Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-12, 12:30
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Förväntar mig inget, men klart man hoppas på namn som Ekdal, eller ens Tibbling. Eller Rohdén som nämndes i media.

Istället får man en 29-åring från finska ligan. Svårt att bli upprymd över en sån nyhet... Särskilt när man gärna ser att laget blir bättre för var år - inte sämre...
Fast han har ju varit ute utomlands innan. Bla i Häcken och spelar regelbundet i landslaget.
Citera
2020-12-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
men det känns fel att om han ska komma krypande nu. Han borde kommit direkt "hem" till oss från början istället för FCK när han lämnade Ryssland.

Jag bryr mig inte så mycket om sådant där, precis som jag inte bryr mig speciellt mycket om hemvändare i det stora hela, men man får ju försöka planera lite långsiktigt också, det hade varit bra med en mittback som kan vara en del av stommen längre än typ 1-2 år. JJ, Söder och Sana är spelare som vi antagligen kan ha i laget iaf 3-4 år till(och kanske längre än så), även om det beror lite på skadesituation osv.

En riktigt bra mittback som är typ 28-29 år nu hade varit kanon, en sådan spelare hade kunnat stanna i laget i många år framöver.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-12-12 kl. 12:44.
Citera
2020-12-12, 13:08
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Vore stort om han gick dit, dock är det väl Borussia Dortmund II som han inledningsvis ska spela med om nu flytten blir av.

Tror det är nyttigt att många unga svenska spelare få komma till ungdomslagen till storklubbarna utomlands, få känna på proffslivet på mycket hög internationell nivå.

Någon som vill berätta mer om Adrians kvalitéer? har helt ärligt aldrig hört talas om honom tidigare. Möjligtvis som hastigast. Anses han vara en av de större talangerna i Kalmar jämte Fröling?
Ja jo det är nog Dortmunds u23lag som gäller isf. Det lilla jag sett av honom har inte imponerat.

Han hade ju gjort fler matcher för KFF om han inte varit utlånad till Go ahead eagles och där gjort 20 matcher och 2 mål. Även 4 mål på 13 u19 landskamper.

Tycker typ allt fokus varit på Fröling och kvalplatsen. Pratas inte mycket om andra talanger runt Kalmar.
Citera
2020-12-12, 14:31
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Hur har Blomqvist varit den sista tiden? Såg honom lite grann i början på serien och då såg han riktigt fin ut, men det var ju också när hela Norrköping såg bra ut...
Han var ju en storfavorit i Mjällby på den tiden och den typen av spelare skulle inte göra ont.

De dubbla korsbandsskadorna har hämmat honom. Även småskadad rätt mycket i år. Bra spelare i grunden men har fallit bort en del pga konkurrens och skadorna. Misstänker att han lämnar nu - kontraktet går ut och jag har svårt att se honom stanna om inte Jens aviserar mer speltid, vilket han förmodligen inte gör.

Och då ligger förstås Mjällby nära till hands. Såg att er sportchef (? tror jag det var) talade sig varm om Blomqvist för nån vecka/veckor sen.
Citera
2020-12-12, 15:05
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Tycker man statistik är intressant så är nedanstående grafer värda en titt, Ulvestad har hög precision i sitt progressiva passningsspel, men hade varit ännu viktigare och bättre om det skedde oftare.

Offensiva mittfältare med hotande passningsspel.

https://pbs.twimg.com/media/EoPlsfwX...name=4096x4096

Centrala mittfältare med progressivt passningsspel.

https://pbs.twimg.com/media/EoPAkweX...name=4096x4096
Mycket intressanta länkar!

Att Bojanic skulle placera sig i princip högst på listan över progressiva passningar är ju knappast förvånande. Däremot är jag lite häpen över att Junes Barny ligger så pass bra till i båda kategorierna. När han var hos oss för några år sedan fick man inte alls intrycket av att han var någon vidare kreativ och skicklig passningsspelare, habil mittfältare för ett lag på undre halvan på sin höjd, men inte mer än så. Men onekligen verkar han ju ha lyft sig rejält i år i Varberg.

Den såg man inte komma.
Citera
2020-12-12, 19:47
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz

Att Bojanic skulle placera sig i princip högst på listan över progressiva passningar är ju knappast förvånande. Däremot är jag lite häpen över att Junes Barny ligger så pass bra till i båda kategorierna. När han var hos oss för några år sedan fick man inte alls intrycket av att han var någon vidare kreativ och skicklig passningsspelare, habil mittfältare för ett lag på undre halvan på sin höjd, men inte mer än så. Men onekligen verkar han ju ha lyft sig rejält i år i Varberg.

Den såg man inte komma.
Junes passningsfot och speluppfattning fanns ju där definitivt, bara att han var rätt långsam och inte slog lika många genombrottspassningar som Bojanic.
Citera
2020-12-12, 20:23
Medlem
Korders avatar
Sen får man ju ha i beaktning att statistik trots allt bara är just statistik. Finns många parametrar i de där siffrorna man inte tagit hänsyn till (eller ens kan ta hänsyn till) när man samlat datan.
Citera
2020-12-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junaz

Den såg man inte komma.

Ja han flyger väl lite under radarn.

Jag tycker han var ganska bra när han spelade hos oss, framförallt trygg med bollen och blev inte direkt stressad under press speciellt ofta. Tyvärr fick han ju en hyfsat allvarlig skallfraktur som tog på psyket + då att Hasse i princip tog hans plats.

Har inte kollat så mycket på Varberg under tiden han spelat, spontant känns han ju inte riktigt som en spelare som passar i Varbergs sätt att spela, men han har ju ett bra poängsnitt, 3 mål och 4 assist på 12.7 matcher och har faktiskt ungefär exakt samma genomsnitts "betyg" som Selmani, statiskt sett är det deras bästa passningsspelare och kreatör.

Han hade nog varit en tillgång i ganska många allsvenskan lag och skulle säkert kunna göra runt 15 poäng över en säsong som ordinarie i en startelva, nu är han väl kontraktslös igen så det kan ju vara intressant att se vad som händer där men det är väl inte otänktbart att han får nytt kontrakt i Varberg.

Edit: Sedan har han väl iofs inte spelat som central mittfältare med Varberg på det sättet som t ex Bojanic spelar i Bajen, utan mer som andre anfallare/offensiv mittfältare.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-12-12 kl. 23:52.
Citera
2020-12-13, 08:42
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Alla älskar Ragge, men nu är han väl 34 år. Skall vi plocka hem varenda 35-åring som spelat hos oss tycker iaf jag att det blir en lite skev åldersdemografi på truppen. Vem vet till sommaren kanske Wendt och Berg kommer vara aktuella också, och rent sportsligt är dom på en annan nivå. Jag tar hellre någon som inte kommer lägga av om 1-2 år och som antingen kan vara med i Blåvitt fler år än så och/eller säljas i framtiden.

SebOs kontrakt går ut till sommaren med, nu är det ju inte alls säkert att han kommer vara aktuell då han inte är mer än 27 år, men där är ju en spelare jag inte hade haft något emot att få hem, han hade kunnat spela minst 5-6 säsonger till för oss och har dessutom en grundkompetens som gör att han i princip kan spela på varenda position(bortsett från målvakt) utan att göra bort sig.

Ja, Ragge har inte varit nära en tröja i FCK och frågan är således om hans ens håller en sådan klass att vi kan plocka hem honom och få ut nåt. Jag tycker inte det är nåt att gå för jag heller.
Gurra är en annan sak liksom Berg och Wendt. Man kan snacka om åldersdelen men i dessa tre är det sådan kvalité att det lyfter alla.
Sedan är förvisso varken Sebban eller JJ purunga längre men det är inte lika gammalt som fikagänget så det blir lite orättvist när vissa slänger in dessa i samma gäng.

SebO vore såklart välkommet men det är antagligen långt borta, han lär vilja få saftigare pengar i några år till.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ragge har väl inte varit i närheten av att platsa i FCK nu ända sen han återvände dit. Visst..säkert att platsa i Blåvitt men det känns fel att om han ska komma krypande nu. Han borde kommit direkt "hem" till oss från början istället för FCK när han lämnade Ryssland.

Han hade chansen där ja, dock om man nu ska försvara honom valde han väl FCK för att få fler tävlingsmatcher inför det mästerskapet som alla då trodde skulle gå av stapeln i somras.
Citera
2020-12-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, Ragge har inte varit nära en tröja i FCK och frågan är således om hans ens håller en sådan klass att vi kan plocka hem honom och få ut nåt. Jag tycker inte det är nåt att gå för jag heller.
Gurra är en annan sak liksom Berg och Wendt. Man kan snacka om åldersdelen men i dessa tre är det sådan kvalité att det lyfter alla.
Sedan är förvisso varken Sebban eller JJ purunga längre men det är inte lika gammalt som fikagänget så det blir lite orättvist när vissa slänger in dessa i samma gäng.

SebO vore såklart välkommet men det är antagligen långt borta, han lär vilja få saftigare pengar i några år till.

Just nu är det ju ingen fara på taket, men skall vi ha in 4 gubbar till som är runt 35 år börjar det bli en del.

15-20 år
Noa Alexandersson
Emil Holm
Jesper Tolinsson(såld)
Rasmus Wikström
Yahya Kalley
Isak Dahlqvist
Alhassan Yusuf

20-25 år
Tom Amos
Kristopher Da Graca
Hosam Aiesh
August Erlingmark
Patrik Karlsson Lagemyr
Christian Kouakou
Giorgi Charaisjvili

25-30 år
Amin Affane(kontrakt slut sommaren 2021)
Robin Söder
Sargon Abraham

30-31 år
André Calisir(kontrakt slut sommaren 2021)
Sebastian Eriksson
Jakob Johansson
Tobias Sana

31- år
Mattias Bjärsmyr
Pontus Wernbloom
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-12-13 kl. 11:41.
Citera
2020-12-13, 12:45
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Varberg har satt en prislapp på 10 mille för Seljmani. Blir Max 5 mille annars skriver han på gratis för annan klubb om 6 månader. Ligan drar igång igen om 5-6 månader finns ingen som kommer betala den prislappen för att ha med honom på försäsongen.
Citera
2020-12-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Varberg har satt en prislapp på 10 mille för Seljmani. Blir Max 5 mille annars skriver han på gratis för annan klubb om 6 månader. Ligan drar igång igen om 5-6 månader finns ingen som kommer betala den prislappen för att ha med honom på försäsongen.

Hans kontrakt går alltså ut sista december nästa år. Han kan skriva på för en ny klubb till sommaren, men inte flytta förrän kontraktet gått ut. Så lite mer än fem mill kan nog Varberg få ut för en av allsvenskans bästa offensiva spelare. DIF (tror inte det), Hammarby (troligen) eller MFF kan det nog bli. Eller typ Bröndby, Belgien osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in