2020-12-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och det är fel menar du? Varför är det fel att "ett fritt Sverige" betyder total frihet i Sverige?

Är det du som bestämmer vad ord betyder, och speciellt ord i bibeln?
Nej, jag tycker det är ett bra argument. Det används ofta av ateister när de diskuterar med religiösa som tror på en allvetande Gud.

Nej, jag bestämmer inte vad ord ”betyder’. När det gäller ord i Bibeln gäller samma sak, ingen har visat tydligt vad orden ”betyder”.
Citera
2020-12-27, 14:00
Medlem
Citat:
Nej, lika lite som att "Sverige har frihet" betyder total frihet.
Hade någon sagt att Sverige har ”allfrihet” så hade jag tolkat det som total frihet. Lika som jag tolkar allvetande som att veta allt.
Speciellt om inga undantag tas upp i samma kontext. Det är idiotiskt att skriva att någon är allvetande och sedan lämna små ledtrådar till undantag här och där. Speciellt i en bok som ska gälla för alla människor, samt ligga till grund för deras räddning. Där skulle i alla fall jag kräva tydlighet. Speciellt om källan är allvetande...
Citera
2020-12-27, 14:09
Medlem
För att sammanfatta:
Jag tänker alltså som du, ttsp. En allvetande Gud och våran fria vilja går inte ihop riktigt.
Men jag går ett steg längre; en Gud som vet vad jag tänker vet vad jag kommer göra, så även en sådan Gud går inte ihop med den fria viljan.
Citera
2020-12-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp, därför förklarar de flesta vad de menar med frihet.
Att vara ”allvetande med vissa undantag” kanske stämmer in på Gud, vad vet jag.

Japp, på samma sätt som frihet med vissa undantag.
Citera
2020-12-27, 15:24
Medlem
Citat:
Japp, på samma sätt som frihet med vissa undantag.
Så vilka undantag säger Gud finns om sitt allvetande ?
Ge exempel från Bibeln, så vi håller oss till ämnet.
Citera
2020-12-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ja, saker är ändrad. Där är forskare för det mesta överens, oavsett om de är kristna eller inte.

Varför skulle det omkullkasta hela Bibeln? Det bara visar att den är ändrad, vilket tyder på att vi inte kan veta vad som kommer från Gud och inte. ( tills någon kommer på en metod att göra så, eller att Gud själv fixar detta)

Den "ändringen" motsäger inte bibeln, eller påverkar bibelns trovärdighet.

Gud själv har fixat det genom t.ex. underverk och uppfyllande av profetior, och profetior som i vår tid håller på att uppfyllas.

Och om man struntar i att undersöka detta nu, så kommer Gud att visa sig i framtiden. Frågan är bara då om man är beredd att underordna sig Gud då. Enligt bibeln kommer många att motsätta sig Gud även om dom skulle få bevis på att han existerar, detta på grund av att hela världen kommer längre och längre bort från Gud och sunda värderingar.
Citera
2020-12-27, 15:33
Medlem
Citat:
Nej, jag tycker det är ett bra argument. Det används ofta av ateister när de diskuterar med religiösa som tror på en allvetande Gud.

Nej, jag bestämmer inte vad ord ”betyder’. När det gäller ord i Bibeln gäller samma sak, ingen har visat tydligt vad orden ”betyder”.

Du har inte ägnat tid åt att undersöka bibeln för att förstå olika ords betydelser.
Citera
2020-12-27, 15:35
Medlem
Citat:
Hade någon sagt att Sverige har ”allfrihet” så hade jag tolkat det som total frihet. Lika som jag tolkar allvetande som att veta allt.
Speciellt om inga undantag tas upp i samma kontext. Det är idiotiskt att skriva att någon är allvetande och sedan lämna små ledtrådar till undantag här och där. Speciellt i en bok som ska gälla för alla människor, samt ligga till grund för deras räddning. Där skulle i alla fall jag kräva tydlighet. Speciellt om källan är allvetande...

Som jag sade, i bibeln existerar inte ordet "allvetande".
Citera
2020-12-27, 15:36
Medlem
Citat:
Den "ändringen" motsäger inte bibeln, eller påverkar bibelns trovärdighet.

Gud själv har fixat det genom t.ex. underverk och uppfyllande av profetior, och profetior som i vår tid håller på att uppfyllas.

Och om man struntar i att undersöka detta nu, så kommer Gud att visa sig i framtiden. Frågan är bara då om man är beredd att underordna sig Gud då. Enligt bibeln kommer många att motsätta sig Gud även om dom skulle få bevis på att han existerar, detta på grund av att hela världen kommer längre och längre bort från Gud och sunda värderingar.
Har inte sagt att det motsätter Bibeln, bara att vi inte vet vad som texterna innehöll från början.
Citera
2020-12-27, 15:38
Medlem
Citat:
Som jag sade, i bibeln existerar inte ordet "allvetande".
Ok
Citera
2020-12-27, 15:38
Medlem
Citat:
Du har inte ägnat tid åt att undersöka bibeln för att förstå olika ords betydelser.
Nej, det får forskare göra. Och ord har inte betydelser, som i absolut mening. Det kan alltså ändras med tiden.
Citera
2020-12-27, 15:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Enligt den logiken så kan även budorden vara påhitt av människan.
Ja, man tror på Gud, men får inga bevis. Om du hör en röst inom dig som säger att hen är en budbärare från Jesus, så tror du på det eller så misstror du det. Det är så det måste vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in