Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-28, 01:33
  #397
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Detta är skitsaker i mängden utav ting Sverige måste följa. Norge kan bara vägra och sälja sin varor i andra länder, det kan inte ex. Sverige - de är styrda in absurdum. Dessa nio miljarder är en piss i havet, eller kanske en droppe olja, månne för norrmännen och detta betalar de gladeligen för att få ta del utav vad EÖS-avtalen bringer. 9 miljarder är som sagt en spottstyver när man betänker att 80% av Norges varor går till EU och 60% importeras därifrån. Man får alltså del utav EUs inre marknad på alla de sätt som en fullvärdig medlem, men slipper oket på sina axlar i form utav ex. regler för hur många blattar som skall kunna bosätta sig i landet - är värt mycket bara det...

Du försöker antyda att EU-motstånd är mest för rasister? Säg det då! Tydligen så har dessa regler du fantiserat fram inte påverkat Danmark?

Du vet säkert att Norge har fler utlänningar än Danmark? Men så får Norge också själv välja.
Norge, Sverige och UK har för övrigt nästan samma andel utlandsfödda (14%).

Jag kan inte riktigt se vilken skillnad ett utträde ur EU skulle göra eller vara lysande för UK i detta avseende då det inte finns något signifikant samband mellan medlemskap och utlandsfödda.
Citera
2020-12-28, 01:36
  #398
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Detta är skitsaker i mängden utav ting Sverige måste följa. Norge kan bara vägra och sälja sin varor i andra länder, det kan inte ex. Sverige - de är styrda in absurdum. Dessa nio miljarder är en piss i havet, eller kanske en droppe olja, månne för norrmännen och detta betalar de gladeligen för att få ta del utav vad EÖS-avtalen bringer. 9 miljarder är som sagt en spottstyver när man betänker att 80% av Norges varor går till EU och 60% importeras därifrån. Man får alltså del utav EUs inre marknad på alla de sätt som en fullvärdig medlem, men slipper oket på sina axlar i form utav ex. regler för hur många blattar som skall kunna bosätta sig i landet - är värt mycket bara det...

Nu har UK inget avtal med EU om just tjänster som UK exporterar till ett värde av 80% av sitt GDP. Varor är mindre viktigt för UK då det är en förlustaffär för UK mot EU.

Fattar jag TS rätt är detta "Strålande för UK".
Citera
2020-12-28, 01:42
  #399
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du försöker antyda att EU-motstånd är mest för rasister? Säg det då! Tydligen så har dessa regler du fantiserat fram inte påverkat Danmark?

Du vet säkert att Norge har fler utlänningar än Danmark? Men så får Norge också själv välja.
Norge, Sverige och UK har för övrigt nästan samma andel utlandsfödda (14%).

Jag kan inte riktigt se vilken skillnad ett utträde ur EU skulle göra eller vara lysande för UK i detta avseende då det inte finns något signifikant samband mellan medlemskap och utlandsfödda.

Ja, det är relativt stor invandring även till dessa länder, men Sverige hr för närvarande lätt över 20, kanske närmre 25% om man räknar med alla illegala som stryker runt, överallt. Om man inte tar med dessa är andelen 20% i Sverige och ungefär 14-15% i Norge och Danmark. Skillnaden mellan dessa länder och särskilt Norge, är att de har varit riktigt bra på integration och ej piskats på att ta emot allt för många på allt för kort tid, såsom Sverige, ex. 2015. Slikt ödelägger länder. Invandrare i Norge har en mycket större andel i arbete och dessa tär inte lika mycket på välfärden, som ex. i Sverige. Brottsligheten är högre bland dessa, men inga gängskjutningar och annat skit som i Sverige - de har sina problem med invällarna, men inte som i kära Svedala.
Citera
2020-12-28, 01:46
  #400
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Istället får du inbördeskrig (ett riktigt sådant, inte påhittade saker från högersvängen) samt hårda gränser mellan Irland och Nordirland då det blir en yttre gräns där. Du kommer också att få spänningar mellan irländska, skotska och engelska parter. Engelsmännen kommer heller inte kunna resa fritt inom EU utan att skaffa visum och ansöka om att få komma in.

Denna artikel är fortfarande giltig:
https://www.dailymail.co.uk/news/art...-officers.html
Har du någon källa på detta?
Jag kan resa visumfritt i via sk Visa Waiver i en massa olika länder utanför EU och stanna där mellan 1-3 månader utan visum.
Det sista jag hörde var att personer från UK kan stanna upp till 6 månader i ett land utan Visum.
Det du påstår verkar fullständigt obegripligt och skulle aldrig ha accepterats av Boris Johnsson.
Det första budet från EU var att medborgare i UK fick stanna max 3 månader utan visum.
Du påstår(?) således att de behöver visum från dag 1 vilket jag har oerhört svårt att tro på, så vänligen skicka en länk.
Citera
2020-12-28, 02:22
  #401
Avstängd
wwrs avatar
Vad säger de svenska partiledarna och andra svenska beslutsfattare?

Jag råkade bli nedlåst i utlandet och har inte följt diskussionerna i detalj. Jag är helt övertygad om att Storbritanniens avtal är extremt mycket bättre än Sveriges avtal. De får frihandla utan att tvingas sprida extremt stora belopp som socialbidrag över Europa. Dvs EU köper makt för våra pengar. Storbritannien sköter sina egna gränser. De vill inte ha öppna gränser med Europa och skulle de vilja ha det borde det vara gratis.

Om Sverige vore friskt skulle naturligtvis partiledarna diskutera avtalet och jämföra med Sveriges situation. Men EU handlar om den största politiska frågan i Sverige idag: Vem skall bestämma i Sverige? Skall den svenska riksdagen bestämma eller skall beslut och pengar överföras till Bryssel. Jag anser att det är vansinnigt att föra över besluten till Bryssel. Där kan politikerna agera okontrollerat, långt från folket. Mutor och lobbygrupper härskar i Bryssel. I den svenska riksdagen har vi svenskar mycket bättre möjlighet att följa vad som sker.

Men politikerna är köpta genom extraknäck och påverkas av massmedia. Så de har munkavle i EU-frågan. De får inte ifrågasätta varför Sverige kastar bort pengar och inflytande på detta sätt. Därför mörkläggs denna fråga.

Hur är det nu. Vad har partiledarna sagt om avtalet?

...

Vi hade behövt salig Maggie. Det börjar offentliggöras dokument från hennes tid. Hon kallade bl.a EU-kommissionen för politbyrå! Euron kallade hon för "hjärnsläpp".

Citat:
Baroness Thatcher, the longest-serving British prime minister of the 20th century, hit out at the "politburo" in Brussels and vowed not to be dictated to, during talks with her Irish counterpart, Charles Haughey.

"In talking of a single currency, Delors must have had a rush of blood to the head.


"We are not going to have a single currency."

She also called for the European Commission to be turned into a professional civil service.

"The days of appointed commissioners must be numbered," she said. "We must give power to the Council of Ministers.

"I am not handing over authority to a non-elected bureaucracy."

We are trying to get eastern Europe to accept democratic standards and here we are recreating our own politburo.
- Margaret Thatcher

https://www.bbc.com/news/uk-55454106
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-28 kl. 02:26.
Citera
2020-12-28, 02:45
  #402
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad säger de svenska partiledarna och andra svenska beslutsfattare?

Jag råkade bli nedlåst i utlandet och har inte följt diskussionerna i detalj. Jag är helt övertygad om att Storbritanniens avtal är extremt mycket bättre än Sveriges avtal. De får frihandla utan att tvingas sprida extremt stora belopp som socialbidrag över Europa. Dvs EU köper makt för våra pengar. Storbritannien sköter sina egna gränser. De vill inte ha öppna gränser med Europa och skulle de vilja ha det borde det vara gratis.

Om Sverige vore friskt skulle naturligtvis partiledarna diskutera avtalet och jämföra med Sveriges situation. Men EU handlar om den största politiska frågan i Sverige idag: Vem skall bestämma i Sverige? Skall den svenska riksdagen bestämma eller skall beslut och pengar överföras till Bryssel. Jag anser att det är vansinnigt att föra över besluten till Bryssel. Där kan politikerna agera okontrollerat, långt från folket. Mutor och lobbygrupper härskar i Bryssel. I den svenska riksdagen har vi svenskar mycket bättre möjlighet att följa vad som sker.

Men politikerna är köpta genom extraknäck och påverkas av massmedia. Så de har munkavle i EU-frågan. De får inte ifrågasätta varför Sverige kastar bort pengar och inflytande på detta sätt. Därför mörkläggs denna fråga.

Hur är det nu. Vad har partiledarna sagt om avtalet?

...

Vi hade behövt salig Maggie. Det börjar offentliggöras dokument från hennes tid. Hon kallade bl.a EU-kommissionen för politbyrå! Euron kallade hon för "hjärnsläpp".


- Margaret Thatcher

https://www.bbc.com/news/uk-55454106

Hur ska partiledarna i Sverige kunna uttala sig då avtalet på 1200 sidor släpptes idag? Ska de gissa som TS?

Resten av din rasistiska agenda är OT i den här tråden. Starta egen tråd i IOI!
Citera
2020-12-28, 02:51
  #403
Medlem
UlphSvensons avatar
Det går utmärkt att vara för fria flyttar, jobb och handel och samtidigt tycka att EU är en usel implementaion.

Dels öste de in alla de där skurkstaterna som ger SD tokbånge men som bara kostar, dels är det en sjuk apparat som bara göder en liten elit.

Norge och Schweiz har visat att det går alldeles utmärkt att ha ett minimum av bra avtal utan galenskapen i Bryssel. Så jag är lite för Swexit, men absolut mot isolering, då är EU bättre i stort trots nackdelarna.
Citera
2020-12-28, 03:11
  #404
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Det går utmärkt att vara för fria flyttar, jobb och handel och samtidigt tycka att EU är en usel implementaion.

Dels öste de in alla de där skurkstaterna som ger SD tokbånge men som bara kostar, dels är det en sjuk apparat som bara göder en liten elit.

Norge och Schweiz har visat att det går alldeles utmärkt att ha ett minimum av bra avtal utan galenskapen i Bryssel. Så jag är lite för Swexit, men absolut mot isolering, då är EU bättre i stort trots nackdelarna.
Helt rätt. Det är precis den missuppfattning man försöker sprida. EU tar in extremt höga summor för att köpa politisk makt. Det är felet. Däremot skall Europas länder skaffa sig så bra samarbete som möjligt.

Jag är för frihandel men mot öppna gränser. Men sådana frågor går inte att diskutera normalt idag eftersom EU:s maktmissbruk är kopplat till dem. Man försöker skapa en bild av att frihandel och öppna gränser är liktydigt med EU. Men det är fel. Problemet med EU är maktmissbruket och vansinnesavgifterna (euron, jordbrukspolitiken ...) inte samarbetet.

Edit
Och kolla på Island. De har ett frihandel och fri rörlighet närmast utan avgifter. Bara lite lagstiftning kopplad till rörligheten. Turkiet har frihandel utan den allmänt betraktat felaktiga jordbrukspolitiken eller höga avgifter.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-28 kl. 03:24.
Citera
2020-12-28, 03:21
  #405
Medlem
löktårtas avatar
ta bort
__________________
Senast redigerad av löktårta 2020-12-28 kl. 03:50.
Citera
2020-12-28, 03:59
  #406
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur ska partiledarna i Sverige kunna uttala sig då avtalet på 1200 sidor släpptes idag? Ska de gissa som TS?

Resten av din rasistiska agenda är OT i den här tråden. Starta egen tråd i IOI!
Avtalet har kommenterats i massmedia. Avtalet innebär att Storbritannien får fortsätta frihandla utan dessa vansinnesavgifter vi andra betalar till Bryssel.

Om Sverige hade varit en normal, öppen demokrati hade redan intensiva diskussioner om avtalet inletts mellan beslutsfattarna i samhället.

Men för att minska genomslaget i samhället så läcker man ut detaljerna långsamt och försöker göra gällande att alla måste läsa 2000 sidor för att få ha en uppfattning. Efter 4.5 års förhandlingar presenteras avtalet under julhelgen.

Storbritannien får en extremt privilegierad situation jämfört med de flesta övriga europeiska länder. För att försöka mörklägga detta stänger man tunneln några dagar så att några lådor brittiska räkor kanske ruttnar. Man försöker få det att se ut som om britterna skulle få problem.

Massmedia och partiledarna mörklägger genom att inte kommentera det som redan är känt om avtalet.

Storbritannien fungerar nu som ett land skall göra, för att kunna arbeta effektivt. De kontrollerar sina gränser och frihandlar med Europa utan skyhöga avgifter.

Edit
Jag har fått problem att komma åt Flashback. Nu kom jag in och kunde editera inlägget efter många försök. Ursäkta om det kommer dubbelposter eller jag faller bort ur diskussionen tillfälligt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-28 kl. 04:14.
Citera
2020-12-28, 04:43
  #407
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur ska partiledarna i Sverige kunna uttala sig då avtalet på 1200 sidor släpptes idag? Ska de gissa som TS?

Resten av din rasistiska agenda är OT i den här tråden. Starta egen tråd i IOI!
Tråkigt nog ignorerade wwr din kommentar ang rasism men jag är genuint nyfiken.
Vad består rasismen av? Jag har läst hans inlägg flera gånger utan att finna den.
Citera
2020-12-28, 05:37
  #408
Avstängd
wwrs avatar
Studentutbytet i Erasmus var för dyrt. Nu satsar istället Storbritannien över en miljard på "Turing-programmet" som även skickar studenter utanför ett inlåst Europa som blir alltmer likriktat.
Citat:
UK to pay more than £100m a year to fund study abroad after Brexit
Turing scheme for British students is claimed to be ‘truly international’ replacement for EU’s Erasmus programme
https://amp.theguardian.com/politics...xchange-scheme
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-28 kl. 05:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback