Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-22, 21:31
  #589
Medlem
Peppa-pigs avatar
Eftersom övergångsstället är upphöjt kan det tolkas som gångbana.
Citera
2020-05-23, 09:03
  #590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Eftersom övergångsstället är upphöjt kan det tolkas som gångbana.

ser ut att vara upphöjt från de andra två hållen också så lär ju gälla samma sak där...
Citera
2020-06-13, 22:41
  #591
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Hur gör man när man inte tillåter folk att köra först utan att riskera att själv bli påkörd?

Du behöver ju inte gasa ut, utan bara ut med nosen på korsade vägbana så att du har chans att väja eller att fronten då tar största smällen vid en potentiell krock. Se att körandes från vänster saktar in och därefter kör du ut. Jiddrar hen med tutan är det bara veva ner rutan och ropa ”Högerregeln!” med sur min, helst om du ska svänga vänster annars får du ropa högre.
Citera
2020-06-16, 22:39
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Eftersom övergångsstället är upphöjt kan det tolkas som gångbana.
Vägmärket betyder övergångsställe och det utesluter att det är fråga om gångbana.
Citera
2020-06-16, 22:41
  #593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är alldeles för vanligt vid t-korsningar att den som kör rakt fram skiter fullständigt i den som kommer in i t:et trots att denne kommer från höger.

Tyvärr är det lika vanligt att den andre nämnda tillåter den förstnämnda att bete sig så.

Jag det kan man tycka. Men den som ska svänga kommer antagligen att sakta farten före svängen och då uppfattas det gärna av den andra bilisten som ett "du kan köra före mig".
Citera
2021-01-02, 15:34
  #594
Medlem
Joomlas avatar
Jag har en knepig korsning när min bostad, där en väg ansluter från sidan. Högerregel gäller. Skymd sikt när jag närmar mig korsningen så att högerregeln gäller (dvs anslutande vägen till höger). Den anslutande vägen har ett övergångsställe med refug, vilket gör korsningen ganska "lång" längs min färdväg.

Den återkommande kluriga situationen som uppstår är att jag sänker farten pga skymd sikt och sedan kör ut i korsningen. Inte sällan kommer bilar på den anslutande vägen från höger i hög fart så att jag knappt hunnit ut halvvägs i korsningen innan de når korsningen.

Jag tolkar teorin som att jag har företräde för att jag redan har hunnit köra ut i korsningen, oavsett refuger och annat? Jag har ju alltid marginal så att jag kan stanna men pga refugen och hur "lång" korsningen är så känns det som att jag "tränger" mig före dem.
Citera
2021-01-04, 05:18
  #595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag har en knepig korsning när min bostad, där en väg ansluter från sidan. Högerregel gäller. Skymd sikt när jag närmar mig korsningen så att högerregeln gäller (dvs anslutande vägen till höger). Den anslutande vägen har ett övergångsställe med refug, vilket gör korsningen ganska "lång" längs min färdväg.

Den återkommande kluriga situationen som uppstår är att jag sänker farten pga skymd sikt och sedan kör ut i korsningen. Inte sällan kommer bilar på den anslutande vägen från höger i hög fart så att jag knappt hunnit ut halvvägs i korsningen innan de når korsningen.

Jag tolkar teorin som att jag har företräde för att jag redan har hunnit köra ut i korsningen, oavsett refuger och annat? Jag har ju alltid marginal så att jag kan stanna men pga refugen och hur "lång" korsningen är så känns det som att jag "tränger" mig före dem.
Du har väjningsplikt i förhållande till bilar som kommer från höger. Var du befinner dig i korsningen saknar betydelse.
Refugen och vegetationen spelar inte heller någon roll.
__________________
Senast redigerad av pewana 2021-01-04 kl. 05:27.
Citera
2021-01-04, 10:08
  #596
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag har en knepig korsning när min bostad, där en väg ansluter från sidan. Högerregel gäller. Skymd sikt när jag närmar mig korsningen så att högerregeln gäller (dvs anslutande vägen till höger). Den anslutande vägen har ett övergångsställe med refug, vilket gör korsningen ganska "lång" längs min färdväg.

Den återkommande kluriga situationen som uppstår är att jag sänker farten pga skymd sikt och sedan kör ut i korsningen. Inte sällan kommer bilar på den anslutande vägen från höger i hög fart så att jag knappt hunnit ut halvvägs i korsningen innan de når korsningen.

Jag tolkar teorin som att jag har företräde för att jag redan har hunnit köra ut i korsningen, oavsett refuger och annat? Jag har ju alltid marginal så att jag kan stanna men pga refugen och hur "lång" korsningen är så känns det som att jag "tränger" mig före dem.

Ingen har företräde, men du har väjningsplikt. Väjningsplikten gäller mot fordon som närmar sig i kurs ifrån höger. Storlekar på korsningar, vägar, ex. har ingen betydelse. Högerregegln gäller även på större ytor som parkeringsplatser.

Det är en bra idé att ha bromsberedskap, du skulle antagligen bli vållande vid en olycka, och riskerar även böter och körkortsterkallelse om Polisen kommer till platsen.

Om sikten är dålig och farterna höga, så kan man fråga väghållaren om de vill sätta upp speglar, farthinder, besluta om väjningsplikt, stoppplikt, huvudled eller varningsskylta om skymd korsning.

Det låter ju ganska farligt om många åker fort vid refuger och övergångställen, då fungerar nog inte kommunens trafikreglering som de tänkt.
Citera
2021-01-04, 18:46
  #597
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Du har väjningsplikt i förhållande till bilar som kommer från höger. Var du befinner dig i korsningen saknar betydelse.
Refugen och vegetationen spelar inte heller någon roll.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ingen har företräde, men du har väjningsplikt. Väjningsplikten gäller mot fordon som närmar sig i kurs ifrån höger. Storlekar på korsningar, vägar, ex. har ingen betydelse. Högerregegln gäller även på större ytor som parkeringsplatser.

Det är en bra idé att ha bromsberedskap, du skulle antagligen bli vållande vid en olycka, och riskerar även böter och körkortsterkallelse om Polisen kommer till platsen.

Om sikten är dålig och farterna höga, så kan man fråga väghållaren om de vill sätta upp speglar, farthinder, besluta om väjningsplikt, stoppplikt, huvudled eller varningsskylta om skymd korsning.

Det låter ju ganska farligt om många åker fort vid refuger och övergångställen, då fungerar nog inte kommunens trafikreglering som de tänkt.

Tack. Jag är införstådd om att korsningens storlek och ev refuger inte spelar formell roll, men upplever mig mer nödgad att väja i och med refugen då det blir som att man på nytt kör ut i en korsning.

Men okej, som jag mindes reglerna så trodde jag att bilar från höger ska väja för mig i det fall jag redan är ute i korsningen (utan för det mena att jag kan köra i 180 för att jag då är "först", men ni fattar), men så är alltså inte fallet?

Ja, jag har tänkt på att korsningen definitivt borde skyltas bättre. Jag anser mig vara en någorlunda erfaren förare men dessa korsningar ger mig lite stress av otydligheten. Vem kontaktar man? Kommunen? Eller någon på trafikverket? Vanlig allmän väg.
Citera
2021-04-19, 23:01
  #598
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Jag hävdar att högerregeln gäller korsning 1 men inte nödvändigtvis i korsning 2. Jag tänker då på utfartsregeln.
Intressant, vad är utfartsregeln enligt dig?
Citera
2021-05-17, 21:32
  #599
Medlem
Lite OF men går att applicera på högerregel oxå. Säg att du ska ut på ett huvudled där hastigheten är 40 km/h. Det finns en bil en bit bort men som kör 80 km i timmen. Du hinner inte uppfatta detta och kör ut på vägen där ni sedan kolliderar. Vems fel är det i denna situationen? Har du gjort fel som ej följande väjningsplikten eller är det bilen med den för höga hastigheten som gjort fel?
Citera
2021-06-06, 09:22
  #600
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Lite OF men går att applicera på högerregel oxå. Säg att du ska ut på ett huvudled där hastigheten är 40 km/h. Det finns en bil en bit bort men som kör 80 km i timmen. Du hinner inte uppfatta detta och kör ut på vägen där ni sedan kolliderar. Vems fel är det i denna situationen? Har du gjort fel som ej följande väjningsplikten eller är det bilen med den för höga hastigheten som gjort fel?
Har man väjningsplikt så är man skyldig att följa den oavsett om det andra fordonet kommer i 10 km/h eller i 120 blås....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback