2020-12-29, 15:15
Inte för att det genererar mer än en axelryckning men lite konstigt låter allting ändå. Med värvningar nyligen osv. Har Bronsman tröttnat på gnäll? Känns litegrann som det kanske blev en droppe för mycket till slut?
Citera
2020-12-29, 15:31
Medlem
Kopparberg hade fri entré hela året
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Många i den här tråden är ena riktiga stolpskott.

Kopparberg/Göteborgs FC var en av landets tre största klubbar sett till publikintresse (bara Piteå och FC Hammarzlatan som snittade mer publik 2018), det här är alltså i paritet med Dalkurd som spelade i herrallsvenskan 2018, eller i linje med en superettanklubb på nedre halvan av tabellen. I förhållande till sina konkurrenter fanns det alltså intresse kring Kopparberg/Göteborgs FC.

Det här är inte en fråga om intresse, utan snarare som så många andra varit inne på en fråga om ekonomi. Resonemangen som förts gör mig dock mörkrädd. Kopparberg/Göteborgs FC har varit damallsvenskans motsvarighet till AFC Eskilstuna: stark ”ägare”, svag föreningsdemokrati och antagligen svaga stadgar. Beslutet som fattats är antagligen ett styrelsebeslut som skett över huvudet på medlemmarna i föreningen. Det är sjukt att ett företag kommer undan med detta i en idrottsrörelse med 51%-regel.

För att sätta i perspektiv: 14 dec värvar Kopparberg/Göteborgs FC från Rosengård. 17 dec fattas beslut om nedläggning.

MDMF osv.
Citera
2020-12-29, 15:31
Medlem
welcometorealitys avatar
Det blir lite konstigt för stjärnspelare som Stina Blackstenius som får jaga nya klubbar efter detta skandal, de skriver väl på för de minsta lilla nu istället för tvärtom som tidigare, när de handlar om ekonomin....

https://www.goteborgfc.se/lag/a-laget/
Citera
2020-12-29, 15:33
Medlem
Studsbolls avatar
Ett logiskt beslut. Det finns ingen ekonomi för renodlade kärringlag; det krävs att dessa är en del av de riktiga herrklubbarna och kan snylta på deras resurser. Detta var nog en bra lösning som även "damerna" kommer vinna på.
Citera
2020-12-29, 15:35
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jo...Men som vi sagt innan så är ju inte som vilken klubb som helst..utan en del av Kopparberg. Klubben levde på bidrag internt. Tror inte andra inte andra sponsorer var speciellt avgörande. Finns från början inte mycket att tjäna inom damfotbollen på det.

Ja men Kopparberg är ju en slags sponsor, dom har väl tröttnat på det blödande ekonomiska såret.
Citera
2020-12-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Damfotboll är en politiskt korrekt lekstuga som inte kan överleva ekonomiskt. Hela damallsvenskan drar in ca 10 mkr per år. Det är var Zlatan har i månadslön. Och då anses ändå svensk damfotboll vara en av de rikaste dam-lag-sporterna i världen. Men utöver bidrag, PK-korrekt sponsring som Kopparbergs, så vill ingen betala för att se damfotboll.

De enda damfotbollsklubbar som kan överleva är de som helt enkelt tar pengar från den manliga delen och delar ut.

För övrigt är damfotboll patetisk, ser ut som små barn som springer runt på en alldeles för stor plan, och det kommer aldrig att ändras. Man ska kalla en spade för en spade.

Nej, nu skriver du en del strunt där du tror att verkligheten är densamma som dina personliga åsikter. Vilket den inte är. Finns ett ganska stort intresse på många orter.

Går alldeles utmärkt att driva damfotbollsklubbar där ekonomin är stabil och intresset högt, utan att det pumpas in herrpengar. Det är exakt så de flesta damallsvenska klubbarna fungerar och har fungerat en längre tid. De sköter sig själva, där florerar ingen PK, och där strömmar publiken till just för att de gillar produkten.

Däremot finns det ett ekonomiskt tak, såklart. Och svårt/omöjligt att konkurrera med de nystartade klubbar som byggs upp på herrpengar. Den biten har du absolut rätt i. Framförallt är det ett storstadsproblem där det redan finns en stort och brett fotbollsintresse. Att ta "marknadsandelar" i Göteborg är enormt mycket svårare än att bygga upp starkt intresse och ekonomi i t ex Eskilstuna, Vittsjö/Hässleholm och Piteå, eller som i Kristianstad att man fungerar som ett sommaralternativ till den populära herrhandbollen (t ex samma färger, så supportrarna drar bara på sig handbollströjan när de går på damfotboll)

Damfotbollen i Sverige måste förstå att den är nischad till mindre orter där de inte konkurrerar med herrfotbollens pengar. Precis som handboll, basket och andra sporter där storstadslag ofta kämpar i motvind mot just herrfotbollen. Och damfotbollen i Sverige måste förstå att den är på samma nivå som herrarna eller handboll etc, sett i ett europeiskt och ekonomiskt perspektiv. Svenska damfotbollsklubbarna kan inte konkurrera med EU-pengarna som pumpas in i östeuropeiska klubbidrotten eller de engelska nystarterna som lever på herrpengar. Men ett genuint intresse finns det och absolut kan damklubbar klara sig själva. Eller till och med borde tänka så, istället för att försöka kopiera Europas hittepå. En svensk modell är enda vägen - inte att herrelitklubbarna sysslar med pengaflytt och hobbyprojekt som är och förblir hobbyprojekt utan framtid. Och kanske det är allt detta som Bronsman insett - men ändå tokfel hanterat när han inte försökte rädda verksamheten i ny regi och med lägre ambition än Europatopp.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-12-29 kl. 15:40.
Citera
2020-12-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Inte för att jag är så insatt i fotboll, men beslutet verkar ju fullkomligt vansinnigt, även för en utomstående.
Fine att man av någon anledning inte själv vill driva satsningen vidare, men att man då inte går ihop med någon annan klubb?
Finns ju många fotbollsklubbar i Gbg-området.
IFK Göteborg hoppas jag ser denna chansen och satsar nu på damerna.
De ska ta över tronen som bästa Göteborgsklubben för damer.

Då kommer publiken också vill jag lova.

Varken ÖIS, GAIS eller Häcken har publiken i ryggen så det är Blåvitt som är enda hoppet.
Citera
2020-12-29, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PunkAnderson
Kopparberg hade fri entré hela året

Det var väl 2019 och inte 2018 om jag inte misstar mig? Året därpå, 2019, hade de mycket riktigt fri entré hela året, men hade iprincip oförändrat snitt från föregående år.
Citera
2020-12-29, 15:46
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
IFK Göteborg hoppas jag ser denna chansen och satsar nu på damerna.
De ska ta över tronen som bästa Göteborgsklubben för damer.

Då kommer publiken också vill jag lova.

Varken ÖIS, GAIS eller Häcken har publiken i ryggen så det är Blåvitt som är enda hoppet.

Jag har svårt att se något ökat publikflöde bara för att klubben heter IFK Göteborg istället. Som Häckensupporter skulle jag inte bry mig om vårat damlag om dom så vann en Champions League final med 10-0.
Citera
2020-12-29, 15:50
Vad säger nu SVT som med skattebetalarnas pengar köpt sändningsrättigheterna...

Om det bästa laget har ett kommersiellt värde på 0 kr, så borde väl sändningsrättigheterna också kosta sådär 0 kr.

Eller javisst ja, SVT som fått (sitt eget) pris för jämställd idrottsbevakning, och där chefen (kvinnlig) sitter med miljonlön, kanske i själva verket VILL föra över skattebetalarnas pengar till damfotbollen.

Alltså, bort med all PK, och låt dem som brinner för sporten utöva den. Skapa INTE en ny offentlig sektor. De enda som förlorar på detta är fotbollstjejerna. Låt marknaden tala!
Citera
2020-12-29, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Vad säger nu SVT som med skattebetalarnas pengar köpt sändningsrättigheterna...

Om det bästa laget har ett kommersiellt värde på 0 kr, så borde väl sändningsrättigheterna också kosta 0 kr.

Eller javisst ja, SVT som fått (sitt eget) pris för jämställd idrottsbevakning, och där chefen (kvinnlig) sitter med miljonlön, kanske i själva verket VILL föra över skattebetalarnas pengar till damfotbollen.

Alltså, bort med all PK, och låt dem som brinner för sporten utöva den. Skapa INTE en ny offentlig sektor. De enda som förlorar på detta är fotbollstjejerna. Låt marknaden tala!

Men.. de vill ju ha jämställda löner?
Citera
2020-12-29, 15:53
Medlem
Du har rätt. 2018 fick man betala entré
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Det var väl 2019 och inte 2018 om jag inte misstar mig? Året därpå, 2019, hade de mycket riktigt fri entré hela året, men hade iprincip oförändrat snitt från föregående år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in