Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-28, 15:21
  #445
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att deras barn svälter beror på dålig inrikespolitik där EU inte har något att säga till om.

Dock har Unicef dvs ett FN-organ gått in för att mata de svältande barnen. Det är samma FN-organ som bruka dela ut matpaket i krisområden i betydligt fattigare länder än UK.

https://www.theguardian.com/society/...t-time-history
The UN agency, which is responsible for providing humanitarian aid to children worldwide, said the coronavirus pandemic was the most urgent crisis affecting children since the second world war.
A YouGov poll in May commissioned by the charity Food Foundation found 2.4 million children (17%) were living in food insecure households. By October, an extra 900,000 children had been registered for free school meals.
Unicef has pledged a grant of £25,000 to the community project School Food Matters, which will use the money to supply 18,000 nutritious breakfasts to 25 schools over the two-week Christmas holidays and February half-term, feeding vulnerable children and families in Southwark, south London, who have been severely impacted by the coronavirus pandemic.
TS vill att Sverige ska gå samma väg.....


Så du hävdar att matbristen enbart beror på dålig inrikespolitik. Då har det inget med EU att göra och det spelar ingen roll om delämnar. Inte heller lär det påverka Sverige det minsta, då UK hade matbrist redan när de var medlemmar i EU. Sverige har ingen matbrist och kommer givetvis inte att få det, oavsett om vi är med i EU eller ej.
Citera
2020-12-28, 15:24
  #446
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Haha, ”tar britternas arbeten”. Hur många utbildade programmerare, sjuksköterskor och hantverkare, samt unga, starka lantarbetare tror du att det finns bland de som idag är arbetslösa i Storbritannien?

Man kan ju undra varför ingen i Sveriges regering kläckt den briljanta idén att låta åttabarnsmammor från Järvafältet, långtidssjukskrivna fibromyalgiker och sysslolösa män med ”datorintresse” och 75 kilos övervikt utföra all bärplockning, potatissättning och granplantering som varje år görs av utländska gästarbetare. Strålande idé!

Nu kan de slippa de somaliska åttabarnsmammorna i drivor, medans Sverige kommer fortsätta att ta in dem i tusentals varje år.

Byggbranschen lär kunna erbjuda brittiska unga ganska många jobb som nu är befolkade av invandrare.
Citera
2020-12-28, 15:24
  #447
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så du hävdar att matbristen enbart beror på dålig inrikespolitik. Då har det inget med EU att göra och det spelar ingen roll om delämnar. Inte heller lär det påverka Sverige det minsta, då UK hade matbrist redan när de var medlemmar i EU. Sverige har ingen matbrist och kommer givetvis inte att få det, oavsett om vi är med i EU eller ej.

Jamen då är det bara att rösta på Vänsterpartiet så blir det ordning på torpet i Sverige också. Skulle det leda till svältande barn kan vi alltid be om hjälp hos FN som UK gör.

Nu finns det andra saker i Vänsterpartiets agenda som gör att man bör sätta sig in lite i frågan innan man stödjer Swexit och Vänsterpartiet.
Citera
2020-12-28, 15:27
  #448
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jamen då är det bara att rösta på Vänsterpartiet så blir det ordning på torpet i Sverige också. Skulle det leda till svältande barn kan vi alltid be om hjälp hos FN som UK gör.

Nu finns det andra saker i Vänsterpartiets agenda som gör att man bör sätta sig in lite i frågan innan man stödjer Swexit och Vänsterpartiet.

Varför skulle någon normalt funtad vilja rösta på VPK? Personligen röstar jag på AfS. Men Swexit är mest en utopi idag, det finns inget större stöd för det tyvärr.

Men just nu ser vi inte några domedagsprojektioner för UK som en del trodde innan det här beskedet kom.
Citera
2020-12-28, 15:29
  #449
Medlem
Jag tycker diskussionen om Brexit är bra eller inte är lite tidig att börja nu. Vi vet svaret kanske om 2-5år.

Två beslut med val i mellan tar mer än en vecka. Man kan nog räkna med 3 månader som den kortaste tiden.
Citera
2020-12-28, 15:30
  #450
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Studentutbytet i Erasmus var för dyrt. Nu satsar istället Storbritannien över en miljard på "Turing-programmet" som även skickar studenter utanför ett inlåst Europa som blir alltmer likriktat.

Det låter helt klart som om UK bluffar. 2019 kostade Erasmusprogrammet 3370 miljoner euro och gav 940k studenter möjlighet att studera utomlands. Det är en kostnad på 3585 EUR per utrikesstudent och enligt samma dokument var den genomsnittliga utbytestiden sex månader. Under 40 kkr för sex månaders studier är otroligt billigt, särskilt om man betänker att åtminstone 10 kkr av de pengarna går som direkta stipendier till de inblandade studenterna.

Jag skulle tro att problemet snarare ligger i det faktum att UK tar emot mycket fler studenter inom Erasmus än de skickar ut. Nu vet jag ingenting om vad ersättningarna faktiskt ligger på men jag är nästan helt säker på att de brittiska universiteten kan tjäna mer pengar på att sälja sina studieplatser till rika kineser och indier snarare än att ge dem till fattiga(re) européer. Så tekniskt sett är det kanske sant att det blir för dyrt för UK att fortsätta vara med i Erasmus. Men då handlar det inte om att Erasmus skulle vara något ovanligt dyrt eller ineffektivt samarbete, det är det inte, utan helt enkelt om att UK inte är så intresserade av studentutbyten utan hellre tjänar pengar på den fria marknaden.

Ytterligare en räkneövning innan jag stänger ned mina flikar:
2018-19 skickade UK ut 18k studenter och personal/doktorander på Erasmus-utbyten. Ska man köpa in motsvarande tjänst för 100 miljoner pund, som man aviserat, så ger det en kostnad per student på 61 kkr. Alltså 50% mer än vad Erasmus-programmet kostar just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Problemet är att politikerna tar in invandrarna för att splittra landet så att vi inte kan samla oss och gå ur EU.
Dessutom har vi åkt på orimliga utgifter i år. Runt 400 miljarder.

För din egen skull kan du väl bara ta och sluta tjata om det där. Det är ingen annan än du som tror att Sverige ska betala 400 miljarder kronor i årlig EU-avgift och varje gång du upprepar det får du ytterligare en idiot-stämpel i pannan. Om inte annat kan du ju göra det för dina meningsfränders skull. Du ger ju alla EU-motståndare dåligt rykte på det här sättet.
Citera
2020-12-28, 15:31
  #451
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nu kan de slippa de somaliska åttabarnsmammorna i drivor, medans Sverige kommer fortsätta att ta in dem i tusentals varje år.

Byggbranschen lär kunna erbjuda brittiska unga ganska många jobb som nu är befolkade av invandrare.

Jag blir så arg på alla invandrare när jag läser ditt inlägg. Tänk att de har varit roten till alla våra problem hela tiden. Du lovar att alla problem blir bortblåsta bara vi går ut ur EU?

Jag ska kanske rösta på Vänsterpartiet i alla fall för att få ordning på Sverige! Swexit á la Vänsterpartiet verkar vara vår sista chans innan allt går riktigt åt helvete?

Det blir ju strålande att alla arbetslösa i UK kan jobba på byggen och i NHS också då flykten av migrantarbetare därifrån redan har börjat. Arbetslösheten i UK kommer att försvinna!
Citera
2020-12-28, 15:34
  #452
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
I sådana fall är väl Sverige nettoavgift på 25-30 miljarder också en piss i havet? Eller vad är din poäng?

Och, återigen, EU har inga regler för hur många blattar som ska kunna bosätta sig i vilket land. Det är liksom en del av problemet. Sverige hade behövt en förmyndare i migrationsfrågor men någon sådan finns inte.

Är högre än så! Intressant läsning nedan...

https://www.aftonbladet.se/minekonom...l-coronafonden

Inte har du väl missat debatten kring hur blattarna skall fördelas inom EU och hur ex. Ungern, Polen och några fler inte vill finna sig i detta?

Det finns mängder med frågor Sverige skulle behöva en förmyndare för. Hela regeringen är lallande idioter...
Citera
2020-12-28, 15:34
  #453
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men just nu ser vi inte några domedagsprojektioner för UK som en del trodde innan det här beskedet kom.

Det är väl aldrig någon som hävdat att domedagen hägrar bara för att UK går ur EU. Det folk hävdat är att det kommer gå lite sämre för UK än det hade kunnat gjort.

Vilket för övrigt är en direkt parallell till vad som hände när UK gick med i EU. När UK gick med i EU var det ju något av Europas sjuke man med en värdelös industri och en mer eller mindre kollapsad ekonomi. EU var ett stort lyft för UK, vilket givetvis inte syntes omedelbart. Men över de kommande decennierna växte UKs BNP snabbare än andra motsvarande länders. UK fann sig en ny postindustriell roll som EUs finanscentrum. Tack vare EU-medlemskapet kunder UK bli rikare än det annars skulle ha varit. Min, och många andras, förutsägelse är att vi kommer att se något liknande fast tvärtom. Om några decennier är det troligt att UK har halkat efter andra motsvarande länder och är fattigare än de annars skulle ha varit.

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Är högre än så! Intressant läsning nedan...

https://www.aftonbladet.se/minekonom...l-coronafonden

Inte har du väl missat debatten kring hur blattarna skall fördelas inom EU och hur ex. Ungern, Polen och några fler inte vill finna sig i detta?

Det finns mängder med frågor Sverige skulle behöva en förmyndare för. Hela regeringen är lallande idioter...

Vad framtida avgifter blir spekulerar jag inte i så jag tog det här årets avgift som jämförelse.

Att det är en debatt om blattefördelning betyder inte att det blir någon. Det mesta tyder på inte. Och även om det blir det och Sverige blir tilldelat 500 kebabtekniker om året så är det rätt ovidkommande med tanke på övriga kvantiteter.
__________________
Senast redigerad av stilicho 2020-12-28 kl. 15:37.
Citera
2020-12-28, 15:37
  #454
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag blir så arg på alla invandrare när jag läser ditt inlägg. Tänk att de har varit roten till alla våra problem hela tiden. Du lovar att alla problem blir bortblåsta bara vi går ut ur EU?

Jag ska kanske rösta på Vänsterpartiet i alla fall för att få ordning på Sverige! Swexit á la Vänsterpartiet verkar vara vår sista chans innan allt går riktigt åt helvete?

Det blir ju strålande att alla arbetslösa i UK kan jobba på byggen och i NHS också då flykten av migrantarbetare därifrån redan har börjat. Arbetslösheten i UK kommer att försvinna!

Ja, mycket av våra problem beror på invandringen och invandrarna. Både kriminaliteten, vådtynden, urholkningen av välfärden, den sopiga skolan och lönedumpningen beror till stora delar på vår massinvandring. VPK vill göra dessa problem än värre.

Vi blir givetvis inte av med de invandrare vi har på grund av ett EU-utträde, för det krävs återvandringsprogram.

UK kommer nog klara sig fint, det kommer inte ligga drivor med svältande barn på gatorna och arbetslösheten kommer inte vara den högsta i Europa.
Citera
2020-12-28, 15:39
  #455
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är väl aldrig någon som hävdat att domedagen hägrar bara för att UK går ur EU. Det folk hävdat är att det kommer gå lite sämre för UK än det hade kunnat gjort.

Vilket för övrigt är en direkt parallell till vad som hände när UK gick med i EU. När UK gick med i EU var det ju något av Europas sjuke man med en värdelös industri och en mer eller mindre kollapsad ekonomi. EU var ett stort lyft för UK, vilket givetvis inte syntes omedelbart. Men över de kommande decennierna växte UKs BNP snabbare än andra motsvarande länders. UK fann sig en ny postindustriell roll som EUs finanscentrum. Tack vare EU-medlemskapet kunder UK bli rikare än det annars skulle ha varit. Min, och många andras, förutsägelse är att vi kommer att se något liknande fast tvärtom. Om några decennier är det troligt att UK har halkat efter andra motsvarande länder och är fattigare än de annars skulle ha varit.

Det var ganska mycket domedagsteorier innan Brexit blev klart. Bara läsa tråden om Brexit. Tyvärr ser vi inga tecken på katastrofen, ännu. Vi får se om den kommer.
Citera
2020-12-28, 15:40
  #456
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är väl aldrig någon som hävdat att domedagen hägrar bara för att UK går ur EU. Det folk hävdat är att det kommer gå lite sämre för UK än det hade kunnat gjort.

Vilket för övrigt är en direkt parallell till vad som hände när UK gick med i EU. När UK gick med i EU var det ju något av Europas sjuke man med en värdelös industri och en mer eller mindre kollapsad ekonomi. EU var ett stort lyft för UK, vilket givetvis inte syntes omedelbart. Men över de kommande decennierna växte UKs BNP snabbare än andra motsvarande länders. UK fann sig en ny postindustriell roll som EUs finanscentrum. Tack vare EU-medlemskapet kunder UK bli rikare än det annars skulle ha varit. Min, och många andras, förutsägelse är att vi kommer att se något liknande fast tvärtom. Om några decennier är det troligt att UK har halkat efter andra motsvarande länder och är fattigare än de annars skulle ha varit.



Vad framtida avgifter blir spekulerar jag inte i så jag tog det här årets avgift som jämförelse.

Att det är en debatt om blattefördelning betyder inte att det blir någon. Det mesta tyder på inte. Och även om det blir det och Sverige blir tilldelat 500 kebabtekniker om året så är det rätt ovidkommande med tanke på övriga kvantiteter.

Du som vurmar så för EU och öppna gränser - vad har blivit bättre i Sverige sedan vi gick med i EU? Måste väl vara enkelt att svara på då du högaktar detta överstatliga organ så mycket, eller...?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback