Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-29, 12:12
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeiou
Ja det är lönlöst att kämpa emot om man är en korkad nationalist och rasist.Men titta på Schweiz (tre olika nationaliteter i ett) Storbritannien (fyra olika nationaliteter i ett) samt Norge.

Skottland pratar redan om att bryta upp från UK och återansluta till EU, återstår att se om Irland gör detsamma. Skottland är mycket missnöjda med Brexit och avtalet.

Håller med dig om nationalister och nazister dock.
Citera
2020-12-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Skottland pratar redan om att bryta upp från UK och återansluta till EU, återstår att se om Irland gör detsamma. Skottland är mycket missnöjda med Brexit och avtalet.

Håller med dig om nationalister och nazister dock.
De är inte mer missnöjda än att de tacksamt tar emot sin A-kassa , sjukpeng och annat skit direkt från drottningens valvkassa.
Citera
2020-12-29, 12:49
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeiou
De är inte mer missnöjda än att de tacksamt tar emot sin A-kassa , sjukpeng och annat skit direkt från drottningens valvkassa.

Sunkigt svar. Skottland kommer oavsett att snart rösta igenom sin självständighet och sedan återansluta till EU, vart Irland tar vägen återstår att se.
Citera
2020-12-29, 13:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmy
Kan nån förtydliga det här? TS skriver att "Men det verkar klart att UK kör på exakt som vanligt när det gäller import och export, varor in och ut påverkas inte av tullar och tariffer. ", men Tullverket menar ju på att köpta varor blir moms- och tullpliktiga precis som för vilket annat icke-EU-land som helst:
https://www.tullverket.se/sv/privat/...70c7915c2.html

I så fall synd, jag reser aldrig men köper däremot en hel del varor utomlands ifrån så hade varit trevligt att ha kvar möjligheten att göra det från UK.
Sverige kan inte själva ta ut någon tull om inte EU gör det, så amazopn.co.uk och ebay.co.uk är fortfarande tullfria.

Däremot har ju postnord hittat på (?) en egen liten avgift på 75 kr (någon som vet exakt?) på gods som kommer från USA Kina Japan. Jag vet faktiskt inte hur de motiverar den. Den var tänkt för att stoppa alla barns idiotiska wish-inköp för 15 kr i Kina, Kinesiska företag är kända myglare på alla sätt, men på något sätt halkade även alla seriösa icke-EU-länder med. Dags att ta bort, postnord.
Citera
2020-12-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Sunkigt svar. Skottland kommer oavsett att snart rösta igenom sin självständighet och sedan återansluta till EU, vart Irland tar vägen återstår att se.
Blä.Eu blaska.Skottland och Nordirland ska ingenstans.Republiken Irland kan göra vad de vill.
Citera
2020-12-29, 13:21
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Kan nån förtydliga det här? TS skriver att "Men det verkar klart att UK kör på exakt som vanligt när det gäller import och export, varor in och ut påverkas inte av tullar och tariffer. ", men Tullverket menar ju på att köpta varor blir moms- och tullpliktiga precis som för vilket annat icke-EU-land som helst:
https://www.tullverket.se/sv/privat/...70c7915c2.html

I så fall synd, jag reser aldrig men köper däremot en hel del varor utomlands ifrån så hade varit trevligt att ha kvar möjligheten att göra det från UK.

Tidigare har du betalat brittisk moms, nu kommer varan vara billigare i inköp (ingen brittisk moms läggs på) men istället kommer du att få betala svensk moms i tullen. Blir nog något dyrare pga svensk moms (25% mot 20%) och eventuella avgifter från speditionsföretag om du väljer att gå via dom.
Citera
2020-12-29, 14:19
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag såg på BBC news igår. Tjänster ingår inte ännu i avtalet utan ska diskuteras fram senare, det ansågs viktigast att klara av tullen på varor. Men det var uppenbart från BBC News att tanken och förhoppningen var att om man klarade av varor (0% tull) så kommer tjänster och banker att klaras av på samma sätt, varor banar väg för 0-tull även på tjänster.

I ett annat inslag intervjuades en stor butikskedja i UK som importerar t.ex tomater från Spanien. De sa att de kör igång som vanligt i januari, tullen är ju noll, däremot tillkommer en del pappersarbete och tullkontroll som inte fanns tidigare. Det företaget skulle ta på sig pappersarbetet, det var inte orimligt, och priserna skulle inte behöva höjas till kunden.

Tycker nog det lutar åt att UK efter Brexit har tillgång till EUs inre marknad OCH tar hand om sin egen gräns.
Vi får hoppas på det. Trots allt är det väldigt viktigt för Sverige att UKs ekonomi flyter på. Annars slår det hårt mot svensk ekonomi.
Citera
2020-12-29, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Sverige kan inte själva ta ut någon tull om inte EU gör det, så amazopn.co.uk och ebay.co.uk är fortfarande tullfria.

Däremot har ju postnord hittat på (?) en egen liten avgift på 75 kr (någon som vet exakt?) på gods som kommer från USA Kina Japan. Jag vet faktiskt inte hur de motiverar den. Den var tänkt för att stoppa alla barns idiotiska wish-inköp för 15 kr i Kina, Kinesiska företag är kända myglare på alla sätt, men på något sätt halkade även alla seriösa icke-EU-länder med. Dags att ta bort, postnord.
75 kr i avgift upp till 1750 (varuvärde) då det kan bli tullpliktigt därefter 125 kr, en avgift för att de hanterar momsen.
Sverige är det enda landet i EU som har moms från första kronan, har för mig att i Tyskland är det först när det överstiger 1500 varuvärde som det blir aktuellt med MOMS/VAT.
Citera
2020-12-29, 15:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
75 kr i avgift upp till 1750 (varuvärde) då det kan bli tullpliktigt därefter 125 kr, en avgift för att de hanterar momsen.
Sverige är det enda landet i EU som har moms från första kronan, har för mig att i Tyskland är det först när det överstiger 1500 varuvärde som det blir aktuellt med MOMS/VAT.
Så kan det vara, en egenpåhittad "skatt" som är lika stor som en tull, och som postnord tar för att de är fattiga och för att det tillfälligt kom in 1 mlijon värdelösa Kina-paket från en app som barn hae tillgång till. Konstigt att det gått igenom lagligt. Borde vara olagligt att ge så olika fördelar till företag.
Citera
2020-12-29, 15:48
Medlem
Timmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Tidigare har du betalat brittisk moms, nu kommer varan vara billigare i inköp (ingen brittisk moms läggs på) men istället kommer du att få betala svensk moms i tullen. Blir nog något dyrare pga svensk moms (25% mot 20%) och eventuella avgifter från speditionsföretag om du väljer att gå via dom.

Ja, det var väl nåt sånt jag misstänkte.
PostNord kör ju som nån nämnde ovan med sin jäkla 75:--avgift, så handlar man saker som är av mindre värde (exempelvis CD-skivor och liknande för <200 SEK) blir ju det orimligt nu tyvärr.

Men det känns ju fel att kalla det frihandel i så fall, eftersom det ju faktiskt tillkommer kostnader för det, men det kanske bara är jag som hakar upp mig på ordet. Men samma gäller ju för exempelvis CETA, mellan EU och Kanada.

Har överlag inte fattat mig på varför Sveriges styre ska ha betalt för något som de inte varit delaktiga i att framställa. Argumentet kunde ju varit att de inte vill att pengarna försvinner ut ur landet, men det faller ju rätt platt med tanke på att de gladeligen skickar bidrag och bistånd både hit och dit.

Men det är väl en diskussion för en annan tråd, och jag fick svaret jag behövde... att UK-importer KOMMER hårdmomsas igen.

För att vara lite on-topic också så känner jag att en Swexit nog inte skulle löna sig så bra för gemene man. Det vi får tänka på är skillnaden att svenska regeringen motarbetar folket. I UK får jag känslan av att sedan BJ tog över att det hela är rätt synkat. Exempelvis det med gränserna - UK vill få in mindre folk över sina gränser, men EU har tvingat dem att ta in mer. Sverige tar redan in klart mer än EU vill att vi ska ta in, helt frivilligt. Samma sak med pengarna vi lägger på EU-avgift idag, jag ställer mig väldigt tveksam till att detta skulle användas till att rusta upp skola, polis, sjukvård eller något annat eftersatt område, utan i stället skulle det kluddas bort på konst- och genusprojekt som allt annat.

Så jag ställer mig emot Swexit, för med de politiker som styr landet idag skulle det enbart leda till försämringar och att det skulle bli dyrare för vanliga människor.
Citera
2020-12-29, 15:55
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Har överlag inte fattat mig på varför Sveriges styre ska ha betalt för något som de inte varit delaktiga i att framställa. Argumentet kunde ju varit att de inte vill att pengarna försvinner ut ur landet, men det faller ju rätt platt med tanke på att de gladeligen skickar bidrag och bistånd både hit och dit.

Det är för att inte missgynna inhemskt producerade varor, som ju är momsbelagda. Bra så, behövs mer av den varan. Som du säger så förlorar Sverige på att du skickar pengar till ett konkurrerande land då internationell ekonomi är ett nollsummespel (för att någon ska gynnas måste någon annan missgynnas). I detta fall blir Sverige lite fattigare (pengar försvinner ut ur landet) medans England blir lite rikare (de tar en resurs från annat land) när du gör ditt köp.
Citera
2020-12-29, 16:58
Medlem
”Men det verkar klart att UK kör på exakt som vanligt när det gäller import och export, varor in och ut påverkas inte av tullar och tariffer. ”

Vadå? Såklart att det blir tull på handeln mellan Storbritannien och EU.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback