Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Nej, jag är inte avundsjuk. Däremot retar jag mig på "freeriders" som försöker tillskansa sig alla fördelar i som ett samarbete skapar, men inte ställer upp på de lite mer ansträngande delarna.
Visst miljöhyckleri finns säkert nästan överallt, men enligt min åsikt ligger Norge högt upp i den ligan, tyvärr.
Som jag ser det gick också UK segrande ur förhandlingarna med EU. De får tydligen tillgång till EU:s inre marknad, men behöver inte erbjuda EU de övriga friheterna som tex. fri rörlighet för människor. I media framställs avtalet som en "win-win" för båda parter, det kan jag inte riktigt hålla med om.
EU förskansar sig inga fördelar, menar du? Alla avtal ger vinnare och förlorare. Om ett land ser ett samarbete som mest ett ok kring sina axlar, skall man då enkom för solidaritetens skull ändå gå med på absurda avtal och regelvärk (felstavning medveten)? Det är ju dessa avtal som försatt Sverige i en sjuk situation där vi inte längre bestämmer över ex. våra egna gränser. Dublinförordningen säger att en migrant, med eller utan giltiga ID-handlingar, skall söka asyl i första land som man äntrar - vilka länder inom EU följer detta? Och om inga nu inte ens följer ett av de mest basala och viktigaste reglerna, varför följa eller ens vara med i en slik union och dessutom betala dyrt för detta?
Varför skulle Norge vara mer hycklande än ex. Sverige, eller låt oss ta Tyskland, med alla deras kolkraftverk? Och Danmark som tänkte släppa ut en massa mänskligt avfall i Nordsjön - bara tur att detta upptäcktes i tid.
Fri rörlighet för alla människor inom en begränsad yta med statsgränser är enkom bra för de som inte har goda hänsikter. Jag har aldrig, före eller efter vi gick med i EU, haft problem med att resa som jag velat. Zigenare, terrorister, socialturister, tveksamma asylanter har däremot en abnormt stor fördel utav öppna gränser och utnyttjar dessa även ytterst väl, Detta har vi facit på!
"Win-win" i ett slikt, abrupt avståndstagande är självklart aldrig en vinst för alla - för detta skulle i sådana fall totalt motsäga EUs funktion och levnadsberättigande.
Edit:
Att dessutom EU och dess medlemsländer är ett försvinnande litet tillhåll för de värsta miljöbovarna torde vara ett bevis nog för att miljöfrågorna inte är av bärande vikt. Kina, Sydamerika, Ryssland, USA, Afrika och Sydostasien, i stort, är de värsta miljöbovarna av alla och släpper ut mångt mycket mer dynga än vad de europeiska (EU) länderna gör så det har ingen nytta att EU och andra ens försöker. Den dagen det kommer fram till fördrag som verkligen efterleves, ja då kan vi kanske börja tala om solidaritet och samarbete - nu är detta enkom en utopi och en löjlig Potemkinkuliss!