2020-12-17, 21:31
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det gick ju bra.
Mannen har i rätten förklarat att han trodde de var inbrottstjuvar. Och att han siktat mot trädkronorna och inte mot bilen. Men det är uppenbart att han skjutit två skott där hagelsvärmen från det andra skottet träffat bilen och dess bakruta.
Lite kul var det.
100 000 kr i skadestånd. Det var mycket. För en krossad bakruta och skrämskott. Och ett möjligt värre resultat
Skrämskott? Det var ju verkanseld rakt mot personerna i mopedbilen. Enligt dig var det antagligen "skrämskott" som avlossades på Sveavägen 1986 också, bara mottagaren av ena "skrämskottet" som råkade lida av blyallergi

Hade det rört sig om förhärdade åldringsrånare så hade jag å andra sidan gärna sett att alla i bilen nedkämpats tills deras sista andetag.
Citera
2020-12-17, 21:52
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Skrämskott? Det var ju verkanseld rakt mot personerna i mopedbilen. Enligt dig var det antagligen "skrämskott" som avlossades på Sveavägen 1986 också, bara mottagaren av ena "skrämskottet" som råkade lida av blyallergi

Hade det rört sig om förhärdade åldringsrånare så hade jag å andra sidan gärna sett att alla i bilen nedkämpats tills deras sista andetag.
Jaja, jag kanske bagatelliserar det hela.
Citera
2020-12-17, 22:44
Medlem
Bubba00s avatar
Rätten att freda sig själv och sin egendom borde stärkas! Jag ser egentligen inte att farbrorn gjort något fel utifrån hans kontext. När det kommer till säkerhet ska man alltid vara beredd på det värsta!
Citera
2020-12-18, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Deras story kan vara sann, eller inte. Jag gissar att de ljuger, och att de var ute i andra syften. Skulle vara nyttigt att höra en tuff åklagare pressa dessa bimbos om vilken adress de försökte hitta men misslyckades med i dessa tider när man enkelt kan söka adress i telefonen och även se var man är, och få veta om de gjort sig skyldiga till inbrott eller bedrägligt beteende förut.

Kulvapen på avstånd +20-30 m

Spelar ingen roll du får inte skjuta in bakrutan på presumtiva tjuvars bil även om de har stulit tidigare.

Där jag bor i Sverige brukar rättsvårdande myndigheter tysta ner varningsskott mot tjuvar. Det har hänt ett par gånger MEN då har varningsskottet varit i trädtoppen eller vid sidan om. Inte genom en bilruta. Då får du problem vare sig det spökletande tonåringar eller tjuvar från Östeuropa.
Citera
2020-12-18, 11:21
Jag förstår gubben. Samhällskontraktet är ju brutet för länge sen. Han trodde ju att ett gäng rånmördande icke-nordbor satt i bilen som vanligt.
Senast redigerad av Juristen08 2020-12-18 kl. 11:29.
Citera
2020-12-18, 11:31
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Rätten att freda sig själv och sin egendom borde stärkas! Jag ser egentligen inte att farbrorn gjort något fel utifrån hans kontext. När det kommer till säkerhet ska man alltid vara beredd på det värsta!
Skulle gå stick i stäv med allas lika värde. Och skulle det gälla så gäller det alla - skulle bli krig i trapphusen.
Citera
2020-12-18, 11:34
Medlem
johnjohns avatar
Gubben gjorde rätt.
Ludren i bilen har lärt sig att stanna hemma.
Citera
2020-12-18, 12:11
Medlem
Gadolskis avatar
Har någon läst FUP?
Citera
2020-12-18, 12:31
Medlem
Mycket tveksam historia det här, känns ungefär lika trovärdigt som de där golfarna som anmälde att de hade blivit beskjutna av en lantbrukare. Känns spontant som att det kan ligga annat bakom, intresse av fastigheten/tomten som gubben besitter?

Det vore intressant att veta hur denna farbror bor, är det längs med en privat väg med skyltar som upplyser om detta? I så fall hade de verkligen inget där att göra utan legitima skäl. Var de sedan dessutom där mitt i natten - vilket man får anta eftersom de var ute på jakt efter "spökhus" så styrker detta enbart gubbens legitimitet i att han trodde att det rörde sig om inbrottstjuvar.

Sedan till skottet; ett hagelskott är mycket sällan förenat med livsfara såvida det inte avlossas på håll närmre än 200-300 meter. Nu vet jag inte avståndet mellan gubben och bilen, men det känns mycket tveksamt att de på något vis skulle ha riskerat att skadas av något hagel med tanke på att de befann sig inuti bilen.

Sedan att bakrutan gick sönder är ju återigen något man kan ifrågasätta - var den ens hel innan? En bakruta på en vanlig bil är inte särskilt svår att ha sönder, det kan räcka med att slå igen den lite hårt särskilt om det är kallgrader ute eller om den har någon spricka sedan tidigare. Fann man ens hagel i plåten på bilen?

Helt orimligt straff för en gammal man som handlade i rädsla och värn mot sig själv och sin egendom.
Citera
2020-12-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Jag förstår gubben. Samhällskontraktet är ju brutet för länge sen. Han trodde ju att ett gäng rånmördande icke-nordbor satt i bilen som vanligt.

Texas Style! All trespassers will be shot... Väldigt gästvänligt. Vilken galning.

Må så vara att det är brutet, men det är verkligen allt annat än tillrådigt att drämma av hagelbrakaren i förebyggande syfte utan att ens kolla vad syftet med tjejernas besök är - då bryter man sitt eget kontrakt till samhället ännu hårdare...

Försök till grov misshandel? Varför inte försök till dråp?
F ö är skadeståndsbeloppet intressant - fullbordat mord brukar väl ge ca 150k till offrets närmaste familj...
Citera
2020-12-18, 12:46
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Blev han av med licensen? Låter som att han inom kort kan råka skjuta någon med ett vådaskott.

Min gissning är att han får samtliga sina licenser indragna efter ett våldsbrott (?) med ett vapen inblandat. Men det är tydligen lite av ett lotteri hur förvaltningsrätterna bedömer indragningar:
https://sverigesradio.se/artikel/4200771
Citera
2020-12-18, 13:11
Medlem
WallaceShawns avatar
Skaraborgs TR B 2771-20 Dom
https://docdro.id/wGbkY2u
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto