Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-25, 14:04
  #49
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Gör inte det Sverige oerhört bakbundet, att det ska ta två val = i snitt 6 år att lämna EU? Vad händer om EU vill gå i krig mot Turkiet eller Ukraina (långsökt exempel) något som Sverige skulle hata? Vad händer om fler länder lämnar EU t.ex Italien och Spanien så att EUs grundvalar ändras radikalt? Hur kul är det att vara kvar-tvingad i EU om öststaterna går ihop med sin egen odemokratiska agenda och helt ändrar EU?

Vore inte det en valvinnare för vissa partier i svenska valet 2022, vi tar bort EU ur grundlagen? För säkerhets skull.
Då får du kriga mot Turkarna helt enkelt.
Citera
2020-12-25, 14:14
  #50
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu börjar brexit klarna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...raff-om-brexit

Det är 2000 sidor som ska förklaras i media. Men det verkar klart att UK kör på exakt som vanligt när det gäller import och export, varor in och ut påverkas inte av tullar och tariffer. UK-invånare måste ha visum om de vill bosätta sig i EU, men en gissning är att det kommer automatiskt man går bara in på en hemsida. Det finns redan miljoner britter som bor i Frankrike och Spanien t.ex. Britter är inte en börda i EU, britter är en fördel.

Alla EU-medborgare som vill arbeta och bo i UK måste också ha visum. Det innebär att UK kan bestämma att en polack som vill jobba som målare inte får visum. Det bor 100.000-tals polakcer i UK, ett av de avgörande faktorerna för Brexit-Ja.

Gränsen mellan UK och EU blir en vanlig gräns. Dvs UK kan säga nej till tiggare, skicka tillbaka flyktingar till EU om de kommer via EU, och internationella brottsligor kan kontrolleras vid gränsen.

Man noterar med förvåning de hårda orden från EU de senaste åren, "om man vill ha del av EUs marknad så måste man uppfylla kraven på fri rörlighet". Det var tydligen inte sant, UK har nu full tillgång ekonomiskt till EUs inremarknad men också en gräns.

Nu kan andra länder t.ex Sverige direkt kopiera UKs brexit-avtal och på sannolikt 6 månader lämna EU om de vill.

De två största argument jag själv hade för att inte göra en Swexit är att det tar lång tid och att våra EU-beroende företag skulle få tullar. Men så blir det tydligen inte. För mig att alltså valet glasklart nu eftr brexit, Sverige kan lämna EU och kanske istället fokusera samarbetet med de nordiska länderna.

Vad är argumenten för att Sverige är kvar kvar i EU? Kommer denna fråga att finnas med i valet 2022? Vad kommer SD och V att göra med brexit?

Storbritannien har en för stor ekonomi, Eu kan inte förlora dem som partner. Att de får ett sjyst avtal är bra för båda, lilla Sverige är en liten skit på skolgården. Möjligtvis att de straffar oss hårdare då vi inte gör lika stor skada som storbritannien skulle kunna göra mot EU.
Citera
2020-12-25, 14:15
  #51
Medlem
snoamers avatar
Haha, med denna jävla regering vi har, skulle vi verkligen klara oss utan EU? I think not.
Citera
2020-12-25, 14:26
  #52
Medlem
Placeholders avatar
Det alla borde se här är vad EU är, "vi kan jävlas med dom som inte är med oss". Men annars har de inget att komma med. Allt EU har gjort har kunnat göras ändå.
Citera
2020-12-25, 14:35
  #53
Medlem
blobben!!!s avatar
Vad är mest destruktivt, Sveriges regering eller EU-parlamentet? Jag skulle säga att svenska politiker har förstört långt mycket mer än EU. Skadan hade antagligen varit mycket värre om inte EU-regler hade satt käppar i hjulen för Sveriges regeringar. Bland annat får inte Schengenländerna ha öppna gränser, något som svenska politiker gärna hade infört.

UKs avtal är inte så bra som det kan tyckas vid en första anblick. Endast varor omfattas av frihandelsavtalet. 80% av UKs ekonomi är tjänstebaserad. Snarare är det en fördel för EU eftersom UK har ett varuunderskott med EU.
Citera
2020-12-25, 14:35
  #54
Medlem
Inkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu börjar brexit klarna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...raff-om-brexit

Det är 2000 sidor som ska förklaras i media. Men det verkar klart att UK kör på exakt som vanligt när det gäller import och export, varor in och ut påverkas inte av tullar och tariffer. UK-invånare måste ha visum om de vill bosätta sig i EU, men en gissning är att det kommer automatiskt man går bara in på en hemsida. Det finns redan miljoner britter som bor i Frankrike och Spanien t.ex. Britter är inte en börda i EU, britter är en fördel.

Alla EU-medborgare som vill arbeta och bo i UK måste också ha visum. Det innebär att UK kan bestämma att en polack som vill jobba som målare inte får visum. Det bor 100.000-tals polakcer i UK, ett av de avgörande faktorerna för Brexit-Ja.

Gränsen mellan UK och EU blir en vanlig gräns. Dvs UK kan säga nej till tiggare, skicka tillbaka flyktingar till EU om de kommer via EU, och internationella brottsligor kan kontrolleras vid gränsen.

Man noterar med förvåning de hårda orden från EU de senaste åren, "om man vill ha del av EUs marknad så måste man uppfylla kraven på fri rörlighet". Det var tydligen inte sant, UK har nu full tillgång ekonomiskt till EUs inremarknad men också en gräns.

Nu kan andra länder t.ex Sverige direkt kopiera UKs brexit-avtal och på sannolikt 6 månader lämna EU om de vill.

De två största argument jag själv hade för att inte göra en Swexit är att det tar lång tid och att våra EU-beroende företag skulle få tullar. Men så blir det tydligen inte. För mig att alltså valet glasklart nu eftr brexit, Sverige kan lämna EU och kanske istället fokusera samarbetet med de nordiska länderna.

Vad är argumenten för att Sverige är kvar kvar i EU? Kommer denna fråga att finnas med i valet 2022? Vad kommer SD och V att göra med brexit?

Skojar du? Britterna har inte längre full tillgång till EU:s inre marknad:

- Den fria rörligheten för personer försvinner, dvs Brittiska medborgare kommer inte längre kunna arbeta, bo, studera eller starta företag i andra EU-länder.

- Den fria rörligheten för varor försvinner, dvs brittiska varor kommer kontrolleras vid gränsen och exportörer kommer bli tvungna att visa att de uppfyller alla standarder och krav för respektive produkt som exporteras. Utöver detta kommer en rad varor omfattas av tull eftersom de består av komponenter som tillverkats i tredje land.

- Den fria rörligheten för tjänster försvinner, dvs principen om ”country of origin” och principen om ömsesidigt erkännande försvinner. Brittiska företag som vill sälja tjänster i EU kommer få anpassa sig efter varje medlemslands egna ramverk och brittiska yrkeskvalifikationer kommer inte längre erkännas.

- Den fria rörligheten för finansiella tjänster försvinner, dvs brittiska banker kommer inte längre kunna erbjuda finansiella tjänster i EU eftersom de förlorar sina ”passporting rights”.

- Utöver detta förlorar brittiska transportflygplan sin EU-licens och kommer få göra bilaterala avtal med respektive medlemsstat om de vill kunna transportera varor via EU till tredje land.

Detta är en generell beskrivning och såklart får Brexit långt många fler konsekvenser för UK. Från ett svenskt perspektiv har jag väldigt svårt att förstå varför någon skulle vilja ha en Swexit. Ca 75 % av Sveriges export går till EU:s inre marknad och en Swexit skulle göra oss till ett avsevärt mycket fattigare land.
__________________
Senast redigerad av Inkonst 2020-12-25 kl. 14:39.
Citera
2020-12-25, 14:47
  #55
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkonst
Skojar du? Britterna har inte längre full tillgång till EU:s inre marknad:

- Den fria rörligheten för personer försvinner, dvs Brittiska medborgare kommer inte längre kunna arbeta, bo, studera eller starta företag i andra EU-länder.

- Den fria rörligheten för varor försvinner, dvs brittiska varor kommer kontrolleras vid gränsen och exportörer kommer bli tvungna att visa att de uppfyller alla standarder och krav för respektive produkt som exporteras. Utöver detta kommer en rad varor omfattas av tull eftersom de består av komponenter som tillverkats i tredje land.
Har du någon källa på det? Den källa som jag länkar till säger noll avgifter och noll begränsningar på import och export. Jag kan inte förstå varför de i så fall ska granska allt gods, utöver stickprovet för att stoppa smuggling av droger naturligtvis.

Att människor begränsas är ju självklart. Det är vad UK ville, begränsa den enorma invandringen till UK. Att EU skulle stoppa en engelsman från att bosätta sig inom EU finns inte på kartan. Det blir som jag skrev, ett klick på en länk på en hemsida så får någon från UK bo och arbeta inom EU. Ingen är emot engelsmän, de som missbrukar EUs friheter är samtliga öststater.
Citera
2020-12-25, 14:48
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Problemet är mera att det står i sveriges grundlag att vi är med i EU. Reinfeldts regering smög in den ändringen så det tar minst 8 år. Alternativt att EU kollapsar eller byter namn för då faller lagen.

Ja, det här är riktigt illa. Att skriva in laga i grundlagen som gör oss beroende av andra länders välvilja borde vara kriminellt.

Kan tänka mig att ett alternativ är att helt enkelt 'straffa ut sig' så att EU sparkar ut Sverige. Kanske genom att vi helt enkelt sluta betala EU-avgiften.

Men jag antar att i ett sådant läge blir förhandlingsintresset noll för ett vettigt alternativt avtal från EU:s sida.
Citera
2020-12-25, 14:51
  #57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Vad är mest destruktivt, Sveriges regering eller EU-parlamentet? Jag skulle säga att svenska politiker har förstört långt mycket mer än EU. Skadan hade antagligen varit mycket värre om inte EU-regler hade satt käppar i hjulen för Sveriges regeringar. Bland annat får inte Schengenländerna ha öppna gränser, något som svenska politiker gärna hade infört.

UKs avtal är inte så bra som det kan tyckas vid en första anblick. Endast varor omfattas av frihandelsavtalet. 80% av UKs ekonomi är tjänstebaserad. Snarare är det en fördel för EU eftersom UK har ett varuunderskott med EU.
Det är ganska lätt att hitta problem som är EU-porsakade och inte svenska: tiggare, flyktingar, brottsligor, vapensmuggling. Inget av detta önskas av svenska partier, allt det är påtvingar av EU. Att det sedan finns svenska partier som vill ha full frihet för flyktingar är en annan sak. Utan EU hade de varit idealister utan reell makt, för inga flyktingar kunde ta sig till Sverige före EU.
Citera
2020-12-25, 14:52
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vilka tullavgifter då? EU och UK får noll-tullar så det behövs ingen tullgranskning.

I övrigt postar min egen firma till t.ex USA Norge och Schweiz. Det finns inga avgifter för mottagaren utöver tullar på specifika varor. Däremot har postnord tagit en slags behandlingsavgift under 2020 från t.ex Kina, vilket förvånar mig att de kan göra, och att inte fler gör uppror mot den.

Varje import/export måste tullklareras. Så avgifter kommer från hanteringen på något sätt. Även om det är 0% tullavgift tillkommer importmoms. Som för privperson är en kostnad.

Så nog bara för att det är tullfritt betyder inte att det är fritt.
Citera
2020-12-25, 14:52
  #59
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att människor begränsas är ju självklart. Det är vad UK ville, begränsa den enorma invandringen till UK. Att EU skulle stoppa en engelsman från att bosätta sig inom EU finns inte på kartan. Det blir som jag skrev, ett klick på en länk på en hemsida så får någon från UK bo och arbeta inom EU. Ingen är emot engelsmän, de som missbrukar EUs friheter är samtliga öststater.

Från vart är frågan? UK (och även globalisterna i detta fall) vill stoppa migrationen från öststaterna men inte från MENA. Som vi redan vet så hjälper UK MENA migranter att komma till UK helt öppet och detta kommer att fortsätta även när UK har gått helt ut ur EU.
Citera
2020-12-25, 14:53
  #60
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavfet
Kan tänka mig att ett alternativ är att helt enkelt 'straffa ut sig' så att EU sparkar ut Sverige. Kanske genom att vi helt enkelt sluta betala EU-avgiften.

Men jag antar att i ett sådant läge blir förhandlingsintresset noll för ett vettigt alternativt avtal från EU:s sida.
Det är ju en bra ide. Hur länge orkar EU tjata om en icke-betald EU-avgift? Sannolikt 3 år, så länge som brexit tog.

När jag tänker efter så skulle Sverige få vara kvar även om vi inte betalade avgiften. För EU-politikerna är riktigt flata som brexit visar, ganska lika svenska politiker faktiskt. EU använder aldrig någonsin makt t.ex mot Grekland eller Italien som totalt missköter sin ekonomi. De fyller bara på med pengar. EU är en pratbubbla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback