2020-12-30, 21:11
Medlem
+20,4% i år i PPM-portföljen

Strategi januari-mars: 5 utvalda fonder och ombalansera aktivt för att hålla 20% per fond.

Strategi under corona-raset: Sålde bl.a. Rysslandsfonder och köpte guld(gruvbolag), räntefonder och volatilitetsfond.

Strategi juli-december: Momentum-strategi baserat på att alltid ha 20% vardera i de 5 fonder som gått bäst senaste 12 månaderna.

Värde 2/1: 568 kkr
Årslägsta 24/3: 492 kkr
Årshögsta 30/12: 698 kkr

Nuvarande innehav (utveckling sedan köp)
Handelsbanken förnybar energi (+53%)
Evli Sverige småbolag (+16%)
Spiltan småbolagsfond (+10%)
Black Rock World Technology (+7%)
Aktia Nordic Small Cap (+2%)
Citera
2020-12-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Strategi
MOM+AGG3 @ 3m +MA3.

Resultat 2020
26.08 %

Antal byten per månad:
Tre byten: 3
Två byten: 2
Ett byte: 4
Noll byten: 3

Några kommentarer:
Hade "turen" att alla aktiefonder i mitt urval hade ett NAV under MA när jag gjorde byten i månadsskiftet februari/mars. Så i mars låg jag 50/50 i AMF Räntefond Lång och Spiltan Räntefond Sverige. Så klarade mig undan det värsta fallet där. Dock gick ju ingen av de bägge räntefonderna speciellt bra och i månadsskiftet mars/april så hade de också ett NAV under MA så låg likvid i hela april.

Mellan september-november skedde inga byten alls. Så låg tre månader i samma tre fonder. Det är den längsta perioden med samma fonder sedan jag började med strategin för dryga tre år sedan.

Swedbank Robur Ny Teknik A har legat med sedan månadsskiftet april/maj. Dvs åtta månader. Vilket också är den längsta sammanhängande period jag hållit en enskild fond.

Lust att lägga upp en bild på ditt urval?
Citera
2020-12-30, 21:51
Medlem
Frozzzts avatar
Strategi
Buy and Hold aka "flashbackportföljen"

Resultat 2020
32.03 %

Innehav
Länsförsäkringar Global Indexnära
MS INVF Global Opportunity A
AMS Aktiefond Småbolag
Swedbank Robur Ny Teknik A
Swedbank Robur Access Asien
Citera
2020-12-31, 13:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H9X7
Då vi närmar oss slutet på året och Avanza släppte lite sammanfattningssiffror idag tänkte jag att det vore trevligt att dela lite siffror. För tredje året i rad slog min MOM-AGG3 portfölj genomsnittskunden hos Avanza. Som det ser ut nu blir det första året som den inte slår OMXPI.

Året
För helåret ligger portföljen just nu 13.xx% upp, strax under OMXPI. Det är även den högsta siffran för året. Med lite tur idag kanske den går om, den har tappert jagat ikapp de senaste månaderna. Överlag är jag hursomhelst nöjd. Lite oturlig timing vid byte inför Corona-raset hade ganska drastisk effekt.

Man märker i år tydligt en av nackdelarna med MOM-AGG3. Nämligen att man halkar efter när börsen slår om fort. Båda perioderna där index rusat iväg har portföljen hamnat efter för att sedan jaga ikapp de kommande månaderna.

Dvs. slutet av Maj samt, för att sedan gå om OMXPI i slutet av Augusti, samt dippen och rusningen i slutet av Oktober, där portföljen ännu inte hunnit i kapp.

Som lägst för låg portföljen -29% den 18e mars.
Året slutar med en medioker sharpekvot för första gången, på låga 0.57, samt en standardavvikelse på 23.54% - inte så konstigt med tanke på vad det varit för år dock.

3 År (2018, 2019, 2020)
Blickar man bort från detta året och tittar över en längre period börjar effekterna av strategin däremot visa sig rejält.

Portföljen är upp 52.xx% och har sedan start slagit OMXPI med råge, hela 17 procentenheter högre avkastning. CAGR landar med andra ord på ett godtyckligt 17.33%, med andra ord inget att direkt bråka om.
Före coronakrisen låg den som högst på 46.xx% och bottnade på -4.xx% för att sedan jobba sig tillbaka upp.

Sammanfattning
Ännu ett bra år med tanke på omständigheterna, som fördjupar mitt förtroende för strategin. Vill passa på att tacka Sinewave för ett briljant och tidskrävande arbete med backtester, inlägg och uppföljning här.

Under 2021 kommer jag börja köra MOMAGG3 med alternativt urval på både tjänste- och premiepension vilket kommer mätas mot min avanzaportfölj. Ytterligare en portfölj hållas vid sidan, där jag själv gör ett aktivt val av byten för att kunna mäta strategin mot vad jag själv hade gjort.

Vore roligt att höra hur det gått för andra som använt sig av samma och andra strategier med olika urval.

Mvh,

Fint att du registrerar dig och skriver! Flashback är möjligtvis inte det forum man tänker på när man tänker på något som på något möjligt eller omöjligt vis kan tänkas tolkas seriöst. Men... det är också ett forum där man kan skippa skitsnacket och där olika individer har väldigt lite att tjäna på att på olika vis "glänsa", viss uppsida finns som specifikt inom småsparande och investerande har ett högt värde.

Ni är ett par som följt någon form av MOM+AGG under ett tag nu. År 2020 var förmodligen det första stora provet för alla som faktiskt följer en strategi. Dvs inte de som påstår att de följer en strategi och sedan en gång per månad utför förändringar då man tycker, känner eller gillar något annat för tillfället. Dvs den typen av "investerare" som beskrivs i inlägg ett i den här tråden.

Minns dock även 2018 där nästan alla MOM+AGG, åtminstone de som skrev om det i den här tråden, inte heller var helt oproblematiskt. Då på ett annat vis; en del byten men där få av dessa gav någon särskild vinst. De flesta lyckades dock med bedriften att gå plus ett år när OMXSPI gick runt -8-9%.

Början av 2019 var det en del som klagade över att det tog lång tid att växla över till risk. I början av året gick det väldigt mycket upp (OMXSPI) samtidigt som en 'lookback' på 3 månader lagt sig i något mindre risk (pga 2018) för de flesta varpå man inte kunde ta del av uppgången till en början. Till slut slog dock många OMXSPI för år 2019. Detta med att det tar lite tid, att viss försiktighet finns, är dock en bra sak och inte något dåligt. Det enda man kan veta är trots allt att det trendar nedåt, inte att det framåt kommer att fortsätta ned eller kommer att gå upp.

Det du skriver om de tydliga nackdelarna i en "MOM+AGG" har ganska lite med just MOM+AGG att göra utan rör snarare all typ av trendföljning. Enklast sätt att se detta på är som en typ av kostnad för det skydd mot långtgående nedsida som finns. Ingenting är gratis och samtliga idéer som på något vis mynnar ut i någon form av gratis är alltid att betrakta som en typ av felslut. Kostnaden för all typ av trendföljning är uteslutande sk 'whipsaws', dvs att sälj sker varpå man senare tvingas köpa dyrare. Det existerar dessvärre inga strategier som på något vis följer en trend som har noll 'whipsaws', dvs som har en kostnad på noll och endast har uppsida. Vinsten i all typ av trendföljning är att man har en väldigt tydlig signal för när man bör gå in i mindre risk, något som i sin tur ger mindre nedsida i långtgående negativa trender.

Om man använder någon typ av trend får man antingen acceptera att man kommer att utsättas för dessa 'whipsaws' eller inte.

Jag anser också att det är något för många som verkar följa någon typ av "MOM+AGG" då just denna typ av strategi är den som ställer högst krav på individen, den strategi som utkräver att användaren tål rejält med stryk i tid och otid (stress). Därav den minst lämpade fondstrategin för genomsnittet i mitt tycke.

Det krävs visserligen inte att man tål särskilt mycket stryk om man sitter med kaffepengar på kontot. Viss skillnad uppstår när varje enskild tillgång har 100 000 kr, ytterligare skillnad uppstår vid 250 000 kr. Vid runt 500 000-1 000 000 per enskild tillgång kan jag tänka mig att medelsvensson får det ganska tufft. Vid något högre belopp blir det trots allt till slut så att varje minus börjar utgöra hela månadslöner.

Kravet på att till punkt och pricka och med exakt noll avvikelse följa en strategi går i princip upp exponentiellt desto högre summa man har på kontot. Ganska givet då högre summa > högre stress > högre risk för idiotiska subjektiva felslut. En fondstrategi är och bör aldrig betraktas som "rolig", "häftig" eller något annat utan snarare som en typ av nödvändigt ont.

Den enskilt största felande faktorn i alla fondstrategier och dess absolut största riskfaktor utgörs alltid av personen som följer den.

-

Om man vill göra ett djupdyk i en av de viktigaste faktorerna för att lyckas med en fondstrategi på sikt finns en drös seminarium av Mark Douglas på YouTube. Han pratar förvisso om "trading", men allt där det utförs köp och sälj (eller byten) faller in under trading och det är samma typer av psykologiska påfrestningar man stöter på som inom vanlig trading. Detta är ett icke-problem i scenariot "Kaffepengar på kontot" men något jag vill påstå att man bör ta på betydligt större allvar när man faktiskt börjar få ihop riktigt kapital. Om inte är risken skyhög att man kommer att misslyckas

"Probabilistic Thinking | Mark Douglas":
https://www.youtube.com/watch?v=iBINiqVXozo

Här är också del 1 av seminariet ovan (och länkar till del 2, 3 och 4):
https://youtu.be/fbJUN8rJTw4

Börjar man på djupet förstå vad sannolikheter och risk innebär är det förmodligen många inlägg och rent strunt folk skriver som resulterar i att det enda logiska svaret blir olika former av:

-

Jag gillar egentligen inte det här med att sitta och posta publik avkastning då det tyvärr föreligger viss risk för en typ av idiotinlägg av typen "X var bäst 2020, slutsats: X är bäst". Bäst strategi med den typen av tänk skulle trots allt bli extremt hög hävstång + amerikanska Nasdaq eller liknande samt att man innan skulle ligga likvid till exakt den 23 mars. (annars skulle man avkasta -100%) Med 20x hävstång skulle man då slagit allt och dragit in 10 års avkastning på 9 månader. Säkert kort utan nedsida? Inte riktigt. Utöver det är alla typer av allokeringar som kräver tidsmaskin (olika former av att vara efterklok) att betrakta som idiotiska och skadliga då det alltid är att betrakta som en typ av felslut.

Personligen tittar jag sällan på avkastningen i min egna MOM+AGG. Det är på sin höjd intressant en enda gång per månad (då jag skriver rapporten) och aldrig någonsin dag till dag. Dag till dag kan det gå lite hur som helst, typiskt är att man i efterhand ser att det är någon vecka eller två som är stark eller svag för att sedan vända och nå någon typ av medel för månaden. Månad till månad går det oftast lite upp, lite ned. Det är inte helt oväntat att det går både upp och ned. Det är samma sak år till år; det är inte särskilt oväntat att det går både upp och ned. Det är rentav väntat att det kommer år i framtiden som är negativa.

Att titta på avkastningen för ofta gör också att man utsätter sig för onödigt mycket stress. Återigen något som typiskt inte är något problem med kaffepengar men ett problem som exponentiellt går upp desto mer kapital man har.

-

MOM+AGG3 (3m 'lookback' + UNRATE + MA3)
I år: +11.36%
3 år: +53.85% (snitt +17.95%/år)
OMXSPI: +12.86%
OMXSPI, 3 år: +35.13% (snitt +11.71%/år)

Lägsta i år: -24.37% (18 mar)
Högsta i år: +11.36% (30 dec)
Högt > Lågt, 6 månader: +12.09% (28 okt) / OMXSPI: +5.10%
Högsta, 6 månader: +29.23% (30 dec) / OMXSPI: +18.84%

Skärmdump, avkastningskurva (3 år):
https://i.imgur.com/K62T9Ij.png

OMXSPI:s höga snitt på 3 år är ganska uppseendeväckande. Nästan +12% per år är betydligt mer än genomsnittet på runt 8% per år de senaste 20 åren.

PPM (AMF Småbolag, vilande indexföljande sedan två år bakåt)
I år: +41.98%

Idiotportföljen
I år (16 mars och framåt då denna skapades): +201.03%

Lägsta i år: -31.72% (23 mar)
Högsta i år: +224.37% (8 dec)
Högt > Lågt, 6 månader: -17.56% (30 okt) / OMXSPI: +5.71%
Högsta, 6 månader: +103.90% (8 dec) / OMXSPI: +18.23%
Senast redigerad av sinewave 2020-12-31 kl. 13:56.
Citera
2020-12-31, 16:14
Medlem
MOM+AGG4 (3m 'lookback' + UNRATE + MA3)
(DJ World Index inom parentes)

2018: +0,10% (-11,58%)
2019: +22,36% (+23,60%)
2020: +8,51% (+13,95%)

3 år: +32,91% (+23,66%)
Citera
2020-12-31, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esoul

Kan du länka ditt urval? Känns meningslöst att se resultatet utan urvalet :-)
Citera
2020-12-31, 19:02
Medlem
Antimeridians avatar
Bra inlägg, sinewave. Viktigt att komma ihåg det när man tittar på siffrorna på detta vis.

--

Strategi:
MOM+AGG3 @ 3m + UNRATE + MA3

Resultat 2020:
+13%

Urval:
I stort sett likt sinewaves nuvarande urval, men där Guld AVA och Nordic Cross Bear också varit med under 2020.
Citera
2021-01-01, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Kan du länka ditt urval? Känns meningslöst att se resultatet utan urvalet :-)

Urval:
SB USA
SB Europa
SB Asien
HB Global Småbolag
SB Småbolag Norden
AMF Småbolag
SB Technology
HB Hållbar Energi
HB Hälsovård
SB Fastighet
Atlant Precious
SB Mix
Öhman Realräntefond
Öhman Obligationsfond
AMF Räntefond Lång
AMF Räntefond Mix

Hade tidigare med Nordea US Long Bond men plockade ur den då jag åkte på en dubbel käftsmäll (US bonds kraschade när aktierna rusade under april/maj). Föredrar mildare svenska räntefonder med lägre volatilitet för att undvika samma scenario i framtiden. HB Hållbar Energi lades till i juni och har gått som tåget. Bytte nyligen även HB Norden till SB Småbolag Norden för att få lite extra edge mot småbolag.
Senast redigerad av esoul 2021-01-01 kl. 09:33.
Citera
2021-01-02, 12:33
Medlem
God fortsättning ! Detta är kanske en dum fråga men ni som tillämpar MA3 till er MOMAGG strategi, hur tillämpar ni det rent praktiskt varje månad?
Ifall ni loggar in och väljer att investera i topp 3 fonder( 3 mån lookback) men märker att fond 3 har en nav kurs under MA3, väljer ni då fond 4 förutsatt att dennes navkurs är över MA3?
För att räkna ut MA3 manuellt så är det nav kursen för månadens sista dag jag ska räkna med?

Tack på förhand!
Citera
2021-01-02, 14:11
Medlem
Antimeridians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X73
God fortsättning ! Detta är kanske en dum fråga men ni som tillämpar MA3 till er MOMAGG strategi, hur tillämpar ni det rent praktiskt varje månad?
Ifall ni loggar in och väljer att investera i topp 3 fonder( 3 mån lookback) men märker att fond 3 har en nav kurs under MA3, väljer ni då fond 4 förutsatt att dennes navkurs är över MA3?
För att räkna ut MA3 manuellt så är det nav kursen för månadens sista dag jag ska räkna med?

Tack på förhand!

God fortsättning! Första frågan:

Jag har märkt att folk gör lite olika. Jag ställde denna fråga till TS tidigare. Se här om du är intresserad av svaret.
Citera
2021-01-02, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antimeridian
God fortsättning! Första frågan:

Jag har märkt att folk gör lite olika. Jag ställde denna fråga till TS tidigare. Se här om du är intresserad av svaret.

Tack för svaret! Misstänkte att någon redan hade ställt frågan.
Citera
2021-01-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaccin
Hej,

Tänkte köpa lite av länsförsäkringars global indexnära.
Finns det några för- respektive nackdelar med att äga fonden direkt via LF eller kan jag lika gärna köpa den genom Nordnet?

Tack - Vaccin

Förvaltningsavgiften är lika hög på båda ställena. Det går att ha den i ISK på båda ställena.
Men Nordnet har ett oerhört mycket större fondutbud så jag hade valt Nordnet. Du vill kanske spara i fler fonder eller kanske byta fond i framtiden och då är det en fördel med ett större fondutbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in