Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-25, 11:23
  #1
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Nu börjar brexit klarna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...raff-om-brexit

Det är 2000 sidor som ska förklaras i media. Men det verkar klart att UK kör på exakt som vanligt när det gäller import och export, varor in och ut påverkas inte av tullar och tariffer. UK-invånare måste ha visum om de vill bosätta sig i EU, men en gissning är att det kommer automatiskt man går bara in på en hemsida. Det finns redan miljoner britter som bor i Frankrike och Spanien t.ex. Britter är inte en börda i EU, britter är en fördel.

Alla EU-medborgare som vill arbeta och bo i UK måste också ha visum. Det innebär att UK kan bestämma att en polack som vill jobba som målare inte får visum. Det bor 100.000-tals polakcer i UK, ett av de avgörande faktorerna för Brexit-Ja.

Gränsen mellan UK och EU blir en vanlig gräns. Dvs UK kan säga nej till tiggare, skicka tillbaka flyktingar till EU om de kommer via EU, och internationella brottsligor kan kontrolleras vid gränsen.

Man noterar med förvåning de hårda orden från EU de senaste åren, "om man vill ha del av EUs marknad så måste man uppfylla kraven på fri rörlighet". Det var tydligen inte sant, UK har nu full tillgång ekonomiskt till EUs inremarknad men också en gräns.

Nu kan andra länder t.ex Sverige direkt kopiera UKs brexit-avtal och på sannolikt 6 månader lämna EU om de vill.

De två största argument jag själv hade för att inte göra en Swexit är att det tar lång tid och att våra EU-beroende företag skulle få tullar. Men så blir det tydligen inte. För mig att alltså valet glasklart nu eftr brexit, Sverige kan lämna EU och kanske istället fokusera samarbetet med de nordiska länderna.

Vad är argumenten för att Sverige är kvar kvar i EU? Kommer denna fråga att finnas med i valet 2022? Vad kommer SD och V att göra med brexit?
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-12-25 kl. 11:26.
Citera
2020-12-25, 11:32
  #2
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu börjar brexit klarna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...raff-om-brexit

Det är 2000 sidor som ska förklaras i media. Men det verkar klart att UK kör på exakt som vanligt när det gäller import och export, varor in och ut påverkas inte av tullar och tariffer. UK-invånare måste ha visum om de vill bosätta sig i EU, men en gissning är att det kommer automatiskt man går bara in på en hemsida. Det finns redan miljoner britter som bor i Frankrike och Spanien t.ex. Britter är inte en börda i EU, britter är en fördel.

Alla EU-medborgare som vill arbeta och bo i UK måste också ha visum. Det innebär att UK kan bestämma att en polack som vill jobba som målare inte får visum. Det bor 100.000-tals polakcer i UK, ett av de avgörande faktorerna för Brexit-Ja.

Gränsen mellan UK och EU blir en vanlig gräns. Dvs UK kan säga nej till tiggare, skicka tillbaka flyktingar till EU om de kommer via EU, och internationella brottsligor kan kontrolleras vid gränsen.

Man noterar med förvåning de hårda orden från EU de senaste åren, "om man vill ha del av EUs marknad så måste man uppfylla kraven på fri rörlighet". Det var tydligen inte sant, UK har nu full tillgång ekonomiskt till EUs inremarknad men också en gräns.

Nu kan andra länder t.ex Sverige direkt kopiera UKs brexit-avtal och på sannolikt 6 månader lämna EU om de vill.

De två största argument jag själv hade för att inte göra en Swexit är att det tar lång tid och att våra EU-beroende företag skulle få tullar. Men så blir det tydligen inte. För mig att alltså valet glasklart nu eftr brexit, Sverige kan lämna EU och kanske istället fokusera samarbetet med de nordiska länderna.

Vad är argumenten för att Sverige är kvar kvar i EU? Kommer denna fråga att finnas med i valet 2022? Vad kommer SD och V att göra med brexit?
Jag skulle nog vänta med lovorden tills vi får se brexit i praktiken.
Citera
2020-12-25, 11:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Jag skulle nog vänta med lovorden tills vi får se brexit i praktiken.

Vilka skulle det vara?


Gå med i EU = inga konstigheter.
Gå ut ur EU = svåra konstigheter.


UK slipper 100.000.000.000+ årligen.

Sverige får betala över 40.000.000.000+ årligen.

Ett fascistisk EU, inte fan har vi rösträtt!
Citera
2020-12-25, 11:40
  #4
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Jag skulle nog vänta med lovorden tills vi får se brexit i praktiken.
Jo, visst måste media granska avtalet, Boris glada tillrop är naturligtvis vinklade. Men för import och export av varor verkar det glasklart, ingen skillnad för UK efter brexit.
Citera
2020-12-25, 11:42
  #5
Medlem
Turbomachines avatar
Problemet för oss är att medlemskapet i EU är inskrivet i grundlagen under Ruinfeldts regeringen.
Så det blir en mycket längre process för oss att bryta oss loss.
Citera
2020-12-25, 11:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, visst måste media granska avtalet, Boris glada tillrop är naturligtvis vinklade. Men för import och export av varor verkar det glasklart, ingen skillnad för UK efter brexit.

Jag förstår inte vars folk fått det ifrån att import/export skulle påverkas i någon större skillnad.
Klart EU kommitén kan säga si och så, men länder är fortfarande beroende av varandra.
Citera
2020-12-25, 11:49
  #7
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Problemet för oss är att medlemskapet i EU är inskrivet i grundlagen under Ruinfeldts regeringen.
Så det blir en mycket längre process för oss att bryta oss loss.
Det visste jag inte. Det verkar både opraktiskt och inte särskilt förankrat hos svenskar? Jag antar att det inte var så i UKs fall?
Citera
2020-12-25, 11:49
  #8
Medlem
Kort beskrivning!
Britterna har skjutit sig i båda fötterna.
De kommer förlora massor av jobb.
Ex Brittiska flygbolag får bara flyga från och till destinationer England till Europa
ej mellan dest. i Europa.
Citera
2020-12-25, 11:49
  #9
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jag förstår inte vars folk fått det ifrån att import/export skulle påverkas i någon större skillnad.
Klart EU kommitén kan säga si och så, men länder är fortfarande beroende av varandra.
Det har folk fått från t.ex artikeln jag länkade till, i grunden Boris Johnson och det som lästs i avtalet av media. Du påstår att det inte är sant?
Citera
2020-12-25, 11:51
  #10
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu kan andra länder t.ex Sverige direkt kopiera UKs brexit-avtal och på sannolikt 6 månader lämna EU om de vill.

De två största argument jag själv hade för att inte göra en Swexit är att det tar lång tid och att våra EU-beroende företag skulle få tullar. Men så blir det tydligen inte. För mig att alltså valet glasklart nu eftr brexit, Sverige kan lämna EU och kanske istället fokusera samarbetet med de nordiska länderna.

Problemet är mera att det står i sveriges grundlag att vi är med i EU. Reinfeldts regering smög in den ändringen så det tar minst 8 år. Alternativt att EU kollapsar eller byter namn för då faller lagen.
Citera
2020-12-25, 11:54
  #11
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Problemet är mera att det står i sveriges grundlag att vi är med i EU. Reinfeldts regering smög in den ändringen så det tar minst 8 år. Alternativt att EU kollapsar eller byter namn för då faller lagen.
Gör inte det Sverige oerhört bakbundet, att det ska ta två val = i snitt 6 år att lämna EU? Vad händer om EU vill gå i krig mot Turkiet eller Ukraina (långsökt exempel) något som Sverige skulle hata? Vad händer om fler länder lämnar EU t.ex Italien och Spanien så att EUs grundvalar ändras radikalt? Hur kul är det att vara kvar-tvingad i EU om öststaterna går ihop med sin egen odemokratiska agenda och helt ändrar EU?

Vore inte det en valvinnare för vissa partier i svenska valet 2022, vi tar bort EU ur grundlagen? För säkerhets skull.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-12-25 kl. 11:56.
Citera
2020-12-25, 11:56
  #12
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Kort beskrivning!
Britterna har skjutit sig i båda fötterna.
De kommer förlora massor av jobb.
Ex Brittiska flygbolag får bara flyga från och till destinationer England till Europa
ej mellan dest. i Europa.
För flygindustrin är ju så jävla het just nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback