Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-29, 11:19
  #7921
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Menade ur Storbritanniens egna eller snarare Englands synvinkel.

Men för att bena ut lite om det sker en splittring så ser det väldigt olika ut för riksdelarna. Det troliga är att Skottland som sagt gör slag i saken förr eller senare. London kan inte stå emot det blir för starkt även om det svider rejält för dom. Det skulle verkligen vara slutet för den en gång så mäktiga unionen att tappa nästan halva arealen med viktiga naturresurser. Dom fick som sagt aldrig ta ställning till Brexit i den senaste folkomröstningen vilket inte känns riktigt fair mtp vad som skedde kort där efter. Skottland är i dom flesta avseenden helt avskilt från England också politiskt och kulturellt. Sen har dom sagt bra med resurser att klara sig på egen hand.

Med Irland antar jag att du menar Nordirland och att det förenas med Republiken Irland som dom har rätt till att aktivera om dom vill. Och kan dom inte lösa hur gränsen på ön ska överbryggas på ett smidigt sätt så lär det skynda på processen. Ska även sägas att London har inget större intresse i att hålla kvar dom heller utan det är en fråga helt upp till nordirländarna.


Wales hänger nog fast vid England i union däremot i vått och torrt. Dom är väldigt sammanflätade och beroende på ett helt annat sätt och saknar Skottlands resurser. Dom har inte så mycket att vinna på det.

Så får jag gissa så kommer vi inom en ganska snar framtid ha ett självständigt Skottland som kanske är med i EU eller iaf tätt sammanflätat. Sen ett enat Irand och en återstånde union England-Wales.

Tack för klargörandet. Håller med om det mesta. Har dålig koll på Wales så ska inte uttala mig för säkert om deras utträde. Kan säkert bli som du skriver.
Citera
2020-11-29, 11:22
  #7922
Avstängd
wwrs avatar
Hårdare gränsbevakning så att migranter inte kan ta sig över kanalen till Storbritannien.
Citat:
Storbritannien och Frankrike har nått en överenskommelse för att minska antalet migranter som olagligt tar sig över Engelska kanalen.

Från den 1 december ska fördubblad patrullering, drönare och radar placeras ut vid de franska stränderna för att upptäcka dem som försöker ta sig över. ...

Allt fler migranter har försökt ta sig till Storbritannien under de senaste månaderna. Under 2019 rapporterades fyra dödsfall, och hittills i år sju.
https://www.google.com/amp/s/amp.svt...gelska-kanalen
Citera
2020-11-29, 14:37
  #7923
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Tack för klargörandet. Håller med om det mesta. Har dålig koll på Wales så ska inte uttala mig för säkert om deras utträde. Kan säkert bli som du skriver.
Sen beror ju allt på hur UK och EU utvecklar sig efter Brexit. Men jag misstänker att man i UK hoppades även väcka lite debatt och kanske hoppades på en dominoeffekt i resten av EU. För det skulle gynna dom mer än ett fortsatt enat och starkt EU. Där tror jag dom gjorde en rejäl missräkning. EU kommer stå starkare än någonsin. Det stavas makt och pengar..UK var en udda fågel från början som aldrig riktigt hittade sin plats. Mycket kopplat till sin speciella syn på sig själv. Och eliten i Bryssel saknar dom inte bortsett från pengar dom kunde bidra med samt relationen till USA.
Citera
2020-11-30, 20:32
  #7924
Medlem
Madagascars avatar
Jag har tappat överblicken på Brexit.

Vad jag uppfattat så trillar UK ut utan handelsavtal 31a dec. Kan någon summera läget? Och vad är rimligt man kommer fixa (avtala om) eller inte fixa innan innan 31a dec?

Jag är mest intresserad av om det blir en tullgräns mellan NI och resten av UK eller om det blir en gräns mellan Republiken och NI.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-30 kl. 21:12.
Citera
2020-11-30, 21:27
  #7925
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har tappat överblicken på Brexit.

Vad jag uppfattat så trillar UK ut utan handelsavtal 31a dec. Kan någon summera läget? Och vad är rimligt man kommer fixa (avtala om) eller inte fixa innan innan 31a dec?

Det stämmer att britterna blir utan avtal per 31 dec om de inte lyckas förhandla till sig ytterligare en förlängning. De kommer sannolikt kapitulera igen och brittisk press kommer sälja det som att EU gav efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är mest intresserad av om det blir en tullgräns mellan NI och resten av UK eller om det blir en gräns mellan Republiken och NI.

Joe Biden: I'm Irish.

Britterna har sagt att det ska bli tullgräns i irländska sjön. Fan tro't. Det har varit så många turer. I vilket fall som helst kommer den nye amerikanske presidenten vara mycket osympatiskt inställd ifall britterna och Brexit ställer till det på Nordirland eller för irländare i allmänhet.
Citera
2020-11-30, 21:56
  #7926
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det stämmer att britterna blir utan avtal per 31 dec om de inte lyckas förhandla till sig ytterligare en förlängning. De kommer sannolikt kapitulera igen och brittisk press kommer sälja det som att EU gav efter.



Joe Biden: I'm Irish.

Britterna har sagt att det ska bli tullgräns i irländska sjön. Fan tro't. Det har varit så många turer. I vilket fall som helst kommer den nye amerikanske presidenten vara mycket osympatiskt inställd ifall britterna och Brexit ställer till det på Nordirland eller för irländare i allmänhet.
En tullgräns i irländska sjön måste ju vara det bästa. DUP och andra unionister måste känna sig blåsta. Men alla vet att det inte går att lita på Boris.

Intressant om det är så att Boris, i en brittisk fråga, har vikt ner sig för en president elect på andra sidan atlanten.
Citera
2020-11-30, 21:59
  #7927
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
En tullgräns i irländska sjön måste ju vara det bästa. DUP och andra unionister måste känna sig blåsta. Men alla vet att det inte går att lita på Boris.

Intressant om det är så att Boris, i en brittisk fråga, har vikt ner sig för en president elect på andra sidan atlanten.

Boris har redan blåst DUP. Jag tror personligen inte att han eller någon annan Brexiteer egentligen tänkt stänga någon gräns eftersom de är frihandelsvänner, randianer och dylikt.

Johnson har för övrigt inte vikt sig för Biden utan för EU. May och sen Johnson försökte i flera år slingra sig ur en backstop som var tänkt att förhindra tricksande kring irländska gränsen innan Johnson gav upp. Nu i höstas har hans regering försökt införa en lag om att kunna bryta mot det avtalet. Gör mycket för förtroendet...
Citera
2020-12-03, 09:54
  #7928
Avstängd
wwrs avatar
Biden: America first!

Nu låter Biden som Trump. Förmodligen är det bara snack för att hänga på den allmänna skräckpropagandan som florerar runt Brexit.
Citat:
Britain’s hopes of securing an early trade deal with the US have been dashed by a warning from Joe Biden, the president-elect, that America will not sign a trade deal with anyone until the US has sorted out its competitiveness.

Britain had been closing in on a trade deal with the administration of Donald Trump, a fierce opponent of the European Union, but Biden has said in a New York Times interview that his priorities will be to improve investment in US manufacturing and the protection of American workers.

“I’m not going to enter any new trade agreement with anybody until we have made major investments here at home and in our workers and in education,” he said.

Biden told the New York Times: “I want to make sure we’re going to fight like hell by investing in America first.
https://amp.theguardian.com/politics...-biden-warning

Tidnings/globalist-maffian tillåter inte en enda positiva nyhet om Brexit. Så Biden får order att säga "America first!" Det blir nog avtal mellan USA och Storbritannien, kanske bara något fördröjt.
Citera
2020-12-03, 11:41
  #7929
Medlem
Ett avtal kan vara klart till helgen enligt källor som BBC News har pratat med - sedan ska det förstås godkännas av samtliga parlament, 28 stycken. mitt i julruschen.

Det kommer knappast att handla om någon smördeal för britterna, oavsett vad Boris kommer att säga. Och troligen har man öronmärkt en del områden "to be discussed later", alltså ännu ett raketsteg. vilket kan betyda extra avgifter för UK.
Citera
2020-12-03, 17:06
  #7930
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tidnings/globalist-maffian tillåter inte en enda positiva nyhet om Brexit.

Det som är positivt med Brexit är att EU äntligen slipper bromsklossen UK, som bromsat federalisering och utveckling. Nu får det bakåtsträvande UK klara sig på egen hand. Det är som sagt mycket positivt.
Citera
2020-12-03, 17:21
  #7931
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ett avtal kan vara klart till helgen enligt källor som BBC News har pratat med - sedan ska det förstås godkännas av samtliga parlament, 28 stycken. mitt i julruschen.

Det kommer knappast att handla om någon smördeal för britterna, oavsett vad Boris kommer att säga. Och troligen har man öronmärkt en del områden "to be discussed later", alltså ännu ett raketsteg. vilket kan betyda extra avgifter för UK.
Inte ett smördeal, men kanske ett pizzadeal. Det verkar som om BBC baserar sina uttalanden på antalet pizza som förhandlarna beställt.
Citat:
Brexit: It's nearly now or never for UK-EU trade deal

Whether they were double pepperonis, Hawaiians, or even just basic cheese and tomato, there was a tell-tale suggestion tonight that the Brexit negotiating teams were hard at it.

They don't work late into the night if there is nothing to talk about, and if there is no pressure.

So a delivery of boxes and boxes of pizza arriving at the venue where the talks are taking place in central London suggest, at least, they believe there is stuff that's worth chewing over (sorry) and that needs to be concluded urgently.
https://www.bbc.com/news/amp/uk-politics-55167822

Personligen tror jag att Storbritannien röstade för att gå ur EU, sedan gick de ur EU och slutade betala 200 miljarder om året.

Om sedan deras premiärminister heter Theresa eller Boris eller de har fejkat förhandlingar i 4½ år har ingen betydelse.

Och Biden säger "America first!". Det är bara Sverige och träskgänget som fortsätter betala till EU. Hur länge kommer det att fortgå?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-03 kl. 17:45.
Citera
2020-12-07, 09:05
  #7932
Medlem
Lite lättare krav på "rättvis" konkurrens verkar vara ett drag från EU:s sida just nu.

"STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Frankrikes president Emmanuel Macron har kommit överens om att "försvaga EU:s krav på rättvis konkurrens"."

2020-12-07 06:02:53

Egentligen en annan diskussion men jag förstår inte ens hur ett krav på något som kallas för "rättvis" konkurrens kunde komma upp på förhandlingsbordet.

Konkurrens är konkurrens och inga politiker ska i slutna rum kunna bestämma om vad som ska betraktas som "rättvist" eller "orättvist".

Varför inte i så fall också låta EU-politiker besluta om idrottslag, var det ska odlas bananer eller var det ska placeras vattenkraftverk?

Dessa fenomen grundar sig också på s.k "orättvis" konkurrens.

Alla idrottslag kan inte ha exakt lika duktiga spelare. Bananer går rent ekonomiskt sett inte att odla på Svalbard. Vattenkraft är inget att tänka på för Nederländerna eller Danmark.

F.ö är det språkligt erbarmerligt att tala om mer rättvist, mindre rättvist eller ännu mer rättvist.

Antigen är något rättvist eller så är det orättvist. On eller off.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2020-12-07 kl. 09:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback