Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-05, 17:17
  #3469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Så det du menade var "Tesla kommer bli världens mest vertikalt integrerade företag i framtiden"? Även det är ju förstås helt felaktigt.

Jag är inte särskilt "säker" på just VW utan som jag nämnde har de flesta stora biltillverkare elmodeller som för en genomsnittlig bilköpare är betydligt mer attraktiva än en Tesla. Det var du som tog upp just VW av alla tillverkare i jämförelsen med skulderna.

Ser man på vilka elbilar som köps så säljer de flesta märkena bra av sina rena elbilar, så det troligaste är att bilmarknaden kommer se ut ungefär som idag i framtiden, d.v.s fördelad på ett ganska stort antal stora biltillverkare (fast med andra drivmedel än fossila då). Att Tesla skulle dominera framtidens elbilsmarknad kan man nog utesluta i vart fall.

Kan med säkerhet säga att Tesla kommer dominera världsmarknaden när det kommer till bilar inom 10år.
Citera
2020-12-05, 20:50
  #3470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Kan med säkerhet säga att Tesla kommer dominera världsmarknaden när det kommer till bilar inom 10år.
De behöver tjäna mer än 300 gånger så mycket som exempelvis VW för att motivera dagen aktiekurs. Personligen placerar inte jag på 10 års sikt så därför behöver Tesla tjäna så mycket mer redan inom 3-5 år. Någon som på allvar tror det?
Citera
2020-12-05, 22:05
  #3471
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Så det du menade var "Tesla kommer bli världens mest vertikalt integrerade företag i framtiden"? Även det är ju förstås helt felaktigt.

Jag är inte särskilt "säker" på just VW utan som jag nämnde har de flesta stora biltillverkare elmodeller som för en genomsnittlig bilköpare är betydligt mer attraktiva än en Tesla. Det var du som tog upp just VW av alla tillverkare i jämförelsen med skulderna.

Ser man på vilka elbilar som köps så säljer de flesta märkena bra av sina rena elbilar, så det troligaste är att bilmarknaden kommer se ut ungefär som idag i framtiden, d.v.s fördelad på ett ganska stort antal stora biltillverkare (fast med andra drivmedel än fossila då). Att Tesla skulle dominera framtidens elbilsmarknad kan man nog utesluta i vart fall.
Nej de är redan det. Tesla gör sina egna powertrains, elmotorer, chippet som styr bilen, mjukvaran, snart batterierna, de designar sina egna robotar och maskiner som bygger bilarna, solpaneler, sitt egna distributionsnätverk, full self driving, nästa år kommer project dojo vara aktivt, sitt egna försäkringsbolag, sin egna appstore snart. Ska jag fortsätta?
Jag tycker verkligen att det är synd att inte fler fattar grejen med Tesla. Det är inget vanligt bilföretag som många verkar tro.

Ni behöver inte tro mig, jag är bara en snubbe på fb. Men gör eran hemläxa innan ni yttrar er om saker ni inte förstår. Jag försöker inte vara dryg, jag tycker bara det är synd.

Angående framtiden så håller jag verkligen inte med dig, men det vet så klart ingen av oss. Vi får helt enkelt vänta och se
Citera
2020-12-07, 11:20
  #3472
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Går illa för Teslas blankare. 35 miljarder dollar i förluster bara i år. Det är 10 miljarder mer än flygindustrin förlorat i år.

Citera
2020-12-07, 14:02
  #3473
Medlem
https://insideevs.com/news/458229/te...model-3-china/

Tydligen är kina tillverkade model 3 en sorglig historia när det gäller verklig räckvidd i kallt klimat och hållbarhet på batterierna. Kanske en anledning till att det står osålda Teslor på parkeringar i Europa.

Citat:
Apart from the lower range, the article reports at least one case of severe battery degradation. A client from Shanghai who bought a Model 3 with LFP batteries at the end of October started to notice its range dropped from the 413 km it initially had to 353 km after a little more than two weeks.

When he took the car back to a Tesla Service Center to check his battery pack’s SOC (state of charge), it displayed only 46.2 kWh with a fully charged battery pack – a lot less than the 55 kWh it should hold
.
Citera
2020-12-07, 15:46
  #3474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://insideevs.com/news/458229/te...model-3-china/

Tydligen är kina tillverkade model 3 en sorglig historia när det gäller verklig räckvidd i kallt klimat och hållbarhet på batterierna. Kanske en anledning till att det står osålda Teslor på parkeringar i Europa.

.


Var står alla dessa osålda bilar nånstans?
Citera
2020-12-07, 15:57
  #3475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Var står alla dessa osålda bilar nånstans?
I Teslas butiker/parkeringar, och på bilfärjor på väg hit som jag tolkar det.

https://ev-cpo.com/hunter/

Enligt den sidan finns där ca 1000 st Tesla Model 3, fabriksnya (bilar som gått under 50 km/miles), till salu i Europa. Hade kanske inte varit anmärkningsvärt om de var någon annan tillverkare, men nu pratar vi om Tesla, som inte för så längesen levde på hype, långa leveranstider pga stor efterfrågan osv.

https://www.bytbil.com/handlare/salt...bilcenter-9261
Finns även bilhandlare som sitter inne med fabriksnya Teslor, om dom beställt dem i spekulationssyfte eller vad vet jag inte...

För inte så längesen gjordes det uttalanden att Tesla bara tillverkar bilar som redan är beställda av en kund, numera verkar dom byggas och skickas iväg till länder utan att någon beställt dom. Det hade väl varit okej om dom blev sålda så fort dom anlöpte i bilfärjan, men så länge dom bara står nånstans är det en jobbig post i delårsrapporten. Elon Musk stressar fram obeprövad teknik i nya fabriker i Kina och skickar iväg till Europa i ett desperat försök att få upp försäljningssiffrorna innan året är slut, detta kan slå slint om efterfrågan ej finns där när dom kommer fram.
__________________
Senast redigerad av David86 2020-12-07 kl. 16:02.
Citera
2020-12-07, 18:04
  #3476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
I Teslas butiker/parkeringar, och på bilfärjor på väg hit som jag tolkar det.

https://ev-cpo.com/hunter/

Enligt den sidan finns där ca 1000 st Tesla Model 3, fabriksnya (bilar som gått under 50 km/miles), till salu i Europa. Hade kanske inte varit anmärkningsvärt om de var någon annan tillverkare, men nu pratar vi om Tesla, som inte för så längesen levde på hype, långa leveranstider pga stor efterfrågan osv.

https://www.bytbil.com/handlare/salt...bilcenter-9261
Finns även bilhandlare som sitter inne med fabriksnya Teslor, om dom beställt dem i spekulationssyfte eller vad vet jag inte...

För inte så längesen gjordes det uttalanden att Tesla bara tillverkar bilar som redan är beställda av en kund, numera verkar dom byggas och skickas iväg till länder utan att någon beställt dom. Det hade väl varit okej om dom blev sålda så fort dom anlöpte i bilfärjan, men så länge dom bara står nånstans är det en jobbig post i delårsrapporten. Elon Musk stressar fram obeprövad teknik i nya fabriker i Kina och skickar iväg till Europa i ett desperat försök att få upp försäljningssiffrorna innan året är slut, detta kan slå slint om efterfrågan ej finns där när dom kommer fram.

Eftersom du verkar säker på din analys bör du ju korta aktien. Finns inte en chans att det inte är lyckat om det du nu säger stämmer. Put your money where your mouth is.
Citera
2020-12-07, 18:18
  #3477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Eftersom du verkar säker på din analys bör du ju korta aktien. Finns inte en chans att det inte är lyckat om det du nu säger stämmer. Put your money where your mouth is.
Hörde en liknelse med ett skenande godståg, man vill inte hoppa på det, men inte heller ställa sig framför det...
Citera
2020-12-07, 19:17
  #3478
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
I Teslas butiker/parkeringar, och på bilfärjor på väg hit som jag tolkar det.

https://ev-cpo.com/hunter/

Enligt den sidan finns där ca 1000 st Tesla Model 3, fabriksnya (bilar som gått under 50 km/miles), till salu i Europa. Hade kanske inte varit anmärkningsvärt om de var någon annan tillverkare, men nu pratar vi om Tesla, som inte för så längesen levde på hype, långa leveranstider pga stor efterfrågan osv.

https://www.bytbil.com/handlare/salt...bilcenter-9261
Finns även bilhandlare som sitter inne med fabriksnya Teslor, om dom beställt dem i spekulationssyfte eller vad vet jag inte...

För inte så längesen gjordes det uttalanden att Tesla bara tillverkar bilar som redan är beställda av en kund, numera verkar dom byggas och skickas iväg till länder utan att någon beställt dom. Det hade väl varit okej om dom blev sålda så fort dom anlöpte i bilfärjan, men så länge dom bara står nånstans är det en jobbig post i delårsrapporten. Elon Musk stressar fram obeprövad teknik i nya fabriker i Kina och skickar iväg till Europa i ett desperat försök att få upp försäljningssiffrorna innan året är slut, detta kan slå slint om efterfrågan ej finns där när dom kommer fram.
Ta en titt på denna bilden: https://www.kba.de/DE/Presse/Pressem...lob=normal&v=2

Den visar nyregistrerade bilar för november 2020 i Tyskland. Det finns bara ett enda bilmärke som ökat. Kan ni gissa vilket?
Så jag tror inte din teori stämmer tyvärr. Men det var ett bra försök
Citera
2020-12-07, 19:43
  #3479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ta en titt på denna bilden: https://www.kba.de/DE/Presse/Pressem...lob=normal&v=2

Den visar nyregistrerade bilar för november 2020 i Tyskland. Det finns bara ett enda bilmärke som ökat. Kan ni gissa vilket?
Så jag tror inte din teori stämmer tyvärr. Men det var ett bra försök
Ja du, jämfört med 2019, från väldigt låga tal... Om något år kanske Tesla till och med säljer bättre än Dacia i Tyskland, att det är världens högst värderade biltillverkare med dessa dominerande försäljningssiffror makes perfect sense. Så Tesla sålde 1680 bilar i Tyskland i november och nu har vi 1000 osålda Teslor i Europa plus fler på väg? Blir nästan frestad att blanka när man ser sånt här.. Porsche, som tillhör VAG, säljer ju bättre.
Citera
2020-12-07, 19:51
  #3480
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ja du, jämfört med 2019, från väldigt låga tal... Om något år kanske Tesla till och med säljer bättre än Dacia i Tyskland, att det är världens högst värderade biltillverkare med dessa dominerande försäljningssiffror makes perfect sense. Så Tesla sålde 1680 bilar i Tyskland i november och nu har vi 1000 osålda Teslor i Europa plus fler på väg? Blir nästan frestad att blanka när man ser sånt här.. Porsche, som tillhör VAG, säljer ju bättre.
Fast det funkar ju åt båda hållen eller hur? Det skulle vara lika enkelt att tappa 37%. En ökning är en ökning medan alla andra minskat. Detta är bara början ska du se.
Haha alla genier som blankar Tesla tycker jag synd om. Att ni aldrig lär er
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback