Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-22, 13:15
  #8029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU blåste britterna på exporten inför jul då britterna hoppats sälja ostron, hummer och liknande. Tydligen svårt att frysa också.

https://www.seafoodsource.com/news/s...eafood-exports

EU-maffian i sin prydo.
Boris är nu beredd att slänga fiskarna under bussen för att få till ett avtal med EU, såg jag i Guardian igår. Sent ska syndaren vakna...

Tories och de storhetsgalna Brexit-britterna har hela tiden strulat och försökt köra chicken-race utan säkerhetsbälte eller bromsar, bara för att få till ett bra avtal med Bryssel genom mer eller mindre utpressning. Nu ser vi alltså följderna och det här är precis det läge som jag och flera andra har varnat för ända sedan i våras.

EU har agerat korrekt och de har ingen anledning att niga och agera städgumma när Boris har skitit i det blå skåpet.
Citera
2020-12-22, 13:19
  #8030
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Åtgärden drabbar säkert fiskare och vanliga jobbare. De rika klarar sig alltid. Det sade USA:s handelsboss Lighthizer nyligen. Multilaterala avtal gynnar företagen, bilaterala gynnar arbetarna.

EU talar om multikultur. Då måste man agera därefter. Tysk, fransk och brittisk kultur måste alla respekteras.

Regeringen kallar EU ett fredsprojekt. Ett fredsprojekt måste ha goda relationer med grannländerna och försöka se till att handel går smidigt. Då stänger man inte gränsen på dessa lösa grunder.

Det är mafiosos som styr EU. Nu gnuggar Sassoli och gänget händerna för att de lyckats sabotera för ett grannland. Nätverken sk-ter helt i hur det går för folket i länderna. Se på Sverige. Ju mer kaos ju bättre tycker nätverken det är, för då blir Sverige svagt och kan styras från Bryssel.

Det är sk-tsvagt av EU att stänga tunneln inför julkommersen.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Boris är nu beredd att slänga fiskarna under bussen för att få till ett avtal med EU, såg jag i Guardian igår. Sent ska syndaren vakna...

Tories och de storhetsgalna Brexit-britterna har hela tiden strulat och försökt köra chicken-race utan säkerhetsbälte eller bromsar, bara för att få till ett bra avtal med Bryssel genom mer eller mindre utpressning. Nu ser vi alltså följderna och det här är precis det läge som jag och flera andra har varnat för ända sedan i våras.

EU har agerat korrekt och de har ingen anledning att niga och agera städgumma när Boris har skitit i det blå skåpet.
Man skall inte tro på det som står i Gardinen Det blir inget avtal, i alla fall inget av betydelse, det är min gissning. Boris vågar inte ge upp fisket, skulle jag tro.

Hänvisar f.ö. till inlägget ovan. Sk-tsvagt av EU att stänga tunneln.
Citera
2020-12-22, 13:20
  #8031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att EU blockerar tunneln medför ingen katastrof för landet. Hur det går får vi se.
UK har inte varit självförsörjande på mat på mer än hundrafemtio år, importen av livsmedel är sedan länge massiv. I synnerhet under vintern förstås. Och ironiskt nog har även flera tunga samväldesländer nu blockerat resor till och från öriket, t ex Kanada, Indien och (tror jag) Nya Zeeland.
Citera
2020-12-22, 13:30
  #8032
Medlem
Madagascars avatar
Sjukt många lastbilar parkerade i vägkanten på vägen mot Dover:

https://www.youtube.com/watch?v=J7W0lPWpVQo
Citera
2020-12-22, 13:33
  #8033
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hänvisar f.ö. till inlägget ovan. Sk-tsvagt av EU att stänga tunneln.

Nu är det ju inte EU som stängt tunneln. Det har man varken mandat eller möjlighet att göra. Det är Frankrike som stängt tunneln.
Citera
2020-12-22, 13:42
  #8034
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Nu är det ju inte EU som stängt tunneln. Det har man varken mandat eller möjlighet att göra. Det är Frankrike som stängt tunneln.
Det är riktigt. Men Frankrike och Tyskland är ju de som dominerar i EU. Nu ger Frankrike (och andra länder) igen för Brexit på ett fult sätt. EU:s krav om fiske kommer mycket från Frankrike.
Citera
2020-12-22, 13:54
  #8035
Medlem
wwrs avatar
Problemet är hela tiden EU:s maktbegär. Bryssel kasserar in stora summor för att kunna köpa makt.

Om Sverige och Storbritannien skulle förhandla vore det inget tjafs om fiskerätt etc. Vi kunde bara göra som Kanada och Storbritannien planerar göra, köra vidare på EU-avtalet.

Men sedan klampar en koloss på 27 länder med makt- och penningbegär in på scenen. Då låses förhandlingarna upp.
Citera
2020-12-22, 16:08
  #8036
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Problemet är hela tiden EU:s maktbegär. Bryssel kasserar in stora summor för att kunna köpa makt.

Om Sverige och Storbritannien skulle förhandla vore det inget tjafs om fiskerätt etc. Vi kunde bara göra som Kanada och Storbritannien planerar göra, köra vidare på EU-avtalet.

Men sedan klampar en koloss på 27 länder med makt- och penningbegär in på scenen. Då låses förhandlingarna upp.

Sån tur då att vi låter EU förhandla åt oss så att våra krav tillgodoses. Jag är jävligt glad att ett av världens stora handelsblock representerar mig istället för andra intressen.

I din värld skulle vi förhandla med sju gånger större Storbritannien och hoppas på deras välvilja. I min värld förhandlar vi med sju gånger mindre Storbritannien och de dumma fanskapen får ta vad vi erbjuder eller bli lika utanför som Somalia.
Citera
2020-12-22, 16:12
  #8037
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Problemet är hela tiden EU:s maktbegär. Bryssel kasserar in stora summor för att kunna köpa makt.

Om Sverige och Storbritannien skulle förhandla vore det inget tjafs om fiskerätt etc. Vi kunde bara göra som Kanada och Storbritannien planerar göra, köra vidare på EU-avtalet.

Men sedan klampar en koloss på 27 länder med makt- och penningbegär in på scenen. Då låses förhandlingarna upp.

Underbart att se att EU tycks vara mycket tuffare förhandlare än jag någonsin vågat hoppas på. Hoppas innerligt att EU fortsätter i den här stilen. Hoppas EU fortsätter med mer federalisering, och att vi till slut kan bilda ett Europas Förenta Stater med ett gemensamt försvar, valuta och lagar.
Citera
2020-12-22, 16:37
  #8038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Underbart att se att EU tycks vara mycket tuffare förhandlare än jag någonsin vågat hoppas på. Hoppas innerligt att EU fortsätter i den här stilen. Hoppas EU fortsätter med mer federalisering, och att vi till slut kan bilda ett Europas Förenta Stater med ett gemensamt försvar, valuta och lagar.


EU borde ha stängt och murat igen kanaltunneln för länge sedan, redan Hitler visste ju att en önation får det svårt med försörjningen
Citera
2020-12-23, 09:25
  #8039
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
EU borde ha stängt och murat igen kanaltunneln för länge sedan, redan Hitler visste ju att en önation får det svårt med försörjningen
Men hur gick det för "Europas Papi"? Nu försöker Europas Mutti samma taktik. Fast hon är nästan j-vligare. Det räcker inte att blockera tunneln. Har EU övervägt obegränsat ubåtskrig?

Nyhetsrapporteringen är närmast komisk. Man har förhandlat i 4.5 år och inte kommit en millimeter. Men medierna talar oavbrutet om "final push". Min gissning är att inget kan komma ur detta eftersom EU inte är villiga att ge annat än fullt medlemskap till Storbritannien.

Hur man skildrar förhandlingarna är dessutom skrattretande. Man beskriver vilken tillgång EU bör ha till brittiska vatten samt vilka strafftullar EU skulle ha rätt att sätta!

Jag skulle svara "ingen alls" på båda frågorna.
Citat:
Brexit Deal Hangs in Balance as Negotiators Push for the Line

Negotiators were still locked in talks in Brussels late Tuesday as Michel Barnier, the EU’s chief negotiator, said both sides were ready to make “a final push.”

The discussions are focused on two key disagreements over fish: what access EU boats will have to British waters, and what rights the EU will have to impose retaliatory tariffs should the U.K. limit that access in the future.
https://www.bloomberg.com/amp/news/a...e-by-christmas
Citera
2020-12-23, 13:08
  #8040
Medlem
Den här låten om Boris, späckad med runda ord, är nu föremål för en kampanj i syfte att få den till toppen av brittiska singellistan lagom till jul eller nyår...

https://www.youtube.com/watch?v=7C24CYOX8Rk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback