Citat:
Ursprungligen postat av
lcopas
Har relativt nyligen fått ADD-diagnos och undrar om det är värt att gå gruppbehandling helt enkelt, eller om det finns någon som har erfarenhet av det. Jag står i kö, men undrar om det är värt tiden och pengarna. Om det mest ges tips som "ta pauser, använd klocka, berätta för andra om dina problem" osv, så känns det inte så spännande. Kanske sättet de säger på kanske kan göra det värt att gå? Alla erfarenheter av detta eller liknande skulle jag gärna höra!
Ingen aning, aldrig provat nåt sånt.
Det jag däremot har erfarenhet av är
a) att läsa och skriva i diverse forum i olika skeden av diagnos/läkemedelsbehandling - utbyte av erfarenheter och tankar är väldigt berikande.
b) träffa en samling högst aparta individer (ålder, kön, erfarenheter, begränsningar, diagnoser) i samband med ngn arbetsmarknads-rehabiliterings-utvärderings kurs. Det var förbluffande hur givande det var. Möjligen råkade jag ha tur med just den här gruppen människor, och också med firman som ordnade det hela (just rätt balans mellan att uppmuntra till växelverkan och tillåta folk att hålla så mycket distans de ville).
När jag var ny med stimulantmedicinering så skulle jag väldigt gärna ha träffat dels en grupp människor i litet samma situation, dels en ergoterapeut eller liknande för att kunna ventilera "inskolning" i hur jag kan använda medicinen, och de nya förmågor som jag genom den fick tillgång till. (Inget av detta erbjöds dock, så istället skrev jag "medicindagbok" på blogg och diskuterade valda delar med psykiater sådär varannan månad.)
Jag skulle högst antagligt inte vara villig att själv betala, ännu mindre binda mig vid att betala, någon större summa för en stödgrupp. Några tior - kanske en hundring per gång, absolut inte mer.
En annan aspekt jag skulle tänka på är hur detta skulle passa in i min vardag.
Av erfarenhet vet jag att också mindre lyckade aktiveringsprogram kan vara totalt sett bra, iaf under en kort tid, helt enkelt för att det får en att röra sig på nya ställen, träffa nya människor ens ytligt, tänka nya tankar.
Men något som tar för mycket tid (tänk totaltid inklusive resor), eller som kolliderar med något som är ens en smula viktigt för mig? Njae, möjligen kunde jag testa en gång, men sedan skall det nog vara fan så bra för att jag skall vilja fortsätta.