Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-07, 06:39
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Vid sidan av detta forum i Flashback, vad finns det för resurser gällande information om aktuella regler för resor, främst gällande Covid?

Vad gäller visum brukar ambassadernas hemsidor vara bra. Gäller samma för Covid-regler?

Hur tar man bäst reda på om man kan bli krävd på Covidtest vid inresa (avresa, av flygbolaget), karantänsbestämmelser etc

Vilka forum, informationstavlor vid sidan av Flashback är bäst för att finna ut de aktuella reglerna för resor mellan länder?

Lonely Planets (sedermera bbc, tyvärr) klassiska forum Thorn Tree stängde för nya inlägg i april 2020! (istället för att öka informationen!!)
Citat:
Today (13/04/2020), we’ve made the difficult decision to set Thorn Tree to read-only status during these turbulent times. This means that no new topics or replies will be permitted until further notice once the change goes into effect. Unfortunately, we do not know exactly when or how we will resume activity. But we will use this time to re-envision the product for the new landscape.

Thorn Tree forums have been a staple for travel advice, itinerary recommendations, and trip reports since 1996 - longer than most of the social networks used by travelers today. We thank all our moderators, contributors, engineers and visitors for their enthusiasm and hard work that kept Thorn Tree alive for all of these years.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-07 kl. 06:49.
Citera
2021-01-07, 06:53
  #2
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcknfuck
Prata med "din" resebyrå.
Det är ett bra förslag. Men köper man bara flygbiljett via Internet måste man oftast söka andra vägar.
Citera
2021-01-07, 07:09
  #3
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcknfuck
Varför då?
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019...l-notices.html
Flashback har hängt upp sig för mig så jag har lite svårt att diskutera och jag tänker just nu inte diskutera nyttan av att veta reglerna.

Jag tänkte bara att man kunde samla informationsresurserna i denna tråd.

Det förefaller vara en bra länk du skickade. Svenskar helt förbjudna inresa i USA vad jag kan se. Den proxy jag körde klarade inte att se allt.
Citera
2021-01-07, 07:20
  #4
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcknfuck
Epidemin har inget statiskt läge, vill du ut och resan så gå in till/ring/chatta med resebyrån, dom har koll.
Dom jobbar med att förmedla och sälja resor.
Vi har redan haft det förslaget. Det hjälper inte alltid för länder dit man inte kan hitta en resebyrå. Byråns jobb är dessutom att främst hjälpa de som reser med den byrån. Så jag lämnar diskussionen en stund och hoppas det kommer fler bra förslag.
Citera
2021-01-07, 07:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcknfuck
Menar du att dom bara står till tjänst till dom som köpt resor?

Ja, varför skulle dom svara gemene man?
Citera
2021-01-07, 12:45
  #6
Moderator
yz44s avatar
Ambassaderna för berörda länder bör ha informationen du söker.
Flygbolaget när det gäller själva resan.
Men med tanke på att det snabbt kan förändras så kan du inte vara säker.
Citera
2021-01-07, 12:59
  #7
Medlem
UD:s app resklar.
Så klickar du i notifications för dom länder som är aktuella, så får du push när nått nytt händer...
Citera
2021-01-07, 13:26
  #8
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Ambassaderna för berörda länder bör ha informationen du söker.
Flygbolaget när det gäller själva resan.
Men med tanke på att det snabbt kan förändras så kan du inte vara säker.
Det är ett bra förslag med flygbolagen, men när man checkar in sköts det ofta av andra företag. Deras regler är inte så lätta att hitta. Men databasen Timatic verkar ha börjat ta med Covid. (Vad gäller visa har Timatic haft en formulering "resande utan retur/vidare-biljett kan avvisas" och check-in försökte få resenärer att köpa returbiljetter som ofta inte behövdes. - Även resande med returbiljett kan avvisas. Men det är en annan historia.)

Men det finns alltså ingen speciell sajt som försöker följa Covid-reglerna och deras tillämpning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-07 kl. 13:33.
Citera
2021-01-26, 21:29
  #9
Medlem
Exakt, det finns inte EN sida. Läget och regler ändras konstant, olika länder har olika bra sidor/resurser för deras regler. DU som resenär måste hålla koll på mycket: karantän, testning, intyg, kommer flyget gå, får flyget landa, vad säger UD, gäller din reseförsäkring.

Om du väljer att resa under dessa speciella tider får du stå ditt kast, du tar risken.

De gånger jag velat resa har jag kört med någorlunda smart googling på engelska. Det i kombo med att läsa svenska ambassadens/UDs sida för landet (googla på svenska) kanske även kolla UK eller US rekommendationer vilka är lättlästa.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3295346

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback