2021-01-07, 14:35
Medlem
Tycker förövrigt att det är dags för Sverige att göra något åt psykvården nu. Allt för ofta man hör om galningar som rymmer. Under all jävla kritik är vad det är. Är det likadant som i äldreomsorgen? Fullt med importer utan utbildning som inte kan sköta sitt jobb?

Hoppas personalen är nöjda nu. Jävla pissluffare.
Citera
2021-01-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Nej, det är inte troligt.

Jo tyvärr är det det
Citera
2021-01-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Kan någon länka bild aset? Vill se hur fanskapet ser ut så att jag kan sänka honom om man råkar springa på honom i framtiden.

https://www.google.com/amp/s/petterssonsblogg.se/2020/12/15/knivmordaren-mikolaj-kowalew-har-rymt-fran-sluten-rattspsykiatrisk-klinik-i-huddinge/amp/
Citera
2021-01-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
https://www.google.com/amp/s/petterssonsblogg.se/2020/12/15/knivmordaren-mikolaj-kowalew-har-rymt-fran-sluten-rattspsykiatrisk-klinik-i-huddinge/amp/

Ja det var en härdad människa må jag säga.
Citera
2021-01-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Kan någon länka bild aset? Vill se hur fanskapet ser ut så att jag kan sänka honom om man råkar springa på honom i framtiden.

Han springer nog ifrån någon vårdare igen om cirka 3-4 år. Då blir det öppen jakt...
Citera
2021-01-07, 14:39
Medlem
Det är inte särskilt lätt att bli dömd till rättspsykiatrisk vård, våra fängelser är fulla av psykotiska fångar som borde ha dömts till tvångsmedicinering och vård istället för fängelse, där de bara blir sjukare och mer paranoida av att sitta inlåsta. Jag har en anhörig som är schizofren och begick våldsbrott under psykos, han häktades direkt och satt häktad tills dom föll. Det var uppenbart när man läste vittnesmål och FUP att han var psykotisk när brottet begicks men utredningen kom fram till att han var frisk och han dömdes till fängelse. Vi anhöriga ringde och skrev till anstalten att han är sjuk i schizofreni och behöver medicinering, men de lät honom bara sitta och ruttna i cellen med obehandlad psykos. Så när han blev utsläppt och vi mötte honom utanför häktet var han sjukare än någonsin. Paranoid och psykotisk satt och mumlade för sig själv, skakade och stirrade hatiskt omkring sig på pendeln när vi åkte hem med honom. Hade inte vi anhöriga mött honom utanför hade de bara släppt ut honom på gatan i det skicket. Jag var chockad, hade aldrig sett honom sådan. När han är frisk är han en toppenbra kille, ansvarsfull och helt normal som vem som helst.

Naturligtvis rymde han första natten och begick nya våldsbrott, eftersom han inte hade LPT kunde vi anhöriga inte göra något och eftersom han helt saknade sjukdomsinsikt vägrade han träffa läkare. Vi lyckades lura honom att träffa läkare till slut och förmådde honom att börja medicinera men som anhörig till en vuxen psykiskt sjuk person har du inte mycket att sätta emot, du kan inte tvinga honom till något.

I hans fall hade det varit bättre att bli dömd till rättspsykiatrisk vård så han hade fått medicinering och vård, eller att åtminstone läkarna på fängelset skrev ut medicin. Jag har läst anteckningarna från läkarundersökningarna som gjordes, läkaren har bara frågat om han är fysiskt och psykiskt frisk varpå han svarat ja och då ansågs det utrett.
Citera
2021-01-07, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Undrar var han höll till under rymningen? Uteliggning eller hemma hos någon? Hur fick han mat? Kan han ha bott hos någon av dem polisen grep och sedan släppte?

Att fixa mat är nog inte så svårt, bara att snatta i affärer, käka upp rester som folk lämnar på mcdonalds tillexempel.

Däremot tak över huvudet och nånstans att sova kan nog vara knepigare nu när det är vinter.
Citera
2021-01-07, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Boyvonder
Jo tyvärr är det det

Nej, jag tror dom kommer höja säkerheten markant då det handlar om en rymningsbenägen dubbelmördare.
Citera
2021-01-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Det är inte särskilt lätt att bli dömd till rättspsykiatrisk vård, våra fängelser är fulla av psykotiska fångar som borde ha dömts till tvångsmedicinering och vård istället för fängelse, där de bara blir sjukare och mer paranoida av att sitta inlåsta. Jag har en anhörig som är schizofren och begick våldsbrott under psykos, han häktades direkt och satt häktad tills dom föll. Det var uppenbart när man läste vittnesmål och FUP att han var psykotisk när brottet begicks men utredningen kom fram till att han var frisk och han dömdes till fängelse. Vi anhöriga ringde och skrev till anstalten att han är sjuk i schizofreni och behöver medicinering, men de lät honom bara sitta och ruttna i cellen med obehandlad psykos. Så när han blev utsläppt och vi mötte honom utanför häktet var han sjukare än någonsin. Paranoid och psykotisk satt och mumlade för sig själv, skakade och stirrade hatiskt omkring sig på pendeln när vi åkte hem med honom. Hade inte vi anhöriga mött honom utanför hade de bara släppt ut honom på gatan i det skicket. Jag var chockad, hade aldrig sett honom sådan. När han är frisk är han en toppenbra kille, ansvarsfull och helt normal som vem som helst.

Naturligtvis rymde han första natten och begick nya våldsbrott, eftersom han inte hade LPT kunde vi anhöriga inte göra något och eftersom han helt saknade sjukdomsinsikt vägrade han träffa läkare. Vi lyckades lura honom att träffa läkare till slut och förmådde honom att börja medicinera men som anhörig till en vuxen psykiskt sjuk person har du inte mycket att sätta emot, du kan inte tvinga honom till något.

I hans fall hade det varit bättre att bli dömd till rättspsykiatrisk vård så han hade fått medicinering och vård, eller att åtminstone läkarna på fängelset skrev ut medicin. Jag har läst anteckningarna från läkarundersökningarna som gjordes, läkaren har bara frågat om han är fysiskt och psykiskt frisk varpå han svarat ja och då ansågs det utrett.

Kan bara hålla med många på fängelse borde sitta på rättspsyk det är ett lotteri vem som får rpv och vem som får fängelse men det finns medicin som funkar och har man tur så får man den på kåken men det är ett undantag och det finns intagna på rättspsyk som aldrig ska släppas ut
Citera
2021-01-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Nej, jag tror dom kommer höja säkerheten markant då det handlar om en rymningsbenägen dubbelmördare.

Tyvärr inte vården börjar bara om och om ett år har han promenader igen men troligtvis så flyttas han till en annan vårdinrättning som bättre kan hålla honom kvar tex säter
Citera
2021-01-07, 14:47
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
"Inte varit för avsikt att skada"

Muhahahhaha.

Få som klarar en kniv i bröstet utan att skadas.

Lås in fanskapet på livstid.

Ja och Idioten ber om ursäkt ! Be om ursäkt gör man när man spillt ut någons öl eller dylikt. Vad tror han ska ske när han hugger en person upprepade gånger med kniv , inte avsikt döda! Vilken IDIOT!
Citera
2021-01-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Ja och Idioten ber om ursäkt ! Be om ursäkt gör man när man spillt ut någons öl eller dylikt. Vad tror han ska ske när han hugger en person upprepade gånger med kniv , inte avsikt döda! Vilken IDIOT!

Ett jävla hån att advokaten ens framför det. Det är som att spotta Joakim familj i ansiktet. Fullständigt respektlöst.

Vissa saker ska man bara hålla tyst om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in