2020-11-30, 15:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag tänkte väl att han hade fel på mer än ett sätt men kom inte på vilket. Men i vilket fall har månen dagar och nätter, medan planeter med flera stjärnor eller döda stjärnor har ständig dag eller ständig natt.
Vi har fel alla tre:
Citat:
Månens båda sidor upplever två veckor av solljus följt av två veckors natt. Bortre sidan kallas ibland "månens mörka sida", vilket snarare syftar på osynlig än brist på ljus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nens_baksida

Och det är fortsatt så att något kan finnas utan dess motsats.
Citera
2020-11-30, 15:48
Medlem
Mjälls avatar
Motsatspar är väl detsamma som variabel, dvs kvantitativ abstraktion.

För varje sak som är en av polerna i en variabel gäller att denna inte kan existera utan sin motsats.

Däremot finns det många saker som inte är en av polerna i en variabel, vilket flera redan givit exempel på. Ett annat exempel är du eller jag.
Citera
2020-11-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Motsatspar är väl detsamma som variabel, dvs kvantitativ abstraktion.

För varje sak som är en av polerna i en variabel gäller att denna inte kan existera utan sin motsats.

Däremot finns det många saker som inte är en av polerna i en variabel, vilket flera redan givit exempel på. Ett annat exempel är du eller jag.

En kontakt kan vara antingen av eller på. Dessa tillstånd är motsatser och de enda den kan ha. När det gäller andra saker som svart och vitt kan det finnas en gråskala emellan.
Citera
2020-11-30, 22:26
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
En kontakt kan vara antingen av eller på. Dessa tillstånd är motsatser och de enda den kan ha. När det gäller andra saker som svart och vitt kan det finnas en gråskala emellan.

Ja. Skillnaden mellan diskret(binär/dikotom) och kontinuerlig variabel.

Är det ett motargument, tillägg, eller vad?
Citera
2020-11-30, 22:28
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
"Saker som har motsatser kan ju sägas finnas i motsatspar. Ofta nämns dessa saker ihop även om de per definition är diametralt motsatta. En sann observation är att en motsats troligen alltid är frånvaron av sin motsats. Kallt är frånvaro av varmt..."

Mina tankar kring detta:

"Diametralt motsatt" beror väl på hur många kända varianter som finns.

Om det bara finns två varianter som avviker från varandra, även om det är extremt subtil avvikelse så blir dom per definition diametralt motsatta.

Diametral: "som befinner sig så långt från varandra som möjligt".
Vad som är möjligt - och därmed vad som är diametralt motsatt - definieras väl med empiri tills annat bevisats?

Som ett lite kasst exempel så definierar vi på goda grunder ljusets hastighet som den högsta hastighet som kan uppnås.
Stillastående och ljusets hastighet är diametralt motsatta (om vi bortser från riktning!). Lägsta hastigheten vs högsta.

Men om man tänker sig att det skulle gå att uppnå en hastighet snabbare än ljusets - ska man ta hänsyn till det före det vore bevisat, så att ljusets hastighet inte betraktas som diametralt motsatt stillastående?

I ditt exempel skulle "dag" och "natt" definieras av ändlägena i de cykliska fluktuationer av ljusstyrka som finns - möjligen extremt små - men ändå.

Och ang. din fråga: "Kan något finnas utan sin motsats?"
Siffran noll tycker jag inte har en entydig motsats.(resonemanget ovan till trots) Å andra sidan finns väl inte noll.

Jag uppfattar oändligheten som motsatsen till noll, men hela tråden bygger snarast på språkliga missuppfattningar.
Citera
2020-11-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
"Saker som har motsatser kan ju sägas finnas i motsatspar. Ofta nämns dessa saker ihop även om de per definition är diametralt motsatta. En sann observation är att en motsats troligen alltid är frånvaron av sin motsats. Kallt är frånvaro av varmt..."

Mina tankar kring detta:

"Diametralt motsatt" beror väl på hur många kända varianter som finns.

Om det bara finns två varianter som avviker från varandra, även om det är extremt subtil avvikelse så blir dom per definition diametralt motsatta.

Diametral: "som befinner sig så långt från varandra som möjligt".
Vad som är möjligt - och därmed vad som är diametralt motsatt - definieras väl med empiri tills annat bevisats?

Som ett lite kasst exempel så definierar vi på goda grunder ljusets hastighet som den högsta hastighet som kan uppnås.

Stillastående och ljusets hastighet är diametralt motsatta (om vi bortser från riktning!). Lägsta hastigheten vs högsta.

Men om man tänker sig att det skulle gå att uppnå en hastighet snabbare än ljusets - ska man ta hänsyn till det före det vore bevisat, så att ljusets hastighet inte betraktas som diametralt motsatt stillastående?

I ditt exempel skulle "dag" och "natt" definieras av ändlägena i de cykliska fluktuationer av ljusstyrka som finns - möjligen extremt små - men ändå.

Och ang. din fråga: "Kan något finnas utan sin motsats?"
Siffran noll tycker jag inte har en entydig motsats.(resonemanget ovan till trots) Å andra sidan finns väl inte noll.

Dag och natt är inte bara ändpunkter på cykliska fluktationer utan tillstånd som råder under längre tid.

Motsatsen till stillastående är inte ljusets hastighet, utan rörelse. All rörelse oavsett hur snabb är motsatt tillstånd till icke-rörelse.
Citera
2020-11-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ja. Skillnaden mellan diskret(binär/dikotom) och kontinuerlig variabel.

Är det ett motargument, tillägg, eller vad?

Jag fattar inte vad du menar med variabel i detta fall? En variabel inom programmering kan innehålla många olika sorters värden... En booleansk variabel kan ha tillstånden sant eller falskt.

Används uttrycket variabel utanför programmering?
Citera
2020-11-30, 22:38
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Jag fattar inte vad du menar med variabel i detta fall? En variabel inom programmering kan innehålla många olika sorters värden... En booleansk variabel kan ha tillstånden sant eller falskt.

Används uttrycket variabel utanför programmering?

Ja. Vad jag menar är att de ting som kräver sin motsats för att existera är polerna i en variabel. Ett exempel är upp och ned. Upp finns inte utan ned. Det är en abstraktion som blir meningslös utan sin motsats. Samma sak gäller ljust/mörkt, snabbt/långsamt, osv. Samtliga är väl specialfall av mycket/lite.

Övriga ting behöver ingen motsats för att existera. Det gäller bara för saker som är definierade som en av polerna i ett motsatspar.

Jag vet inte om ordet "variabel" egentligen tillför så mycket i min förklaring. Det räcker att säga att saker som är definierade som del av motsatspar kräver sin motsats för att existera, men att övriga saker inte kräver en motsats för att existera.

Vad tänker du med programmering? Jag kan tänka mig att det är vanligt även med kvalitativa variabler inom programmering. Dessa ingår inte i kvantitativa variabler och berörs inte av resonemanget. Ett exempel på en kvalitativ variabel inom programmering är ett textfält som kan innehålla vilken teckenserie som helst och inte är föremål för beräkningar. Eller? Räknas det som variabel? Vad gäller just boolesk så är det som sagt en binär/dikotom grej (har för mig att boolesk helt enkelt betyder just det) och den har bara polerna som du sa.
Senast redigerad av Mjäll 2020-11-30 kl. 22:41.
Citera
2020-11-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ja. Vad jag menar är att de ting som kräver sin motsats för att existera är polerna i en variabel. Ett exempel är upp och ned. Upp finns inte utan ned. Det är en abstraktion som blir meningslös utan sin motsats. Samma sak gäller ljust/mörkt, snabbt/långsamt, osv. Samtliga är väl specialfall av mycket/lite.

Övriga ting behöver ingen motsats för att existera. Det gäller bara för saker som är definierade som en av polerna i ett motsatspar.

Jag vet inte om ordet "variabel" egentligen tillför så mycket i min förklaring. Det räcker att säga att saker som är definierade som del av motsatspar kräver sin motsats för att existera, men att övriga saker inte kräver en motsats för att existera.

Nja, jag visar ju i det första inlägget att dag hypotetiskt kan finnas utan natt. Enda skillnaden skulle vara att ordet "dag" inte längre behövs det då är ett ord som särskiljer tillståndet från natt.
Citera
2020-11-30, 22:43
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Nja, jag visar ju i det första inlägget att dag hypotetiskt kan finnas utan natt. Enda skillnaden skulle vara att ordet "dag" inte längre behövs det då är ett ord som särskiljer tillståndet från natt.

Jag håller inte med. Dag är definierat som motsatsen till natt. Begreppet blir meningslöst utan natt. En liknelse är att rikedom blir meningslöst om resurstillgång slutar vara begränsad. Ingen kan kallas rik om ingen är något annat än rik.

Språket är bara en beskrivning av verkligheten, men samtidigt består alla saker av språk. Varje sak är en begreppslig indelning som vi gör. Vi styckar upp verkligheten utifrån våra egna intressen. Om indelningen försvinner så försvinner även saken. "Dag" definieras inte av solljus, utan av kontrasten mellan ljus och mörker. Därför har vi inte dag om solen alltid lyser.
Senast redigerad av Mjäll 2020-11-30 kl. 22:49.
Citera
2020-11-30, 22:45
Vad är motsatsen till rymden ?
Citera
2020-11-30, 22:49
Medlem
Citat:
Jag håller inte med. Dag är definierat som motsatsen till natt. Begreppet blir meningslöst utan natt. En liknelse är att rikedom blir meningslöst om resurstillgång slutar vara begränsad. Ingen kan kallas rik om ingen är något annat än rik.

Språket är bara en beskrivning av verkligheten, men samtidigt består alla saker av språk. Varje sak är en indelning som vi gör. Om indelningen försvinner så försvinner även saken. "Dag" definieras inte av solljus, utan av kontrasten mellan ljus och mörker. Därför har vi inte dag om solen alltid lyser.

Jag skrev ju också att tillståndet på den planeten möjligen förlorar en kvalité som dag har för oss. Det är dock samma tillstånd som vi kallar "dag" här.

Fast...för invånarna på den planeten är det inte dag i samma mening som det är för oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in