Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-09, 08:50
  #13
Medlem
Desperata försök hos de miljardärer som äger OS att tjäna ännu mer pengar. Skattebetalare i arrangörsländer betalar räkningen.

Det flörtas med ungdomar, som normalt sett är ointresserade, och med afro amerikaner och med kvinnor, som är ointresserade.

Snart föreslår de idrotterna zumba, aerobics, bugg och virkning.

OS var bra inledningsvis, men idag har det blivit förstört, som mycket annat.
Citera
2020-12-09, 10:32
  #14
Medlem
Pluppiplupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
https://www.dn.se/sport/flera-grenar...rakigt-besked/

Det roliga var innan jag ens läste artikel. Tänkte jag skämtsamt för mig själv ” haha de ska göra det mer modernt , vad ska de göra , lägga till breakdance ” tydligen hade man rätt.


” Målsättningen är att OS i Paris 2024 ska bli det jämlikaste mästerskapet i de olympiska spelens historia med exakt 50 procent män och 50 procent kvinnor bland de aktiva. Det ska också bli det modernaste hittills och locka en yngre publik. Både Internationella olympiska kommittén (IOK) och Sveriges olympiska kommitté (SOK) tror att tillskottet av surfing, klättring, skateboard och breakdance kommer hjälpa.”

Vad tycker ni är skateboard och breakdance värdiga OS sporter , även klättring kommer tillkomma ( något jag ändå känner positivt för)

Vad tycker ni om att det ska vara jämt fördelat 50% män och kvinnor?

Vad tycker ni om att det är viktigt att locka unga med moderna ”sporter ” vad är det för nya sporter 2028 cyber sporter ?

Så exakt 50/50 med män och kvinnor bland de aktiva. Är det därför som man har valt ut nya sporter som är sådana som främst har utövare som är vita och asiater (ja även breakdance, då det inte 80-talet längre och jag är väl medveten om att det fortfarande finns svarta utövare, men inte som förr)?

Vad jag menar är, titta på valfri invigning från ett sommar-OS och titta då på framförallt länderna ifrån Mellanöstern och försök att hålla räkningen på hur många kvinnliga aktiva som vandrar in på arenan, Iran förslagsvis som exempel.

Så för att nå detta mål, så måste man uppenbarligen kompensera för bortfallet av kvinnliga aktiva från vissa delar av världen genom att se till att andra delar av världen "tar sitt ansvar" som vanligt.

Jag har ett ord för detta: Patetiskt.
Citera
2020-12-09, 13:36
  #15
Medlem
Breakdance och skateboard som olympiska sporter känns bara fånigt, har också svårt att se hur de ska kunna bedömas på ett sportsligt relevant sätt. Och nej, konståkning är *inte* en rimlig parallell!
Citera
2020-12-09, 14:22
  #16
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag önskar se trav och galopp i OS. Hästkapplöpningarna var kanske de största och mest populära grenen i det antika Olympiska Spelen.
Citera
2020-12-09, 17:14
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Jag önskar se trav och galopp i OS. Hästkapplöpningarna var kanske de största och mest populära grenen i det antika Olympiska Spelen.

Nu tror jag inte det är möjligt, men just i Paris skulle det ju faktiskt gå. Slätlöpningar på Longchamp, hinderlöpningar på Auteuil och travlopp på Vincennes.

Ridtävlingarna i Paris 2024 kommer att ridas vid Versailles. Det blir roligt. Sugen på att för första gången åka till ett OS. Är ju inte så lång flygtid heller. Med lite tur är det galopp någonstans i närheten.
Citera
2020-12-10, 03:39
  #18
Avstängd
wwrs avatar
Valet av grenar kan ju ibland ha politisk innebörd. WA-presidenten Coe gav nyligen en utmärkelse till de OS-medaljörer som protesterade för svartas rättigheter vid en prisutdelning i Mexiko 68! Men IOC-presidenten Bach påpekar att detta strider mot reglerna. Det kan nog bli en del politiska jippon i Tokyo, typ knäböjande.

https://www.insidethegames.biz/artic...odium-protests
Citera
2020-12-13, 08:16
  #19
Medlem
För varje ny idiotsport som plockas in så försvinner något traditionellt. Antingen i form av någon enskild gren eller att antalet tävlande minskar.

Om 30 år är OS enbart en samling finaler i världens alla sporter och ”sporter”. Inga friidrotts-försök, inga förmiddagskval, inga gruppspel, inget hedrande deltagande, osv. Bara finaler.

Fy fan, vilket trams.
Citera
2020-12-14, 15:27
  #20
Avstängd
wwrs avatar
IOK har en samarbetsgrupp för e-sport men deltagande verkar långt borta.
https://teamtto.org/index.php/intern...t-to-join-them
Citera
2020-12-18, 01:03
  #21
Medlem
Pritchards avatar
Själv anser jag inte att tv-spel passar som OS-sport. Klättring, skateboard å surfning är okej. Break dance är det inte.
Försöker att inte vara en konservatist, men nån måtta får det ändå vara.
Citera
2020-12-27, 20:37
  #22
Medlem
53....so whats avatar
Breakdance......
Lär väl bli en bedömningssport.... skit med andra ord. Alla bedömningssporter är skit.
__________________
Senast redigerad av 53....so what 2020-12-27 kl. 20:40.
Citera
2020-12-27, 20:50
  #23
Medlem
Breakdance, skateboard och klättring låter ju rätt trist och lär väl knappast få världens tonåringar att slå på OS-sändningarna 2024. Alla tre bör väl dock kunna göra sig hyfsat i TV-rutan rent visuellt.

Surfing däremot låter ju som tidernas sämta TV-sport! Hur i hela helskotta ska de lyckas göra något TV-mässigt med det? Låter ju värre än segling som är helt hopplöst att se på TV.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback