• 1
  • 2
2020-12-03, 11:55
Medlem
Puffes avatar
Min syster är mitt uppe i en bodelning.
Hon kommer att behålla villan och köpa ut sin exman..
Har hon möjlighet att behålla det befintliga gemensamma bolånet i sitt namn själv eller måste det skapas ett nytt bolån?
Citera
2020-12-03, 12:00
Medlem
BananKlases avatar
Inga problem att ta över lånet om hon har ekonomi för det
Citera
2020-12-03, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Min syster är mitt uppe i en bodelning.
Hon kommer att behålla villan och köpa ut sin exman..
Har hon möjlighet att behålla det befintliga gemensamma bolånet i sitt namn själv eller måste det skapas ett nytt bolån?
Det blir ett nytt låneavtal med bara hennes namn, finns inget sätt att 'ta över' ett lån men det blir ju ingen skillnad dvs banken löser det gamla lånet med det nya och hon borde kunna behålla samma villkor om ekonomin inte är helt annorlunda.
Citera
2020-12-03, 12:07
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Inga problem att ta över lånet om hon har ekonomi för det

Ekonomi för det har hon iofs men då i värdepapper som helst inte ska säljas.
Det befintliga lånet är taget innan de nya bolånereglerna och skulle de nya nu gälla så är ekonomin enbart från arbetsinkomst inte tillräcklig.
Går det att behålla det gamla lånet med exempelvis mig som garant?
Eller blir det då ett helt nytt bolån?
Hon har värdepapper för ett par miljoner men vill helst behålla dessa då värdeökningen på dessa är bra mycket högre än räntan på bolån
Citera
2020-12-03, 12:09
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det blir ett nytt låneavtal med bara hennes namn, finns inget sätt att 'ta över' ett lån men det blir ju ingen skillnad dvs banken löser det gamla lånet med det nya och hon borde kunna behålla samma villkor om ekonomin inte är helt annorlunda.

Så det ska inte gå att behålla det befintliga?
Inte ens möjligt om man jobbar på bank?
Citera
2020-12-03, 12:18
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Det befintliga lånet är taget innan de nya bolånereglerna och skulle de nya nu gälla så är ekonomin enbart från arbetsinkomst inte tillräcklig.
Hon har värdepapper för ett par miljoner men vill helst behålla dessa då värdeökningen på dessa är bra mycket högre än räntan på bolån
Vad jag hört är bankerna inte särskilt förtjusta i syskon som garanter
Citera
2020-12-03, 14:56
Medlem
Citat:

Banken bryr sig inte om hennes värdepapper utan dom kollar på den löpande ekonomin. Hon behöver inkomster som är tillräckliga för att ha lånet.

Du kan gå in som medlåntagare. Det är dock inget som jag rekommenderar då det kan leda till problem för dig längre fram när du själv vill köpa något.
Citera
2020-12-03, 16:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

"Ekonomi" i detta fall är i princip enbart personens lön. Bankerna är i princip ointresserade av hur mycket aktier en person äger när banken ska bevilja lån.
Citera
2020-12-03, 17:24
Medlem
y.ys avatar
Svårt för singelhushåll med gällande regler. Brukar bli runt 50% i kontantinsats.
Citera
2020-12-03, 18:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Svårt för singelhushåll med gällande regler. Brukar bli runt 50% i kontantinsats.

Jäpp! Eller ett råtthål på nedre botten i valfritt ghetto. Men det är klart, om folk fick låna hej vilt efter egen bedömning så skulle priserna stiga markant.
Citera
2020-12-03, 22:49
Medlem
Citat:
Så det ska inte gå att behålla det befintliga?
Inte ens möjligt om man jobbar på bank?
Nej. Eller som sagt, hon kan låna samma summa och till samma villkor om banken godkänner det men det blir alltid ett nytt låneavtal.
Citera
2020-12-04, 00:36
Medlem
Puffes avatar
Tackar för svaren, fick samma info efter att ha googlat runt lite. 👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto