Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-05, 21:27
Medlem
Ensamhet.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Och så avslutades en säsong av Idol som på många sätt var lite ovanlig.

*Auditionsformatet var tvunget att modifieras, t.ex. slopades det irrelevanta gruppmomentet
*Deltagarna isolerades i början och var tvungna att uppträda förinspelt från sina fängels...öh jag menar hotellrum
*Juryn satt med högst 5 millimeters avstånd från varandra, trots pandemins andravåg
*Hundratals skärmar med uttråkade personer som ville få sin 15 seconds of fame bakom juryn. "Mamma, jag är med på TV. Detta kan äntligen bli språngbrädan för min influencerkarriär". "Jaha, vart då nånstans?" "Där, tredje skärmrutan till vänster i rad 4, ser du inte???"
*Den vanligtvis smått kaotiska mingelfesten Idol Extra blev till en stel tillställning mellan de tre parterna deltagarna, juryn & fritidsgådsledaren Pär
*Den mest lågenergideltagaren av topp 12 hoppade av mitt i säsongen, inte långt efter att ha gått vidare en omgång utan att ens ha sjungit. Verkar ha blivit persona non grata då han inte var med i finalen?
*Fejkapplåder och jubel från en icke-existerande publik mot slutet av säsongen, men inga sedvanliga burop när det var sågningar?
*Livbojen användes för första gången, för ett wildcard som legat i botten i flera omgångar
*Semifinalsslakten, där två istället för en deltagare åkte ut precis vid mållinjen, varav den ena fick bara sjunga en låt

Inte bland mina favoritsäsonger men programmet blev åtminstone av, vilket man inte kunde tagit för givet på förhand. Det är bara att gratulera Nadja för en välförtjänt vinst. Det var tydligt rätt tidigt in i livesändningarna att hon skulle ta sig långt, men det fanns några andra kandidater att tampas med.

En som jag INTE hade sett som en sådan kandidat var Paulina. Minns att jag inför veckofinalerna t.o.m. tippade henne som första person att åka ut. Med facit i hand så underskattade jag henne verkligen. Eloge till henne för det! Måste dock säga att hennes intervjuer med Pär var ofta smärtsamma att se. Visst att alla inte bör mediatränas till att ge slentrianmässiga svar, men att säga "nämen sluta, Pär" och dylikt varannan mening utan att svara på frågan ger bara ett märkligt intryck.

I övrigt fanns det egentligen inga stora överraskningar. Känner att deltagarna gick ungefär så långt som kapaciteten och skickligheten räckte till. Eller jo, Nicklas och Ella kunde gott och väl ha åkt ut i ett tidigare skede. Och givetvis trodde de flesta av oss att Caspar skulle promenera till finalen och därefter ta hem segern a la Kläfford? För flummig och nonchalant i längden?

Läste att Nikki Amini slutar efter 5 säsonger. Lite synd då hon har varit en bra jurymedlem men det är bra med lite förnyelse då och då. Fast då hade jag hellre sett att Kishti & Bagge hoppar av, som man har hunnit tröttna på efter jag vet inte hur många säsonger. Nikki & Kronlund har en bra personkemi (lyssna på Idolpodden!), så det ideala hade varit att de 2 stannar och att två nya tas in istället. Vilka de nya vore har jag inget förslag på. Kanske tidigare deltagare? Lisa Ajax har ju suttit i juryn tidigare, så hon har redan erfarenhet i tidig ålder.

Blev ett jävligt långt inlägg men å andra sidan är uppehållet tills nästa säsong ännu längre, så får passa på nu...

Edit: Synd att ingen förälder deltog i tråden och lovordade sitt barn som ifjol. Gottes farsa var underhållning.
Bra summering av säsongen. Håller med på allt, precis som vanligt.

Det var ju inte meningen att jag skulle följa den här säsongen men sen sitter jag till slut där ändå varje fredag som ett fån. Hade stora förhoppningar att Gottes pappa skulle kliva in och och lämna en hälsning men det blev inte av. Han har gissningsvis fullt upp med att marknadsföra "Krantz & Krantz" och göra dem till ett internationellt storband.
Citera
2020-12-05, 21:45
Medlem
colombo555s avatar
Lite fakta om det hela:

Juryn favoriserade paulina för att hon sjunger bättre och har bättre personlighet som krävs för att bli artist. Det hon ska tänka på är att vara mer mogen samt gå ner i vikt.

Nadja sjunger bra, det nadja gjorde bra var höjningarna. Torr personlighet, jätte söt och rar tös, men inte framåt.

Majoriteten av svenska folket röstar hellre på en tjej som beter sig svenskt än en tjej som beter sig osvenskt och utstrålar fjortis.

Röstar på Nadja även om hon är sådär. Jurys tvingade fram sin beröm till Nadja.

Men lycka till båda töser.

Om man ser tillbaka på Lisa Ajax som vann Idol för några år sedan, så vet nästan ingen vem hon är idag, inga höga tittningsr på tex. Youtube.

Tippar på att Paulina blir mer framgångsrik än Nadja, pga personlighet, röst mm.

Får Nadja däremot stöd så vet man aldrig.

Finns många som var med i idol som blivit kändare än vinnarna.
Senast redigerad av colombo555 2020-12-05 kl. 21:52.
Citera
2020-12-05, 23:19
Medlem
MollyMaes avatar
Är fullständig Idol-nörd och har sett vartenda avsnitt sen starten då Darin var min favorit ända sen hans audition. I år valde jag att inte se finalen då jag blev så himla besviken att Caspar bara blev trea. Han har i mitt tycke varit överlägsen i sitt artisteri och är den som jag tror att vi kommer att få se mer av framöver. Har njutit så av hans tolkningar, nästan alla. Såg enbart resultatshowen idag eftersom jag var lite nyfiken ändå men blev besviken igen. Nadja har en jättefin röst och vackert ansikte men är enligt mig tråkig som artist, Paulina är roligare att titta på och har enligt mig vuxit mycket mer som artist än Nadja. Men men, smaken är som baken och det är inte alltid man får som man vill.
Citera
2020-12-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyMae
Är fullständig Idol-nörd och har sett vartenda avsnitt sen starten då Darin var min favorit ända sen hans audition. I år valde jag att inte se finalen då jag blev så himla besviken att Caspar bara blev trea. Han har i mitt tycke varit överlägsen i sitt artisteri och är den som jag tror att vi kommer att få se mer av framöver. Har njutit så av hans tolkningar, nästan alla. Såg enbart resultatshowen idag eftersom jag var lite nyfiken ändå men blev besviken igen. Nadja har en jättefin röst och vackert ansikte men är enligt mig tråkig som artist, Paulina är roligare att titta på och har enligt mig vuxit mycket mer som artist än Nadja. Men men, smaken är som baken och det är inte alltid man får som man vill.

Caspar var väl ändå ganska märkvärdigt sämre än finalisterna när det kommer till sångteknik? Nadja överlägset bäst där i hela tävlingen, vilket också gör det ganska logiskt att hon vann. Det är trots allt först och främst en sångtävling, skön personlighet kan man få vinna på i Bachelor, Paradise Hotel osv.

Tycker ändå det finns något fint när någon motbevisar att det går att vinna över folket utan att vara samma gamla typiska amerikaniserade personlighetstyper som Kishti, Amini osv alltid framhäver. På ett personlighetsplan var väl både Caspar och Nadja i framkant där.
Senast redigerad av Faleralera 2020-12-06 kl. 14:01.
Citera
2020-12-07, 21:05
Medlem
rubin22s avatar
Vinnarlåten gjorde Nadja överlägset bäst, men de andra låtarna var Pauluna bäst.
Så var nog rätt vinnare enligt mig, även om jag höll på Paulina. Så less på att det ska tjatas om BLM, hela tiden, som Nadja drog upp.
Citera
2020-12-08, 17:12
Medlem
Jag har sett nästan alla program denna säsongen av Idol faktiskt sen fredagsfinalerna drog igång. Jag pallade som många tidigare säsonger inte se några auditions eller slutauditions, men utöver det har jag nog bara missat två program, tror jag. Inte pallat se live dock utan oftast spelat in och kollat på i efterhand istället för att slippa alla reklampauser, vilket är mycket skönare. Allt som allt har det ändå varit en bra säsong om jag ska vara ärlig, det är ofta man gärna dissar ett program som just Idol när man pratar eller skriver om det här på FB. Det är kanske rentav en smula töntigt och skämmigt att erkänna att man faktiskt tycker att det varit ganska bra underhållning att se på varje fredag under hösten, men ja - sett till vad som finns för TV-program i tablån är det ju ändå ett av de bättre programmen, helt klart. Jämför Idol med Dobidoo eller Bäst i Test till exempel, då är Idol bra mer underhållande.

Idol 2020 får plus för en relativt skön mix av personligheter i juryn, jag tycker att Nikki Amini är jävligt snygg ärligt talat de flesta dagar. Hon har dock några sämre dagar emellanåt där utseendet inte är på absoluta topp, men det är väl högst mänskligt att det går lite i vågor. Även fotomodeller och Hollywood-skådespelerare som ser riktigt bra ut har även de några lite sämre dagar emellanåt. Men de dagar Nikki väl är på topp, vilket är minst 2/3 gånger i alla fall, ja då är som sagt faktiskt jävligt snygg IMHO.
Det bör i ett underhållningsprogram helst finnas med minst en snygg kvinna att vila ögonen på för att det ska sälja, och hon uppfyller den rollen galant, då hon givetvis inte heller är helt pantad som typ Carolina Gynning som "bara" fått sitt jobb på att vara snygg och puta med läpparna ungefär. Kishti har även hon växlat upp sitt utseende får jag lov att säga gentemot hur hon såg ut de första säsongerna 2004-. Då var hon lite som "Crazy Cat Lady" i Simpsons: ful, osympatisk, väldigt konstig på ett störigt vis och ingen vidare skön kvinna att se på i TV direkt. Numera har hon dock förändrats till det bättre, tycker jag: hon ser så bra ut hon kan i princip med sina kort. Inte någon supersnygg modell man faller av stolen ur för, men faller helt klart under kategorin "attraktiv" snarare än den motsatta. Hon känns mycket mer till freds med sig själv och livet än 2004, då många t.o.m fruktade att möta henne när de skulle sjunga. Känns som att hon sprider mer positiva vibbar kring sig än tidigare. Kronlund är även han faktiskt väldigt attraktiv även om jag inte är gay på honom, men ja, han känns som en trevlig, snygg man som också är jävligt duktig på att jobba inom musikbranschen. Känns även som att han är den mest framgångsrika jurymedlemmen, någon som TV4 är väldigt nöjda att ha signat med. Bra karisma, hållning, röst och tonläge, och framförallt duktig på att hitta de rätta orden. Känns inte påklistrat eller något i den stilen när han pratar, utan han är väldigt genuin av sig. Och sist Bagge som är lite av den trevliga mysfarbrorn i gänget som känner sig relativt tillfreds med livet (nu när han fått en "out of his league" fru), och utger lite av den där auran av en mysfarbror som sagt. Kommer ibland med lite konstruktiv kritik, men aldrig att han säger rent ut att det var ett dåligt framträdande. Det finns ingen mening att tokdissa någon, utan bättre att då som Bagge att säga något positivt först och sen efter det komma med lite konstruktiv kritik.

Men ja, jämför man denna juryn med den "gamla" med Anders Bagge, Laila Bagge och Alexander Bard som en trio, ja då känns den här helt klart bättre. Minns att energin som låg i luften mellan Anders och hans ex Laila var inte den bästa precis. Anders sa ofta något och sen kom Laila precis efter och försökte "skämta" bort på något vis vad han precis sagt. Om inte annat i alla fall överrösta och förminska honom snarare än tala gott om honom. Hennes hesa nerrökta stämma var ju inte direkt behaglig att lyssna på heller. Sen Bard som var helt okej, men han känns för ogenuin ärligt talat. Känns ganska oskön som att han inte vet hur man slappnar av för att få ut sin fulla potential, likt Kronlund till exempel som känns mycket mer genuin och tillbakalutad.

Betyg av årets jury på en skala 1-10:

Bagge: 7,5
Nikki: 8,5
Alexander: 10
Kishti: 7,5

Som helhet får de 8,5/10. Jag tycker TV4 har hittat en riktigt bra mix av jurymedlemmar faktiskt. Minns tillbaka på bl.a. Fredrik Kempe och "Pelle" som suttit i juryn som kändes tusen gånger mer skitnödig i den sitsen än vad dagens jury gör. Jag tycker inte heller att de varit för snälla i år som många säger, det har faktiskt varit en hög standard på artisterna överlag och därav relativt få dissningar från juryn. Indra som ju åkte ut första fredagen ansågs alltså vara den sämsta i finalfältet av folket, men jag tycker hon var ganska bra ärligt talat likt övriga artister som gick till fredagsfinalerna. Topp fem i år var ju tveklöst fem riktigt duktiga artister, och som Bagge sa i semifinalen var det nästan orätt att inte alla dem kunde gå vidare. Nadja som ju vann sjöng ju t.ex. Ariana Grandes "Greedy" bättre än originalet i min bok. Riktigt bra på att sätta tonerna är hon Nadja. Men för att hon ska kunna etablera sig som artist måste hon först och främst jobba hårt på att skriva och producera egna låtar och sen försöka nå ut med sin musik till så många som möjligt. Att bara göra covers som i Idol är det överflöd på i världen, att däremot producera sin egna musik är en helt annan femma. Sen borde hon också ta och göra som Caspar förmodligen gör, tända en joint någon gång emellanåt och bli mer tillfreds med sig själv inombords. Just nu känns hon inte tillräckligt genuin (jag gillar det uttrycket, haha) ärligt talat. Känns ganska påklistrat mycket av hennes personlighet i rutan och det känns som hon inte direkt osar sköning och cooling av sig på ett genuint vis. Det känns lite, lite framtvingat och fejk av sig när hon pratar, precis som att hon vill vara cool men saknar den där urkraften som behövs för att vara det på riktigt. Säger inte nu att jag definitivt tycker att en joint hade gjort henne gott, men det är inte alls ovanligt inom film och musikbranschen att det brukas just för att folk ska kunna släppa lös hämningar i kroppen. Se på en musikvideo med Snoop Dogg så kan man se svart på vitt hur man kan bli av det, fri från hämningar och man blir mer av en genuin människa som inte bär någon mask när han pratar eller sjunger.

Jaja, det var lite av vad jag hade att säga om Idol 2020. Det var bra underhållning i år och bra artister, helt klart.
Citera
2020-12-14, 18:47
Medlem
Fullt rimligt att Nadja vann den mest intressanta idol säsongen på år och dar. Därför denna lilla donna är precis det idol handlar om. Picasso, daniel lindström, fagervall, kevin borg, fondell ja alla unisont är de misslyckade idolvinnare...precis som nadja kommer bli. De försvann en del intressanta på vägen. Det var Nova , det var caspar ,det var affe. De alla har något unikt som vi kommer se mer av. Den där tvåan lär ju tvinga sig fram oavsett
Men 1:an kommer bli någon vi förmodligen glömt om 5 månader. För jag tycker varken utstrålning eller röst höll. Hon var lindström skicklig om jag ska vara snäll.
Citera
2020-12-18, 22:23
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofoten2000
Fullt rimligt att Nadja vann den mest intressanta idol säsongen på år och dar. Därför denna lilla donna är precis det idol handlar om. Picasso, daniel lindström, fagervall, kevin borg, fondell ja alla unisont är de misslyckade idolvinnare...precis som nadja kommer bli. De försvann en del intressanta på vägen. Det var Nova , det var caspar ,det var affe. De alla har något unikt som vi kommer se mer av. Den där tvåan lär ju tvinga sig fram oavsett
Men 1:an kommer bli någon vi förmodligen glömt om 5 månader. För jag tycker varken utstrålning eller röst höll. Hon var lindström skicklig om jag ska vara snäll.
Bla bla å nu räknar jag upp alla jag kan kåmma ihåg. Få se nu, namn, namn nä men vad bra minne jag har.
Men musiken då, älskade vän, tänkte du aldrig på den?
Men jäävlar vad bra Nadjas Thunderstruck är! Det är så nära att det blir falskt när hon sjunger de höga tonerna, men nej puh, hon klarade den och den och den. Så snyggt och sexigt och perfekt!
Senast redigerad av afvongreve 2020-12-18 kl. 22:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback