Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2020-11-24, 10:52
  #73
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Ja, som pessimist är jag naturligtvis fullt medveten om att ointelligenta människor vanligen är ganska tillfreds med livet.

Ska då dessa "ointelligenta" människor berövas livet?

C.J.L. Almqvist fritt ur minnet:
Citat:
Varför är den gode dum, varför är den onde klok, varför är allt en trasa?
Citera
2020-11-24, 10:56
  #74
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Ska då dessa "ointelligenta" människor berövas livet?

C.J.L. Almqvist fritt ur minnet:

Alla människor borde kola av, men framförallt är det ju rena hånet på så många sätt att hålla förståndshandikappade vid liv.
Citera
2020-11-24, 14:21
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rxd
What. Självklart är även vi människor djur. Det trodde jag alla var införstådda i.

Vi föder upp djur på löpande band, som vi sedan slaktar när dom väl utvecklat ett medvetande. Det är mycket värre än att döda en liten cell-klump som inte innehar något medvetande.

Aktiv dödshjälp är humant. Att hålla någon vid liv, när personen går mot en säker död, är att orsaka lidande helt i onödan. Och alltså inhumant.

När det kommer till dödshjälp av människor som lider utan att nödvändigtvis vara döende, är det självklart inte så att vem som helst kan dyka upp på kliniken och få sitt självmord beviljat. Dom genomför en lång utredning och många förfrågningar avslås.
Nej det är vi inte!
Alla köper inte er nazistptopaganda.

Ja djurhållningen är alltför ofta vidrig!
Men det är skillnad på en ko och en ofödd människa.
Det är helt enkelt inte okej att beröva Livet från nya människor!!

Nej. Det är aldrig ""humant" att medvetet döda en människa bara för att hon är sjuk, skadad, handikappad eller på väg att dö!
Det finns lindrande medel och Omvårdnad!
Men det är klart - det k o s t a r ju...

Nej tyvärr är det knappast en så omfattande "utredning" som görs som man kan tro....
Det ÄR ett Sluttande plan!
Precis som med A b o r t -erna......
Citera
2020-11-24, 17:02
  #76
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Säkert partisk, men motsäger det att de med Downs syndrom i det stora hela verkar trivas med livet? De jag träffat diagnosticerade med Downs har varit glädjespridare för omgivningen.

Det verkar som ungefär hälften har allvarlig psykisk ohälsa och inte är så lyckliga.

https://www.ndss.org/resources/menta...sues-syndrome/

Jag har inget personligen emot att människor med syndrom finns, men jag ser det inte som att det därför ska vara ett tvång att föda dem om en familj inte vill eller känner att de kan ta det livslånga ansvaret.
Citera
2020-11-24, 17:04
  #77
Medlem
HighwayDelights avatar
Jag ser inget fel i att folk gör som de vill i frågan!
Citera
2020-11-24, 20:41
  #78
Avstängd
Till att börja med är down syndrom ingen sjukdom, de flesta personer som har downs syndrom är friska.
Citera
2020-11-24, 23:28
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Till att börja med är down syndrom ingen sjukdom, de flesta personer som har downs syndrom är friska.
Hur definierar du sjukdom då?

Kromosomavvikelser medför missbildningar och/eller utvecklingsstörning. Samt innebär ofta utveckling av olika sjukdomar.
Citera
2020-12-01, 11:17
  #80
Medlem
Rxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Nej det är vi inte!
Alla köper inte er nazistptopaganda.

Ja djurhållningen är alltför ofta vidrig!
Men det är skillnad på en ko och en ofödd människa.
Det är helt enkelt inte okej att beröva Livet från nya människor!!

Nej. Det är aldrig ""humant" att medvetet döda en människa bara för att hon är sjuk, skadad, handikappad eller på väg att dö!
Det finns lindrande medel och Omvårdnad!
Men det är klart - det k o s t a r ju...

Nej tyvärr är det knappast en så omfattande "utredning" som görs som man kan tro....
Det ÄR ett Sluttande plan!
Precis som med A b o r t -erna......
Det är ingen nämnvärd skillnad på ett ko-foster och ett människor-foster. Båda är cellklumpar utan medvetande. Men vi kan kalla människor för ”biologiska varelser” istället om du känner dig mer bekväm med den termen.

Till slut dör alla biologiska varelser, och detta kan ofta vara väldigt plågsamt. Träffade en gång en person, vars släkting hade drabbats av en obotlig form av cancer. Han berättade för mig hur den sjuke i detta fallet, i samförstånd med familjen, valde att resa till Schweiz för att söka aktiv dödshjälp. Förfrågan beviljades och personen i fråga fick enligt egen önskan ett ”värdigt avslut”, där hen kunde tacka av sina anhöriga och lugnt och stilla somna in. Detta föredrog hen framför att långsamt och smärtsamt förtvina bort framför ögonen på sin hjälplösa familj. Det hela beskrevs i efterhand av dom anhöriga som ett ”fint farväl”. Vänligen förklara för mig, hur man med gott samvete, kan ta ifrån någon det valet.

Finns för övrigt ett känt fall där en arbetande på ett kärnkraftverk var med om en olycka och utsattes för bisarrt mycket strålning. Du kan läsa om det här: (varning för starka bilder) https://unbelievable-facts.com/2016/...shi-ouchi.html

För att citera:
Citat:
During the accident, Ouchi was exposed to 17 sieverts of radiation with 8 sieverts being normally considered fatal and 50 milli sieverts being the maximum limit of annual dose allowed for Japanese nuclear workers.

Efter detta hölls han levande i 83 dagar och utsattes för enorm smärta, trots att läkarna redan från början visste att han aldrig skulle överleva. Att tvinga någon i den situationen till vård, när denne lider och inte har någon reell möjlighet att överleva, låter väl ”nazistiskt” om något.

Förstår att du drivs av en religös övertygelse, och baserar dina argument på något du tror är gudomligt. Jag har inget emot din tro, och inget emot att du själv, i slutskedet av ditt eget liv, inte vill använda dig av dödshjälp. (Även om jag finner det lite märkligt att du som tror på den blodtörstiga ”guden” i GT, påstår att människoliv är ”heliga”) Problemet uppstår när du, pågrund av din guds-tro, vill begränsa andra människors valmöjligheter.
__________________
Senast redigerad av Rxd 2020-12-01 kl. 12:15.
Citera
2020-12-01, 13:22
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rxd
Det är ingen nämnvärd skillnad på ett ko-foster och ett människor-foster. Båda är cellklumpar utan medvetande. Men vi kan kalla människor för ”biologiska varelser” istället om du känner dig mer bekväm med den termen.

Till slut dör alla biologiska varelser, och detta kan ofta vara väldigt plågsamt. Träffade en gång en person, vars släkting hade drabbats av en obotlig form av cancer. Han berättade för mig hur den sjuke i detta fallet, i samförstånd med familjen, valde att resa till Schweiz för att söka aktiv dödshjälp. Förfrågan beviljades och personen i fråga fick enligt egen önskan ett ”värdigt avslut”, där hen kunde tacka av sina anhöriga och lugnt och stilla somna in. Detta föredrog hen framför att långsamt och smärtsamt förtvina bort framför ögonen på sin hjälplösa familj. Det hela beskrevs i efterhand av dom anhöriga som ett ”fint farväl”. Vänligen förklara för mig, hur man med gott samvete, kan ta ifrån någon det valet.

Finns för övrigt ett känt fall där en arbetande på ett kärnkraftverk var med om en olycka och utsattes för bisarrt mycket strålning. Du kan läsa om det här: (varning för starka bilder) https://unbelievable-facts.com/2016/...shi-ouchi.html

För att citera:

Efter detta hölls han levande i 83 dagar och utsattes för enorm smärta, trots att läkarna redan från början visste att han aldrig skulle överleva. Att tvinga någon i den situationen till vård, när denne lider och inte har någon reell möjlighet att överleva, låter väl ”nazistiskt” om något.

Förstår att du drivs av en religös övertygelse, och baserar dina argument på något du tror är gudomligt. Jag har inget emot din tro, och inget emot att du själv, i slutskedet av ditt eget liv, inte vill använda dig av dödshjälp. (Även om jag finner det lite märkligt att du som tror på den blodtörstiga ”guden” i GT, påstår att människoliv är ”heliga”) Problemet uppstår när du, pågrund av din guds-tro, vill begränsa andra människors valmöjligheter.
Det finns morfin och sedering.

Du förstår inte att det går längre och längre och längre....
Se på hur fosterdödandet startade,
det var inte tänkt att det skulle vara som idag.
Men där är vi nu!
Sen länge..
Ingen reagerar längre..

Jag vill följa Jesus.
Och inte ens i GT är det tillåtet att ta oskyldigas liv...

"Andra människors VAL-Möjligheter"!!
Hör du ens hur det låter?!
Den människan du/ni/vi dödar då???
Vilka "Val-Möjligheter" har hon/han???!!!
Till Sitt Eget LIV?
Citera
2020-12-01, 13:57
  #82
Medlem
Rxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det finns morfin och sedering.

Du förstår inte att det går längre och längre och längre....
Se på hur fosterdödandet startade,
det var inte tänkt att det skulle vara som idag.
Men där är vi nu!
Sen länge..
Ingen reagerar längre..

Jag vill följa Jesus.
Och inte ens i GT är det tillåtet att ta oskyldigas liv...

"Andra människors VAL-Möjligheter"!!
Hör du ens hur det låter?!
Den människan du/ni/vi dödar då???
Vilka "Val-Möjligheter" har hon/han???!!!
Till Sitt Eget LIV?
Så det är alltså ”värdigare” att ligga, i stort sätt, medvetslös sederad av morfin och dra ut på det oundvikliga, än att se över sina alternativ och inse att det oavsett av hur mycket man än önskar inte finns något botemedel? Det tycker inte jag.

Guden i GT avslutar ett flertal människors liv. Många av dessa är oskyldig, på så sätt att dom inte gjort något annat än att inte följa hans vilja. Dessa kallas i bibeln för ”syndare”. Enligt bibeln gavs människor en fri vilja. Det är alltså upp till den enskilda människan ifall hen väljer att ”synda”, eller väljer det som uppmanas och följer guds lagar.

Människan som går en säker död till mötes fylld utav lidande, bör såklart ha VALET att få somna in på sina egna villkor.
Citera
2020-12-01, 22:35
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rxd
Så det är alltså ”värdigare” att ligga, i stort sätt, medvetslös sederad av morfin och dra ut på det oundvikliga, än att se över sina alternativ och inse att det oavsett av hur mycket man än önskar inte finns något botemedel? Det tycker inte jag.

Guden i GT avslutar ett flertal människors liv. Många av dessa är oskyldig, på så sätt att dom inte gjort något annat än att inte följa hans vilja. Dessa kallas i bibeln för ”syndare”. Enligt bibeln gavs människor en fri vilja. Det är alltså upp till den enskilda människan ifall hen väljer att ”synda”, eller väljer det som uppmanas och följer guds lagar.

Människan som går en säker död till mötes fylld utav lidande, bör såklart ha VALET att få somna in på sina egna villkor.
Det du inte förstår är skillnaden mellan att lindra vs döda.
Vi har sett och ser hur det går när människor vill göra "barmhärtighets"-mord...
Det varken börjar eller slutar bra.

Om man inte följer Guds vilja, dvs Hans Ande som ÄR Godhet, så är man Ond.
Då är man skyldig.

Men ett ofött foster är Ren. Oskyldig.
Henne honom dödar vi...

Vi ska alla dö.
Den som Lider ska vi ge Lindring/Lättnad men - Inte döda!

Det är Stor Skillnad.
Och Avgörande!

Börjar du gå den vägen...

Farligt
Citera
2023-02-01, 05:44
  #84
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HTE
I sjukvården så kan gravida göra sk fosterdiagnostik. Man kollar huruvida ett foster har kromosomavvikelse.

Ponera att ett foster visar på kromosomavvikelse, och man väljer att mörda fostret pga det; är det omoraliskt? Varför?


Jag anser att det är helt okej att abortera ett foster på grund av att man upptäcker något genom fosterdiagnostik.

Varför skulle det vara mer moraliskt klandervärt att abortera ett barn på grund av fostrets handikapp eller kön än att abortera ett barn för att det är oönskat?

Antingen är man för en fri aborträtt, eller så är man det inte.

Så ser jag det.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback