2020-12-07, 20:30
Medlem
Har hört att bonden på gården replösa som ligger mellan väg 25 och ringleden,har haft besök natten Mattias försvann. Borde vara sista stället som han ev varit? Om det va han som va där såklart.
Citera
2020-12-07, 20:31
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag har spanat runt lite på nätet. Är ganska bra på sånt och har pga mitt jobb en det erfarenhet av att bedöma människor. Det jag fått fram är att både killen som hade ”festen” och Mattias och Dennis framstår som väldigt välartade ungdomar. Välutbildade föräldrar osv. Sen vet vi ju ändå att det kan finnas droger i de miljöerna också. Och att vissa droger som ungdomar använder kan utlösa psykoser och akuta paranoida reaktioner. Skulle kunna vara en förklaring...

Jag tror också på någon drog. Kanske var det första gången han testade något eller att det blev en snedtändning. Är man bland vänner vill man spontant inte tro att han blev i lurad något. Men vad vet man. Finns alla typer av människor i alla åldrar.
Jag har svårt att tro att han var nykter eller lite full bara. Jag ser en rätt hysterisk bild framför mig över händelseförloppet.
Hur länge var han ute och sprang egentligen? Från att han drog från festen tills man ser han i kameran, till dörr knackningen? Sprang han fram och tillbaka i samma område eller sprang han rakt igenom alltihop?
Citera
2020-12-07, 20:34
Medlem
hampe66s avatar
Citat:
Replösa där man hörde skrik https://goo.gl/maps/mYVsBudzmJnrjfd47

Hejsan.

Denna länken går också till platsen där festen var.

Vänligen.
Citera
2020-12-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatthefuck
Jag tror också på någon drog. Kanske var det första gången han testade något eller att det blev en snedtändning. Är man bland vänner vill man spontant inte tro att han blev i lurad något. Men vad vet man. Finns alla typer av människor i alla åldrar.
Jag har svårt att tro att han var nykter eller lite full bara. Jag ser en rätt hysterisk bild framför mig över händelseförloppet.
Hur länge var han ute och sprang egentligen? Från att han drog från festen tills man ser han i kameran, till dörr knackningen? Sprang han fram och tillbaka i samma område eller sprang han rakt igenom alltihop?

Mamman skriver ju att han kan havarit påverkad, så det är väl ganska troligt att det framkommit att så var fallet, hans bror bör ju ha vetat. Kanske inte riktigt vågat säga allt men sagt lite..
Citera
2020-12-07, 20:39
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Jag har spanat runt lite på nätet. Är ganska bra på sånt och har pga mitt jobb en det erfarenhet av att bedöma människor. Det jag fått fram är att både killen som hade ”festen” och Mattias och Dennis framstår som väldigt välartade ungdomar. Välutbildade föräldrar osv. Sen vet vi ju ändå att det kan finnas droger i de miljöerna också. Och att vissa droger som ungdomar använder kan utlösa psykoser och akuta paranoida reaktioner. Skulle kunna vara en förklaring...

Vågar påstå att detta inte handlar om droger om de inte är rutinerade vilket gör teorin än mindre trovärdig i mina ögon... Som orutinerade 2020 vet man att man håller koll på varandra, likaså som rutinerad även om man visste det redan för 30år sedan. Speciellt om det är tvillingbrorsan det handlar om.

Dennis var uppenbart tillräckligt nykter för att hans mamma tillåtit honom att dölja med ut och leta. Mattias borde inte vart betydligt mer berusad än sin brorsa, då borde Dennis kännt ansvar och tagit han om sin bror. Förutsatt att Mattias inte har en historik av att "spåra" på "fester".

Börjar nästan tro att vi kommer få se en riktig tragedi spelas upp framöver, inte så att jag tror att Mattias kommit på Dennis och Erika med att ha ett förhållande... Men jag är nästintill säker på att något hänt i villan och att något sedan gått snett. Är min nuvarande känsla rätt har vi svaret inom en vecka. Jag tror att något gått överstyr men att deltagarna på "festen" är relativt oskyldiga även om jag i mitt huvud anar en viss skuld.
Citera
2020-12-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hampe66
Hejsan.

Vänligen.
Det jag funderar på...vi är mitt i en pandemi, fester undanbedes..var är föräldrarna som äger huset de verkar ju uppenbart inte varit hemma? Också de på fest någon annan stans? Eller passat på att åka på varmare breddgrader under permitteringen?
Citera
2020-12-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hampe66
Hejsan.

Vänligen.

Så stället där mor och bror hörde skriket är alltså samma ställe där festen var.
Jag har fått för mig att festen var på ena sidan ån och skriket på andra sidan ån. Men detta är alltså fel ?
Fanns det fler fester ?
Citera
2020-12-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekniksnipern
Har hört att bonden på gården replösa som ligger mellan väg 25 och ringleden,har haft besök natten Mattias försvann. Borde vara sista stället som han ev varit? Om det va han som va där såklart.

Vaddå haft besök och exakt var ligger denna gård ?
Har bonden haft inbrott eller vad menas, för du trollar väl inte ?

Hur hemskt det än låter, så får ni boende i området hålla koll på ån ett tag fram över, ifall Mattias flyter upp.
Risken är dock rätt stor att han fastnat i ngt i ån som tex grenar och träd.
Senast redigerad av Tavelramskrok 2020-12-07 kl. 20:56.
Citera
2020-12-07, 20:52
Medlem
Citat:

Har bonden sett någon, eller sett spår, eller hört något?
Vet du vilken tid det var? Vore bra att få in det i sammanhang med övriga "händelser"/iakttagelser.
Men om han nu varit på alla dessa ställen, oavsett kronologiskt ordning, måste han ha tagit sig över vattnet minst en gång?
Citera
2020-12-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Så stället där mor och bror hörde skriket är alltså samma ställe där festen var.
Jag har fått för mig att festen var på ena sidan ån och skriket på andra sidan ån. Men detta är alltså fel ?
Fanns det fler fester ?

Nä det här nog blivit fel på länken. Replösa är området öster om ån, huset där festen var och Mattias bostad ligger väster om ån. Replösavägen ligger i anslutning till smalspåret på Lagans östra sida och löper parallellt med ån i riktning mot kraftverket vid Elverksbron.
Kolla Google Maps så får du en klar bild av området.
Citera
2020-12-07, 20:55
Medlem
Citat:

Detta är enligt de uppgifter jag fick veta kontrollerat och avfärdat att det var 17 åringen
Citera
2020-12-07, 20:59
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Dock känns en vanlig fylleolycka vid vatten som det mest sannolika just nu.

Kika på hur "strandkanten" ser ut... Varför skulle någon ta sig ner dit frivilligt för att pissa eller annat? Hade det funnits bryggor eller liknande så visst, men som man eller kille finns det gränser.

Fylleolyckor vid vatten sker i de flesta fall vid kajer eller i samband med båtar. Full snubbe vill verka prydlig och pissa i vattnet istället för på trottoaren, råkar trilla i och eftersom kajkanten är 1m hög finns ingen möjlighet att ta sig upp då det är mörkt och stegarna inte syns.

Sen har vi klassikern småbåtar när killen som är berusad ska pissa och faller överbord. Båten är oförankrad och driver, antiningen är han ensam eller så saknar kompisarna enkel utrustning såsom ficklampor.

Att trilla i från en strandkant man klättrat sig till känns osannolikt.

Tror inte detta är en olycka, det är mord alternativt självmord. Har en känsla av att han förts från platsen ofrivilligt men jag hoppas att jag har fel. Tyvärr tror jag att den här historien inte kommer få sin lösning på många, många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in