Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-21, 02:43
  #3565
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Ligger det i aktieägarnas intresse och bolagets uppsatta mål att ha "likvida" medel på en rätt volatil och spekulativ marknad som krypto? Kanske det, jag vet faktiskt inte.

En prenumerationstjänst får man in mer pengar på än engångsavgifter. Kommer ihåg att de som köpte Tesla runt 2010 (?) fick gratis supercharge resten av bilens livslängd. Sedan tog man bort det.
Jag har tidigare i tråden jämfört värderingen av Tesla med Bitcoin. Att Musk överväger att överföra Tesla-tillgångar i kryptovaluta är kanske logiskt. Fast lite förvånande att Elon inte valde Dogecoin. Han intresserar sig för den valutan. Han twittrade senast om den valutan igår morse och den gjorde ett hopp på ~20% (från 0.4 cent till 0.47 cent ungefär). (Hans gamla sidekick Viv var direkt med på noterna.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-21 kl. 02:53.
Citera
2020-12-21, 10:04
  #3566
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Tesla aktien är inte övervärderad idag. Bara om man tror att de är ett bilföretag och försöker räkna på P/E. Vilket är fullkomligt idiotiskt att göra. Ifall man investerar långsiktigt i Tesla och förstår fundamenten så är allt under 1000 dollar extremt snorbilligt i dagsläget ifall man räknar på en förväntad avkastningsmodell per år som är skälig. Men sådant klarar inte vanligt folk som köper och säljer kortsiktigt.

Det är väl det här som är pudelns kärna egentligen. Är Tesla bara ett bilföretag eller är det något mer? Historiskt sätt har liknande framgångssagor också avfärdats i det skede som Tesla befinner sig i nu. Apple och Amazon är väl två klockrena exempel på det.

Personligen vågar jag inte investera i aktien. Men jag tänker heller inte gambla mot "världens smartaste" man. Kanske köper på mig en mindre post om den går mot rea
Citera
2020-12-21, 10:17
  #3567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Det är väl det här som är pudelns kärna egentligen. Är Tesla bara ett bilföretag eller är det något mer? Historiskt sätt har liknande framgångssagor också avfärdats i det skede som Tesla befinner sig i nu. Apple och Amazon är väl två klockrena exempel på det.

Personligen vågar jag inte investera i aktien. Men jag tänker heller inte gambla mot "världens smartaste" man. Kanske köper på mig en mindre post om den går mot rea
Rätta mig om jag har fel men varken Apple eller Amazon har väl haft en så skyhög värdering som Telsa har nu, någon gång i sin historia? Att motivera dagens värde med att man annars "missar nästa Apple" känns helt fel, hade alla "vetat" att Apple skulle bli skyhögt värderat för 10 år sedan och därför pumpat upp kursen till absurda P/E tal redan då, hade det också varit inprisat...
Citera
2020-12-21, 10:25
  #3568
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Det är väl det här som är pudelns kärna egentligen. Är Tesla bara ett bilföretag eller är det något mer? Historiskt sätt har liknande framgångssagor också avfärdats i det skede som Tesla befinner sig i nu. Apple och Amazon är väl två klockrena exempel på det.

Personligen vågar jag inte investera i aktien. Men jag tänker heller inte gambla mot "världens smartaste" man. Kanske köper på mig en mindre post om den går mot rea

Amazon och Apple har knappast haft denna typ av multipel på sin försäljning historiskt. En bättre jämförelse är alla de hundratals och åter hundratals bolag som fått en bubbelvärdering och sedan kraschat (ibland bolaget, alltid aktien).
Citera
2020-12-21, 11:30
  #3569
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Amazon har haft mycket högre PE än Tesla och har gått med förlust under stora delar av sin livstid. Apple höll på att konka under 90-talet och hade negativt ensiffrigt PE.
Citera
2020-12-21, 11:36
  #3570
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Amazon har haft mycket högre PE än Tesla och har gått med förlust under stora delar av sin livstid. Apple höll på att konka under 90-talet och hade negativt ensiffrigt PE.

Vem svarar du? Jag skriver om multipel på försäljning, medan du pratar om multipel på vinst. Det är förstås två helt olika saker, särskilt när Amazon är känt för att inte ha redovisat vinst på massa år, men däremot haft en enorm försäljningstillväxt.
Citera
2020-12-21, 11:57
  #3571
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vem svarar du? Jag skriver om multipel på försäljning, medan du pratar om multipel på vinst. Det är förstås två helt olika saker, särskilt när Amazon är känt för att inte ha redovisat vinst på massa år, men däremot haft en enorm försäljningstillväxt.

1) Jag svarar ingen specifik. I de fall jag gör det så citerar jag det jag svarar på.

2) Jag har enbart berört PE här. Inte PS.
Citera
2020-12-21, 14:33
  #3572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Amazon har haft mycket högre PE än Tesla och har gått med förlust under stora delar av sin livstid. Apple höll på att konka under 90-talet och hade negativt ensiffrigt PE.

Tsla har ca 1400 PE nu, vad hade amzn på toppen?
Citera
2020-12-21, 15:06
  #3573
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Tsla har ca 1400 PE nu, vad hade amzn på toppen?

Typ 3000. Dessutom hade Amazon negativt PE tal under stor del av sin livstid. De sämsta PE talen är låga negativa tal. T.ex. betyder PE -0,5 att bolaget eldar upp sitt börsvärde gånger två varje år i förlust.
Citera
2020-12-21, 15:20
  #3574
Medlem
bokskog54s avatar
Tror att Tesla är rätt kraftigt övervärderat så ska försöka hitta ett bra kortningsläge.

Det ska bli spännande att följa aktien nu när alla indexfonder måste äga bolaget.

Talar för övervärderat:

Värderingen

Batterier har en förskräckligt låg energitäthet jämfört ben fossila bränslen

Talar för korrekt värderat:

Mycket starkt varumärke. Väldigt likt apple på smartphone marknaden. Det är "coolt" att äga en Tesla. Det är en väldigt styrka för varumärket att de enbart säljer elfordon.

Väldigt bra teknik, bra batteri och elmotorer.

https://www.youtube.com/watch?v=Lj1a8rdX6DU
Citera
2020-12-21, 15:26
  #3575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Rätta mig om jag har fel men varken Apple eller Amazon har väl haft en så skyhög värdering som Telsa har nu, någon gång i sin historia? Att motivera dagens värde med att man annars "missar nästa Apple" känns helt fel, hade alla "vetat" att Apple skulle bli skyhögt värderat för 10 år sedan och därför pumpat upp kursen till absurda P/E tal redan då, hade det också varit inprisat...


Jag tar inte i aktien med tång på den här nivån men P/E har väl för fan ingen som helst relevans när man ska värdera ett tillväxtföretag?
Citera
2020-12-21, 15:27
  #3576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokskog54
Tror att Tesla är rätt kraftigt övervärderat så ska försöka hitta ett bra kortningsläge.

Det ska bli spännande att följa aktien nu när alla indexfonder måste äga bolaget.

Talar för övervärderat:

Värderingen

Batterier har en förskräckligt låg energitäthet jämfört ben fossila bränslen

Talar för korrekt värderat:

Mycket starkt varumärke. Väldigt likt apple på smartphone marknaden. Det är "coolt" att äga en Tesla. Det är en väldigt styrka för varumärket att de enbart säljer elfordon.

Väldigt bra teknik, bra batteri och elmotorer.

https://www.youtube.com/watch?v=Lj1a8rdX6DU



Det där var nog den sämsta "analys" jag nånsin sett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback