Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-02, 17:18
  #3397
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Någon som vet orsaken till dagens tapp?
Stor del av börsen är nere. Det kan inte gå upp för alltid.
Citera
2020-12-02, 17:42
  #3398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Stor del av börsen är nere. Det kan inte gå upp för alltid.

Terminen var ner nära 7 procent strax innan öppning. Sådant brukar det i regel finnas en förklaring till, även om det finns undantag.
Citera
2020-12-02, 17:44
  #3399
Medlem
Hur kan Tesla gå ner i det här läget? Jag trodde index fonderna skulle köpa sin kvot så snart som möjligt vilket borde innebära höjda kurser.

Fan va illa... vill egentligen inte äga Tesla då jag tycker dom är sjukt övervärderade och tänkte bara sitta på dem någon vecka för att vara med när indexfonderna köper.
Någon som kan förklara eller har någon teori?
Citera
2020-12-02, 17:48
  #3400
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Hur kan Tesla gå ner i det här läget? Jag trodde index fonderna skulle köpa sin kvot så snart som möjligt vilket borde innebära höjda kurser.

Fan va illa... vill egentligen inte äga Tesla då jag tycker dom är sjukt övervärderade och tänkte bara sitta på dem någon vecka för att vara med när indexfonderna köper.
Någon som kan förklara eller har någon teori?

Det är massa vinsthemtagningar. Tesla har stigit oavbrutet i nästan två veckor. Aktien är ingen duracellkanin; den måste ta en pause ibland.
Citera
2020-12-02, 17:50
  #3401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Folk glömmer att innan Tesla var elbilar ett skämt. Slöa och tråkiga med kort räckvidd.
En Tesla blir bättre efter du köpt den med sina trådlösa uppdateringar som kan ge bilen mer prestanda, räckvidd och nya smarta funktioner. Ingen annan biltillverkare gör detta och det är revolutionerande
Ingen annan biltillverkare har online uppdateringar av bilens mjukvara? Det stämmer inte
Citera
2020-12-02, 19:00
  #3402
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Terminen var ner nära 7 procent strax innan öppning. Sådant brukar det i regel finnas en förklaring till, även om det finns undantag.
Sedan s&p nyheten har Tesla gått upp ca 40%. Inte konstigt att folk tar vinst.
Jag är en long time Tesla Bull och kommer inte sälja förrän 2030 tidigast men även jag tycker att aktien är övervärderad i dagsläget. Tror det är nyttigt att den går ner lite.
Citera
2020-12-02, 19:02
  #3403
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ingen annan biltillverkare har online uppdateringar av bilens mjukvara? Det stämmer inte
Jag kanske har missat det men vilken annan tillverkare har ökat prestanda och räckvidd bara genom en uppdatering? Andra bilar måste väll in i verkstan för sånna saker?
Citera
2020-12-02, 19:47
  #3404
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag kanske har missat det men vilken annan tillverkare har ökat prestanda och räckvidd bara genom en uppdatering? Andra bilar måste väll in i verkstan för sånna saker?

Nä även bränslebilar styrs och kan optimeras genom den interna datorn men det är ju begränsat till samma hårdvara i båda fallen.

Ingen updatering av mjukvara kan ändra kapiciteten av Teslas batterier eller motorers effektivitet isig då dom redan sitter i. Så hur går det till? Gjorde man medvetet bilen slö och ineffektiv så att man senare skulle kunna släppa uppdateringar och få den dumma massan att tro det är ett mirakel och Elon är Jesus återuppståndelse? Ett trick för att få folk att älska Teslor och dess uppdateringar? Tro att bilen på något sätt blir bättre med tiden för att ytterliga rättsfärdiga köpet som en bra långsiktig investering? Låter ju som det.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2020-12-02 kl. 19:54.
Citera
2020-12-02, 20:04
  #3405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Mercedes E-klass sedan startpris USA 54250 USD, Sverige 426900SEK
Nu jämför du dock E200 i Sverige mot E350 i USA, jämför du likvärdiga modeller är den billigare i USA (539 900 kr var listpriset för E350 i Sverige)...


Noterade förövrigt när jag kikade på Teslas hemsida att där finns en hel drös lagerbilar till salu i Sverige, fabriksnya bilar med under 50 km på mätaren.

https://www.tesla.com/sv_SE/inventor...m3?redirect=no

Passa på att fynda alla ni som anser dom vara bästa bilen på jorden.

Samtidigt får den en att undra, jag trodde Teslas dåliga försäljningssiffror i Europa berodde på att dom inte fick bilarna fraktade hit av olika skäl, men i själva verket står dom och väntar på köpare på någon parkering. Avbeställningar? Noterar att det är samma sak på tex Tyska hemsidan, fullt med lagerbilar..
Citera
2020-12-02, 20:15
  #3406
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Hur kan Tesla gå ner i det här läget? Jag trodde index fonderna skulle köpa sin kvot så snart som möjligt vilket borde innebära höjda kurser.

Fan va illa... vill egentligen inte äga Tesla då jag tycker dom är sjukt övervärderade och tänkte bara sitta på dem någon vecka för att vara med när indexfonderna köper.
Någon som kan förklara eller har någon teori?

Du leker med eld. Om du tycker Tesla är övervärderade, varför söker du då ett argument för att folk säljer?
Dom tycker antagligen som du, att den är övervärderad och därför säljer dom....
Citera
2020-12-02, 21:10
  #3407
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nä även bränslebilar styrs och kan optimeras genom den interna datorn men det är ju begränsat till samma hårdvara i båda fallen.

Ingen updatering av mjukvara kan ändra kapiciteten av Teslas batterier eller motorers effektivitet isig då dom redan sitter i. Så hur går det till? Gjorde man medvetet bilen slö och ineffektiv så att man senare skulle kunna släppa uppdateringar och få den dumma massan att tro det är ett mirakel och Elon är Jesus återuppståndelse? Ett trick för att få folk att älska Teslor och dess uppdateringar? Tro att bilen på något sätt blir bättre med tiden för att ytterliga rättsfärdiga köpet som en bra långsiktig investering? Låter ju som det.
Genom optimering ökar deras effektivitet.
Citera
2020-12-02, 21:27
  #3408
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag kanske har missat det men vilken annan tillverkare har ökat prestanda och räckvidd bara genom en uppdatering? Andra bilar måste väll in i verkstan för sånna saker?
Höjer du prestandan med förändrad mjukvara behöver du även en registreringsbesiktning.

Största anledningen till att övriga tillverkare avstår beror väll på att skadlig kod kan slå ut hela bilen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback