Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-18, 15:07
  #193
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har tidigare varit enorm publicitet runt Starlink. Nu påstås det alltså t.o.m. att allmänheten börjat testa det. En mängd obekräftade rapporter säger att det fungerar mycket bra.

Men ingen större tidning eller liknande har kunnat göra något ingående reportage. Svenska medier t.o.m. mörkar hela Starlink, vad jag förstår.

Mycket tyder på att det är bluff.
Allmänheten kan ju bestå av utvalda betatestare plockade från just allmänheten. Att inga media rapporterat om hur det fungerar beror sannolikt på dessa NDA.

Någon bluff tror jag knappast att det är. Om inte annat har man kunnat se satelliterna på natthimlen en stund efter uppskjutning. Om det är en bluff, vad var det som sköts upp? Huruvida Starlink fungerar som annonserat återstår att se. Att det går att kommunicera på detta sätt med lågflygande satelliter vet vi redan i och med Iridium.

Däremot kan jag se en militär aspekt av Starlink som hålls hemlig. Det finns nog ett starkt argument för USA att ha världsomspännande kommunikation som inte är beroende av transmission av data i kablar som är dragna genom främmande makts territorium.
Citera
2020-11-18, 15:23
  #194
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Allmänheten kan ju bestå av utvalda betatestare plockade från just allmänheten. Att inga media rapporterat om hur det fungerar beror sannolikt på dessa NDA.

Någon bluff tror jag knappast att det är. Om inte annat har man kunnat se satelliterna på natthimlen en stund efter uppskjutning. Om det är en bluff, vad var det som sköts upp? Huruvida Starlink fungerar som annonserat återstår att se. Att det går att kommunicera på detta sätt med lågflygande satelliter vet vi redan i och med Iridium.

Däremot kan jag se en militär aspekt av Starlink som hålls hemlig. Det finns nog ett starkt argument för USA att ha världsomspännande kommunikation som inte är beroende av transmission av data i kablar som är dragna genom främmande makts territorium.
Jag har följt Starlink men jämförelsen med Iridium har inte varit uppe. De täcker visst hela världen med 66 satelliter och handhållna telefoner. Starlink täcker några breddgrader med 900 satelliter och en pizzaliknande antenn. Antennen skulle vara ett genombrott i sig, och den har SpaceX tillverkat själva!

Starlink skulle vara ett stort tekniskt framsteg. De borde göra mycket reklam nu. Men det har blivit tyst. Ingenting i Tyskland heller.

Jag tror det är så här det ligger till:
(FB) Starlink (SpaceX), är det egentligen spionsatelliter?
(Diskussionen om Starlink är spionsatelliter har moderatorerna bett att få i den länkade tråden.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-18 kl. 16:18.
Citera
2020-11-18, 16:45
  #195
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Från avdelningen jag-har-sedan-några-år-tidigare-tackat-ja-till-att-youtube-ska-prova-olika-saker-på-mig. Ett slags betaprogram.

..Jag har inte den blekaste aning om vad han säger, men jag kan se att det handlar om Starlink. Så håll till godo.

https://www.youtube.com/watch?v=VlXlC8kzSGA
Citera
2020-11-18, 17:05
  #196
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Från avdelningen jag-har-sedan-några-år-tidigare-tackat-ja-till-att-youtube-ska-prova-olika-saker-på-mig. Ett slags betaprogram.

..Jag har inte den blekaste aning om vad han säger, men jag kan se att det handlar om Starlink. Så håll till godo.

https://www.youtube.com/watch?v=VlXlC8kzSGA
Det är ungefär så man uppfattar informationen om Starlink public beta.
Citera
2020-11-18, 17:27
  #197
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är ungefär så man uppfattar informationen om Starlink public beta.

Okej. Mitt problem är att jag inte förstår dina invändningar vid denna tidpunkt. (Tidpunkten är att vi människor ska kolonisera planeten Mars)

..Så och jag.. ..Jag är helt inställd på att kolonisera den planeten. https://www.youtube.com/watch?v=UwxatzcYf9Q
Citera
2020-11-20, 11:51
  #198
Medlem
wwrs avatar
En annan intressant detalj är att raketföretaget SpaceX även i förbifarten själva verkar ha utvecklat världens första "phased-array" antenn med riktbar stråle som påstås bli tillgänglig för konsumentbruk.

Inte ens stridsflygplan är väl utrustade med denna typ av antenn, vad jag vet.

Dock inga säkra uppgifter i media om detta. Bara anonyma Twitter om hur bra allt fungerar. Ett sådant tekniskt framsteg borde ha läckt ut mer nu när "allmänheten" påstås ha tillgång till utrustningen.

Det luktar skumt om detta projekt.
Citera
2020-11-20, 18:52
  #199
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En annan intressant detalj är att raketföretaget SpaceX även i förbifarten själva verkar ha utvecklat världens första "phased-array" antenn med riktbar stråle som påstås bli tillgänglig för konsumentbruk.

Inte ens stridsflygplan är väl utrustade med denna typ av antenn, vad jag vet.

Dock inga säkra uppgifter i media om detta. Bara anonyma Twitter om hur bra allt fungerar. Ett sådant tekniskt framsteg borde ha läckt ut mer nu när "allmänheten" påstås ha tillgång till utrustningen.

Det luktar skumt om detta projekt.

Folk som jag bryr mig om i denna tråd har bett mig ge upp tidigare, då för att vi inte kan komma överens och det skitar ner tråden när vi dansar kring varandra. Så med det sagt så vann du wwr. Jag har sett Elon Musk klättra på listan över världens miljardärer i takt med att du byter ståndpunkter och på olika sätt säger att det här kan inte fungera.

Jag mitt nöt har försökt förklara på olika sätt att om man tänker på det och funderar på det.. så..

-Nåja, Starlink är bättre än färdigskivat bröd och jag tror jag kommer att bli bevisad rätt när jag hävdar det. Men nu lämnar jag denna tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=AWPBr4L1eyE
Citera
2020-11-21, 02:40
  #200
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Folk som jag bryr mig om i denna tråd har bett mig ge upp tidigare, då för att vi inte kan komma överens och det skitar ner tråden när vi dansar kring varandra. Så med det sagt så vann du wwr. Jag har sett Elon Musk klättra på listan över världens miljardärer i takt med att du byter ståndpunkter och på olika sätt säger att det här kan inte fungera.

Jag mitt nöt har försökt förklara på olika sätt att om man tänker på det och funderar på det.. så..

-Nåja, Starlink är bättre än färdigskivat bröd och jag tror jag kommer att bli bevisad rätt när jag hävdar det. Men nu lämnar jag denna tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=AWPBr4L1eyE
Jag tycker det är tråkigt om du lämnar tråden med ett generellt nedsättande omdöme om mitt sätt att argumentera. Jag å min sida tycker du haft många bra och kunniga inlägg som bidragit till att belysa Starlink från annan vinkel än jag ser det.

Primärt handlar det ju inte om att vinna en diskussion utan försöka ta reda på vad Starlink egentligen är.

Jag menar att Starlink nu mörkläggs efter att ha varit hårt publicerat. Svenska tidningar har visst aldrig skrivit något om detta trots att många betraktar det som en revolution. I det läget bör man fortsätta att kritiskt granska hur Starlink utvecklas anser jag. Jag hoppas du omprövar beslutet och kommer tillbaka med fler av dina välgrundade invändningar.
Citera
2020-12-06, 00:51
  #201
Medlem
raskenss avatar
En teardown av starlinkantennen: https://youtu.be/iOmdQnIlnRo

Jag undrar om dom verkligen kan få ner priset på den till hållbara nivåer. Någon som kan analysera vad dek kan tänkas kosta att tillverka?

2400USD verkar tillverkningskostnaden ligga på.
__________________
Senast redigerad av raskens 2020-12-06 kl. 00:54.
Citera
2020-12-08, 03:42
  #202
Medlem
wwrs avatar
SpaceX/Starlink har vunnit 900 miljoner dollar när amerikanska myndigheter auktionerat ut rättigheter att försörja glesbygd med bredband.

Men informationen runt Starlink är ofta osäker, anser jag. Vi vet inte när dessa pengar kommer att betalas ut. Starlink måste uppfylla ytterligare krav för att erhålla anslagen.
Citat:
Funds will be distributed when applicants complete the long form application process and are authorized to receive support," FCC spokesperson Anne Veigle said in a statement to CNBC.
https://www.cnbc.com/amp/2020/12/07/...s-auction.html

Jag vidhåller att informationen runt Starlink är mycket oklar. Efter att ha presenterats som en revolution inom Internet avtar nu mängden information om nätverket. När nätverket nu har börjat introduceras till allmänheten skulle man förvänta att publiciteten är maximal, men förhållandevis lite information ges.

Här är information från Starlinks Wikisida på Reddit
Citat:
Elon: “We have good satellite coverage from ~57 degrees latitude to ~39 degrees.”

Elon: “As more satellites reach their target orbit, more planes come online. We should be at 36 planes with all faulty satellites replaced by spares by Jan. [2020] That will give us continuous coverage down to around 30 degrees.”

24 v1.0 launches are needed for near global coverage of the populated world. (fourteen v1.0 launches have been conducted by Oct 2020)

Elon: “By the end of next year [next=2021], we hope to have full global coverage, including the poles.”

Service levels of 100 Mbps down / 40 Mbps up would generally be anticipated," wrote a SpaceX sales engineer to Nebraska rural broadband task force in July 2019

Caribbean: Elon: "Hopefully working in Caribbean by end of 2020. Def by 2021."

In the EU SpaceX registered Starlink Holdings Netherlands B.V. (originally TIBRO Netherlands B.V.) as the head company. It and its subsidiaries in Germany, Greece, Austria, Spain, likely Ireland and France are in the process of being licensed in each individual state of the union. Elon: "As soon as we get country approval. This is required for each country individually, as no EU-wide approval system exists. Probably start receiving final (there are many steps) approvals around Feb/March."

France: registered a local company and got an approval to build three gateways.

Australia: ...
New Zealand: ...
India: ...
Japan: ...

Elon: "Hopefully start serving Africa early next year." [next year=2021]
South Africa: registered a local company.

Argentina: registered a branch of Starlink Holdings Netherlands B.V.
Brazil: registered a local company.
Chile: registered a local company.
Colombia: registered a local company.
Starlink Wiki:
https://www.reddit.com/r/Starlink/wiki/index

Starlink Wiki har dessutom slutat fungera när jag klickar den i Reddits telefonapp. Jag frågade runt efter länken och kan nu läsa den i webläsaren.

Det rapporteras inget i tidningarna om att Starlink bygger ut i den takt som tidigare beskrivits. Det skrivs inget om att användare i europeiska länder kopplas in. Att försörja Afrika i början av nästa år förefaller helt orealistiskt.

Här uttalar en tysk chef för Starlink att man börjat bygga markstationer där. Men inga användare har kopplats upp.
Citat:
Hans Königsmann (SpaceX Manager): Starlink on track for launch in Germany this year!

-Starlink is already registered as telecommunications service provider at the Bundesnetzagentur (German equivalent to the American FCC)
-they’re currently awaiting a few final permits
-two Gateways are already in construction (which is contrary to what the Bundesnetzagentur said a few weeks ago, but SpaceX often doesn’t build all of the Gateways it applies for)
-“[...] Germany is ideally suited as a market - we already have a good connection there.”
-Regarding pricing in Germany: “[...] we will orientate ourselves on what the local market allows.”
https://www.reddit.com/r/Starlink/co...link_on_track/

Starlink säger också att man byggt världens första elektroniskt riktade antenn med variabel stråle för konsumentbruk. Den beskrivs som mer avancerad än vad som finns i stridsflygplan. Det är anmärkningsvärt att ett företag som sysslar med raketer skulle ha gjort detta.

Den information som kommer från testningen är mest att anonyma användare säger att det fungerar mycket bra. Men inga stora tidningar eller andra har genomfört några tester.

Efter att ha presenterats som en revolution inom Internet verkar informationen om Starlink nu främst komma från anonyma personer i norra USA.

Mycket talar för att hela projektet skulle kunna vara en stor bluff. Men det är bara att fortsätta följa projektet och de om det kommer att utvecklas till ett kommersiellt projekt som testas i tidningar och andra media samt blir tillgängligt för alla i de berörda områdena att köpa.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-08 kl. 03:54.
Citera
2020-12-16, 22:00
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Starlink säger också att man byggt världens första elektroniskt riktade antenn med variabel stråle för konsumentbruk. Den beskrivs som mer avancerad än vad som finns i stridsflygplan. Det är anmärkningsvärt att ett företag som sysslar med raketer skulle ha gjort detta.
(min fetning)
Detta är inte sant. (från SpaceX)
Det sitter "phased array"-antenner i apparater som exempelvis Trackman som mäter hur golfbollar flyger.
Dom har sålts i många år.
Jag äger ingen själv men känner en ägare och har använt många gånger.

/T
Citera
2020-12-17, 03:13
  #204
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
(min fetning)
Detta är inte sant. (från SpaceX)
Det sitter "phased array"-antenner i apparater som exempelvis Trackman som mäter hur golfbollar flyger.
Dom har sålts i många år.
Jag äger ingen själv men känner en ägare och har använt många gånger.

/T
Det var intressant med Trackman. Jag uttryckte mig slarvigt. SpaceX har sagt att de byggt elektronik som är mer avancerad än vad som finns i stridsflygplan. Att ingen tidigare gjort detta för konsumentbruk är en slutsats man lätt drar ur det nyhetsflöde och diskussioner som skett runt Starlink. Den enda antenn jag sett nämnas är den nu nedlagda Squarial som främst tillverkades av Panasonic. Den kunde inte rikta om strålen.

Nu sägs det att vidare tillverkning av antennen kommer att ske av STM, ett schweiziskt företag. Men som vanligt är allt rykten. Massmedia jobbar numera tillsammans med företagen och försöker inte klarlägga vad företagen sysslat med.

Tystnaden runt Starlink är anmärkningsvärd. Starlink har skjutit upp 900 satelliter. Men när nu systemet skall tas i bruk har nyhetsflödet runt Starlink i det närmaste upphört. De tilldelades nyligen 900 miljoner dollar av amerikanska myndigheter, för att installera bredband i glesbygd i 35 delstater i USA. Men tittar man närmare på det så har de inte fått några pengar. Först måste de visa att de har någon service att erbjuda.

"Revolutionen av Internetservice" - som det inte blev något av??

När Musk bedriver "betatestning" av självkörande bilar sker det av vanliga bilförare på allmän väg (!) och slås upp stort i media. Men när Starlink betatestar sker det i hemlighet där de som testar måste förbinda sig att hålla resultaten hemliga. (Men i praktiken verkar det tillåtet att publicera resultat, så länge man skriver positivt om testningen ...)
Citat:
As exciting as becoming a Starlink Beta tester is, whomever is selected must keep all testing strictly confidential –“You may NOT discuss your participation in the Beta Program online or with those outside of your household, unless they are SpaceX employees,” the website terms state – “You must not share anything on social media about the Starlink Services or the Beta Program. This applies not only to public forums, but also to private accounts and restricted groups. Do not provide access or information about Starlink Services to the media or allow third-parties to take pictures of any part of the Starlink Kit.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...tarlink-summer

Nog luktar Starlink bluff, menar jag. Med det är bara att fortsätta följa.

__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-17 kl. 03:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback