2020-12-28, 17:53
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det står inte att gudar skapade världen, det står att Gud skapade världen tillsammans med sin son, den förstfödde i hela skapelsen:

"Herren skapade mig som det första, som begynnelsen av sitt verk, för länge sedan.
I urtiden formades jag, i begynnelsen, innan jorden fanns... när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt, när han lade jordens grundvalar, då var jag som ett barn hos honom.
Jag var hans glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom, jag lekte i hela hans värld och gladde mig med människorna.
"
(Ord 8:22-23, 29-31 Bibel2000)

Världen skapades alltså med Guds kraft, men Jesus fanns med på den tiden.

Gud har skapat andevarelser och människor, som av människor kallas för gudar.

Satan t.ex. är "den här världens gud" enligt bibeln, eftersom många människor tillber honom direkt eller indirekt.

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild." (2Kor 4:4 Bibel2000)

Ja, även Jesus kallas för en gud, men som bibeln säger så ska kristna bara ha en gud, fadern som heter Jehova.
Du är förd bakom ljuset såsom alla kristna är. Satan är romarnas fiendeledare och de romarna är gudarna. Se min kommentar på Smesos inlägg så kommer du att inse sanningen om kristendomen. Det är en förfalskning daterad år 324
Citera
2020-12-28, 17:55
Medlem
Citat:
Då är det även oärligt att påstå att livet uppstod spontant i en ursoppa.
Ja, om någon påstår det så kan du ta det med den, och fråga vilka belägg personen har.
Citera
2020-12-28, 17:58
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om det finns konsensus, det viktiga är vad som står i bibeln, och det står att både tro och gärningar behövs:

"Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död." (Jakob 2:17 Bibel2000)
Det står dock inte att gärningar krävs i det citatet, bara att tron är död. Däremot kan man ju tolka det som att gärningar krävs, men det är väldigt lätt att i så fall skriva det tydligare.
Men både du och jag vet ju att det inte är Guds melodi, att vara tydlig. .
Senast redigerad av kiss74 2020-12-28 kl. 18:03.
Citera
2020-12-28, 18:01
Medlem
returxs avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om det finns konsensus, det viktiga är vad som står i bibeln, och det står att både tro och gärningar behövs:

"Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död." (Jakob 2:17 Bibel2000)
Att vara överens (konsensus) betyder att allt flyter på (panta rei) och till minsta möjliga friktion vilket är absolut nödvändigt för att kunna leva i fullständig harmoni. Det är en naturlag > allt även vi människor strävar efter lägsta möjliga energinivå för å ernå högsta möjliga balans o vila. Detta kan bara uppnås för oss människor genom att en gång för alla kvitta oss med all historisk religion som ju splittrar oss till tusen då inget av religionen är objektivt sant och allmängiltigt.
Citera
2020-12-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Att vara överens (konsensus) betyder att allt flyter på (panta rei) och till minsta möjliga friktion vilket är absolut nödvändigt för att kunna leva i fullständig harmoni. Det är en naturlag > allt även vi människor strävar efter lägsta möjliga energinivå för å ernå högsta möjliga balans o vila. Detta kan bara uppnås för oss människor genom att en gång för alla kvitta oss med all historisk religion som ju splittrar oss till tusen då inget av religionen är objektivt sant och allmängiltigt.
Visst är det bra att vara överens, men att det finns tusentals tolkningar av Bibeln är inget ttsp behöver ta hänsyn till. Han följer sin tolkning.
Citera
2020-12-28, 18:14
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Visst är det bra att vara överens, men att det finns tusentals tolkningar av Bibeln är inget ttsp behöver ta hänsyn till. Han följer sin tolkning.
Ja och det indikerar ju att den inte är sann utan full av tvivelsmål och med den rätta så eftersom den är en förfalskning (NT). Vi människor måste komma tillhopa om vi ska knäcka nöten vi har framför oss och en nyckel och en viktig sådan är att vi alla ska erkänna våra religioner som omöjliga för vårt uppdrag att ena oss om vår planet. Det är hög tid. Dåtidens "gudar" hade bara Medelhavsområdet som sin värld. En inte så liten dos komik över att så många av oss nordeuropéer sitter fast i den sörjan. Vi behöver precis som med allt annat i vår värld gå före o visa vägen och avskaffa "vår" religion.

[>>Detta kan fan i mej inte Jesus ha något emot för då är han en förbannad skitstövel av ondo.<<] Ja om han nu vore reell vilket han naturligtvis inte är men jag säger det för de som fortfarande bävar inför tanken.
Citera
2020-12-28, 18:17
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Att du orkar skriva så mycket skit...
Om det enligt dig är skit varför då bry dig så du menar dig behöva markera det - skitsäck där!

För övrigt - måste bara ta tillfället i akt å påminna om sidnumret 666!! av en ren o skär tillfällighet - för den vise att räkna ut Yes~us
Senast redigerad av returx 2020-12-28 kl. 18:28.
Citera
2020-12-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ja och det indikerar ju att den inte är sann utan full av tvivelsmål och med den rätta så eftersom den är en förfalskning (NT). Vi människor måste komma tillhopa om vi ska knäcka nöten vi har framför oss och en nyckel och en viktig sådan är att vi alla ska erkänna våra religioner som omöjliga för vårt uppdrag att ena oss om vår planet. Det är hög tid. Dåtidens "gudar" hade bara Medelhavsområdet som sin värld. En inte så liten dos komik över att så många av oss nordeuropéer sitter fast i den sörjan. Vi behöver precis som med allt annat i vår värld gå före o visa vägen och avskaffa "vår" religion.

[>>Detta kan fan i mej inte Jesus ha något emot för då är han en förbannad skitstövel av ondo.<<] Ja om han nu vore reell vilket han naturligtvis inte är men jag säger det för de som fortfarande bävar inför tanken.
Jag håller med om att Bibeln varken är sann eller moralisk. Det är i alla fall den slutsatsen jag har dragit, men jag tillhör de som ändrar sig om jag får belägg.
Håller även med om att mycket i Bibeln verkar vara ”lokalt”. Vad jag vet så står det inte så mycket om vad som sker i övriga världen. De som skrivit Bibeln verkar inte ens veta så mycket om världen, vilket är konstigt, då Gud inspirerat dom och han borde inte favorisera ett visst område så mycket som han gör.
Citera
2020-12-28, 18:23
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag håller med om att Bibeln varken är sann eller moralisk. Det är i alla fall den slutsatsen jag har dragit, men jag tillhör de som ändrar sig om jag får belägg.
Håller även med om att mycket i Bibeln verkar vara ”lokalt”. Vad jag vet så står det inte så mycket om vad som sker i övriga världen. De som skrivit Bibeln verkar inte ens veta så mycket om världen, vilket är konstigt, då Gud inspirerat dom och han borde inte favorisera ett visst område så mycket som han gör.
Tack, jag har lagt märke till att du är en av de intresserade här på forumet som är öppen och vill vidare och inte förfäktar dessa absurditeter som Bibeln är full av. Du är att gratulera!
Citera
2020-12-28, 18:36
Medlem
Citat:
Tack, jag har lagt märke till att du är en av de intresserade här på forumet som är öppen och vill vidare och inte förfäktar dessa absurditeter som Bibeln är full av. Du är att gratulera!
Ja, jag ser mig först och främst inte som ateist, utan som skeptiker. Och som skeptiker måste jag vara öppen för att jag kan ha fel. Det är min skepticism som lett mig till att för närvarande inte ha någon gudstro, alltså.
Det är även skepticism jag försöker använda mig av när jag granskar Bibeln och dess sanningshalt. Jag betraktar den som andra böcker med påståenden om profeter, gudar, mirakel, o.s.v.
Citera
2020-12-28, 18:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Då är det även oärligt att påstå att livet uppstod spontant i en ursoppa.
Det hade varit oärligt om det inte funnits vetenskapliga belägg för det påståendet, men det gör det ju.
Dvs., det finns bevis för att det faktiskt kan vara på det viset:

2019 genomfördes ett experiment av forskare i Tyskland för att undersöka om det går att få alla fyra villkoren för livets beståndsdelas att uppstå samtidigt. De placerade enkla kolbaserade kemikalier i varmt vatten på en mineralyta som utsattes för upprepade våt-torrcykler. Några dagar av det räckte för att det spontant skulle bildas alla nödvändiga RNA-byggstenar. Så, visst, det finns bevis på att RNA kan bildas spontant ur vanligt förekommande kemikalier.
Citera
2020-12-28, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej. Era mänskliga auktoriteter kan ljuga eller åtminstone ha fel.
Det erkänner ni själva.
Gud kan varken ljuga eller ha fel.
Jämför själv: vilken auktoritet är bättre auktoritet, en som inte kan ha fel eller en som kan ha fel?

Vilket otroligt svagt argument...
Med din respekt för auktoritet så när en muslim hävdar att Allah är ofelaktig så bör du omgående konvertera. Jag hoppas att du trivs med din nya religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in