Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-04, 15:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Nu är det iofs skillnad på kontroll av buset och masskontroll. Är det inte lite jobbigt nu för er regimgrindvakter förresten? Jag menar... Klaus Schwab är ju rätt tydlig med vad ”the great reset” kommer att innebära för gemene man. Nog är det intill förväxling likt den världskommunism som ”konspirationsteoretiker” länge varnat för att den globala eliten vill införa.

Jag har aldrig försvarat nån "Great Reset".
Jag kan iofs finna grundtanken med att motarbeta dagens situation där en ytterst liten elit äger en enorm andel av jordens tillgångar tilltalande, men att det skulle gå att genomföra, utan att biverkningarna blir värre än de positiva effekterna, tror jag dessvärre är uteslutet.
Citera
2020-12-04, 20:27
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag har aldrig försvarat nån "Great Reset".
Jag kan iofs finna grundtanken med att motarbeta dagens situation där en ytterst liten elit äger en enorm andel av jordens tillgångar tilltalande, men att det skulle gå att genomföra, utan att biverkningarna blir värre än de positiva effekterna, tror jag dessvärre är uteslutet.

Ok. Ska jag tolka dig som att du förstår att ”the great reset” innebär kommunism ifall det implementeras? För om svaret är ja blir ju följdfrågan varför du tror att det är just eliten och däribland de absolut rikaste i världen som stödjer ”the great reset”?
Citera
2020-12-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ok. Ska jag tolka dig som att du förstår att ”the great reset” innebär kommunism ifall det implementeras? För om svaret är ja blir ju följdfrågan varför du tror att det är just eliten och däribland de absolut rikaste i världen som stödjer ”the great reset”?
Varför skulle "eliten" implementera kommunism? Om nu "eliten" är smarta borde de förkasta kommunismen och behålla kapitalismen då den genererar mer pengar åt dem.
Citera
2020-12-04, 21:02
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Varför skulle "eliten" implementera kommunism? Om nu "eliten" är smarta borde de förkasta kommunismen och behålla kapitalismen då den genererar mer pengar åt dem.

Ja, klura några varv på det du. För ”the great reset” innebär kommunism globalt. Det kan jag försäkra dig. En ledtråd är att ställa dig frågan vem/vilka som den här kommunistiska ordningen i själva verket kommer att drabba negativt.
Citera
2020-12-04, 21:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej så ska du inte tolka det.
Ska jag tolka ditt motstånd mot The great reset som att du stöder det judiska bankväsendet och koncentrationen av jordens tillgångar till ett fåtal superrika och mäktiga?
Citera
2020-12-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ja, klura några varv på det du. För ”the great reset” innebär kommunism globalt. Det kan jag försäkra dig. En ledtråd är att ställa dig frågan vem/vilka som den här kommunistiska ordningen i själva verket kommer att drabba negativt.
Tror du är ute efter ordet "diktatur", vilket inte är fallet. Kommunism kommer inte hjälpa någon (påhittad) elit i alla fall. Inga pengar in=inga pengar ut.
Citera
2020-12-04, 21:08
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Nej så ska du inte tolka det.
Ska jag tolka ditt motstånd mot The great reset som att du stöder det judiska bankväsendet och koncentrationen av jordens tillgångar till ett fåtal superrika och mäktiga?

Nähä, hur ska jag tolka dig då? Och med mig är det nog ingen idé att du försöker dig på några retoriska knep. Bankirerna och de superrika är i allra högsta grad med på ”the great reset” tåget. Vilket återknyter till frågan du inte kan eller vill besvara.
Citera
2020-12-04, 21:12
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Tror du är ute efter ordet "diktatur", vilket inte är fallet. Kommunism kommer inte hjälpa någon (påhittad) elit i alla fall. Inga pengar in=inga pengar ut.

Vad kallar du global likriktning, slopad privat äganderätt, massövervakning, transhumanism och införande av samma ”social credit system” som Kina har? Du kan kalla det vad fan du vill men nog liknar det kommunism. Inbillar du dig att eliten skulle drabbas negativt av detta?
Citera
2020-12-04, 21:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nähä, hur ska jag tolka dig då?
Som att jag anser att jordens tillgångar är extremt ojämnt fördelade.
Som att jag anser att det är värt att fundera allvarligt på om arvsrätt ska vara så självklar som den är idag - både vad gäller tillgångar och makt.
Som att jag anser det fullständigt absurt att några få promille av jordens människor ska äga mer än halva jordens befolkning.
Det betyder dock INTE att jag anser att alla ska ha lika rätt till allt utan motprestation. Det tror jag inte de flesta som ställer sig bakom en reset heller anser.. kommunistskräcken står du själv för.

Citat:
Och med mig är det nog ingen idé att du försöker dig på några retoriska knep. Bankirerna och de superrika är i allra högsta grad med på ”the great reset” tåget. Vilket återknyter till frågan du inte kan eller vill besvara.
Det är uppenbarligen bara du som inte törs svara - i alla fall hittills, men det kanske blir ändring nu?
Citera
2020-12-04, 21:27
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Som att jag anser att jordens tillgångar är extremt ojämnt fördelade.
Som att jag anser att det är värt att fundera allvarligt på om arvsrätt ska vara så självklar som den är idag - både vad gäller tillgångar och makt.
Som att jag anser det fullständigt absurt att några få promille av jordens människor ska äga mer än halva jordens befolkning.
Det betyder dock INTE att jag anser att alla ska ha lika rätt till allt utan motprestation. Det tror jag inte de flesta som ställer sig bakom en reset heller anser.. kommunistskräcken står du själv för.

Det är uppenbarligen bara du som inte törs svara - i alla fall hittills, men det kanske blir ändring nu?

Som jag skrev är det ingen idé att du försöker dig på några retoriska knep med mig. Du slingrar dig värdigt ditt användarnamn och besvarar inte frågan jag ställde till dig först. Vad innebär ”the great reset” enligt dig?
Citera
2020-12-04, 21:40
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Som jag skrev är det ingen idé att du försöker dig på några retoriska knep med mig. Du slingrar dig värdigt ditt användarnamn och besvarar inte frågan jag ställde till dig först. Vad innebär ”the great reset” enligt dig?

Jag har ingen egen tolkning av vad det innebär. Jag är inte ens speciellt intresserad av det eftersom jag ser det som en fullständig utopi - både som idé och som möjlighet.

Däremot svarade jag dig att jag anser att jordens tillgångar är extremt ojämnt fördelade.
Att jag anser att det är värt att fundera allvarligt på om arvsrätt ska vara så självklar som den är idag - både vad gäller tillgångar och makt.
Att jag anser det fullständigt absurt att några få promille av jordens människor ska äga mer än halva jordens befolkning.

Så - har du lust att svara nu när du förstått var jag står i frågan? Anser du att dagens system och tillgångsfördelning är helt ok? Är du tillfreds med bankväsendet och maktkoncentration genom arv?
Citera
2020-12-04, 21:41
Medlem
Citat:
Vad kallar du global likriktning, slopad privat äganderätt, massövervakning, transhumanism och införande av samma ”social credit system” som Kina har? Du kan kalla det vad fan du vill men nog liknar det kommunism. Inbillar du dig att eliten skulle drabbas negativt av detta?
Ingen förespråkar slopad privat äganderätt, transhumanism är trams samt att det inte finns en "elit", så det faller på sin egen ända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in