Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Bör vi fortsätta med globalism?
Ja, varför sluta med ett vinnande recept!?
25,40%
16 röster
Nej, dags för nationalism igen, omväxling förnöjer!
74,60%
47 röster
2021-01-01, 14:24
  #397
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu står det 28-13 till nationalism i omröstningen så de röstande verkar anse att vi röstat om de negativa effekterna av globalism, dvs maktcentralisering.

Du menar väl inte att en omröstning på forumet Flashback är fingervisande för vad svenska folket tycker om globalisering eller EU?
Citera
2021-01-01, 15:29
  #398
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Även här finns det suddiga begrepp. Jag menar bestämt att "globalisterna" har överdrivit klimatfrågan/flygskam och åtgärderna mot Corona/reserestriktioner. Så i dessa fall medför globalisering mindre rörlighet.

För att kontrollera folk på stort avstånd måste de låsas fast. Om folk kan röra sig hotas centralstyrningen. I Kina måste man söka tillstånd för att flytta. Jag tror Sovjetunionen hade något liknande.

Globalisterna vill kontrollera populationen så detaljerat de kan. Vad de inte vill är fri rörlighet som t.ex. 100000 polacker i England för detta innebär att folk från fattigare länder söker sig till de rikare för tjäna mer pengar vilket är tvärt om vad globalisterna vill. Globalisterna vill kontrollera hur folk flyttar så att de kan tvinga folk att arbeta för rena slavlöner utan möjlighet att flytta för att förbättra sin ekonomiska situation. Globalisterna likt i Kina (vilket skulle var partieliten där), äger alla företag och de vill så klart ha en stor skara arbetare som de kan välja och vraka mellan som jobbar för svältlöner. Om folk kan flytta omkring som de vill motverkar ett sådant mål.

Jag skrev det här för flera år sedan men folk förstod inte för de trodde att EU handlade om fri rörlighet av arbetskraft. Korrekt, men det vara enbart ett sätt att sälja in EU för befolkningen i början. Globalisternas framtids EU är fri rörlighet av arbetskraft som de bestämmer var de ska vara.
Citera
2021-01-01, 17:15
  #399
Medlem
Demokrati.Hongkongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att stoppa penningrullningen till Bryssel betyder inte att handeln försämras. Storbritannien har just gjort det idag. Inga mer skyhöga avgifter. Bara svenska mutade politiker som fortsätter betala. Storbritannien fick t.o.m. frihandelsavtal.

Storbritanniens frihandelsavtal med EU gäller bara varor. Men 90% av Storbritanniens export till EU är tjänster, särskilt finansiella tjänster, och de omfattas inte av frihandelsavtalet.

Storbritanniens inkomster kommer att minska väldigt mycket framöver, eftersom att britternas tjänster kommer att beläggas med extra tullar och skatter, och ibland förbjudas helt i EU. Gäller särskilt britternas finansiella tjänster.

Finanssektorn i London står för 20% av hela brittiska ekonomin, säljer huvudsakligen finansiella tjänster till resten av EU, och bidrar enormt till brittiska statens skatteintäkter. Finanssektorn omfattas inte av frihandelsavtalet, och kommer att drabbas mycket hårt av Brexit. Avsevärt värre för Storbritannien än några medlemsavgifter till EU.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är ett steg på vägen som visar att det går att stoppa globaliseringen.

EU är INTE globalisering utan regionalisering, och därför kan man inte stoppa globaliseringen genom Brexit eller några andra utträden ur unionen.

De senaste fyra decenniernas globalisering har främst bestått i Västs handel med Kommunistkina.

Vill du stoppa globaliseringen, så ska du argumentera och verka för att EU, och resten av Väst, slutar att handla med den totalitära folkmords- och Kommunistparti-diktaturen Kina.
Citera
2021-01-01, 18:39
  #400
Medlem
Sinestros avatar
Lyssnade på Rapport kl 18.00. och noterade att åtta styck brittiska passagerare nekats inresa i Sverige pga att de saknade giltiga Covid 19-tester. Det kinesiska social creditsystemet smygs alltså nu sakta men säkert in också i Väst. Det är så det är planerat sedan länge från högre ort (NWO).

Det är bara att ta av sig hatten för deras listighet, och se till att ta sitt test eller vaccin innan resa.
Citera
2021-01-02, 01:51
  #401
Medlem
Legerdemains avatar
Globalisterna avancerar:

https://www.friatider.se/eu-mote-lat...reditvardighet

Vi är på väg mot en diktatur i klass med Kinas. Allt under parollen ”mänskliga rättigheter”.
Citera
2021-01-02, 02:03
  #402
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokrati.Hongkong
Storbritanniens frihandelsavtal med EU gäller bara varor. Men 90% av Storbritanniens export till EU är tjänster, särskilt finansiella tjänster, och de omfattas inte av frihandelsavtalet.

Storbritanniens inkomster kommer att minska väldigt mycket framöver, eftersom att britternas tjänster kommer att beläggas med extra tullar och skatter, och ibland förbjudas helt i EU. Gäller särskilt britternas finansiella tjänster.

Finanssektorn i London står för 20% av hela brittiska ekonomin, säljer huvudsakligen finansiella tjänster till resten av EU, och bidrar enormt till brittiska statens skatteintäkter. Finanssektorn omfattas inte av frihandelsavtalet, och kommer att drabbas mycket hårt av Brexit. Avsevärt värre för Storbritannien än några medlemsavgifter till EU.



EU är INTE globalisering utan regionalisering, och därför kan man inte stoppa globaliseringen genom Brexit eller några andra utträden ur unionen.

De senaste fyra decenniernas globalisering har främst bestått i Västs handel med Kommunistkina.

Vill du stoppa globaliseringen, så ska du argumentera och verka för att EU, och resten av Väst, slutar att handla med den totalitära folkmords- och Kommunistparti-diktaturen Kina.
Vad gäller tjänstesektorn omfattas inte den av detta avtal. Den brukar anses falla under EU:s "inre marknad". Storbritannien gick ur EU vilket innebar att gå ur den inre marknaden. Nu reglerar Storbritannien själva hur utländska företag etablerar sig i landet och brittiska företag måste själva etablera sig i EU under deras regler.

Storbritannien ville ha ett frihandelsavtal av Kanadas typ. EU sade först nej, men sedan vek sig EU. Storbritannien kan fortsätta frihandla men utan att betala de skyhöga avgifter som vi gör. Därför vågar inte våra politiker kommentera avtalet.

Det språkliga lämnar jag i denna tråd. EU innefattar att flytta pengar och inflytande från medlemsländerna till Bryssel. Denna centralisering är ett led i globaliseringen. Därför använder jag ordet globalisering. När makten flyttas bort från folket minskar demokratin. Övervakningen tilltar. Människor måste låsas ned med restriktioner av den typ som de överdrivna Corona-bestämmelsena innebär.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-02 kl. 02:05.
Citera
2021-01-02, 14:22
  #403
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU innefattar att flytta pengar och inflytande från medlemsländerna till Bryssel. Denna centralisering är ett led i globaliseringen. Därför använder jag ordet globalisering.

Håller med dig om detta isolerat. EU är ett led i globaliseringen.

Brexit är dock också ett led i globaliseringen. Nu kommer UK att handla mer med sina gamla asiatiska stater som Indien och Pakistan, och deras migration kommer att komma därifrån istället för ifrån polen. UK vill ha mer globalisering, inte mindre.
Citera
2021-01-02, 22:41
  #404
Medlem
Demokrati.Hongkongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
tjänstesektorn [...] brukar anses falla under EU:s "inre marknad". Storbritannien gick ur EU vilket innebar att gå ur den inre marknaden.

EUs inre marknad omfattar fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och människor.

UKs frihandelsavtal omfattar endast varor, alltså bara en av den inre marknadens fyra komponenter: fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och människor.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Storbritannien kan fortsätta frihandla men utan att betala de skyhöga avgifter som vi gör. Därför vågar inte våra politiker kommentera avtalet.

Påstående är FALSKT.

UK kan inte fortsätta att frihandla med tjänster, kapital och arbetskraft.

Tjänster utgör 90% av UKs export till EU, och beläggs 90% av UKs export till EU med tull och handelsrestriktioner, så KAN INTE UK FORTSÄTTA ATT SIN FRIHANDEL MED EU.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det språkliga lämnar jag i denna tråd. EU innefattar att flytta pengar och inflytande från medlemsländerna till Bryssel. Denna centralisering är ett led i globaliseringen. Därför använder jag ordet globalisering. När makten flyttas bort från folket minskar demokratin. Övervakningen tilltar. Människor måste låsas ned med restriktioner av den typ som de överdrivna Corona-bestämmelsena innebär.

Så menar du att även centraliseringen av makt från Sveriges kommuner till Stockholm, är ett led i globaliseringen?

Kanske du borde börja kämpa för ökat kommunalt självstyre, eftersom att maktkoncentrationen till Stockholm är ett led i globaliseringen?
Citera
2021-01-03, 02:45
  #405
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokrati.Hongkong
EUs inre marknad omfattar fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och människor.

UKs frihandelsavtal omfattar endast varor, alltså bara en av den inre marknadens fyra komponenter: fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och människor.

Påstående är FALSKT.

UK kan inte fortsätta att frihandla med tjänster, kapital och arbetskraft.

Tjänster utgör 90% av UKs export till EU, och beläggs 90% av UKs export till EU med tull och handelsrestriktioner, så KAN INTE UK FORTSÄTTA ATT SIN FRIHANDEL MED EU.

Så menar du att även centraliseringen av makt från Sveriges kommuner till Stockholm, är ett led i globaliseringen?

Kanske du borde börja kämpa för ökat kommunalt självstyre, eftersom att maktkoncentrationen till Stockholm är ett led i globaliseringen?
Storbritannien har gått ur EU:s inre marknad. De kan nu själva kontrollera hur företag etablerar sig i landet. De riskerar inte bli del i någon ny flyktingkris. När deras företag etablerar sig inom EU måste de följa EU-regler.

Under flera år har man förhandlat ett frihandelsavtal. Förhandlingarna har rört de tullar man lägger på varor som handlas mellan länderna.

Storbritannien sade att de ville ha tullfri handel av den typ som Kanada har. EU sade nej. Men nu visar det sig att EU vikt sig. Storbritannien kan fortsätta tullfri handel. De har helt enkelt gått ur EU:s inre marknad och slutat betala EU-avgift. Sveriges EU-utgifter har i år närmast 10-dubblats. Vi måste vara med och ansvara för lån för att klara situationen.

Sverige bara fortsätter att betala. Vi kommer att få betala ännu mer när Storbritannien lämnar EU. Därför duckar de svenska politikerna och kommenterar inte avtalet, vad jag sett.

De termer som används när man diskuterar globalisering är ofta oklara. Tidningarna är del i globala nätverk som försöker styra länder vid sidan av den demokratiska processen och försöker därför förvirra, anser jag.

Det mesta med globalisering är bra. Ökat utbyte mellan länderna, handel, internationella kontakter, hjälpinsatser etc. Det som är skadligt är när internationella aktörer försöker styra länder och påverkar politiker. Länderna används då som spelpjäser istället för att folk får rösta fram politiker de vill ha. EU är en del i detta eftersom organisationen försöker ta kontroll över de europeiska länderna.

Vi svenskar skulle aldrig acceptera att styras från Bryssel om Sverige fungerade bra. Därför har våra politiker order att förstöra Sverige. De ställer till med massinvandring, extrem feminism, vården har långa köer etc. Löfven framhåller hur stora brister vi har.
Citat:
Löfven: Bristerna i vårt land har blivit brutalt tydliga
https://www.di.se/nyheter/lofven-bri...utalt-tydliga/

Man antyder att Löfven regerar baserat på tur och illustrerar med en bild där det närmast ser ut som om han funderar på att hoppa ut genom fönstret
Citat:
Håller turen i sig för Löfven?
https://www.di.se/ledare/haller-turen-i-sig-for-lofven/

Av dessa orsaker har Sverige försämrats sedan EU-inträdet. (Maktbalansen mellan kommuner och riksdag är inte ett problem i sammanhanget. Den har fungerat tidigare.)

Vissa stora problem med globaliseringen är:

100.000 muslimer in i Sverige årligen. (jag kan inte siffran exakt)

Det uppstår självklart etniska konflikter vid denna massinvandring. Det behöver inte vara någons fel direkt. Men man måste integrera invandrarna. De är lika mycket svenskar som vi nu. Men det har inte lyckats, istället tar man in fler invandrare för att öka konflikterna. Så massinvandringen måste stoppas och bara omfatta de med trängande asylskäl.

Ett annat problem är de enorma summor vi betalar till Bryssel. I år blev bara vi skyldiga ca 400 miljarder. Dessa enorma belopp gör att EU kan fortsätta köpa politisk makt. Politikerna är mutade genom bl.a styrelseposter från företag som kan få del av bidragen. Därför fortsätter politikerna förstöra t.ex Sverige.

Det är två viktiga faktorer som avgör trådens frågeställning. Globaliseringen går att stoppa. Minska massinvandringen och sluta betala vansinnesbelopp till Bryssel.

De ord som används har ofta medvetet givits en oklar betydelse. Vissa försöker få det till att "globaliseringsmotståndare" skulle vara mot internationella kontakter. Men det är i alla fall inte jag.

Tvärtom medför globaliseringen ofta minskade kontakter. Skall man t.ex styra Sverige från Bryssel så måste måste man förhindra att svenskar har kontakt med varandra. Därför slår man isär samhället med massinvandring , extrem feminism. Internet slås isär av troll som hoppar på allt och alla. De överdrivna Corona-restriktionerna gör att kontaktmöjligheterna minskar dramatiskt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-03 kl. 03:02.
Citera
2021-01-03, 03:17
  #406
Medlem
Demokrati.Hongkongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Storbritannien kan fortsätta tullfri handel.

Du har redan fått svar på detta:

Påstående är FALSKT.

UK kan inte fortsätta att frihandla med tjänster, kapital och arbetskraft.

Tjänster utgör 90% av UKs export till EU, och beläggs 90% av UKs export till EU med tull och handelsrestriktioner, så KAN INTE UK FORTSÄTTA ATT SIN FRIHANDEL MED EU.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Globaliseringen går att stoppa. Sluta betala vansinnesbelopp till Bryssel.

EU, liksom Sveriges medlemsavgift till EU, är regionalisering, och INTE globalisering.

Hade Bryssel legat i Kina eller i Afrika, så hade EU varit en form av globalisering, men det gör inte Bryssel.
__________________
Senast redigerad av Demokrati.Hongkong 2021-01-03 kl. 03:21.
Citera
2021-01-19, 19:04
  #407
Medlem
Det är nog kört redan.
Av riksdagens 8 partier så levererar 6 av dom samma politik oavsett på viket parti av dom man har röstat på.
Dom kallar det för olika namn men väljarna får ändå MP:s asylpolitik, C:s nedmontering av anställningstryggheten, M:s privatiseringar, S:s ökade bidrag till immigranter, L:s EU krypande, osv
Dom är även involverade i det som kallas globalismen, på ett eller annat sätt.
Endast en rejäl majoritet för V eller SD skulle ändra maktbalansen, men det kommer aldrig att hända.
Storföretagen och mäktiga investmentbolag pushar för att alla skall vara skuldsatta i någon form och att fackens makt skall minska.
Det är precis det som händer nu och har hänt dom sista decennierna.
Individer som är skuldsatta är lättare att dressera.
Jag tror inte att nuvarande utveckling går att påverka, att flytta till något grannland fördröjer bara plågan.
Det kommer bli likadant där.
Citera
2021-01-20, 02:17
  #408
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jag börjar bli lite trött på globalismen. Tycker det känns som vi dragits med skiten länge nu.

I begreppet globalism lägger jag inte bara öppna gränser och massinvandring, utan också sexualliberalism, hbtq("Globohomo"), feminism, värdegrund som står över lagen(tex "allas lika värde"), överdriven konsumtion(prylar, materiella tillgångar, samt onyttigheter som snabbmat, TV, porr), upplösning av kärnfamilj osv.

Jag som inte gillar globalism har ändå tänkt att jag får böja mig för majoriteten. Vill folk ha globalism så får det väl bli så, vem är jag att berätta hur världen ska vara liksom..

Men i rättvisans namn så borde väl globalismen bytas ut mot nytt tankegods och nya idéer snart, då vi haft en globalistisk strömning ganska länge nu. Så har det ju alltid varit i historien - att ideologier och narrativ förändras eller byts ut över tid. Omväxling förnöjer dessutom.

Nu tycker jag vi har levt länge nog med globohomo. Redan på 90talet präglade feminismen samhället totalt. Är det inte dags att vi släpper globalismen nu och prövar något annat?

Eller hur länge till kommer vi behöva dras med globalism tror ni?

För att vara så kortfattad som möjligt har kineserna alldeles rätt med yin och yang för att få en balanserad värld!
Allt är ett vågspel och just nu väger det över till vad du kallar/sammanfattar för "globohomo" men en vacker dag väger förnuftet tillbaka igen när det gått för långt. Så tänker jag och nu måste jag knyta mig.natti natti ta de lung
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback