Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-08, 22:57
  #7945
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror som du att många fler i England sätter Brexit före NI:s öde.

Vi får ju se hur det kan utvecklas i NI. DUP är förstås arga för att de satte sig i knät på Boris. Och deras väljare antagligen likaså. Men kan det bli våldsamt bland unionisterna på NI? För att de kommer längre från GB pga en tullgräns!?
Det tror jag inte. Dom skulle bara få alla emot sig också. Dom får väl vara nöjda så länge som dom slipper tillhöra Republiken. Sen måste dom väl ända vara en tynande skara? Nya generationer ser allt mer till det praktiska där religionen betyder allt mindre och ekonomin mer. Irländska republiken är inte samma land idag som det var förr. Det finns få vettiga skäl idag att envist hålla fast vid att höra till GB redan innan detta. Dessutom ändras demografin hela tiden till katolikernas fördel oavsett. Unionisterna har inte mycket komma med längre som förr i tiden. Dom får gilla läget.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2020-12-08 kl. 23:24.
Citera
2020-12-09, 00:12
  #7946
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är ingen hemlighet att han är stolt över sina irländska rötter och det räcker. Det handlar också om att han inte tänker tillåta någon att bryta mot avtal som USA tagit på sig att försvara.

Jag vet att du är faktaresistent så jag tänker inte länka någonstans du ändå inte tänker acceptera.

Det enda jag sett är som sagt en kommentar i ett klipp, och det är också det klippet jag sett dig referera till ett antal ggr, så är det allt du bygger din förmodan om Bidens irlandsvänlighet på så är det som sagt inte mycket. Du kan få rätt, men det vet vi inte än.

Dina otrevligheter får stå för dig, jag väljer att inte besvara dem.
Citera
2020-12-09, 00:20
  #7947
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det enda jag sett är som sagt en kommentar i ett klipp, och det är också det klippet jag sett dig referera till ett antal ggr, så är det allt du bygger din förmodan om Bidens irlandsvänlighet på så är det som sagt inte mycket. Du kan få rätt, men det vet vi inte än.

Dina otrevligheter får stå för dig, jag väljer att inte besvara dem.
Det har vad jag förstått uttryckts viss oro i UK gällande detta då hans tillträdande kommer ske nästan exakt i samband med Brexit. Men jag tror det är övedrivet. Som sagt. Ny tider nu.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2020-12-09 kl. 00:24.
Citera
2020-12-09, 00:27
  #7948
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det har vad jag förstått uttryckts viss oro i UK gällande detta då hans tillträdande kommer ske nästan exakt i samband med Brexit. Men jag tror det är övedrivet. Som sagt. Ny tider nu.

Håller med om att detta är det mest sannolika. En skämtsam kommentar är högst sannolikt inget annat än en skämtsam kommentar.
Citera
2020-12-09, 23:20
  #7949
Medlem
Madagascars avatar
Boris date med Ursula har just tagit slut.

Har någon slags trade deal slutförts?
Citera
2020-12-10, 07:07
  #7950
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Boris date med Ursula har just tagit slut.

Har någon slags trade deal slutförts?
Min gissning är att de intensiva mötena den senaste tiden bara bara är show. Har de inte kommit på något på 4.5 år vore det konstigt om något påtagligt resultat kunde nås nu. Men vi får se.
Citera
2020-12-10, 08:01
  #7951
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Min gissning är att de intensiva mötena den senaste tiden bara bara är show. Har de inte kommit på något på 4.5 år vore det konstigt om något påtagligt resultat kunde nås nu. Men vi får se.
Sant. Vi är kanske åskådare av en film som Boris och Cummings skrivit manus till.
Citera
2020-12-10, 08:33
  #7952
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sant. Vi är kanske åskådare av en film som Boris och Cummings skrivit manus till.
Ja. Det var de som manipulerade folkomröstningen och i hemlighet styrde Theresa May till ett nonsensavtal och nu säger åt Macron att kräva att få fiska på brittiska vatten samt har ett av Musks chip implanterat i hjärnan på Barnier så att han kräver att få kontrollera mänskliga rättigheter i Storbritannien (medan EU accepterar Vietnam för avtal). Skönt att Cummings tagit sin kartong och åkt tillbaka till sin hemplanet, jag menar hemstad.

Det där var lite ironi. Jag tror britterna röstade för att sluta betala 200 miljarder+extra och lämnade oss övriga till ökat slaveri. Vilka politiker som gjorde det har ingen betydelse. Att man satte en tjock gubbe med skum blond frisyr som exekutör var bara att förvänta.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-10 kl. 08:48.
Citera
2020-12-10, 12:44
  #7953
Medlem
Sinestros avatar
EU lägger fram beredskapsplan för brexit

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...it/ar-BB1bO7iR

Citat:
EU-basen Ursula von der Leyen har lagt fram kommissionens nödplan för ett scenario där inget genombrott nås i samtalen om ett brexitavtal.
Citera
2020-12-10, 13:10
  #7954
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
EU lägger fram beredskapsplan för brexit

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...it/ar-BB1bO7iR
Katastroffonderna har EU redan utlöst eftersom Storbritannien slutar betala avgiften, jag menar går ur EU.
Citat:
Åtgärderna består av fyra förslag: för att säkra flygtrafiken under sex månader, ordna tillfälliga säkerhetscertifikat för flygplan, säkra en "grundläggande" gods- och passagerartrafik på landsvägarna samt skapa ett ramverk för att ordna ömsesidig tillgång till varandras fiskevatten i ytterligare ett år eller tills en fiskeuppgörelse kan nås med Storbritannien.
Det är som Ursula brukar säga "We have a deep, deep crisis"

"landsvägarna" - är det tunneln det?

Och Macron får betala sin egen tull på räkorna när han skall äta crêpes. Kris i hela Frankrike.
Jag skulle vilja höra diskussionerna:
Mutti: Men snälla Emanuel, det där är Boris räkor, du får inte ta dom.
Macron: Men våra supertrålare då?
Mutti: Vi ser om vi kan skaka av oss Greenpeace så skickar vi trålarna till Afrika. Vi förlorade i EU-domstolen (!) men vi ger några miljoner till deras presidenter och kör den där om "sustainable fishing" så är det lugnt.
Citat:
EU bryter mot lagen när man tar upp fisk i Västsahariska vatten, det slog EU-domstolen fast i dag.
https://sverigesradio.se/artikel/6895351 (2018)

Citat:
EU-länder tjuvfiskar för miljarder utanför Afrikas kust

Flera EU-länder har gjort sig skyldiga till omfattande illegalt fiske utanför Västafrika. Det hävdar miljöorganisationen Oceana, som nu riktar skarp kritik mot länderna.
https://sverigesradio.se/artikel/6776559 (2017)
Citera
2020-12-10, 13:54
  #7955
Medlem
Saken är den att UK (eller rättare sagt England) just i relation till EU kör med en fundamentalistisk syn på vad "sovereignty" är, man reser totala anspråk på att alltid få kontrollera allting helt själv till 110% utan gensaga. Den sortens anspråk riktar man inte mot några andra stormakter, inte mot USA - där är man i praktiken glatt villig att underkasta sig amerikanska villkor och amerikansk klåfingrighet - inte heller mot t ex Saudi-Arabien eller Kina: britterna vet att man inte har råd att bråka med dessa. Men just gentemot EU kör man med en tolkning av suveräniteten som i praktiken gör det svårt att vara med i några mer utvecklade multilaterala avtal, om handel, kommunikationer, juridiskt samarbete osv.

På den tiden då man var världens ledande imperiemakt kunde det ganska ofta fungera att uppträda på det sättet, i alla fall så länge man inte kom i krig med andra stormakter inblandade (UK har alltid varit bra på att låta andra länder utkämpa britternas krig by proxy). Man hade ju i stort sett monopol på handeln med det egna imperiet med regler och konsortier som ofta var långt över gränsen till ekonomisk utsugning, samtidigt som man var den ledande industriella stormakten och ruled the waves - men i nutiden fungerar det inte. Illusionen inom Brexithögern att bara man lyckas "get Brexit done" så kommer det engelska lejonet att visa sig kunna bita lika starkt som på Viktorias tid, eller 1940, är en fet rökridå som döljer en långt mer oroande framtid.

De flesta andra länder i Europa har accepterat insikten att det finns en del trade-offs mellan total, ohejdad "suveränitet" i betydelsen att kunna diktera alla regler själv och vända omvärlden ryggen om de har juridiska invändningar, och en aktiv, flexibel frihandel med samma omvärld. Sverige och Danmark accepterade detta i sak långt innan länderna gick med i EG, egentligen redan före andra världskriget. Britterna är rätt ensamma och mycket outdated i sin ensidiga syn på suveränitet i den moderna världen.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2020-12-10 kl. 14:06.
Citera
2020-12-10, 21:08
  #7956
Medlem
Pre 1914s avatar
Vad är grejen bakom att EU vill ha tillgång till deras fiskevatten? Antingen så är Storbritannien bredda att byta fiskerätten mot förmåner, eller så är fiskerätten så helig för dem och då borde EU kräva något annat?
Utan att vara i satt verkar det mest som EU valt att angripa en för Storbritannien känslig punkt för att de inte vill förhandla på riktigt, eller är det bara förhandlingstaktik av EU?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback