2021-01-01, 15:14
Medlem
00:00:19 Grundkurs 1/2
00:24:18 Grundkurs 2/2
00:40:17 Fibonacci och matematiska målkurser
00:50:00 Att läsa Candlesticks
00:54:47 GAP och de nordiska indexen
01:05:08 VIX-index
01:13:05 Extrema uppgångar - Hur ska man tänka?

https://www.youtube.com/watch?v=ZlqcyiOsRq4
Citera
2021-01-01, 16:37
Medlem
Jag handlar enbart baserat på teknisk analys. Använder mig främst av Anchored Vwap och Daily vwap men också av stöd / motstånd och några moving averages ( 5DMA, 20, 50 och 200). Inspirerats och lärt mig otroligt mycket av Brian Shannon på Alphatrends.net

https://youtu.be/nW-H8WyTeBQ
Citera
2021-01-02, 13:53
Medlem
Allt det där är att titta på ytan. Det finns en helt annan och djupare nivå av TA än det som finns online och som säljs av "gurus" .

Problemet för de flesta är att de har en brutalt dålig uppfattning/vanföreställning om vad TA är eftersom de aldrig någonsin sett något annat än just initiala grundsaker så som ni refererar till båda två i era inlägg och mycket av det kommer från typ 1970-talet .

Om det är svårt att förstå vad jag menar, läs då en jobbannons från en global hedgefond eller liknande gällande deras research. Tror ni på riktigt att deras analysavdelningar sitter med RSI eller MAC-D och betalar en drös forskare miljoner varje år?

Ni betalar alltså dyra pengar för något som är värdelöst och som kommer från 1970-talet och det blir lika korkat som att köpa en bil anno 1970... det är ungefär samma värde

Ni vet, man kan stirra på röven av en åsna... vissa ser en åsna, andra tror att det är en häst .

Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
00:00:19 Grundkurs 1/2
00:24:18 Grundkurs 2/2
00:40:17 Fibonacci och matematiska målkurser
00:50:00 Att läsa Candlesticks
00:54:47 GAP och de nordiska indexen
01:05:08 VIX-index
01:13:05 Extrema uppgångar - Hur ska man tänka?

https://www.youtube.com/watch?v=ZlqcyiOsRq4

Citat:
Ursprungligen postat av Gnuen1337
Jag handlar enbart baserat på teknisk analys. Använder mig främst av Anchored Vwap och Daily vwap men också av stöd / motstånd och några moving averages ( 5DMA, 20, 50 och 200). Inspirerats och lärt mig otroligt mycket av Brian Shannon på Alphatrends.net

https://youtu.be/nW-H8WyTeBQ
Citera
2021-01-03, 18:31
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Allt det där är att titta på ytan. Det finns en helt annan och djupare nivå av TA än det som finns online och som säljs av "gurus" .

Problemet för de flesta är att de har en brutalt dålig uppfattning/vanföreställning om vad TA är eftersom de aldrig någonsin sett något annat än just initiala grundsaker så som ni refererar till båda två i era inlägg och mycket av det kommer från typ 1970-talet .

Om det är svårt att förstå vad jag menar, läs då en jobbannons från en global hedgefond eller liknande gällande deras research. Tror ni på riktigt att deras analysavdelningar sitter med RSI eller MAC-D och betalar en drös forskare miljoner varje år?

Ni betalar alltså dyra pengar för något som är värdelöst och som kommer från 1970-talet och det blir lika korkat som att köpa en bil anno 1970... det är ungefär samma värde

Ni vet, man kan stirra på röven av en åsna... vissa ser en åsna, andra tror att det är en häst .

I och med att du är så kunnig och framhäver dig som en expert, kan du inte dela med dig av vilken typ av "djupare" TA du använder dig av?

Jag är genuint intresserad.
Citera
2021-01-04, 07:44
Medlem
Jag har passerat 15.000 analystimmar och gasar fortfarande. Så du kan kyssa min röv med att jag bjuder på något, och ditt genuina intresse gör varken till eller från för mig.

Det är bara att kavla upp ärmarna om du vill lära dig något.Kunskap av riktigt värde är det ingen som kommer att ge dig gratis.

Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
I och med att du är så kunnig och framhäver dig som en expert, kan du inte dela med dig av vilken typ av "djupare" TA du använder dig av?

Jag är genuint intresserad.
Citera
2021-01-04, 11:35
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Jag har passerat 15.000 analystimmar och gasar fortfarande. Så du kan kyssa min röv med att jag bjuder på något, och ditt genuina intresse gör varken till eller från för mig.

Det är bara att kavla upp ärmarna om du vill lära dig något.Kunskap av riktigt värde är det ingen som kommer att ge dig gratis.

Absolut är det så, men jag har allafall sagt hur jag analyserar marknaderna och varit rätt så transparent med det.
Majoriteten av tiden har du dock undvikt frågan, och vräker ur dig gentemot andra på forumet hur andra är korkade och whatnot.

Man ställer sig då frågande om du bara trollar då majoriteten av tekniska analytiker ej tjänar pengar >95%.
Citera
2021-01-04, 12:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Absolut är det så, men jag har allafall sagt hur jag analyserar marknaderna och varit rätt så transparent med det.
Majoriteten av tiden har du dock undvikt frågan, och vräker ur dig gentemot andra på forumet hur andra är korkade och whatnot.

Man ställer sig då frågande om du bara trollar då majoriteten av tekniska analytiker ej tjänar pengar >95%.

På Flashback är det garanterat så att alla har en win-rate på 100%, dvs det finns få som är sämre än de bästa investerarna världen någonsin skådat. Detta är inte endast sant på Flashback utan gäller nästan alla sammanhang där amatörer pratar om investerade av olika slag (kort: vinnarna har högre tendens att skriva, förlorarna inte).

Det är mycket enkelt att se vilka som på riktigt är med i matchen genom att helt enkelt se vilka som också skriver om negativa resultat och vilka som alltid tycks syssla med magi och därför har en win-rate på 100%. Det är också enkelt att se på sättet dessa skriver och vilka analyser/icke-analyser som görs.

Är man med i matchen förstår man sedan länge rudimentära saker som att man kommer att göra förluster. Dvs att man inte kommer att ha en win-rate på 100% och att eftersträva det rentav är något som typiskt gör att man förlorar mer än vad man drar in (oförmåga att ta förlust).
Senast redigerad av sinewave 2021-01-04 kl. 12:40.
Citera
2021-01-04, 16:34
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Om du hade ägt något av värde hade du inte kastat ut det hur som helst till vilken idiot som helst. Tror du att jag efter att ha spenderat 15.000 timmar på mitt arbete skulle ge bort det gratis till någon random idiot på nätet?

Ja, men du har allafall tid att skrika att alla andra är idioter och att du spenderat 15.000 timmar
Citera
2021-01-04, 16:36
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
På Flashback är det garanterat så att alla har en win-rate på 100%, dvs det finns få som är sämre än de bästa investerarna världen någonsin skådat. Detta är inte endast sant på Flashback utan gäller nästan alla sammanhang där amatörer pratar om investerade av olika slag (kort: vinnarna har högre tendens att skriva, förlorarna inte).

Det är mycket enkelt att se vilka som på riktigt är med i matchen genom att helt enkelt se vilka som också skriver om negativa resultat och vilka som alltid tycks syssla med magi och därför har en win-rate på 100%. Det är också enkelt att se på sättet dessa skriver och vilka analyser/icke-analyser som görs.

Är man med i matchen förstår man sedan länge rudimentära saker som att man kommer att göra förluster. Dvs att man inte kommer att ha en win-rate på 100% och att eftersträva det rentav är något som typiskt gör att man förlorar mer än vad man drar in (oförmåga att ta förlust).

+1
Citera
2025-03-28, 15:38
Medlem
Korv-Bajss avatar
Min erfarenhet är att den här analysen stämmer väldigt bra.
https://youtu.be/EvptVEAut-M?t=22
Citera
2025-03-28, 15:54
Medlem
mikaelss avatar
Säger lite som Michael Lewis, TA är humbug som egentligen inte fungerar, men man måste ändå kolla det eftersom så många på marknaden tror på det, vilket påverkar deras beteende, och därmed blir humbugen självuppfyllande.
Därmed kan man dra nytta av idioter som styrs av astrologi (eller TA).
Citera
2025-11-02, 16:29
Medlem
Skulle ändå vara kul med lite mer aktivitet här för att höra bland folket som nu har intresset av att sitta på Tradingview och backtesta skiten ur allt men istället är TA's idag reducerade till Youtube algoritmer...

Men oavsett vad, jag har bett AI koka ihop mitt script som jag använder idag...
Bas - enkel SMA (all in/out).
Pyramid köp - enligt TWPA, en form av support/resistance där jag köper för x% när pris bryter support.
Pyramid sälj - säljer x% enligt ATR.

Detta kör jag på Nasdaq x3 certifikat, daglig frame.

https://imgur.com/a/SWiiPJ6 - Tio års backtest på nuvarande inställning men den är öppen för förändring, har nått ner till dryga 25% drawdown men avkastningen tar ju stryk då. Då det ändå är x3 hävstång så får jag snällt tolerera lite mer DD.

Har sedan förra sommaren lyckats hålla ganska väl enligt backtest. Började smått men successivt ökat insättningarna går ungefär 75% in av totala kapitalet nu, lite psykologi har påverkat mig ibland med tidiga sälj, t.ex som i fredags när USA hota med krig. Men är helt klart nöjd med det hela.
Senast redigerad av Kockumskranen 2025-11-02 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in