Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-09, 19:58
  #1921
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Ja menar att man bygger den i flera delar på jorden....... Som man sen skjuter upp och sätter ihop i rymden.. Typ som ISS

Ja det är en annan sak.

Men då måste man fråga sig vad vill du bygga och vart vill du att den rymdfarkosten ska färdas till? Är det någon av Jupiters månar, IO kanske då Europa är off limits. Så tror jag det blir smidigast att bygga din raket här på Jorden. Tanka i omloppsbana som Starship är tänkt att göra. Åka en bit på vägen, Mars kanske som Starship är tänkt att göra. Därefter tanka upp igen och besök IO. Men i det fallet så har du redan en färdigbyggd raket så du behöver inte bygga någonting i omloppsbana.

Jag förstår iden om man ska skicka människor till Pluto med en klassisk raket. Då behöver du lite extra utrymme och lite extra bränsle för att göra det i en kort resa. Men en resa till Mars, Jupiter eller för den delen Pluto är sci-fi i dag. Om några timmar däremot.. Då är vi människor så mycket närmre Mars än vi kunnat drömma om.
Citera
2020-12-09, 20:12
  #1922
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/nextspaceflight/...212096/photo/1
Citat:
Starship SN8's launch time has been pushed towards the end of the window, per the WB-57 flight plan.
Citera
2020-12-09, 20:35
  #1923
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
https://twitter.com/nextspaceflight/...212096/photo/1

Jag svarar mig själv här då för att jag länge har försökt att inte använda fikonspråk i denna tråd. Men det flygplanet tillhör NASA och har en jättestor kamera i nosen. NASA eller SpaceX via NASA har anlitat det planet att flyga runt och videofilma Starship i detta test.

Nu vet vi att det blir först framåt slutet av testfönstret som planet kommer att lyfta och med det så vet vi när SpaceX är redo att testa raketen. Så därför klistrade jag in den tweeten. Så några timmar till.

(Twitter är ett jävla skitställe om du vill diskutera någonting. Men rätt inställt, det vill säga följer du rätt personer. Så kan du få nyheten om att piloten som flyger det planet som ska filma den raketen som kanske ska lyfta i dag är beredd.)

https://twitter.com/NerdyKowboy/stat...29230906945537
Citat:
Let’s go fly @SpaceX @NASASpaceflight
Citera
2020-12-09, 22:07
  #1924
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Jag har väntat i ett års tid på den här uppskjutningen.
Citera
2020-12-09, 22:12
  #1925
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Skjut upp fanskapet nu. Jag och några andra vill kolonisera Mars. Jag säger inte att det blir bättre där, men man slipper i alla fall troglodyterna.
Citera
2020-12-09, 22:16
  #1926
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Nytt försök i morgon.
Citera
2020-12-09, 22:25
  #1927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Nytt försök i morgon.
Nej. Nytt försök 23:40 ikväll.
Citera
2020-12-09, 22:30
  #1928
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Nej. Nytt försök 23:40 ikväll.

Jag hoppas själv att det ska bli det, men jag misstänker att det handlar om någonting slags sociala media sak...

Nåja två minuter kvar igen.
Citera
2020-12-09, 22:34
  #1929
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Hon låter underbart vacker. Men kom igen nu med den där nedräkningen.
Citera
2020-12-09, 23:55
  #1930
Medlem
selusts avatar
Gick sådär va
Citera
2020-12-10, 00:12
  #1931
Medlem
Nichosjs avatar
Wow, det där måste ju ha varit det sjukaste jag sett. Långt långt över mina förväntningar! Belly flop fungerade ju nästan trots att den bara hade en helt fungerande motor. Seglingen var verkligen rock solid!
Citera
2020-12-10, 00:12
  #1932
Medlem
Gamlings avatar
WOW!

Fantastiskt! SN8 sköts upp efter en liten fördröjning. Allt såg OK ut, men vi får vänta på att få reda på vilken höjd man nådde. En av motorerna stängdes av och efter en stund ytterligare en, så man flög till apogee med bara en motor!

Sedan stängdes även den av och SN8 föll som planerat. Det såg mycket kontrollerat ut. Farkosten gjorde ett fantasiskt stabilt intryck på mig.

På slutet gick flippen bra och SN 8 intog återigen vertikal orientering med tända motorer. Jag såg inte om alla motorerna tände som avsett. SN8 träffade landningsplatsen mitt i prick, men tyvärr med lite, lite för hög hastighet, så vi fick se en liten explosion...

Sammanfattningsvis ett fantastiskt lyckat test ned tanke på att allt utom just den sista lilla biten gick så lysande! Nu ska det bli kul att höra kommentarerna från SpaceX och Elon. Sedan är det dags för SN9!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback