2020-12-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, man tror på Gud, men får inga bevis. Om du hör en röst inom dig som säger att hen är en budbärare från Jesus, så tror du på det eller så misstror du det. Det är så det måste vara.
Ja, om jag skulle höra en sådan röst någon gång så får jag ta mig en funderare.
Citera
2020-12-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så vilka undantag säger Gud finns om sitt allvetande ?
Ge exempel från Bibeln, så vi håller oss till ämnet.

T.ex. när Gud vandrar i trädgården, då visste inte Gud att Adam hade syndat. I det fallet handlar det med stor sannolikhet om att Gud väljer vad han vill vara vetande om, eftersom Gud hade kunnat ta reda på innan om Adam hade syndat. Men det är tydligt att Gud inte använder sina förmågor i alla avseenden och i alla tider. Lika lite som att Gud alltid använder hans styrka att ta bort ondska.
Citera
2020-12-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
T.ex. när Gud vandrar i trädgården, då visste inte Gud att Adam hade syndat. I det fallet handlar det med stor sannolikhet om att Gud väljer vad han vill vara vetande om, eftersom Gud hade kunnat ta reda på innan om Adam hade syndat. Men det är tydligt att Gud inte använder sina förmågor i alla avseenden och i alla tider. Lika lite som att Gud alltid använder hans styrka att ta bort ondska.
Japp. Det går alltså att lura Gud, om man vågar ta den chansen.
Även intressant att Gud vandrar.
De gånger Gud väljer att läsa tankar så försvinner våran fria vilja.
Citera
2020-12-27, 15:52
Medlem
Citat:
Har inte sagt att det motsätter Bibeln, bara att vi inte vet vad som texterna innehöll från början.

Jo, det vet vi med stor säkerhet, otroligt mycket större säkerhet än t.ex. egyptiska texter, som ofta överdrev t.ex. krigserövringar. Och ändå har människor stor tilltro till dessa texter, men inte bibeln.

Det finns arkeologiska fynd av fragment och delar av bibeln i olika tider som visar att bibeln inte har förändrats med tiden. Detta på grund av att hebreiska och kristna avskrivare var extremt nogranna när dom kopierade texterna. Det var i princip i paritet med dagens kopiatorer.

Att du inte kan ge mig ett enda exempel där förändringen är talande, visar hur tillförlitlig bibeln är. Man pratar om att bibeln har förändrats med tiden, men inga sådana bevis existerar, tvärtom visar dom att bibeln inte har förändrats.

Din anklagelse är alltså utan grund.
Citera
2020-12-27, 15:54
Medlem
Citat:
Nej, det får forskare göra. Och ord har inte betydelser, som i absolut mening. Det kan alltså ändras med tiden.

Precist, man måste se till helheten och försöka förstå vad författaren menade, istället för att anta en massa saker.
Citera
2020-12-27, 15:59
Medlem
Citat:
Jo, det vet vi med stor säkerhet, otroligt mycket större säkerhet än t.ex. egyptiska texter, som ofta överdrev t.ex. krigserövringar. Och ändå har människor stor tilltro till dessa texter, men inte bibeln.

Det finns arkeologiska fynd av fragment och delar av bibeln i olika tider som visar att bibeln inte har förändrats med tiden. Detta på grund av att hebreiska och kristna avskrivare var extremt nogranna när dom kopierade texterna. Det var i princip i paritet med dagens kopiatorer.

Att du inte kan ge mig ett enda exempel där förändringen är talande, visar hur tillförlitlig bibeln är. Man pratar om att bibeln har förändrats med tiden, men inga sådana bevis existerar, tvärtom visar dom att bibeln inte har förändrats.

Din anklagelse är alltså utan grund.
Det är ingen anklagelse, det är fakta från forskning. Det finns tusentals dokument från Bibeln, vilket är bra, men det finns tyvärr inga från den tid man tror de skrivits.
Och med stor sannolikhet, återigen enligt forskning, har inte Moses och andra viktiga personer inte ens existerat.

Och överdrivelser från gamla texter är inget som folk vanligtvis tror på. Direkt en person påstås göra något övernaturligt eller mirakel, då håller sig forskningen skeptisk. Precis som den ska göra till saker som inte har empiriska belägg i verkligheten.
Citera
2020-12-27, 16:00
Medlem
Citat:
Japp. Det går alltså att lura Gud, om man vågar ta den chansen.

Nej, inte i slutändan när Gud genom Jesus dömer alla människor på jorden.

Citat:
Även intressant att Gud vandrar.

Det var så klart inte Gud själv, utan en ängel som representerade honom, det visar bibeln på många ställen, t.ex. när dom tre änglarna som besökte Abraham. Eller när Jakob brottades med Gud representerat av en ängel.

Citat:
De gånger Gud väljer att läsa tankar så försvinner våran fria vilja.

Hur menar du?
Citera
2020-12-27, 16:01
Medlem
Citat:
Precist, man måste se till helheten och försöka förstå vad författaren menade, istället för att anta en massa saker.
Japp. Vilket är väldigt svårt då vi inte vet vilka författarna är, samt att saker lagts till, ändrats, översatts, kopierats, o.s.v.
Så det blir väldigt mycket antaganden.
Citera
2020-12-27, 16:03
Medlem
Citat:
Nej, inte i slutändan när Gud genom Jesus dömer alla människor på jorden.

Det var så klart inte Gud själv, utan en ängel som representerade honom, det visar bibeln på många ställen, t.ex. när dom tre änglarna som besökte Abraham. Eller när Jakob brottades med Gud representerat av en ängel.

Hur menar du?
Om Gud läser mina tankar så vet han vilka val jag kommer göra, vilket även du ansåg vara fel.
Citera
2020-12-27, 16:10
Medlem
Citat:
Om Gud läser mina tankar så vet han vilka val jag kommer göra, vilket även du ansåg vara fel.

Han vet lika mycket som du, han kan inte veta vilka val du kommer att göra om 5 år eller ens imorgon, för det vet du inte ens själv.

Det som var fel var påståendet att Gud vet allt om alla val som du gör under hela ditt liv. Om han skulle veta det, så skulle allting vara förutbestämt, att t.ex. du alltid kommer att vara en gudsförnekare utan att kunna välja att tro på Gud, då har du ingen fri vilja längre, du kan själv inte bestämma över ditt eget liv. Förstår du nu?
Citera
2020-12-27, 16:11
Medlem
När det gäller Bibeln och dess tillkomst så försöker jag att anta så lite som möjligt. Jag bara läser vad forskningen säger.
Däremot kan jag göra antaganden om olika påståenden i Bibeln, vilket är en helt annan sak. Jag kan ha åsikter om moralen där, t.ex.
Men själva texternas tillkomst överlåter jag till de som är utbildad och lagt ner tusentals timmar på detta.
Citera
2020-12-27, 16:21
Medlem
Citat:
Han vet lika mycket som du, han kan inte veta vilka val du kommer att göra om 5 år eller ens imorgon, för det vet du inte ens själv.

Det som var fel var påståendet att Gud vet allt om alla val som du gör under hela ditt liv. Om han skulle veta det, så skulle allting vara förutbestämt, att t.ex. du alltid kommer att vara en gudsförnekare utan att kunna välja att tro på Gud, då har du ingen fri vilja längre, du kan själv inte bestämma över ditt eget liv. Förstår du nu?
Det går ju inte att välja att tro. Hur skulle det gå till? ( men det är en annan fråga, kanske... )

Och ja, jag förstår. Gud kan läsa mina tankar, men vet inte vad jag väljer förrän det är gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in