2020-12-07, 13:23
Medlem
Förmodligen kommer de inte att få till något färdigt avtal i tid till nyår utan UK kommer då att krascha ut ur EU utan avtal (varvid också stora delar av WAB från förra året skulle upphöra att gälla eftersom den efter övergångsperioden är knuten till att ett avslutat post-Brexit-avtal ska vara på plats.

Kanske lyckas de i hast få in litet extraregler för att mildra delar av det kaos som skulle utbryta vid en no-deal, men i stort sett blir det nog en väldigt bumpy ride. Jag tippar dock att man fortsätter att förhandla och så småningom får till en deal. Alla vettiga länder i dagens värld vill ha breda frihandelsavtal, UK är inget undantag. "Vi klarar oss nog ändå!" låter bra som slogan men politiskt och ekonomiskt är det dödfött om det tas på allvar, och det inser nog Boris & co.
Citera
2020-12-07, 19:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Lite lättare krav på "rättvis" konkurrens verkar vara ett drag från EU:s sida just nu.

"STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Frankrikes president Emmanuel Macron har kommit överens om att "försvaga EU:s krav på rättvis konkurrens"."

2020-12-07 06:02:53

Egentligen en annan diskussion men jag förstår inte ens hur ett krav på något som kallas för "rättvis" konkurrens kunde komma upp på förhandlingsbordet.

Konkurrens är konkurrens och inga politiker ska i slutna rum kunna bestämma om vad som ska betraktas som "rättvist" eller "orättvist".

Varför inte i så fall också låta EU-politiker besluta om idrottslag, var det ska odlas bananer eller var det ska placeras vattenkraftverk?

Dessa fenomen grundar sig också på s.k "orättvis" konkurrens.

Alla idrottslag kan inte ha exakt lika duktiga spelare. Bananer går rent ekonomiskt sett inte att odla på Svalbard. Vattenkraft är inget att tänka på för Nederländerna eller Danmark.

F.ö är det språkligt erbarmerligt att tala om mer rättvist, mindre rättvist eller ännu mer rättvist.

Antigen är något rättvist eller så är det orättvist. On eller off.
Statliga subventioner till industrin är vad det handlar om.
Citera
2020-12-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Statliga subventioner till industrin är vad det handlar om.

Inte nödvändigtvis. Det kan också röra sig om förmånlig företagsbeskattning. Så förmånlig så att företag inom EU:s gränser börjar snegla på Storbritanien och fundera på att kanske flytta delar av verksamheten till andra sidan kanalen.

Kan också vara stora kostnadslättnader för företag som vill flytta till Storbritannien.

- Ni slipper betala sociala kostnader under de fem första åren om ni flyttar hit etc. etc.

Att inte behöva betala något är inte en subvention. För moderna tjänsteföretag är den totala personalkostnaden väsentlig.
Citera
2020-12-08, 20:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Boris har redan blåst DUP. Jag tror personligen inte att han eller någon annan Brexiteer egentligen tänkt stänga någon gräns eftersom de är frihandelsvänner, randianer och dylikt.

Johnson har för övrigt inte vikt sig för Biden utan för EU. May och sen Johnson försökte i flera år slingra sig ur en backstop som var tänkt att förhindra tricksande kring irländska gränsen innan Johnson gav upp. Nu i höstas har hans regering försökt införa en lag om att kunna bryta mot det avtalet. Gör mycket för förtroendet...
Om jag förstått det rätt så har Boris nu fogat sig och idag accepterat att det blir en tullgräns mellan NI och GB ("i Irländska sjön"). Och därmed blir det ingen gräns mellan NI och Republiken Irland - Good friday Agreement kan upprätthållas.

Michael Gove ska i parlamentet imorgon ge mer info om tullgränsen mellan NI och GB.

Andra delar av dealen ska eventuellt hamras ut av Boris och Ursula i Bryssel imorgon.

Men sedan ska hela dealen godkännas av parlamentet. Så det är lång väg kvar... DUP och ERG lär inte vara nöjda och kommer eventuellt rösta mot Boris. Då måste Boris ev söka stöd av Labour. (Jag förmodar att det är uteslutet att LibDems och Skottarna kommer godkänna någon som helst Brexit-deal eller?)
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-08 kl. 21:06.
Citera
2020-12-08, 21:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om jag förstått det rätt så har Boris nu fogat sig och idag accepterat att det blir en tullgräns mellan NI och GB ("i Irländska sjön"). Och därmed blir det ingen gräns mellan NI och Republiken Irland - Good friday Agreement kan upprätthållas.

Michael Gove ska i parlamentet imorgon ge mer info om tullgränsen mellan NI och GB.

Andra delar av dealen ska eventuellt hamras ut av Boris och Ursula i Bryssel imorgon.

Men sedan ska hela dealen godkännas av parlamentet. Så det är lång väg kvar... DUP och ERG lär inte vara nöjda och kommer eventuellt rösta mot Boris. Då måste Boris ev söka stöd av Labour. (Jag förmodar att det är uteslutet att LibDems och Skottarna kommer godkänna någon som helst Brexit-deal eller?)
Så det kommer vara tull mellan NI och resten av GB? Har jag uppfattat det rätt?
Men herregud.
Citera
2020-12-08, 21:23
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Så det kommer vara tull mellan NI och resten av GB? Har jag uppfattat det rätt?
Men herregud.

Vad hade du tänkt dig för annan lösning? Britterna har förkastat soft Brexit för länge sen(dvs att som Norge eller Schweiz vara medlem i praktiken men inte i teorin). Då blir det så här.

Alternativet att ha en gräns mellan Irland och Nordirland är som alla förstår inte tänkbart.
Citera
2020-12-08, 21:27
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Vad hade du tänkt dig för annan lösning? Britterna har förkastat soft Brexit för länge sen(dvs att som Norge eller Schweiz vara medlem i praktiken men inte i teorin). Då blir det så här.

Alternativet att ha en gräns mellan Irland och Nordirland är som alla förstår inte tänkbart.
Jo...Men alltså. Detta kommer ju nog driva på mot irländskt enande automatiskt snabbare! Fast jag tror samtidigt att man inte har något emot just det egentligen heller från Londons sida innerst inne. Problemet är nog för att det även kan snabba på utvecklingen i Skottland att vilja dra sig ur. Så det kan ändå sluta med självmål.
Senast redigerad av Steff83 2020-12-08 kl. 21:29.
Citera
2020-12-08, 21:30
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Jo...Men alltså. Detta kommer ju nog driva på mot irländskt enande automatiskt snabbare! Fast jag tror samtidigt att man inte har något emot egentligen heller från Londons sida heller innerst inne.

Så är det. Det är det tories förmodligen insåg först efter omröstningen när de började förhandla. Sätter man upp gränsen på ön så kommer de bryta mot Långfredagsavtalet och riskera både förnyat våld och få skulden för det av hela världen(inklusive Joe Biden och USA).

I valet mellan att skynda på återföreningen av Irland och att riskera Brexit valde man det förstnämnda.

Det hör förstås till historien att en massa pajaser som inte kan historia, inte förstår styrkeförhållanden osv fortfarande tjafsar mot men de är ointressanta.
Citera
2020-12-08, 21:48
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Så är det. Det är det tories förmodligen insåg först efter omröstningen när de började förhandla. Sätter man upp gränsen på ön så kommer de bryta mot Långfredagsavtalet och riskera både förnyat våld och få skulden för det av hela världen(inklusive Joe Biden och USA).

I valet mellan att skynda på återföreningen av Irland och att riskera Brexit valde man det förstnämnda.

Det hör förstås till historien att en massa pajaser som inte kan historia, inte förstår styrkeförhållanden osv fortfarande tjafsar mot men de är ointressanta.

Kan vara klokt att hålla inne med kommentarer om Bidens eventuella irländskvänlighet fram tills att vi vet mer om hur djupt den går. Det han hittills gjort är ett humoristiskt uttalande om att han är irländsk.
Citera
2020-12-08, 22:08
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Kan vara klokt att hålla inne med kommentarer om Bidens eventuella irländskvänlighet fram tills att vi vet mer om hur djupt den går. Det han hittills gjort är ett humoristiskt uttalande om att han är irländsk.

Det är ingen hemlighet att han är stolt över sina irländska rötter och det räcker. Det handlar också om att han inte tänker tillåta någon att bryta mot avtal som USA tagit på sig att försvara.

Jag vet att du är faktaresistent så jag tänker inte länka någonstans du ändå inte tänker acceptera.
Citera
2020-12-08, 22:08
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Jo. Men som sagt. Detta isolerat är mest en stor sak för nordirländarna själva och även Republiken Irland i förlängningen. Dels tullgränsen och ett ev. irländsk enande. För NI är snarare bara en belastning egentligen för GB i stort.

Den stora frågan för GB i detta är som sagt snarare om det blir följdeffekter som påverkar situationen i Skottland som kanske inte blir lika kul. Det är en knepig situation samtidigt är det ju inget som sker över en natt och man vet ju inte heller exakt. Allt beror ju mycket hur det kommer gå för GB utanför EU.
Citera
2020-12-08, 22:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Jo...Men alltså. Detta kommer ju nog driva på mot irländskt enande automatiskt snabbare! Fast jag tror samtidigt att man inte har något emot just det egentligen heller från Londons sida innerst inne. Problemet är nog för att det även kan snabba på utvecklingen i Skottland att vilja dra sig ur. Så det kan ändå sluta med självmål.
Jag tror som du att många fler i England sätter Brexit före NI:s öde.

Vi får ju se hur det kan utvecklas i NI. DUP är förstås arga för att de satte sig i knät på Boris. Och deras väljare antagligen likaså. Men kan det bli våldsamt bland unionisterna på NI? För att de kommer längre från GB pga en tullgräns!?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback