2020-12-31, 21:36
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
En Saab 99 Turbo får man en smärre förmögenhet för idag om den är i fint skick. En Saab 900 Turbo är också värd en del pengar. Frågan är om en nyare Saab med 99 % Opel i kommer få samma framgång.
2-300 000 kan man få för en 99 Turbo i originalskick. I Europa.
Citera
2020-12-31, 21:41
Medlem
morkfromorks avatar
det var lite av en överdesignad bil, tekniskt, och tändning, ventilation, instrumentering mm. gav en del problem och det var dyrt att fixa så en hel del gissar jag blev skrotade för småfel.
Citera
2020-12-31, 21:44
Medlem
bill claytons avatar
Direkt när SAAB gick i konkurs så försvann nästan alla SAAB:ar över en natt kändes det som.
Citera
2020-12-31, 21:46
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong

Jag rekommenderar dig en PV Sport eller en Amazon 123 GT

Halva mitt liv har varit så här: Ungdom = du får en rostfri PV 544 Sport om du vill gratis. Jag = nä pallar inte men jag vet den bilen kommer bli värd mycket när jag blir vuxen, så jag skiter i det. Ja så är det att vara mig.

Det här med 900 turbo, jo jag har i mina tonår observerat att dessa var vanliga och såldes för inget och absolut skulle bli efterfrågade en dag. Någon Saab 99 turbo har har jag nog aldrig sett. Volvo 240 GT för 5000 kr har jag dissat med exakt samma motivering som för 900 turbo.

Jag är nog världens sämsta affärsman. Jag måste vara dum i huvudet, det är vad jag insett senaste veckan. Allt jag gjort fel. Alla möjligheter jag haft. Det är inte få möjligheter jag sumpat, sinnessjukt många.
Citera
2020-12-31, 21:51
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
2-300 000 kan man få för en 99 Turbo i originalskick. I Europa.
Det är den inte värd om man inte är Saab-entusiast och måste ha just den. Vilken standardbil från Opel, Vw, etc. idag har mer drag under galoscherna än en 99 Turbo. Vill man busköra på grusvägar är Hegamons Aero bättre, och framförallt billigare.
Citera
2020-12-31, 21:54
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Halva mitt liv har varit så här: Ungdom = du får en rostfri PV 544 Sport om du vill gratis. Jag = nä pallar inte men jag vet den bilen kommer bli värd mycket när jag blir vuxen, så jag skiter i det. Ja så är det att vara mig.

Det här med 900 turbo, jo jag har i mina tonår observerat att dessa var vanliga och såldes för inget och absolut skulle bli efterfrågade en dag. Någon Saab 99 turbo har har jag nog aldrig sett. Volvo 240 GT för 5000 kr har jag dissat med exakt samma motivering som för 900 turbo.

Jag är nog världens sämsta affärsman. Jag måste vara dum i huvudet, det är vad jag insett senaste veckan. Allt jag gjort fel. Alla möjligheter jag haft. Det är inte få möjligheter jag sumpat, sinnessjukt många.
Ta nu reson. Allt handlar inte om att sitta och gnida och planera för värdeökningar i allt man gör. Du har säkert haft kul med dina bilar. Kör i stället skiten ur din Aero på norska grusvägar och kom sedan tillbaka och avlägg rapport.
Citera
2020-12-31, 21:57
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Det är den inte värd om man inte är Saab-entusiast och måste ha just den. Vilken standardbil från Opel, Vw, etc. idag har mer drag under galoscherna än en 99 Turbo. Vill man busköra på grusvägar är Hegamons Aero bättre, och framförallt billigare.
Okej, experten. Säg det till alla som faktiskt betalat dessa priser. Värdet på en bil avgörs av säljare och köpare.
Citera
2020-12-31, 22:01
Medlem
sunrays avatar
Saab 9-5 hade några generalfel som säkert är anledningen till att dom skrotats. Oilsludge med turboras som följs och att styrningen till värmen pajade och var ett elände att fixa. Haft Saab hela mitt liv och jävligt tråkigt att dom inte tillverkas längre..
Citera
2020-12-31, 22:04
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Okej, experten. Säg det till alla som faktiskt betalat dessa priser. Värdet på en bil avgörs av säljare och köpare.
Jag menar om man ska köra bilen. I så fall blir dem omkörd av en Kia med lite vassare motor. Om man ska ha den i garaget så att den ska bli mer värd är det kanske en investering. Tills man helt förbjuder bensinbilar, vill säga. Men om man bara vill investera så kan man lika gärna köpa konst. Det tar mindre plats i garaget.
Citera
2020-12-31, 22:09
Medlem
FarangDingDongs avatar
Det är lätt att vara efterklok. Hur många bubblor pre 67 har jag kört slut på och skrotat? Har även tagigt kål på några typ 2 & 3 pre sexisju liksom PVs och Amazoner.

Måste erkänna att även three-five Chevys och classic Fords strukit med. Men vad visste man då? Inte mycket.

Då var pinnihögar från 10 och 20 tal det som skulle sparas. Tiderna förändras.

Äger ej längre någon Chevy eller Ford men några MoPar. Samt en Porsche, 356 och några tidiga 911 samt en kusin till dessa, en VW en 412 variant. Så nära en Prosche Wagon man kan komma. Sent ska syndarn vakna men den är redan dyr och dyrare kommer den att bli.

Det är samlingens udda fågel och kanske just därför favoriten. Porsche kul men med fem personer och bagage. Kan det bli bättre? Vad blir en klassiker? Känslan avgör samt popularitet. Ofta går de hand i hand men inte alltid.
Citera
2020-12-31, 22:11
Medlem
HeddonBorborellos avatar
270000:- för en 900 aero; https://www.klassiker.nu/reportage/s...ria-pa-auktion

130000:- för en 9000; https://www.klassiker.nu/reportage/r...9000-gick-hogt

465000:- för en 9-3 aero; https://www.expressen.se/motor/kopao...vensk-auktion/

150000:- för en 99 turbo; https://bilwebauctions.se/varauktion...-99-turbo-1399

Nog finns det de som betalar om dom vill. Tyvärr tror svensson på alla som påstår sig haft saab hela sitt liv och att dom bara är skit och därför skrotas dom isf att någon vågar köpa.
Citera
2020-12-31, 22:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Det är lätt att vara efterklok. Hur många bubblor pre 67 har jag kört slut på och skrotat? Har även tagigt kål på några typ 2 & 3 pre sexisju liksom PVs och Amazoner.

Måste erkänna att även three-five Chevys och classic Fords strukit med. Men vad visste man då? Inte mycket.
Jadu en gång i tiden dumpade man bla zündapp, monark, crescent och puchmopeder i havet för det fanns inget värde i dom gick inte ens att skänka bort...för några år sen såldes en restaurerad puch dakota för drygt 60.000kr i sverige, till exempel honda mt5 som ändå är relativt modern kan gå för 15.000 i restaurerat skick.
Gamla veteranmotorcyklar som silverpilen och rödqvarna finns nedgrävda lite varstans i sverige för nån ville bli av med "skräpet", tändkulemotorer som lämnats kvar ute i skogen när verksamheten la ner...finns hur många exempel som helst på sånt här.
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-12-31 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in