Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Bör vi fortsätta med globalism?
Ja, varför sluta med ett vinnande recept!?
25,40%
16 röster
Nej, dags för nationalism igen, omväxling förnöjer!
74,60%
47 röster
2021-01-01, 09:19
  #373
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Många troll i forumen försöker framhålla att skydda Sverige innebär knätofsar, midsommarstång, köttbullar, svensk folkmusik, att bara gifta sig med andra svenskar, att bara vända sig inåt etc etc

Enligt min uppfattning är det helt missriktat och får globaliseringsmotståndare att framstå som bakåtsträvare.

Jag håller med i sak. Det där är ju bara schablonbilder, även om allt du räknar upp har ett värde och är en del av svensk kultur. Vi har hur som helst alltid hämtat influenser utifrån. Skillnaden är att det nu sker genom att splittra samhället och mot alla svenskars intressen (även om många av dem inte förstår bättre. Vi skall givetvis fortsätta på samma linje som vi hade före massinvandringen. Jag tar gärna hit nya maträtter och influenser i arkitektur och så vidare, förutsatt att det ligger i andra svenskars intressen. Problemet är att man nu, när man har blandat ut befolkningen så mycket, har suddat ut skillnaden mellan svenskar och invandrare. Här menar jag att den etniska diskussionen kommer att få större betydelse. Vi är ett folk på samma villkor som aboriginer och indianer. Det finns inte en djävel som kallar dem rasbiologer när de hävdar sin rätt som folk.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det jag anser förkastligt med globaliseringen är t.ex hur våra politiker påverkats till att genomföra massinvandring vilket givit etniska konflikter. Jag anser att vi måste försöka integrera de nya svenskarna. Vi skall äta deras mat, umgås med dem och gifta oss med dem etc., om vi vill. En del av deras ord kommer kanske att ingå i språket. Så utvecklas en kultur.

Om vi vill. Vi skall inte tvingas till det. Jag tror inte heller att de flesta svenskar är lika intresserade av sådant längre.

Personligen anser jag att återvandring är den enda lösningen. Vi har inte någon skyldighet i världen att lägga ytterligare pengar på värdelösa integrationsprojekt avsedda att integrera folkgrupper vars kultur är fullständigt olik vår. Alla kulturer är inte lika mycket värda. Jag vill hämta inspiration från andra högkulturer lik min egen. Inte från primitiva klankulturer. Jag vägrar således att ingå i någon process där slutmålet är att invandrarna och jag skall ”mötas på halva vägen”. Återvandring är helt avgörande för att rädda svenska folket och svensk kultur från att gå under.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det ruskiga är att politikerna inte vill ha integration. Invandrarna är här för att splittra samhället. Om samhället splittras i olika grupper så kan vi inte enas och ställa krav på politikerna. Det är massinvandringen som är fel, inte invandrarna.

Det är både och. Du har rätt i att vårt huvudsakliga fokus bör vara politikerna som driver på den här utvecklingen. De är, som du själv är inne på, inte intresserade av invandrarna, utan att skapa ett otryggt samhälle. När vi sedan verkligen lever i kaos kan de gå in och ”garantera tryggheten”. Det har aldrig handlat om spännande maträtter eller att ge människor en fristad. De vill ha kvar invandrarna så att vi får spänningar i så hög utsträckning som möjligt och sammanhållning i så låg utsträckning som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Massinvandring skadar samhället. (Men invandrarna måste vi försöka integrera. De är lika mycket värda som vi.) Pengafloden till Bryssel måste stoppas.

Jag tycker att du har rätt i mycket, men jag anser att du är fel ute när du talar om integration. Integration är just det som har skapat dagens problem.

De enda lösningarna är dessa:

1. Återvandring för den större andelen.

2. Stenhård assimilation för den mindre andel som blir kvar.

Någon annan lösning vill åtminstone inte jag finansiera. Jag tänker inte försöka med samma metoder som gång på gång har misslyckats och förvänta mig ett annat resultat. Här är det hårdhandskar som gäller. Jag tror vanligtvis på fredliga metoder, men som du vet kräver ett desperat läge desperata åtgärder. Det betyder inte att vi skall behandla invandrarna illa eller skada dem. Vi kan se till att genomföra ett massivt återvandringsprogram byggt på tvång utan att göra någon illa.
Citera
2021-01-01, 09:39
  #374
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Jag håller med i sak. Det där är ju bara schablonbilder, även om allt du räknar upp har ett värde och är en del av svensk kultur. Vi har hur som helst alltid hämtat influenser utifrån. Skillnaden är att det nu sker genom att splittra samhället och mot alla svenskars intressen (även om många av dem inte förstår bättre. Vi skall givetvis fortsätta på samma linje som vi hade före massinvandringen. Jag tar gärna hit nya maträtter och influenser i arkitektur och så vidare, förutsatt att det ligger i andra svenskars intressen. Problemet är att man nu, när man har blandat ut befolkningen så mycket, har suddat ut skillnaden mellan svenskar och invandrare. Här menar jag att den etniska diskussionen kommer att få större betydelse. Vi är ett folk på samma villkor som aboriginer och indianer. Det finns inte en djävel som kallar dem rasbiologer när de hävdar sin rätt som folk.



Om vi vill. Vi skall inte tvingas till det. Jag tror inte heller att de flesta svenskar är lika intresserade av sådant längre.

Personligen anser jag att återvandring är den enda lösningen. Vi har inte någon skyldighet i världen att lägga ytterligare pengar på värdelösa integrationsprojekt avsedda att integrera folkgrupper vars kultur är fullständigt olik vår. Alla kulturer är inte lika mycket värda. Jag vill hämta inspiration från andra högkulturer lik min egen. Inte från primitiva klankulturer. Jag vägrar således att ingå i någon process där slutmålet är att invandrarna och jag skall ”mötas på halva vägen”. Återvandring är helt avgörande för att rädda svenska folket och svensk kultur från att gå under.



Det är både och. Du har rätt i att vårt huvudsakliga fokus bör vara politikerna som driver på den här utvecklingen. De är, som du själv är inne på, inte intresserade av invandrarna, utan att skapa ett otryggt samhälle. När vi sedan verkligen lever i kaos kan de gå in och ”garantera tryggheten”. Det har aldrig handlat om spännande maträtter eller att ge människor en fristad. De vill ha kvar invandrarna så att vi får spänningar i så hög utsträckning som möjligt och sammanhållning i så låg utsträckning som möjligt.



Jag tycker att du har rätt i mycket, men jag anser att du är fel ute när du talar om integration. Integration är just det som har skapat dagens problem.

De enda lösningarna är dessa:

1. Återvandring för den större andelen.

2. Stenhård assimilation för den mindre andel som blir kvar.

Någon annan lösning vill åtminstone inte jag finansiera. Jag tänker inte försöka med samma metoder som gång på gång har misslyckats och förvänta mig ett annat resultat. Här är det hårdhandskar som gäller. Jag tror vanligtvis på fredliga metoder, men som du vet kräver ett desperat läge desperata åtgärder. Det betyder inte att vi skall behandla invandrarna illa eller skada dem. Vi kan se till att genomföra ett massivt återvandringsprogram byggt på tvång utan att göra någon illa.
"Återvandring" dvs att "kasta ur invandrarna" ser jag som en "AfS-trollgrej". Jag anser att de som vill kasta ut invandrarna i själva verket försöker smutskasta de som försöker få ordning på Sverige.

Det tillhör andra trådar. Men kortfattat är det omöjligt att kasta ut invandrarna. De som vill göra det jobbar i själva verket för makthavarna genom att
1. Öka konflikterna mellan ursprungliga svenskar och invandrare
2. Få globaliseringsmotståndare att verka vara rasister som kommer att orsaka stort mänskligt lidande.

AfS kopplar detta felaktiga förslag till EU-motstånd och skadar därigenom globaliseringsmotståndet.

Men tillbaka det tråden handlar om. Går det att få stopp på problemen? Det anser jag fortfarande att det går. Man måste ta bort EU ur bilden. När man försöker något så idiotiskt (imho) som att styra Sverige från Bryssel så kräver det att man skapa kaos och konflikt i Sverige. Våra politiker mutas genom extraknäck och styrs genom media. Därför uppträder de avsiktligt som idioter och orsakar kaos i Sverige.

Endast om Sverige ligger i konflikt och kaos kan det styras från Bryssel. Om Sverige vore lugnare kunde vi enas och ställa krav på politikerna.

Därför måste EU:s makt bort från Sverige och tillbaka till riksdagen. Det enorma penningflödet till Bryssel måste stoppas. 2020 blev vi skyldiga runt 400 miljarder. Det är helt vansinnigt. Så länge penningflödet fortsätter kommer utländska intressen att försöka skapa kaos i Sverige.

Även den extremt kraftiga Corona-nedlåsningen är en effekt av att man styr från en avlägsen plats. Man måste kontrollera människor hårdare då. Ungefär som i det forna Sovjetunionen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-01 kl. 09:56.
Citera
2021-01-01, 09:55
  #375
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
"Återvandring" dvs att "kasta ur invandrarna" ser jag som en "AfS-trollgrej". Jag anser att de som vill kasta ut invandrarna i själva verket försöker smutskasta de som försöker få ordning på Sverige.

Det tillhör andra trådar. Men kortfattat är det omöjligt att kasta ut invandrarna. De som vill göra det jobbar i själva verket för makthavarna genom att
1. Öka konflikterna mellan ursprungliga svenskar och invandrare
2. Få globaliseringsmotståndare att verka vara rasister som kommer att orsaka stort mänskligt lidande.

Du har fel. Det är inte någon ”trollgrej”. Du har köpt svenska EU-köpta politikers verklighetsbeskrivning. Om det ligger i svenskarnas intresse att bedriva återvandring i stor skala är det fullt möjligt att göra detta. Det mesta är möjligt om man vill.

Påståenden om att det skulle vara omöjligt ger mig fler ”troll-vibbar” och just det faktum att folk fortfarande lyssnar på sådana dumheter är den enda anledningen till att frågan aldrig kan lösas. Svensken saknar självförtroende och din inställning bidrar kraftigt därtill.

Svenska politiker vet att frågan är svårlöst. Ju fler invandrare de tar in, desto större är risken att vi börjar identifiera oss med invandrarna, vilket minskar benägenheten att bedriva återvandring. Det är en tämligen genial plan och den får till följd att du och andra fortsätter att hävda att det är ”omöjligt” att bedriva återvandring. Detta har sagts i minst 30 år.

Det har aldrig varit sant.

Jag vill för övrigt inte kasta ut alla invandrare. Det vill inte Alternativ för Sverige heller. Vi vill kasta ut invandrare som inte vill assimilera sig och som ligger samhället till last. Det är nämligen inte vårt ansvar att ta hand om dessa. Jag anser också att många som inte gör det, i synnerhet muslimer med höga födelsetal, bör lämna eftersom jag och många med mig leva i ett samhälle där islam inte ingår. Med dagens utveckling kommer Sverige åtminstone delvis att bli muslimskt.

Dina förslag kommer inte att göra någon skillnad.

För övrigt vill jag uppmana dig att skippa rasistsnacket.

Det är nämligen totalt ointressant om vi motståndare till globalismen framstår som ”rasister”. Begrepp som detta är en del av globalisternas världsbild och används mot oss endast för att vi skall känna skuld och därmed följa deras väg. Jag vägrar låta dem eller någon annan definiera mig som människa och svensk. Att bedriva återvandring leder för övrigt inte alls nödvändigtvis till ”stort mänskligt lidande”. Det är inte någon mänsklig rättighet att bo i ett land. Folk kan flytta tillbaka till sina egna länder utan att det innebär ett ”stort mänskligt lidande”.

Du framstår alltmer som ett troll. Fortsätt du att betala för kalaset med dina naiva teorier där allt blir bra om vi bara klipper banden med diktaturen i Bryssel, men jag kan garantera dig att vi är många som inte tänker göra det. Det är nog nu. Nog.
Citera
2021-01-01, 10:00
  #376
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Du har fel. Det är inte någon ”trollgrej”. Du har köpt svenska EU-köpta politikers verklighetsbeskrivning. Om det ligger i svenskarnas intresse att bedriva återvandring i stor skala är det fullt möjligt att göra detta. Det mesta är möjligt om man vill.

Påståenden om att det skulle vara omöjligt ger mig fler ”troll-vibbar” och just det faktum att folk fortfarande lyssnar på sådana dumheter är den enda anledningen till att frågan aldrig kan lösas. Svensken saknar självförtroende och din inställning bidrar kraftigt därtill.

Svenska politiker vet att frågan är svårlöst. Ju fler invandrare de tar in, desto större är risken att vi börjar identifiera oss med invandrarna, vilket minskar benägenheten att bedriva återvandring. Det är en tämligen genial plan och den får till följd att du och andra fortsätter att hävda att det är ”omöjligt” att bedriva återvandring. Detta har sagts i minst 30 år.

Det har aldrig varit sant.

Jag vill för övrigt inte kasta ut alla invandrare. Det vill inte Alternativ för Sverige heller. Vi vill kasta ut invandrare som inte vill assimilera sig och som ligger samhället till last. Det är nämligen inte vårt ansvar att ta hand om dessa. Jag anser också att många som inte gör det, i synnerhet muslimer med höga födelsetal, bör lämna eftersom jag och många med mig leva i ett samhälle där islam inte ingår. Med dagens utveckling kommer Sverige åtminstone delvis att bli muslimskt.

Dina förslag kommer inte att göra någon skillnad.

För övrigt vill jag uppmana dig att skippa rasistsnacket.

Det är nämligen totalt ointressant om vi motståndare till globalismen framstår som ”rasister”. Begrepp som detta är en del av globalisternas världsbild och används mot oss endast för att vi skall känna skuld och därmed följa deras väg. Jag vägrar låta dem eller någon annan definiera mig som människa och svensk. Att bedriva återvandring leder för övrigt inte alls nödvändigtvis till ”stort mänskligt lidande”. Det är inte någon mänsklig rättighet att bo i ett land. Folk kan flytta tillbaka till sina egna länder utan att det innebär ett ”stort mänskligt lidande”.

Du framstår alltmer som ett troll. Fortsätt du att betala för kalaset med dina naiva teorier där allt blir bra om vi bara klipper banden med diktaturen i Bryssel, men jag kan garantera dig att vi är många som inte tänker göra det. Det är nog nu. Nog.
Men då har vi fått det viktiga sagt.

Jag anser att förra årets 400 miljarder till Bryssel och framtida betalningar måste stoppas, som Storbritannien just gjort.

Du menar att det är viktigare att skicka hem invandrare.

Jag måste ta lite paus från diskussionen nu.
Citera
2021-01-01, 10:01
  #377
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Även den extremt kraftiga Corona-nedlåsningen är en effekt av att man styr från en avlägsen plats. Man måste kontrollera människor hårdare då. Ungefär som i det forna Sovjetunionen.

Att du fortsätter att använda inkorrekta ord som ”nedlåsning” som inte finns i svenskan får mig att tro att du själv är invandrare och därtill köpt. Du driver den här debatten endast med syftet att svenska globalistmotståndare inte skall bli för ”radikala”, vilket tydligt framgår av den vänsterliberala smörja du kavlar ut. ”Invandrarna är värda lika mycket som vi”, ”de kan uppfattas som rasister” och ”återvandring är en troll-grej”. Jo, jag tackar, jag.
Citera
2021-01-01, 10:03
  #378
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men då har vi fått det viktiga sagt.

Jag anser att förra årets 400 miljarder till Bryssel och framtida betalningar måste stoppas, som Storbritannien just gjort.

Du menar att det är viktigare att skicka hem invandrare.

Jag måste ta lite paus från diskussionen nu.

Båda är lika viktiga. Jag tänker inte låta mitt folk bli en minoritet i sitt eget land, vilket kommer att bli följden om vi inte bedriver återvandring. Du ser inte något problem med detta utan bara med globalismen som begrepp. Du har inte något emot vare sig påtvingad mångkultur eller att svenskarna fortsätter att betala för invandrare som aldrig kommer att bli en del av vårt samhälle. Det är för mig bevis nog för att du är ett troll.
Citera
2021-01-01, 10:21
  #379
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Att du fortsätter att använda inkorrekta ord som ”nedlåsning” som inte finns i svenskan får mig att tro att du själv är invandrare och därtill köpt. Du driver den här debatten endast med syftet att svenska globalistmotståndare inte skall bli för ”radikala”, vilket tydligt framgår av den vänsterliberala smörja du kavlar ut. ”Invandrarna är värda lika mycket som vi”, ”de kan uppfattas som rasister” och ”återvandring är en troll-grej”. Jo, jag tackar, jag.
Ja. Jag får skälla på SfI.

Men ditt inlägg belyser hur viktigt det är att vara observant på vilket budskap ett inlägg vill förmedla. Jag menar att de som talar om knätofsar, ärtsoppa och vill skicka hem invandrarna, arbetar för regimen och vill få globaliseringsmotståndarna att te sig som rigida rasister.

AfS försöker få globaliseringsmotståndet att verka innebära att klockan skall vridas tillbaka 30-50 år. Det var bättre då, men vägen framåt går inte bakåt. Sverige måste integreras i omvärlden på alla tänkbara sätt. Men den bluff globalisterna och EU drar är att detta innebär att landet måste styras från Bryssel (eller kanske Washington). Det måste stoppas. Det styret kan bara ske genom kaos, som sagt.

Det går att stoppa globaliseringens negativa sidor och kaoset. Första steget är att stoppa penningrullningen till Bryssel.
Citera
2021-01-01, 10:32
  #380
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Jag får skälla på SfI.

Men ditt inlägg belyser hur viktigt det är att vara observant på vilket budskap ett inlägg vill förmedla. Jag menar att de som talar om knätofsar, ärtsoppa och vill skicka hem invandrarna, arbetar för regimen och vill få globaliseringsmotståndarna att te sig som rigida rasister.

AfS försöker få globaliseringsmotståndet att verka innebära att klockan skall vridas tillbaka 30-50 år. Det var bättre då, men vägen framåt går inte bakåt. Sverige måste integreras i omvärlden på alla tänkbara sätt. Men den bluff globalisterna och EU drar är att detta innebär att landet måste styras från Bryssel (eller kanske Washington). Det måste stoppas. Det styret kan bara ske genom kaos, som sagt.

Det går att stoppa globaliseringens negativa sidor och kaoset. Första steget är att stoppa penningrullningen till Bryssel.

Och nästa steg är att stoppa pågående folkmord. För det är precis vad det är, hur förfinat det än är. Man behöver inte gevär och gaskammare för att fullfölja ett folkmord. Givetvis bör vi vara taktiska, men det betyder inte att vi helt kan lägga ned återvandringsfrågan och tro att penningrullningen till Bryssel är nog, för det är den inte. Det behövs långt fler åtgärder.

Steg ett är dock att stänga gränserna för asylsökande. Den tiden är förbi. Mitt land är inte något jävla socialkontor.

Alternativ för Sverige vill inte alls vrida klockan tillbaka. De blickar framåt i högre grad än nästan alla andra partier. Det är Socialdemokraterna och deras gelikar som lever i forntiden, där invandringen fortfarande var en spännande tillgång.

Man kan för övrigt hämta inspiration från gångna tider och ta med sig bra grejer från förr in i framtiden utan att vara någon bakåtsträvare. Det där är kvalificerat skitsnack och bevisar återigen hur lite verklighetskontakt du har.
Citera
2021-01-01, 10:57
  #381
Medlem
Demokrati.Hongkongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det går att stoppa globaliseringens negativa sidor och kaoset. Första steget är att stoppa penningrullningen till Bryssel.

1) 90% av Sveriges utrikeshandel sker med EU. Sverige har ovanligt stor exportindustri, och är helt beroende av handeln med EU.

2) Utan inkomsterna från exporten till EU, hade Sverige inte haft nog medel att finansiera vårt välfärdssystem. Det hade både blivit avsevärt högre skatter, och avsevärt lägre levnadsstandard i Sverige än idag.

3) EU är INTE "globalisering", utan regionalisering. Är du "globaliseringsmotståndare" ska du verka för att EU avskaffar sina handelsavtal med andra länder (särskilt investeringsavtalet med Kommunistparti-diktaturen Kina).
Citera
2021-01-01, 11:13
  #382
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokrati.Hongkong
1) 90% av Sveriges utrikeshandel sker med EU. Sverige har ovanligt stor exportindustri, och är helt beroende av handeln med EU.

2) Utan inkomsterna från exporten till EU, hade Sverige inte haft nog medel att finansiera vårt välfärdssystem. Det hade både blivit avsevärt högre skatter, och avsevärt lägre levnadsstandard i Sverige än idag.

3) EU är INTE "globalisering", utan regionalisering. Är du "globaliseringsmotståndare" ska du verka för att EU avskaffar sina handelsavtal med andra länder (särskilt investeringsavtalet med Kommunistparti-diktaturen Kina).

Användaren du citerade missbrukar ordet ”globalisering”. Globalisering är inte nödvändigtvis dåligt.

”Globalism” är rätt ord. Jag har påpekat detta tidigare, men som synes använder han svenska uttryck lite hur som haver.
Citera
2021-01-01, 11:29
  #383
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokrati.Hongkong
1) 90% av Sveriges utrikeshandel sker med EU. Sverige har ovanligt stor exportindustri, och är helt beroende av handeln med EU.

2) Utan inkomsterna från exporten till EU, hade Sverige inte haft nog medel att finansiera vårt välfärdssystem. Det hade både blivit avsevärt högre skatter, och avsevärt lägre levnadsstandard i Sverige än idag.

3) EU är INTE "globalisering", utan regionalisering. Är du "globaliseringsmotståndare" ska du verka för att EU avskaffar sina handelsavtal med andra länder (särskilt investeringsavtalet med Kommunistparti-diktaturen Kina).
Det tillhör andra trådar men jag vill svara.

Att stoppa penningrullningen till Bryssel betyder inte att handeln försämras. Storbritannien har just gjort det idag. Inga mer skyhöga avgifter. Bara svenska mutade politiker som fortsätter betala. Storbritannien fick t.o.m. frihandelsavtal.

Det är ett steg på vägen som visar att det går att stoppa globaliseringen.

De som anmärker på detaljer i svenska språket, vill kasta ut invandrarna, "skydda den svenska genpoolen", vägrar äta pizza och lyssna på rock eller gifta sig med utländskor är bara troll som försöker skydda regimen med oväsentligheter, när vår regim går i Bryssels hundkoppel.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-01 kl. 11:31.
Citera
2021-01-01, 11:34
  #384
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De som anmärker på detaljer i svenska språket, vill kasta ut invandrarna, "skydda den svenska genpoolen", vägrar äta pizza och lyssna på rock är bara troll som försöker skydda regimen med oväsentligheter, när vår regim går i Bryssels hundkoppel.

När skall du sluta snacka skit? Du har verkligen helt fel uppfattning om dem du tror är dina motståndare.

Vilka globalistmotståndare vägrar äta pizza och lyssna på rock? Pizza och rock är svensk kultur. Dessa två företeelser har blivit en del av vår kultur därför att vi frivilligt har tagit emot dem och inte tvingats acceptera dem. Det har varit en demokratisk process.

Svenska språket och det svenska folkets fortsatta överlevnad är däremot viktiga frågor. Den ende som beter sig som ett troll här är du, som vill påskina att den som försvarar vårt språk och folkets framtida överlevnad är en idiot som vägrar äta pizza och lyssna på rock.

Du skämmer ut dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback