2020-12-28, 17:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det var antagligen dömt att bli så. Den brittiska opinionen tvingade Boris J att få fram ett avtal där UK framstod som segrare. Och eftersom UK var tvunget att se ut som segrare kunde EU-förhandlarna koncentrera sig på att lägga beslag på allt som var viktigt.

Det är för övrigt typiskt EU-beteende. Eftersom EU är fyllt av teknokrater som inte styrs av någon tillfällig politisk opinion så har de nästan alltid större möjligheter än motparten att se på förhandlingarna långsiktigt. Lärdomen är att aldrig tro att man ska kunna överlista EU i förhandlingar.

När EU kom till första mötet för 4 år sedan hade de med sig 6000 sidor med punkter och krav. UK hade med sig en tom anteckningsbok.

Inte konstigt att UK hamnade lite i strykklass när det hela var klart!
Citera
2020-12-28, 17:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Så du skriver en massa strunt om saker du inte vet något om? Bologna handlar dessutom inte om godkännande utan om att anpassa för att underlätta översättning. Akademiska examen har alltid varit godkända, men iom Bologna så blev det enkelt att översätta en utländsk examen för att jämföra med en inhemsk. Det systemet ändras inte för Brexit.

Jösses.

Tycker du att avtalet är "lysande" som TS? Jag tror vi ska vänta och se lite, men att detta torde drabba bankväsendet i London är ingen vild gissning?

EU håller ju på att skala UK som en lök tills de är helt nakna. Det här första avtalet motsvarar de första lagren och visar vägen enligt mig.
Citera
2020-12-28, 17:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du menar förutom att vi kan röra oss fritt, handla fritt, bosätta oss fritt, arbeta fritt och studera fritt inom EU. Och åka med lågprisflyg och mobilsurfa inom hela EU på sätt som aldrig var möjliga tidigare.

Och det här är ju ändå bara de hårda fördelarna. Mjuka värden som att vi får vara med och forma den gemensamma framtiden för världens största koncentration av vita människor. Det är Europa som förvaltar arvet från upplysningen och den vetenskapliga revolutionen, inte banankonungadömen som Sverige.

Ja, för rörelsefriheten har enkom varit lyckad - anser du verkligen detta? Hade du problem, innan EU, att resa fritt? Att handla fritt? Hur många studerar inom EU, knappast så att det överväger nackdelarna! De ting du radar upp är skitsaker som aldrig varit något problem. "Mobilsurfa", haha, vad dillar du om för lyxproblem?

Angående "vitheten" i Europa och EU - ser det bra ut? Inga negrer, blattar eller andra avarter? Fattar ingenting av de saker du tagit upp. Är det detta vi skall vara glada att punga ut mellan 35-40 miljarder/år, ja då blir jag än mer fast i mina beslut och tankar kring att EU bara är ett fiasko...
Citera
2020-12-28, 17:28
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tycker du att avtalet är "lysande" som TS? Jag tror vi ska vänta och se lite, men att detta torde drabba bankväsendet i London är ingen vild gissning?

EU håller ju på att skala UK som en lök tills de är helt nakna. Det här första avtalet motsvarar de första lagren och visar vägen enligt mig.

Det är ett frihandelsavtal, däremot återfår britterna sin nationella suveränitet vilket är det enda av betydelse. Den som försöker sig på att prata om BNP har inte förstått.
Sen är det engelska etablissemanget med Johnson och Tory i täten än mer liberala och hyperglobalistiska än till och med brysselianer. Så oroa dig inte, engelsmännen kommer köra sitt land rakt ner i diket, men de gör det på egna villkor.

Gissningsvis så blir det massinvandringen och den uppsvällda finansiella "ekonomin" som blir Englands fall. Eller så tvingas de återgå till en mer produktiv ekonomi och kan börja minska, reglera och bli av med stora delar av den parasitära finanssektorn.
Citera
2020-12-28, 17:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Det är ett frihandelsavtal, däremot återfår britterna sin nationella suveränitet vilket är det enda av betydelse. Den som försöker sig på att prata om BNP har inte förstått.
Sen är det engelska etablissemanget med Johnson och Tory i täten än mer liberala och hyperglobalistiska än till och med brysselianer. Så oroa dig inte, engelsmännen kommer köra sitt land rakt ner i diket, men de gör det på egna villkor.

Gissningsvis så blir det massinvandringen och den uppsvällda finansiella "ekonomin" som blir Englands fall. Eller så tvingas de återgå till en mer produktiv ekonomi och kan börja minska, reglera och bli av med stora delar av den parasitära finanssektorn.

Jag håller med dig i din analys. Jag noterar också att EU fick igenom att sälja sina bilar utan tullavgifter i UK, medan bilar med för mycket japanska delar får det svettigt att korsa kanalen som "inhemska" åt andra hållet. Där lurade Merkel brallorna av UK.

Nu flyttar monteringsbilfabrikerna till Östeuropa! Grattis UK! Jag är ingen expert, men fastighetsmarknaden i UK kommer nog att kylas av också om folk förlorar jobbet.

Det är lite som en trafikolycka det här med Brexit. Man kan liksom inte låta bli att förfasas över hur negativt det är.
Citera
2020-12-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du som vurmar så för EU och öppna gränser - vad har blivit bättre i Sverige sedan vi gick med i EU? Måste väl vara enkelt att svara på då du högaktar detta överstatliga organ så mycket, eller...?

Tja, det mesta påtagliga är stora reallöneökningar.
Citera
2020-12-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Tja, det mesta påtagliga är stora reallöneökningar.

Svårt att påvisa att dessa hör till att vi gick med i EU...
Citera
2020-12-28, 19:57
Medlem
skazzis avatar
Unionen har gett gemene man en känsla av maktlöshet när illusionen av valmöjligheter har flyttats till bryssel. Men inbilla er inget, inget är förändrat oavsett som vi stannar eller går ur
Citera
2020-12-28, 21:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hehe, avundsjukan går verkligen att ta på. Norge kommer till nästa pandemi ha lärt sig läxan och går direkt till källan och köper sina vaccin därifrån - bara bläddra upp sedelbunten... De har börjat sett över sina tullar och skatter på livsmedel, alkohol och tobak nu under Corona-krisen. Det har uppenbarat sig hur mycket pengar och arbetstillfällen de kan få att stanna inom riket när nu gränserna och gränshandeln varit stängda.

Så du menar att miljöhyckleriet enkom är en norsk företeelse? Se dig runt om i världen och du kommer se att det är likadant, ÖVERALLT, så även i Sverige...
Nej, jag är inte avundsjuk. Däremot retar jag mig på "freeriders" som försöker tillskansa sig alla fördelar i som ett samarbete skapar, men inte ställer upp på de lite mer ansträngande delarna.

Visst miljöhyckleri finns säkert nästan överallt, men enligt min åsikt ligger Norge högt upp i den ligan, tyvärr.

Som jag ser det gick också UK segrande ur förhandlingarna med EU. De får tydligen tillgång till EU:s inre marknad, men behöver inte erbjuda EU de övriga friheterna som tex. fri rörlighet för människor. I media framställs avtalet som en "win-win" för båda parter, det kan jag inte riktigt hålla med om.
Citera
2020-12-28, 21:31
Medlem
nbsps avatar
Även V har bytt fot i EU-frågan, även de har börjat tala nu om att förändra ”inifrån”. Att de ännu inte blivit mogna för att ändra partiprogrammet är väl inte mer värt än att S haft avskaffande av monarkin i sitt program.
Citera
2020-12-28, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, jag är inte avundsjuk. Däremot retar jag mig på "freeriders" som försöker tillskansa sig alla fördelar i som ett samarbete skapar, men inte ställer upp på de lite mer ansträngande delarna.

Visst miljöhyckleri finns säkert nästan överallt, men enligt min åsikt ligger Norge högt upp i den ligan, tyvärr.

Som jag ser det gick också UK segrande ur förhandlingarna med EU. De får tydligen tillgång till EU:s inre marknad, men behöver inte erbjuda EU de övriga friheterna som tex. fri rörlighet för människor. I media framställs avtalet som en "win-win" för båda parter, det kan jag inte riktigt hålla med om.

EU förskansar sig inga fördelar, menar du? Alla avtal ger vinnare och förlorare. Om ett land ser ett samarbete som mest ett ok kring sina axlar, skall man då enkom för solidaritetens skull ändå gå med på absurda avtal och regelvärk (felstavning medveten)? Det är ju dessa avtal som försatt Sverige i en sjuk situation där vi inte längre bestämmer över ex. våra egna gränser. Dublinförordningen säger att en migrant, med eller utan giltiga ID-handlingar, skall söka asyl i första land som man äntrar - vilka länder inom EU följer detta? Och om inga nu inte ens följer ett av de mest basala och viktigaste reglerna, varför följa eller ens vara med i en slik union och dessutom betala dyrt för detta?

Varför skulle Norge vara mer hycklande än ex. Sverige, eller låt oss ta Tyskland, med alla deras kolkraftverk? Och Danmark som tänkte släppa ut en massa mänskligt avfall i Nordsjön - bara tur att detta upptäcktes i tid.

Fri rörlighet för alla människor inom en begränsad yta med statsgränser är enkom bra för de som inte har goda hänsikter. Jag har aldrig, före eller efter vi gick med i EU, haft problem med att resa som jag velat. Zigenare, terrorister, socialturister, tveksamma asylanter har däremot en abnormt stor fördel utav öppna gränser och utnyttjar dessa även ytterst väl, Detta har vi facit på!

"Win-win" i ett slikt, abrupt avståndstagande är självklart aldrig en vinst för alla - för detta skulle i sådana fall totalt motsäga EUs funktion och levnadsberättigande.

Edit:

Att dessutom EU och dess medlemsländer är ett försvinnande litet tillhåll för de värsta miljöbovarna torde vara ett bevis nog för att miljöfrågorna inte är av bärande vikt. Kina, Sydamerika, Ryssland, USA, Afrika och Sydostasien, i stort, är de värsta miljöbovarna av alla och släpper ut mångt mycket mer dynga än vad de europeiska (EU) länderna gör så det har ingen nytta att EU och andra ens försöker. Den dagen det kommer fram till fördrag som verkligen efterleves, ja då kan vi kanske börja tala om solidaritet och samarbete - nu är detta enkom en utopi och en löjlig Potemkinkuliss!
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2020-12-28 kl. 23:07.
Citera
2020-12-28, 23:20
Medlem
EU vore ingenting utan dom rika länderna som ger pengarna till dom fattiga, jag fattar inte varför dom rika länderna vill vara kvar. Dom länder som står utanför EU klarar sig betydligt bättre utan skiten.

Polen hade garanterat varit stora förlorarna utan EU, deras arbetare som far runt hela Europa och snor jobben för lägsta penning och konkurrerar ut hela branscher i andra länder på olika villkor.

EU är djävulens påfund, bara massa byråkrati med pengar som slussas mellan ländernas statskassor, framförallt dom rika som förlorar på att vara med men jag tror även andra länder hade klarat sig bra utan EU.

Vi gick aldrig med i Euron och borde aldrig ha gått med i EU, då hade Sverige fortfarande varit ett välmående land idag, istället har vi blivit splittrade både som land och med länder inom EU.

EU är ren koskit som man borde kasta på polackerna. Jag fattar inte hur vi kunde rösta för det.

UT UR EU
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback