2020-12-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittludret
Det vore intressant att veta hur denna farbror bor, är det längs med en privat väg med skyltar som upplyser om detta? I så fall hade de verkligen inget där att göra utan legitima skäl. Var de sedan dessutom där mitt i natten - vilket man får anta eftersom de var ute på jakt efter "spökhus" så styrker detta enbart gubbens legitimitet i att han trodde att det rörde sig om inbrottstjuvar.

Sedan till skottet; ett hagelskott är mycket sällan förenat med livsfara såvida det inte avlossas på håll närmre än 200-300 meter. Nu vet jag inte avståndet mellan gubben och bilen, men det känns mycket tveksamt att de på något vis skulle ha riskerat att skadas av något hagel med tanke på att de befann sig inuti bilen.

Här bor gubben:

https://www.hitta.se/kartan!~58.2488...prv&st=weblist

https://www.google.com/maps/place/58...833!4d13.73225

Såhär ser det ut där man kör in på vägen där gubben bor (inga skyltar ang. privat väg):

https://www.google.com/maps/@58.2463...7i16384!8i8192

Bilen var på väg därifrån när Kjell Åke tyckte det var en bra idé att bränna av två skott mot bilen på 50-60 meters avstånd.

Du tycker alltså att det är rimligt att riskera att bli skjuten till döds för att man kört fel?
Citera
2020-12-18, 15:30
Vi får väl se vad Hovrätten kommer fram till. Jag utgår från att man överklagar domen både vad gäller påföljd och skadestånd. Det kan nog bli villkorligt och 10-15 papp i skadestånd till slut.
Senast redigerad av Juristen08 2020-12-18 kl. 15:40.
Citera
2020-12-18, 15:39
Medlem
Kamelfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Jag förstår gubben. Samhällskontraktet är ju brutet för länge sen. Han trodde ju att ett gäng rånmördande icke-nordbor satt i bilen som vanligt.
Det inbillar sig bara den som enkom lever i Fake News-filterbubblan styrd av lågbegåvade högerextrema krafter. Den har ingenting med realiteten att göra.

Rånmördande människor använder sällan mopedbil som flyktfordon. Bara där borde GM börjat fundera.
Citera
2020-12-18, 15:41
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelfittan
Det inbillar sig bara den som enkom lever i Fake News-filterbubblan styrd av lågbegåvade högerextrema krafter. Den har ingenting med realiteten att göra.

Haha, det finns ju massor av exempel på rånmord på äldre svenskar utförda av icke-nordbor som reser hit i det syftet.

Här har du ett exempel. Hoppas det duger med SvD som källa?

https://www.svd.se/aldre-man-bunden-...u-kommer-domen
Senast redigerad av Juristen08 2020-12-18 kl. 15:54.
Citera
2020-12-18, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittludret
Mycket tveksam historia det här, känns ungefär lika trovärdigt som de där golfarna som anmälde att de hade blivit beskjutna av en lantbrukare. Känns spontant som att det kan ligga annat bakom, intresse av fastigheten/tomten som gubben besitter?

Det vore intressant att veta hur denna farbror bor, är det längs med en privat väg med skyltar som upplyser om detta? I så fall hade de verkligen inget där att göra utan legitima skäl. Var de sedan dessutom där mitt i natten - vilket man får anta eftersom de var ute på jakt efter "spökhus" så styrker detta enbart gubbens legitimitet i att han trodde att det rörde sig om inbrottstjuvar.

Sedan till skottet; ett hagelskott är mycket sällan förenat med livsfara såvida det inte avlossas på håll närmre än 200-300 meter. Nu vet jag inte avståndet mellan gubben och bilen, men det känns mycket tveksamt att de på något vis skulle ha riskerat att skadas av något hagel med tanke på att de befann sig inuti bilen.

Sedan att bakrutan gick sönder är ju återigen något man kan ifrågasätta - var den ens hel innan? En bakruta på en vanlig bil är inte särskilt svår att ha sönder, det kan räcka med att slå igen den lite hårt särskilt om det är kallgrader ute eller om den har någon spricka sedan tidigare. Fann man ens hagel i plåten på bilen?

Helt orimligt straff för en gammal man som handlade i rädsla och värn mot sig själv och sin egendom.

Hehe du kan ju testa med knytnäven om det är så lätt som du påstår att ha sönder en bakruta på en bil..
Citera
2020-12-18, 15:59
Medlem
timestampzeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
...massor av exempel på rånmord på äldre svenskar utförda av icke-nordbor som reser hit i det syftet

Med mopedbil? Vet du ens hur en sådan ser ut? Var ska de få plats med alla grejer de plockar på sig - i knät eller?
Citera
2020-12-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallsortering
Här bor gubben:

https://www.hitta.se/kartan!~58.2488...prv&st=weblist

https://www.google.com/maps/place/58...833!4d13.73225

Såhär ser det ut där man kör in på vägen där gubben bor (inga skyltar ang. privat väg):

https://www.google.com/maps/@58.2463...7i16384!8i8192

Bilen var på väg därifrån när Kjell Åke tyckte det var en bra idé att bränna av två skott mot bilen på 50-60 meters avstånd.

Du tycker alltså att det är rimligt att riskera att bli skjuten till döds för att man kört fel?

Då var det en helt annan sak, tack för upplysningen.
Rädsla och skjutvapen är sällan en bra kombination.

Citat:
Ursprungligen postat av FramtidsAstronaut
Hehe du kan ju testa med knytnäven om det är så lätt som du påstår att ha sönder en bakruta på en bil..

Nja, får förtydliga om det blev oklart. Syftade på en redan skadad bakruta, har själv varit med om att bakrutor exploderar av okänd anledning, antagligen p.g.a. kyla samt spänningar i glaset, men det smäller till rejält och bara den smällen i sig kan skrämma en rejält när man inte är förberedd på det. En hel och oskadad ruta är säkert inte helt lätt att ha sönder.
Citera
2020-12-18, 16:55
Citat:
Ursprungligen postat av timestampzero
Med mopedbil? Vet du ens hur en sådan ser ut? Var ska de få plats med alla grejer de plockar på sig - i knät eller?

De är väl mest ute efter guld och kontanter som äldre ofta kan ha hemma.
Citera
2020-12-18, 18:14
Medlem
MrAndress avatar
Fick flickorna böter? Då man endast lagligt får vara 2st i en mopedbil under färd. Så flickorna bröt mot lagen.

Sedan tycker jag gubben gjorde rätt. Alla jävla snorungar i dessa mopdbilar borde skjutas. Ett ofog i trafiken är det.
Citera
2020-12-18, 18:57
Medlem
WallaceShawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Fick flickorna böter? Då man endast lagligt får vara 2st i en mopedbil under färd. Så flickorna bröt mot lagen.

Sedan tycker jag gubben gjorde rätt. Alla jävla snorungar i dessa mopdbilar borde skjutas. Ett ofog i trafiken är det.

Den som skrev den domen för tingsrätten verkade vara en smula tvekande inför om man skulle ta vapnet från gubben i sista stycket. Svaret är självklart ja. Han har förlorat alla sina privilegier här.

Däremot och det är en fråga jag ställer mig. I stället för att på ålderns höst, när man bara vill ha lite lugn och ro i tillvaron. Varför är den självklara saken att börja skjuta mot vita skåpbilar (Det var vad han såg i kikaren) I stället för att bjuda in dom vilsna resenärerna på kaffe? Kan det vara någonting regeringen har gjort med det här landet? Kan det bero på att han blivit rånad tidigare?

Som jag ser det så var det en fullt naturlig reaktion över vad som pågår i det här landet och det är regeringens fel. ..Synd bara att det ska drabba några småflickor.
Citera
2020-12-18, 19:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer att bli fler liknande skjutningar som denna.

Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tjejerna var ute efter äventyr, och dom fick äventyr.
Varsågoda!

Gubbens reaktion kan upplevas som lite over the top, men man skall ta i beaktande att kriminaliteten mot äldre har ökat lavinartat, att rånar- och stöldligor härjar på landsbygden och folk känner sig jäääävligt utsatta.
11414 har typ 45 minuters väntetid, och den som svarar har ingen lokalkännedom alls.
I bästa fall kopplar dom vidare til RLC och skapar ytterligare 7 minuters väntan.
Ringer man 112 brukar beskedet bli att det inte finns någon patrull att skicka.

Att folk halar fram bössan berör på att dom är rädda och upplever att samhället inte levererar det man kan förvänta sig.

Vi kommer få se fler sådana här skjutningar, och jag skulle verkligen avråda folk från att åka omkring planlöst på landsbygden och framför allt från att köra fram till fastigheter, speciellt i mörkret.

Vi har ett nytt Sverige nu.

När jag var i deras ålder var jag också ute på äventyr och fick äventyr - fast inte på det sättet som tjejerna fick.

Tyvärr har vi numera ett helt annat Sverige där bl. a. äldre människor på landet både rånmördas eller "enbart" rånas. Tjejerna kom från Falköping och den här mannen bodde på en ganska enslig belägen gård utanför Stenstorp tillsammans med hustrun. Vad hade de på hans gård att göra? Var detta spökhuset de skulle enligt egen utsago besöka?

Jag förstår att den nu dömde 71-åringen ville försvara sig, hustrun och deras egendom. De visste ju inte vilka personerna var i mopedbilen. Jag hoppas verkligen att domen överklagas och att domen mildras. Både ang. fängelsestraffet och skadeståndandelen.

Ja, vi kommer att få se fler liknande skjutningar som denna.
Citera
2020-12-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag förstår att den nu dömde 71-åringen ville försvara sig, hustrun och deras egendom. De visste ju inte vilka personerna var i mopedbilen. Jag hoppas verkligen att domen överklagas och att domen mildras. Både ang. fängelsestraffet och skadeståndandelen.

Försvara sig? Han sköt mot bilen då den var på väg därifrån, träffade bakrutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in