Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-27, 12:38
  #133
Avstängd
wwrs avatar
Påföljderna följer inga regler längre. Det verkar vara så här vad gäller trixet med att flytta tillbaka det första datumet för missat prov till första dagen i kvartalet:

Coleman kom undan med det. Bahta fälldes.

Naser kom ju undan bl.a då dopingkontrollanten inte vågade ringa på dörrklockan eftersom någon då kunde vakna!!!

Men liksom Coleman och Bahta har Naser även en trippel i missade prover. Flyttar man första datum där så klarar även hon sig. Det gjorde visst WA:s disciplinkommitté men nu har visst WA:s exekutivkommitté överklagat detta till CAS och vill få henne fälld. (Man undrar om det kommer att påverka Colemans tidigare missar. Travis Tygart verkar ha kontaktat WADA och fått förhandsbesked gällande Coleman. Sedan släppte amerikanarna Coleman.)

Men det aktuella med Coleman är att han fick ytterligare en miss och fälldes. Han kommer inte med i Tokyo om det står sig. Han ansågs även ha ljugit. Men han går till CAS om denna.
https://www.japantimes.co.jp/sports/...ng-ban-to-cas/

Jag säger som tidigare skribent. Det här kan man lätt få hjärnblödning av att försöka följa.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-27 kl. 12:41.
Citera
2020-12-16, 23:27
  #134
Medlem
JSM-GTOs avatar
Imorgon kl. 16:00 ska CAS meddela om beslutet kring WADA vs. RUSADA. Ett pressmeddelande om det borde finnas på www.tas-cas.org vid den tiden. Spännande...
Citera
2020-12-17, 02:01
  #135
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSM-GTO
Imorgon kl. 16:00 ska CAS meddela om beslutet kring WADA vs. RUSADA. Ett pressmeddelande om det borde finnas på www.tas-cas.org vid den tiden. Spännande...
Ja. Spännande, minst sagt.

Jag menar att man numera försöker bedriva "kallt krig" genom att rikta extrema antidoping-åtgärder mot vissa länder. Om man vill "märka" Ryssland maximalt så låter man dem tävla i annorlunda tävlingsdräkter och förbjuder den ryska flaggan, som tidigare gjorts. Men jag tror allt är möjligt här, från vidare avstängning till frikännande (fast med vissa reservationer).

Bach/IOC har I alla fall bett CAS om ett tydligt domslut. IOC vill inte själva avgöra hur OS nästa år skall hantera frågan. Det var ju kaos i Pyeongchang. Det verkar lite mer "ordning" på Bach än på många andra. T.ex senast när Coe/WA t.o.m. gav pris till idrottsmän för att de bedrivit protester under prisutdelning. Då påpekade Bach att protester under prisutdelning är mot reglerna.

Går det inte att lägga bet på sådant? Hur många knäböjningar får vi se under friidrotten

Trump har skrivit under "Rodchenkov act" så nu har USA rätt att döma i dopingärenden i internationella idrottstävlingar! (Anser de själva i alla fall. WADA och andra protesterar och tycker det vore bättre om USA städade i college- och proffs-idrotten i sitt eget land.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-17 kl. 02:19.
Citera
2020-12-18, 04:06
  #136
Avstängd
wwrs avatar
Jag har bara kollat snabbt. CAS kastade ut Ryssland igen. Omfattande bestraffningar under två år. Inga ledare får delta i OS- eller VM-möten under två år. De får inte ansöka om arrangemang. Jag tror det innebär att de missar alla möjligheter att arrangera OS eller VM en längre tid framåt (2028 eller 2032?). Det verkar också som om utredningen inte är färdig, man kommer att göra fler undersökningar.

Dräkterna får inte ha ryska flaggor eller andra symboler. Deras representanter får inte ha ryska flaggor eller andra symboler. Publiken verkar dock få vifta med ryska flaggor. (I Pyeongchang fick de inte vifta "politiskt" vill jag minnas.) Den ryska nationalsången eller andra ryska sånger får inte spelas.

Jag anser att det är extrema åtgärder som utgör mobbning. Det handlar om att "märka" ett land. Vad jag kan minnas började det med att teamet bakom filmen Icarus kontaktade avhoppade ryske laboratoriechefen Rodchenkov och i maj 2016 publicerades anklagelser i The New York Times. Två veckor före OS i Rio kom McLaren-utredningen med anklagelser om doping vid Sochi-OS. Sedan har det rullat på. Januari 2019 laddade WADA ned den aktuella databasen som gav upphov till fler anklagelser.

Men den ryske avhopparens version har ifrågasatts. McLaren menade att provflaskorna rutinmässigt öppnats och innehåll bytts ut. Men hur det gått till redovisas inte i rapporten. Inte ens tillverkaren av flaskorna vet hur man öppnar dem utan att bryta förseglingen. Analyserna skedde på ett hemligt laboratorium. Den nu aktuella rättegången har skett på hemlig plats. WADA och Ryssland ville båda ha offentliga förhandlingar, men en hemlig part begärde slutna förhandlingar etc.

Det dopas på många håll men extrema bestraffningar utmäts mot Ryssland, anser jag. Det finns nätverk som saknar det kalla kriget och nu söker andra vägar att splittra nationer. Det är bättre än när de höll på med kärnvapen, men trist ändå.
Citat:
The CAS Panel unanimously determined RUSADA to be non-compliant with the World Anti-Doping Code (WADC) in connection with its failure to procure the delivery of the authentic LIMS data (Laboratory Information Management System)

The orders below come into effect on the date of this Award and remain in effect until the second anniversary of that date (the “Two-Year Period”).

representatives of the Government of the Russian Federation in the categories set out in order 4(b) below (the “Government Representatives”):
May not be appointed to sit, and may not sit, as members of the boards or committees (including sub-committees) of any Signatory (or its members) or association of Signatories during the Two-Year Period.
May not be issued accreditation by or for any Signatory for any of the following events held during the Two-Year Period:
The Olympic and Paralympic Games (winter or summer);
Any World Championships

The Russian Federation (or any Russian Signatory or Russian national federation) may not host in the Two-Year Period, or bid for or be granted in the Two-Year Period the right to host (whether during or after the Two-Year Period), any editions of:

Where the right to host any such event in the Two-Year Period has already been awarded to the Russian Federation, the Signatory in question must withdraw that right and re-assign the event to another country, unless it is legally or practically impossible to do so.

Subject to the provisos set out below, the flag of the Russian Federation (current or historical) may not be flown or displayed in any official venue or area controlled by a Signatory or event organise

Russian Athletes/Athlete Support Personnel shall participate in a uniform to be approved by the relevant Signatory which shall not contain the flag of the Russian Federation (current or historical), or any national emblem or other national symbol of the Russian Federation. If the uniform contains or displays the name “Russia” (in any language or format), the words “neutral athlete” (or an equivalent) must be displayed in English in a position and size that is no less prominent than the name “Russia”.

Subject to order (iv), Russian Athletes/Athlete Support Personnel shall not display publicly the flag of the Russian Federation (current or historical), the name “Russia” (in any language or format), or any national emblem or other national symbol of the Russian Federation, including without limitation, on their clothes, equipment or other personal items or in a publicly visible manner at any official venues or other areas controlled by the Signatory or its appointed Event organiser.

The Russian national anthem (or any anthem linked to Russia) shall not be officially played or sung at any official event venue or other area controlled by the Signatory or its appointed event organiser (including, without limitation, at medal ceremonies and opening/closing ceremonies).

RUSADA shall pay to WADA a contribution of USD 1,270,000

RUSADA shall, under supervision of the WADA Intelligence and Investigations department (WADA I&I) or the Athletics Integrity Unit (AIU) of World Athletics (as applicable), conduct investigations into any cases impacted by the deletions

RUSADA shall, as soon as possible and in good faith, provide any other support (including locating and providing any further data or information, and/or carrying out interviews or other investigative measures) as required by WADA or any other Anti-Doping Organisation to assist in determining whether Russian Athletes whose samples are listed in the Moscow Laboratory LIMS database provided to WADA by a whistle-blower in or around October 2017 have a case to answer for breach of the anti-doping rules

RUSADA is to pay a fine to WADA of 10% of its 2019 income or USD 100,000 (one hundred thousand United States dollars) (whichever is lower) within 90 (ninety) days from the notification of the present arbitral award. Such amount shall accrue interest at a rate of 5% per annum in case of non-timely payment.

The costs of the arbitration, to be determined and served to the parties by the CAS Court Office, shall be borne 80% by RUSADA and 20% by WADA.

RUSADA is ordered to pay WADA a total amount of CHF 400,000 (four hundred thousand Swiss francs)
https://www.tas-cas.org/fileadmin/us...9_decision.pdf

Edit
CAS har minskat tiden för bestraffningar från 4 till 2 år, jämfört med vad WADA tidigare dömt ut. Så The Guardian ser situationen så här
Citat:
Decision to halve Russia’s Wada doping ban met with disbelief and anger
The Guardian noterar också att de idrottare som påstås ha fått manipulerade värden i databasen nu tillåts delta. Putin och andra får dessutom komma till OS om de bjuds in av landets ledare.

De får delta med restriktioner i Tokyo och Peking 2022. Tydligen sparkas de ut från fotbollsVM i Qatar, 2022. De arrangerade ju VM 2018.
https://amp.theguardian.com/sport/20...-doping-agency
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-18 kl. 04:35.
Citera
2020-12-23, 11:38
  #137
Avstängd
wwrs avatar
Ryssfallet är designat för att skapa ståhej. Nu säger RUSADA att både de och WADA är överens om att RUSADA aldrig haft tillgång till databasen de dömts för att ha manipulerat.
https://www.insidethegames.biz/artic...-data-bukhanov

Men förre Rusada-chefen Ganus hade styrelsepost i tyskt företag och verkade erkänna vad som helst. Två andra ryska tjänstemän har jobb på brittiska revisionsbyråer.

Att de blev utsparkade ur fotbollsVM förvånade mig. Jag hade för mig att lagsporter inte berörts tidigare. Ryssarna arrangerade ju fotbollsVM 2018.

De stenhårda sanktionerna av Coe/Andersen på WA verkar ha mildrats. Då skulle visst ryssarna bara få skicka 10 deltagare. 8 skulle väljas ut av WA bl.a eftersom de ansågs ha "rätt inställning". Ryssarna själva skulle då bara få ta ut två deltagare. Nu verkar antalet deltagare inte begränsas. Men avbetalningen på böterna ligger visst fast.

Jag påstår att bevisen är mycket dåliga. De flaskor som ryssarna påstås ha öppnat i hemlighet i Sochi har ingen beskrivit hur man öppnar omärkligt. Inte ens företaget vet. Senare visade en tysk journalist hur man frös och öppnade flaskor. Men det var en annan modell. Man använde senare de flaskor som påståtts gå att öppna, vid stortävlingar. Bl.a Rio vill jag minnas.

iNADO är en organisation som konstruerats i attackerna mot Wada anser jag. De kräver liksom många andra 4 års straff för ryssarna.

Dessutom finns fler data att analysera i databasen. Det här fallet är konstruerat för att aldrig ta slut.

Det viktiga är ju att se till att idrottare inte dopar sig. Men all aktivitet fokuseras på att dela ut straff, gärna efter omanalys av 10 år gamla prover. Det finns då alltså stora möjligheter att välja ut prover från idrottare från länder man inte gillar.

Det har ännu inte talats om att gå till Schweiz HD.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-23 kl. 12:33.
Citera
2020-12-24, 04:27
  #138
Avstängd
wwrs avatar
Världsstjärnan SunYang fick 8 år under farsartade former i CAS i februari. Den översättare SunYang valt översatte oklart. Livestream fungerade ej.

SunYang hade låtit krossa sitt eget dopingprov med en hammare eftersom han ansåg att sköterskan som tagit det inte hade rätta kvalifikationer.

Ordföranden i CAS-panelen var den tidigare italienske utrikesministern Frattini. I Schweiz HD framkom nu grova rasistiska Twitter av Frattini där han bl.a kallat kineser för "gulingar".
Citat:
Old yellow-face sadic trying to kill and torture a small dog:this is China’s picture!!!Westerners doing rich business with China bear in mind these atrocities
https://twitter.com/FrancoFrattini/s...682473472?s=20
https://www.nytimes.com/2020/12/23/s...na-doping.html

SunYang frias tills vidare och WADA får göra om allt i CAS.

Frattinis Twitter var så sent som juni 2019, så det måste ha varit känt och förmodligen riggat. (Incidenten var i september 2018.) Man satte troligen in Frattini för att kunna frikänna världsstjärnan på jäv.

Antidoping fungerar inte alls nu när det styrs av politiker.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-24 kl. 04:43.
Citera
2020-12-24, 05:45
  #139
Avstängd
wwrs avatar
Frattini är tidigare utrikesminister i Italien. Han besökte Kina 2011. En tidigare utrikesminister skulle aldrig kalla kineser för "yellow-face". Förmodligen har Frattini blivit mutad för att skriva detta på Twitter för att kunna få loss SunYang.
Citat:
Frattini in China (18-21 July [2011]) - Italy: a bridge between Beijing and Europe
https://www.esteri.it/mae/en/sala_st...alia_cina.html

Citat:
The EU’s initial response to the massive outbreak of coronavirus in Italy was largely “inadequate,” and a lack of European solidarity opened the doors for Russia and China, former Italian Foreign Minister Franco Frattini told RT.
https://www.rt.com/news/483897-italy...ty-russia/amp/
Citera
2020-12-24, 10:26
  #140
Avstängd
wwrs avatar
Ärendet mot SunYang kostade WADA 5 miljoner.
Nu får de göra om förhandlingarna eftersom en domare var uppenbart komprometterad. Det borde domstolen ha kontrollerat före förhandlingarna. Våra och andra länders skattepengar rinner bort i onödan.
Citat:
Sun Yang appeal costs WADA more than $600,000
https://www.insidethegames.biz/artic...ts-wada-600000
Citera
2020-12-24, 19:14
  #141
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Frattini är tidigare utrikesminister i Italien. Han besökte Kina 2011. En tidigare utrikesminister skulle aldrig kalla kineser för "yellow-face". Förmodligen har Frattini blivit mutad för att skriva detta på Twitter för att kunna få loss SunYang.

Jag tror att du grovt underskattar även högt uppsatta politikers förmåga att häva ur sig allehanda olämpligheter. Finns ingen anledning att misstänka att det skulle finnas några andra motiv.
Citera
2020-12-24, 19:25
  #142
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag tror att du grovt underskattar även högt uppsatta politikers förmåga att häva ur sig allehanda olämpligheter. Finns ingen anledning att misstänka att det skulle finnas några andra motiv.
En tidigare utrikesminister kallar kineser för "gulingar". Det inträffar efter SunYang-händelsen. Sedan tillsätts ministern som huvuddomare i fallet. Domstolen kontrollerar inte jäv.

Det är helt orimligt. Frattini är säkert mutad. (Jag har inga andra bevis än detta. Men det räcker.)

CAS är korrumperade som inte tog upp detta.

Han måste ju förstå själv vad som kommer att hända när han skrivit det Twittret och sedan dömer en kines.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-24 kl. 19:55.
Citera
2020-12-26, 08:45
  #143
Avstängd
wwrs avatar
Ryssarna vann just premiären i hockey JVM över USA. Vad jag kan se står det Rossia på tröjorna utan något "neutral athlete" framför. Dubbelörnen är en rysk symbol. Tröjorna i denna match var röda. Har jag missat något här?

https://www.iihf.com/en/events/2021/wm20

https://www.google.com/amp/s/www.spo...x1cle0idb4uuf7
Citera
2020-12-28, 01:53
  #144
Avstängd
wwrs avatar
Är det någon som kan kolla på U-21-VM i hockey i Edmonton? Spelar ryssarna i tröjor med dubbelörnen som det bara står Rossiya på? Vilken flagga används av arrangörerna?

Ryska OS-basen förslår att någon rysk folksång spelas i OS.
Citat:
It will be somehow a bit complicated with playing our anthem...and we are limited," said Pozdnyakov.

"However, we can play any music or melody, which may be connected directly or can be somehow associated with Russia.
https://www.insidethegames.biz/artic...ussian-olympic

Men det är nog optimistiskt. Tidigare tror jag man spelat någon "olympisk hymn" i liknande situationer.

Vad jag har förstått så strider det mot bestraffningen att ryssarna får ha dubbelörnen på tröjorna. Eftersom bestraffningen är felaktig, som jag ser det, så är det ju bra på ett sätt. Men det vore konstigt om man struntat i det nu. Jag kan ha missat något.

Det är WADA som utmätt straffet från början. Och WADA är en organisation som angrips numera. Jag har uppfattat det som att intressen kopplade till USA försöker skapa kaos genom att angripa den antidopingauktoritet som skall arbeta för att det skall gå att tävla på lika villkor.

Därför kanske det finns de som är intresserade att WADA:s åtgärder inte efterlevs. Men jag är inte säker, jag kan ha missat någon paragraf. Tidigare var lagsporterna undantagna. Men nu skall bestraffningen gälla t.ex i fotbollsVM i Qatar. Men tydligen inte i JVM i hockey?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback