Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-25, 12:36
  #49
Medlem
wskixs avatar
Skatten omfördelar resurser från arbetare till invandrare
Citera
2020-12-25, 13:10
  #50
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Etableringsbidrag, skuldsanering(tydligen jätteenkelt att få numera), socialbidrag, välfärdsflyktingar, diverse hittepå jobb som ska ha 30k+ i månaden för att göra något som med lätthet skulle kunna ersättas av en algoritm eller helt plockas bort, menskonst, plan för att hämta "hem" ISISresenärer osv.

Med det sagt vet jag inte om det är så mycket bättre i andra länder. Medelsvensson är extremt bortskämd och även människor med minimal utbildning och högst ordinära jobb kan i Sverige ha hemmaspa, pool, äta ute titt som tätt, åka utomlands två gånger per år osv. Faktum är att det är skamlöst att sitta och klaga över höga skatter när lönen till att börja med är rejält saltad.

Har exempelvis en bekant som är mäklare som klagar över höga skatter detta trots att han bidrar med exakt lika mycket som någon som sitter hemma och pillar i naveln hela dagarna. Ändå har han råd med skidsemester i alperna varje vinter, sommarsemester, villa, två bilar osv för att inte tala om all "vardagslyx", och han har dessutom mage att klaga.

Lyx? Kanske för din bekant, men

I Sverige uppgick medianlönen till 31 700 kronor i månaden år 2019. Detta är icke lyx enligt min definition på lyx. Speciellt när stor del av slantarna går till skatt och ja moms är också skatt.
Citera
2020-12-25, 13:53
  #51
Medlem
kevinhoflands avatar
Kriminella invandrare måste ju ha bostad och bidrag mm

God jul från alla sossar!
Citera
2020-12-25, 14:11
  #52
Medlem
Tex. bygga server hallar och ge gratis el till amerikanska nätjätter utan att Sverige får något tillbaka just.
Citera
2020-12-25, 15:34
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har du läst nyheterna det senaste året? SJUKT JÄVLA mycket skattepengar har pumpats ut till allt från teaterarbetare till bankdirektörer sen coronan slog till. Dessa pengar är det jävligt många länder som inte har.
Det där tar jag lite "med en nypa salt"..
Många företag och anställda har ännu inte fått dessa "utlovade" pengar..
Vi har inte sett slutet ännu. Ett är säkert,
De pengar som betalas ut ska in igen..
på ett eller annat sätt..
Citera
2020-12-25, 16:07
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ambitiösa och hårt arbetande individer och företagare blir totalt skinnade på pengar i Sverige. Sossar och vänsterpack använder det frikostigt till diverse skitprojekt. Mycket går så klart till alla araber och invällare som inte jobbar en dag i sina liv här. Mycket doneras också till shithole countries. Terroriststaten Palestina får ju miljarder.

Samtidigt sliter svenskar ut sig och bränner ut sig. Inte ok 😡
Jag kan hålla med dej i mycket du skriver.
Anser mej inte som "rasist" men även den delen i ditt inlägg är något jag idag inte kan avfärda helt.
Anledningen till att jag startade tråden är helt enkelt att jag lärde mej ett hantverksyrke som jag älskar.
I.o.m att jag är "anonym" här kan jag säga att jag är rätt duktig på det jag gör.
Har aldrig behövt känna att jag inte har jobb. Men samtidigt har jag just reflekterat över hur skatter och avgifter höjts oproppioneligt mycket de senaste åren. Även biltullar (även på essingeleden numera) böter etc.
Läste historien om Vattenfall.
Det var tänkt som "folkets" elditrubitör en gång i tiden. Elen skulle vara något som inte skulle kosta stora pengar för gemene man. Man betalade inte ens skatt eller moms för detta. Våra övriga skatteintäkter betalade detta.
Men sen hände något. Moms lades på elen. Sen tillkom andra avgifter.
Sedan tillkom även 25% skatt på momsen..
Det är sånt här som fått mej att undra vart vi är på väg..hur mycket mer pallar vi " vanligt dödliga med"??..
Citera
2020-12-25, 17:13
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Vi har haft världens högsta skattetryck i +40 år..
Ändå måste vi spara, pengarna räcker inte.. All "fallskärm" låter så bra, men om du tvingas nyttja systemet är det helt plötsligt väääldigt svårt att nyttja det..
Vi ser inte till så att de hemlösa får en dräglig tillvaro. Är du arbetslös får du massa krav på dej för att öht få någon ersättning.. Jag kan ta fler exempel, men det får räcka, Samtidigt får vi "vanliga svenssons" bara mer pålagor i allt från el, sophämtning, höjda dagisavgifter, mm.mm.
Hur sjutton kunde det gå så här?
Vart tar alla skattepengar vägen??
Umgås i kretsar av rätt högt uppsatta personer, oftast ekonomer. Strax innan jul hade jag en lång diskussion med två av dessa. Den ena är strateg på en av våra större regioner (landsting-sjukhus) och den andre pensionsplacerare på en av våra större banker. Båda visade tydligt med olika modeller vad som äter upp alla våra pengar och de var rörande överens.. invandring är den stora skurken i detta
Citera
2020-12-25, 23:37
  #56
Medlem
Sladdarens avatar
EU och massinvandring är utgiftsposterna plus FN, Nato osv
Citera
2020-12-26, 01:35
  #57
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Enorma summor går till korrupta EU och till FN med bla olika klimatprojekt där vi dessutom helt saknar insyn.

Sedan går också ofattbart stora summor till att försörja människor från mellanöstern och Afrika som tar sig hit.

Sjukvården är under all kritik och även innan corona så dog det människor i vårdkön.

Polisen är katastrof.

Äldrevården är helt åt skogen och dom äldre får gå åt sidan för att göra plats åt män från mellanöstern och Afrika.

Skolan är total katastrof.

Samhällsservicen blir allt sämre och svenska infrastruktur varken uppgraderas eller underhålls. Exempelvis järnvägen är katastrof och skulle behöva ett rejält uppsving och då handlar det egentligen om kaffepengar jämfört med mycket annat som exempelvis migrationen.

Bostadsbristen är skrämmande och inte heller görs något direkt för att lösa det, det skulle ju innebära att etablisemangets förmögenheter som ligger i bostäder skulle minska rejält om det inte längre vore brist på bostäder.

Vi betalar en mycket hög skatt på inkomster men utöver det så betalar vi även höga skatter och avgifter på det ena och det andra och hela tiden så kommer politikerna på nya skatter och avgifter.

Ta plastpåseskatten som exempel, av allt att döma så blev det långt ifrån så som dom hade tänkt sig men det finns aldrig någon konsekvensanalys innan något sådant görs och inte heller åtgärdas det efteråt när man har facit i hand.

Ett litet, väldigt extremt parti har länge fått styra Sverige, trots att ingen röstat på dom och allt dom får igenom går helt emot folkviljan samt kostar det svenska folket obegripligt mycket pengar och även skador på samhället.

Det fanns en tid då en slösad svensk skattekrona var en stöld från folket men numera är en skattekrona spenderad på det svenska folket slöseri och måste undvikas så mycket det bara går.

Bidragen vi har i Sverige kräver enormt mycket från en svensk person (vilket det såklart ska göra, att gå på bidrag) medan personer från mellanöstern och Afrika helt kravlöst och helt utan kontroll kan håva in bidrag, tom från flera olika identiteter och tom om man är minister i mellanöstern och Afrika sa kan man få svenska bidrag och även IS-terrorister får svenska bidrag helt utan problem och utan att ens vara i Sverige.

Tycker du verkligen att allt är i sin ordning här?

Bra skrivet
Citera
2020-12-26, 08:09
  #58
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Jag tycker inte allt är i sin ordning men jag håller inte med dig om att allting är katastrof.
Tittar man på ren fakta och statistik så har du dessutom fel.
Man ser det där ofta på Flashback, jag vet inte om ni är missnöjda med era egna liv och försöker skylla det på politiker och staten eller vad det är.

Du kan inte bara skriva att någon har helt fel utan att också utveckla och berätta vad som är fel.

Så, vad i det jag skrev är fel menar du?

Jag är jäkligt missnöjd med det enorma skattetryck vi har och det som vi får för dom pengarna, men vad skönt dock att du är nöjd med att bli bestulen på runt 70% av det du tjänar för att ge lyxliv till koruppta politiker, betala för journaktivister på svt, dn och aftonbladet som kan tala om för dig hur dålig du är och hur en god människa ska leva sitt liv samt att dina pengar ges till olika korrupta EU och FN-projekt och till korrupta människor i diktaturer och till terrorister samt att försörja miljontals människor som kommit till Sverige dom senaste två decennierna.
Citera
2020-12-26, 08:43
  #59
Medlem
BidragsTurkens avatar
Alla som är bosatta i utsatta områden skall försörjas. Hyra, mat, tolkar, utbildning mm. Rättsystemet som hanterar all kriminalitet som uttråkade kriminella gäng utför måste finansieras också. Detta är inte gratis. Men vi vill betala detta, vi är en humanitär stormakt, vi har råd. Det har våra politiker och media sagt att vi vill i alla fall. Man måste tycka rätt, man är ju inte rasist liksom...
Citera
2020-12-26, 13:40
  #60
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Enorma summor går till korrupta EU och till FN med bla olika klimatprojekt där vi dessutom helt saknar insyn.

Sedan går också ofattbart stora summor till att försörja människor från mellanöstern och Afrika som tar sig hit.

Sjukvården är under all kritik och även innan corona så dog det människor i vårdkön.

Polisen är katastrof.

Äldrevården är helt åt skogen och dom äldre får gå åt sidan för att göra plats åt män från mellanöstern och Afrika.

Skolan är total katastrof.

Samhällsservicen blir allt sämre och svenska infrastruktur varken uppgraderas eller underhålls. Exempelvis järnvägen är katastrof och skulle behöva ett rejält uppsving och då handlar det egentligen om kaffepengar jämfört med mycket annat som exempelvis migrationen.

Bostadsbristen är skrämmande och inte heller görs något direkt för att lösa det, det skulle ju innebära att etablisemangets förmögenheter som ligger i bostäder skulle minska rejält om det inte längre vore brist på bostäder.

Vi betalar en mycket hög skatt på inkomster men utöver det så betalar vi även höga skatter och avgifter på det ena och det andra och hela tiden så kommer politikerna på nya skatter och avgifter.

Ta plastpåseskatten som exempel, av allt att döma så blev det långt ifrån så som dom hade tänkt sig men det finns aldrig någon konsekvensanalys innan något sådant görs och inte heller åtgärdas det efteråt när man har facit i hand.

Ett litet, väldigt extremt parti har länge fått styra Sverige, trots att ingen röstat på dom och allt dom får igenom går helt emot folkviljan samt kostar det svenska folket obegripligt mycket pengar och även skador på samhället.

Det fanns en tid då en slösad svensk skattekrona var en stöld från folket men numera är en skattekrona spenderad på det svenska folket slöseri och måste undvikas så mycket det bara går.

Bidragen vi har i Sverige kräver enormt mycket från en svensk person (vilket det såklart ska göra, att gå på bidrag) medan personer från mellanöstern och Afrika helt kravlöst och helt utan kontroll kan håva in bidrag, tom från flera olika identiteter och tom om man är minister i mellanöstern och Afrika sa kan man få svenska bidrag och även IS-terrorister får svenska bidrag helt utan problem och utan att ens vara i Sverige.

Tycker du verkligen att allt är i sin ordning här?

Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Du kan inte bara skriva att någon har helt fel utan att också utveckla och berätta vad som är fel.

Så, vad i det jag skrev är fel menar du?

Jag är jäkligt missnöjd med det enorma skattetryck vi har och det som vi får för dom pengarna, men vad skönt dock att du är nöjd med att bli bestulen på runt 70% av det du tjänar för att ge lyxliv till koruppta politiker, betala för journaktivister på svt, dn och aftonbladet som kan tala om för dig hur dålig du är och hur en god människa ska leva sitt liv samt att dina pengar ges till olika korrupta EU och FN-projekt och till korrupta människor i diktaturer och till terrorister samt att försörja miljontals människor som kommit till Sverige dom senaste två decennierna.


Okej.
Vi börjar med sjukvården som du hävdar är under all kritik. Vi spenderar tredje mest per invånare på sjukvård. Drygt 5000 euro årligen jämfört med EU snittet på 2900 euro.
https://ec.europa.eu/eurostat/web/pr...Q6Ai6F_cur%3D2


Vi får även bra resultat, vi har bland de lägsta antal döda för sjukdomar som går att förebygga och för sjukdomar som är behandlingsbara. Nästa gång du läser om någon som dör av misstag i vården eller i vårdkön så får du komma ihåg att det är värre i nästan alla andra länder.

https://ec.europa.eu/eurostat/web/pr...DDN-20200814-1

Polisen är lite svår att argumentera emot. Jag tycker de gör ett bra jobb. Däremot är fängelsestraffen på tok för korta men det är än annan sak.

Äldrevården helt åt skogen. Den är iaf bättre än i Finland och liknande som Danmark och Norge.
Finland skulle behöva satsa 10 miljarder SEK mer årligen för att komma upp i Sveriges nivå.
Finsk artikel i ämnet:
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...niva-professor

Skolan är total katastrof?
Ok, är iofs mer än ett decennium sen jag tog studenten men jag hade en väldigt bra skolgång.
I PISA undersökningen ligger vi iaf ganska bra till. Du kommer självklart hävda att allt är bluff och båg. Men egentligen är det väl inte så konstigt att räkna bort en del Afghaner som gått i svensk skola något år bara? Ska man mäta svensk skola borde väl produkten av svensk skola mätas och inte produkten av Afghansk skola?
OECD godkände upplägget iaf.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ut...resultat-pisa/

När det kommer till hur mycket vi spenderar så ligger vi i toppen i Europa strax efter Danmark:
https://ec.europa.eu/eurostat/web/pr...DDN-20170828-1


Infrastrukturen

När det kommer till järnvägen rankas vi ändå som bland de bästa i Europa
https://www.bcg.com/publications/201...formance-index

Orkar du inte läsa hela rapporten så har du sammanfattningen i en bild här:
https://web-assets.bcg.com/dims4/def...cm9-151892.jpg

För övrigt byggs tunnelbanan i Stockholm ut, pendeltåget fick en tunnel rakt genom stan för ett par år sedan med två gigantiska underjordiska stationer som kopplar ihop pendeln med tunnelbanan.
Malmö fick en tunnel för tåg genom hela stan för ungefär 10 år sedan. I Göteborg byggs en tunnel just nu genom hela stan för tåg. Lund invigde precis sina första spårvagnar.
Stockholm får även en stor jävla tunnel för bilar runt hela staden. Skulle kunna fortsätta. Kolla in Trafikverkets youtoubekanal så får du se alla projekt. Kommunikatörer i myndigheter är det aldrig brist på.

Jobbar själv som pilot och kan intyga att svenska flygplatser håller en hög standard rent operativt.

Angående vägarna så har vi minst antal döda i trafiken i Europa:
https://ec.europa.eu/eurostat/statis...l&oldid=463733

Angående bostadsbristen så är antalet 25-34 åringar som bor hemma med mamma och pappa bland det lägsta antalet i Europa. Med tanke på hur mycket vi pratar om bostadsbrist så borde övriga Europa verkligen lida.
https://ec.europa.eu/eurostat/statis...l&oldid=463733


Min poäng är att vi pratar väldigt mycket om problem i Sverige men vi ser inte övriga världen.
Kvällstidningarna måste hela tiden "sälja klick" och det gör man genom rubriker som utmålar allt som katastrof och gärna slirar lite på sanningen för att få det värre än vad det är.
Det gäller precis ALLT. Igår var det fullständigt KAOS i Stockholm för att det snöade, i verkligheten såg jag inga problem överhuvudtaget.

Som jag visat nu ligger vi alltid i toppen när det gäller hur mycket vi skattepengar vi spenderar på välfärd. Vilket är rätt självklart eftersom skattetrycket är ganska högt också, framförallt för höginkomsttagare.
Låginkomsttagare har vi knappt...
https://ec.europa.eu/eurostat/web/pr...ws%2Fwhats-new
__________________
Senast redigerad av Phantom042 2020-12-26 kl. 13:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback