jag tror tesla mycket väl kan nå 1000 usd, inte för att bolaget är värd så mycket men pga FOMO och hypen som får fler att hoppa in och driva kursen uppåt. Påminner om bitcoin. För mig känns det dock som ett korthus, folk bör vilja realisera vinsterna inom kort och det räcker med en dålig nyhet föe att kursen ska dyka tror jag. Men för den som har kapital nog och är beredd att gå in kort och hålla sig uppdaterad tror jag det finns god vinst att plocka hem.
För mig ter det sig som rent vansinne. Åtminste vad gäller biltillverkning. Nu är det ju mer än bara biltillverkning och det är ju batterier, självkörningen, möjligen aihårdvara, energilagringssystem och så också och där finns det ju kanske mer pengar.

Men jag tycker det är så absurt att människor typ verkar se det som att Tesla kommer vara den enda elbilen som kommer säljas i framtiden och bara därav skulle det vara värt hur mycket som helst. Så kommer det ju inte att vara utan det kommer ju finnas andra aktörer med och deras värderingar är inte på långa vägar i närheten.

Vad allt det där andra är värt har jag ingen aning om. Jämföra bil mot bil kanske går mot typ Volkswagen eller något dock är det ju andra delar nu med och jag vet inte hur mycket Tesla kommer göra själva och vad Volkswagen kanske köper från andra och vad det resulterar i.

Även vad gäller batteritillverkning är jag inte övertygad om att Tesla kommer vara de enda och de som säljer bäst batterier. Är det tillräckligt stor tröskel för konkurrenter att komma in att det inte är värt att försöka så för all del, där Tesla ligger längst fram där är väl just i hur tränat deras AI-system är men det är ju åtminstone ett lösbart problem och jag tror inte andra ger upp och Tesla är antagligen ok med att licensera sitt också, vilket såklart genererar intäkter det med.

Generellt verkar ju inte folk förstå sig på värderingar av aktier gentemot faktiska förmögenheter, pengar, köpkraft, löner, flöden av pengar o.s.v..

I praktiken kunde ju 1 Tesla aktie handlats för dubbla priset imorgon. Vips hade det handlas till dubbla priset och värderingen utifrån handeln hade påståtts vara det. Närmare 10 biljoner kronor som uppstod i tomma intet? Nä. Det kom inte in några 10 biljoner i Tesla för det och ingen fick 10 biljoner på sitt konto. Om alla försökte sälja sina aktier för $1800 / st eller så så skulle det rimligtvis inte gå.

Det faktiska värdet på Tesla är ju okänt. Det går ju att försöka gissa men vad det är är ju svårt att säga. Priset varierar.
Citera
2021-01-08, 01:19
  #3848
Medlem
Samuel332s avatar
Haha avundsjuk på alla er lyckostar som investerade under splitten själv la man allt på Apple
Citera
2021-01-08, 01:48
  #3849
Avstängd
wwrs avatar
Googles Waymo slutar kalla tekniken för "självkörande" och kallar den istället för "autonom". Bl.a eftersom "självkörande" gör att förarna överskattar tekniken.
Citat:
Today, we changed our name from Let’s Talk Self-Driving to Let’s Talk Autonomous Driving.

Research finds that human drivers operating vehicles that have been marketed as self-driving may not realize the importance of being constantly vigilant and become over-reliant on assistive features.

Researchers find people consistently overestimate the capabilities of driver-assisted features.
https://www.ltad.com/news/weve-chang...heres-why.html

Men det stoppar väl knappast "level 5 Elon"?
Citera
2021-01-08, 08:55
  #3850
Medlem
Jag kollade på Tesla våren 2020 och tyckte att aktien var för dyr för att vara värd att investera i och då var den värd 200 dollar, dvs runt 1600 kr. Jag ångrar mig. Jag har knappt råd med en aktie i dagsläget.
Citera
2021-01-08, 09:39
  #3851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Jag tror tesla mycket väl kan nå 1000 usd, inte för att bolaget är värd så mycket men pga FOMO och hypen som får fler att hoppa in och driva kursen uppåt. Påminner om bitcoin. För mig känns det dock som ett korthus, folk bör vilja realisera vinsterna inom kort och det räcker med en dålig nyhet föe att kursen ska dyka tror jag. Men för den som har kapital nog och är beredd att gå in kort och hålla sig uppdaterad tror jag det finns god vinst att plocka hem.
Var inne och kollade på en Tesla S, pris 927.000 sek. Vem har råd med det?
Bolaget lär gå med förlust.
En bekant äger en Tesla. På vintern när radio och värme är på halveras körsträckan.
En journalist körde en elbil till Spanien, en totala laddningskostnaden landade på 11.000 sek.
Efter sex-sju år måste du byta batteri, vilket är svindyrt, plus att det gamla batteriet måste återvinnas metallurgiskt, vilket också är svindyrt.
På trettiotalet skulle man resa över atlanten med Zeppelinare, och den som kan sin historia vet hur det slutade.
El-bilar är en flopp, framförallt nu när vindkraft ska stå för elproduktionen.
Min Fermenta-radar slår i taket när det gäller Tesla.
Äger du aktier i Tesla så sälj för faan! NU!
Citera
2021-01-08, 10:53
  #3852
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Var inne och kollade på en Tesla S, pris 927.000 sek. Vem har råd med det?
Bolaget lär gå med förlust.
En bekant äger en Tesla. På vintern när radio och värme är på halveras körsträckan.
En journalist körde en elbil till Spanien, en totala laddningskostnaden landade på 11.000 sek.
Efter sex-sju år måste du byta batteri, vilket är svindyrt, plus att det gamla batteriet måste återvinnas metallurgiskt, vilket också är svindyrt.
På trettiotalet skulle man resa över atlanten med Zeppelinare, och den som kan sin historia vet hur det slutade.
El-bilar är en flopp, framförallt nu när vindkraft ska stå för elproduktionen.
Min Fermenta-radar slår i taket när det gäller Tesla.
Äger du aktier i Tesla så sälj för faan! NU!

En synnerligen oinitierad och usel analys. Däremot har du helt rätt i att man bör sälja de aktier man eventuellt äger. Fair value bör ligga en bra bit under 10 % av nuvarande kurs och snarare ner mot 20-30 USD/aktie.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback