2020-12-11, 17:01
Medlem
Rozenkvartss avatar
Många fel i tråden. En journalanteckning går visst att ta bort, iaf i Melior och antar det är samma oavsett vilket system man använder sig av.

Och ja, ni kan spärra era journaler allt ni vill men vi kan ändå gå in i dem vi som arbetar inom vården. Är ju omöjligt för oss att behandla patienter om vi inte får gå in i journalen, vilket vi har rätt till, spärrad eller ej om vi arbetar med vård som gäller patienter.
Citera
2020-12-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Gällande grova fel i journalen så förekommer det faktiskt, men går att åtgärda. Känner till en helt normal kvinna som sökte hjälp för värk i ryggen som hon tog vanliga värktabletter för. Läkaren missuppfattade allt och skrev "tablettmissbrukare utav narkotiskapreparat".

Ett annat fall var med en läkare som inte behärskade språket och en man som sökte hjälp för sitt snarkande misstogs för sitt knarkande och fick fylla i helt irrelevanta formulär om sitt drogmissbruk och läkare tyckte allt var märkligt då alla svar blev nej på formuläret.
Oj det var ju tråkigt:/ trodde inte det var så vanligt.

Men i mitt fall så är det ganska märkligt.. den där skumma läkaren som jag dessutom har träffat bara en gång var inställd på att framställa mig som deprimerad (självmordbenägen dessutom) redan efter ett par frågor om så kallade "hälsan, kontakt med familj och vänner" samt stämplade mig med dessa lögner i journalen och det är det som gör mig rasande över hela situationen eftersom min journal är helt ren och jag har aldrig träffat på eller haft en läkare skriva så pass grova och kränkande påstående som den där idioten gjorde.

Alltså att hen hade mage att skriva såna lögner när man hör klart och tydligt i samtalet hur hen omvandlar olika ord och meningar som jag använder samt omformulerar olika saker så att det framstår som jag är deprimerad istället för att gå vidare med dyra undersökningar som man annars har rätt till förmodligen.

Hen ignorerar dessutom mina nej om dessa frågor värst av allt ignorerar det fysiska symptom som jag sökte vård för i första hand samt inte ens skriver ut det hen lovade ska göra vilket ger mig mer anledning att övertygas över att hen var enbart fokuserad på att framställa mig för något jag inte är bara för att den inte var insatt i vissa områden samt uppskattade att jag var påläst i mina fysiska symptom och tillstånd.

Som att kroppen altingen har diabetes eller inte som att det inte finns prediabets tillstånd och olika tidiga tecken på hur man upptäcker det etc. Helt patetisk och okunnig idiot alltså.

Verkar vara användbar form av taktik samt psykologi för läkare att gå runt samt omkasta patients berättelse samt stämpla de med psykisk ohälsa istället för att hjälpa de vidare med utredningar bara för att vissa basic blodprover var i grå zon eller normala och då finns det inga andra skäl att ta patienten på allvar längre men istället stämpla den med depression och det är den enda anledning att man har fysiska problem trots fastställda tidigare diagnoser på låt säga njure problem tex.
Citera
2020-12-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Många fel i tråden. En journalanteckning går visst att ta bort, iaf i Melior och antar det är samma oavsett vilket system man använder sig av.

Och ja, ni kan spärra era journaler allt ni vill men vi kan ändå gå in i dem vi som arbetar inom vården. Är ju omöjligt för oss att behandla patienter om vi inte får gå in i journalen, vilket vi har rätt till, spärrad eller ej om vi arbetar med vård som gäller patienter.
Okej det var intressant och höra.. jag vet inte om jag ska ringa och skälla ut läkaren samt ställa den mot väggen om dessa lögner och kränkningar samt hota med anmäla till ivo om hen inte tar bort anteckningen samt diagnosen (men då kanske hen ljuger om att det inte går bort och bara korrigeras i bästa fall med en komplettering ?) jag vill helst att det ska försvinna helt för att det är totalt lögn och kränkande bara så jag inte ska verka trovärdig hos nästa läkare etc.
Eller gå direkt till läkarens chef men då kanske den tar hens sida...?

Åh som man inte hade nog med huvudverk så kom detta som en tidig julklapp på posten.
Hur fan kan det här ens vara möjligt.. borde inte ha gått därifrån innan jag skulle stämma av vad läkaren skulle skriva framför mig samt tydliggöra att jag inte ger mitt samtyckte om hen inte skrev det som är sanningen trots hens bedömning eller åsikt och bara tacka för idag samt boka tid hos någon annan vettig människa men det här var en dyr läxa att lära sig till nästa gång kan jag säga och känner mig mer och mer förbannad över hela situation samt över dessa kränkningar för varje dag som går och måste ta tag i det istället för att fokusera på mina fysiska problem :/
Citera
2020-12-11, 19:25
Medlem
Rozenkvartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htmls0000
Okej det var intressant och höra.. jag vet inte om jag ska ringa och skälla ut läkaren samt ställa den mot väggen om dessa lögner och kränkningar samt hota med anmäla till ivo om hen inte tar bort anteckningen samt diagnosen (men då kanske hen ljuger om att det inte går bort och bara korrigeras i bästa fall med en komplettering ?) jag vill helst att det ska försvinna helt för att det är totalt lögn och kränkande bara så jag inte ska verka trovärdig hos nästa läkare etc.
Eller gå direkt till läkarens chef men då kanske den tar hens sida...?

Åh som man inte hade nog med huvudverk så kom detta som en tidig julklapp på posten.
Hur fan kan det här ens vara möjligt.. borde inte ha gått därifrån innan jag skulle stämma av vad läkaren skulle skriva framför mig samt tydliggöra att jag inte ger mitt samtyckte om hen inte skrev det som är sanningen trots hens bedömning eller åsikt och bara tacka för idag samt boka tid hos någon annan vettig människa men det här var en dyr läxa att lära sig till nästa gång kan jag säga och känner mig mer och mer förbannad över hela situation samt över dessa kränkningar för varje dag som går och måste ta tag i det istället för att fokusera på mina fysiska problem :/

Men du, sånt här händer, mänskliga faktorn. Kan ju rent av vara en annan patient du blivit förväxlad med och ja, jag tycker också det är allvarligt, men som sagt det händer. Eftersom det är lätt att åtgärda genom att du kontaktar stället du varit på och ber om att de skriver om och rätt tycker jag du lägger ner för mycket energi på detta. Vill du kan du såklart kontakta enhetschefen så det skrivs en avvikelse, kanske hänt flera gånger vem vet.
Citera
2020-12-11, 20:18
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Men om jag kontaktar läkaren direkt då samt be hen dra streck över dessa lögner i journalen med korrigering felaktig anteckning samt felaktig diagnos samt hota med ivo anmäla samt bevis på från hela besöket som avslöjar hens lögner?
kommer hen gå med på det eller hänvisa till andra lögner att den inte får göra så och det är hens bedömning bla bla ?

Jag vill helst inte kontakta vc chefen direkt och göra det till stor sak men det kanske är redan stor sak... jag har inte ringt hen än.
Jag skulle verkligen inte hota med IVO. Risken finns då att han gräver ned sig i en skyttegrav och inte rubbar sig en millimeter. Sannolikt skulle din anmälan inte heller resultera i någon större kritik eftersom ord står mot ord.

Jag är lite kluven gällande vad mitt tips till dig skulle vara. Antingen maila verksamhetschefen direkt på vårdcentralen eller tala med läkaren först. Om det verkar vara en sur och stridslysten typ hade jag mailat chefen. Om läkaren verkade lite "mesigare" hade jag kontaktat denne direkt.

Försök vara ödmjuk i din kontakt och framställ det som att ni har missförstått varandra. Säg att du blev bedrövad av anteckningen eller liknande. Man kan då hoppas på att läkaren ändrar journalanteckningen.

Om du väljer att skicka till chefen kan det möjligen vara bra att vara något skarpare i tonen. Säg då att du inte upplevde dig lyssnad på och att du upplever anteckningen som felaktig. Säg inte att läkaren var en idiot (även om han var det). Var saklig. Chefen kommer att diskutera detta med berörd läkare, och du kan då hoppas på att han ändrar sin anteckning.

Om du tar in (eller hotar med) IVO kommer med största sannolikhet anteckningen inte att ändras.
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts

Man KAN radera en anteckning, men det görs ytterligt sällan (om det inte är en dublett eller liknande). Och man får inte gå in I spärrade journaluppgifter utan lov, om det inte är i urakuta situationer. Sen att man gör det ändå om det gäller normala patienter eftersom 99.9% av normala patienter inte har något emot det, det är ju en annan femma.

Patienter som ter sig lite halvknäppa kollar jag aldrig journal i om jag inte frågat om lov. Jag tror att man avsevärt minskar risken att bli anmäld på detta vis.
Citera
2020-12-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag skulle verkligen inte hota med IVO. Risken finns då att han gräver ned sig i en skyttegrav och inte rubbar sig en millimeter. Sannolikt skulle din anmälan inte heller resultera i någon större kritik eftersom ord står mot ord.
Jag har ljudinspelning på hela träffen så det finns inga ord mot ord utan kommer använda det som bevis i eventuell anmäla och man kan höra klart och tydligt hur hen försöker framställa mig som deprimerad samt komma på olika kränkande indirekta påstående i form av frågor om självskada tankar och självmords tankar där jag svara nej på samtliga men ändå skriver hen det trots mina vänliga nej.

Det är helt sanslöst det som har hänt nu när man, söker vård för en viss fysisk åkomma bli indragen i en omvänd psykologi så man stämplar folk med kränkande falska påstående i form av anteckning i ens journal samt skriva en diagnos sen skylla på egen bedömning.

Alltså jag blir helt paff över hela situation och hur en sådan lögnhals tror kan göra så här mot mig utan konsekvenser... antar att hen inte såg att mobilen spelade in medan hen babblade på

Inte nog med att jag kommer anmäla idioten för dessa kränkningar men kommer kräva förstoring av båda anteckning samt diagnos av denna läkare samt eventuellt skadestånd om patentnämnden rekommenderar det.

Hur ska jag ens ha samtal med sådan person? alltså det går inte jag har suttit och lyssnat på hela träffen flera gånger samt antecknat olika tid punkter och dessa lögner och hur hen säger jag hör dig och spelar empatisk för att sedan gå bakom ryggen och stämpla mig med dessa kränkningar.

Jag har haft bla kändisläkare och bokar tid oftast hos vc chefsläkare och aldrig varit med om något liknande förut nu hos denna unga lögnhalsen.

jag vet inte vad jag ska känna längre.. vilken onödig situation man har hamnat i pga sådan otur.. saknar min gamla guldvärda läkare Kenneth Ilvall som slutade för några år sen och istället nu behöver leta med ljust och lykta efter vettiga läkare.. finns inga vettiga svenska läkare kvar i sthlm kommunala vc utan alla slutar eller fokuserar på högre tjänster osv :/

Jag ska fan spela in video nästa gång jag träffar läkare och kommer aldrig acceptera vård utan det och om man har något emot det så kommer jag hänvisning till egen säkerhet ifall man inte kommer överens och behöver använda det som bevis, tänker fan inte utsättas för sånt här skit snack någonsin igen.
Citera
2020-12-11, 21:57
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Jag har ljudinspelning på hela träffen så det finns inga ord mot ord utan kommer använda det som bevis i eventuell anmäla och man kan höra klart och tydligt hur hen försöker framställa mig som deprimerad samt komma på olika kränkande indirekta påstående i form av frågor om självskada tankar och självmords tankar där jag svara nej på samtliga men ändå skriver hen det trots mina vänliga nej.

Det är helt sanslöst det som har hänt nu när man, söker vård för en viss fysisk åkomma bli indragen i en omvänd psykologi så man stämplar folk med kränkande falska påstående i form av anteckning i ens journal samt skriva en diagnos sen skylla på egen bedömning.

Alltså jag blir helt paff över hela situation och hur en sådan lögnhals tror kan göra så här mot mig utan konsekvenser... antar att hen inte såg att mobilen spelade in medan hen babblade på

Inte nog med att jag kommer anmäla idioten för dessa kränkningar men kommer kräva förstoring av båda anteckning samt diagnos av denna läkare samt eventuellt skadestånd om patentnämnden rekommenderar det.

Hur ska jag ens ha samtal med sådan person? alltså det går inte jag har suttit och lyssnat på hela träffen flera gånger samt antecknat olika tid punkter och dessa lögner och hur hen säger jag hör dig och spelar empatisk för att sedan gå bakom ryggen och stämpla mig med dessa kränkningar.

Jag har haft bla kändisläkare och bokar tid oftast hos vc chefsläkare och aldrig varit med om något liknande förut nu hos denna unga lögnhalsen.

jag vet inte vad jag ska känna längre.. vilken onödig situation man har hamnat i pga sådan otur.. saknar min gamla guldvärda läkare Kenneth Ilvall som slutade för några år sen och istället nu behöver leta med ljust och lykta efter vettiga läkare.. finns inga vettiga svenska läkare kvar i sthlm kommunala vc utan alla slutar eller fokuserar på högre tjänster osv :/

Jag ska fan spela in video nästa gång jag träffar läkare och kommer aldrig acceptera vård utan det och om man har något emot det så kommer jag hänvisning till egen säkerhet ifall man inte kommer överens och behöver använda det som bevis, tänker fan inte utsättas för sånt här skit snack någonsin igen.
Aha, om du har något inspelat så förändrar det ju saken. Står det alltså riktiga felaktigheter, eller är det mer långsökta slutsatser? Är det det senare kan läkaren bara hävda att den uppfattade situationen som sådan, är det det förra blir det svårt för dig att få rätt.

Vad är ditt primära mål? Är det att få din anteckning korrigerad eller är det att klämma till läkaren? Förstår bägge delarna. Men som sagt, om du främst vill få din journal fixad hade jag avvaktat med att hota med IVO.

Jag hade vävt in att du har det inspelat i en mening och sagt att du inte tycker att journaltexten inte motsvarar ert samtal, inte heller när du lyssnat igenom samtalet i efterhand. Vill du förstöra för läkaren så hade jag dels skickat mail till verksamhetschefen, dels till patientnämnden.
Citera
2020-12-12, 04:35
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Men om jag vägrar ge mitt tillåtelse att öppna journalen inför nya blodprover tex kan man få provsvaren i handen då istället ?

Eller kommer läkaren kräva att gå in i journalen för att anteckna nya svaren samt uppföljning av besöket ?

Jag trodde att man kunde spärra just den vårdcentralen och de anteckningar och diagnoser de har skrivit när jag tex byter till ny vårdcentral så de bara ser gamla anteckningar samt gör nya själva så man kan glömma denna anteckning efter ett par år tex...
läs vad jag skriver pojk..

alla mottagningar har enga journaler.
olika mottagningar kan läsa dina journaler.
om du spärrar EN mottagning så kan ingen annan mottagning läsa vad det står där.

angående provtagningar så kan du inte lura till dig ett körkort eller annan fördel på ett sådant sätt.

var en ärlig människa så löser sig allting, så är det.
Citera
2020-12-12, 21:56
Medlem
Det första du ska göra är att ta kontakt med mottagningen/avdelningen där läkaren som skrivit journalanteckningen jobbar. Förslagsvis ber du att få prata med läkarens närmsta chef eller verksamhetschefen. Förklara lugnt och sakligt ditt ärende; börja inte dra en massa hot om IVO och grejer det första du gör. Beroende på hur lång tid det gått sedan journalanteckningen gjordes, i vilket journalsystem den gjorts och om den är signerad eller inte, kan de eventuellt komma att radera eller ändra de delar som är fel. Om inte annat för att de inte orkar bråka och att det är lättare att bara göra det du ber dem om.
Annars kan de göra en rättelse eller en notering om att patienten (alltså du) anser att vissa uppgifter är felaktiga.

Vad som får och inte får göras är en sak, vad som faktiskt görs och inte görs är en annan sak. Får man radera? Nej. Görs det på daglig basis ändå? Det kan du ge dig fan på.

Se även: https://www.ivo.se/for-privatpersone...nalforstoring/

Lycka till!
Citera
2020-12-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Aha, om du har något inspelat så förändrar det ju saken. Står det alltså riktiga felaktigheter, eller är det mer långsökta slutsatser? Är det det senare kan läkaren bara hävda att den uppfattade situationen som sådan, är det det förra blir det svårt för dig att få rätt.

Vad är ditt primära mål? Är det att få din anteckning korrigerad eller är det att klämma till läkaren? Förstår bägge delarna. Men som sagt, om du främst vill få din journal fixad hade jag avvaktat med att hota med IVO.

Jag hade vävt in att du har det inspelat i en mening och sagt att du inte tycker att journaltexten inte motsvarar ert samtal, inte heller när du lyssnat igenom samtalet i efterhand. Vill du förstöra för läkaren så hade jag dels skickat mail till verksamhetschefen, dels till patientnämnden.

Citat:
Ursprungligen postat av ugglefitteskinn
Det första du ska göra är att ta kontakt med mottagningen/avdelningen där läkaren som skrivit journalanteckningen jobbar. Förslagsvis ber du att få prata med läkarens närmsta chef eller verksamhetschefen. Förklara lugnt och sakligt ditt ärende; börja inte dra en massa hot om IVO och grejer det första du gör. Beroende på hur lång tid det gått sedan journalanteckningen gjordes, i vilket journalsystem den gjorts och om den är signerad eller inte, kan de eventuellt komma att radera eller ändra de delar som är fel. Om inte annat för att de inte orkar bråka och att det är lättare att bara göra det du ber dem om.
Annars kan de göra en rättelse eller en notering om att patienten (alltså du) anser att vissa uppgifter är felaktiga.

Vad som får och inte får göras är en sak, vad som faktiskt görs och inte görs är en annan sak. Får man radera? Nej. Görs det på daglig basis ändå? Det kan du ge dig fan på.

Se även: https://www.ivo.se/for-privatpersone...nalforstoring/

Lycka till!
Undrar om man får be om att tömma vissa fält i tex Anamnes samt Psykiskt status och be hen radera innehållet samt ersätta texten med pat vill ej svara eller dylik eller är det svårt även om hen går med på ändring men sen skyller på regler och lagar som hindrar ändring av innehållet i hens anteckning samt diagnosen ?

Jag planerar anmäla om hen säger nej och håller sig fast att det är hens bedömning bla bla och tänker inte ge mig även om det ska ta 1 år att söka om förstoring samt anmäla för kränkning samt medvetet förvrängning av sanning i någon form bara så man stämplas med felaktig diagnos men då kanske hen kräver att man gör depression test eller liknande för att gå med radera innehållet samt ersätta det med pat vill ej svara på de flikar jag tycker ska ändras...?

Va tror ni..?
Citera
2020-12-13, 01:26
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Undrar om man får be om att tömma vissa fält i tex Anamnes samt Psykiskt status och be hen radera innehållet samt ersätta texten med pat vill ej svara eller dylik eller är det svårt även om hen går med på ändring men sen skyller på regler och lagar som hindrar ändring av innehållet i hens anteckning samt diagnosen ?

Jag planerar anmäla om hen säger nej och håller sig fast att det är hens bedömning bla bla och tänker inte ge mig även om det ska ta 1 år att söka om förstoring samt anmäla för kränkning samt medvetet förvrängning av sanning i någon form bara så man stämplas med felaktig diagnos men då kanske hen kräver att man gör depression test eller liknande för att gå med radera innehållet samt ersätta det med pat vill ej svara på de flikar jag tycker ska ändras...?

Va tror ni..?
Han kommer inte att att tömma något fält. Och just psykiskt status blir svårt för dig att hävda att han har fel. Om han har gjort såsom man skall göra skall endast läkarens egna observationer nämnas och ingen anamnes.

Men anamnesen bör han kunna ändra eftersom du har klara bevis på att det är osanning. Kanske han blir rädd och gör någon positiv förändring i psykiskt status också. Tror inte att han kommer kräva att du skall göra ett depressionstest.

Men det låter som att du har en plan. Om du inte hade haft din inspelning hade det varit helt kört, nu har du någon sorts chans. Jag önskar dig lycka till!
Citera
2020-12-14, 23:47
Medlem
Citat:

Va tror ni..?

Jag tror inte att du kan påverka det som står under psykiskt status, tyvärr, eftersom det är läkarens bild av läget som skrivs just där. Tycker läkaren att du är inadekvat eller uppvisar tecken på psykos kommer det stå här vare sig du håller med om det eller inte.

Anamnesen däremot bör de kunna göra något åt. Med lite tur raderar de bitarna som är fel men mest troligt görs en ändring på så sätt att den gamla texten kvarstår. Jag kanske borde nämna att även om vissa bitar faktiskt skulle raderas så går de alltid att få fram i journalsystemet.

När du säger felaktig diagnos, är det en diagnos som läkaren formulerat i löpande text du syftar på, eller pratar vi om den diagnoskod som är i formatet bokstav-siffra-siffra-siffra? Alltså typ F329.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in