Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Jag fattar inte vad du menar med variabel i detta fall? En variabel inom programmering kan innehålla många olika sorters värden... En booleansk variabel kan ha tillstånden sant eller falskt.
Används uttrycket variabel utanför programmering?
Ja. Vad jag menar är att de ting som kräver sin motsats för att existera är polerna i en variabel. Ett exempel är upp och ned. Upp finns inte utan ned. Det är en abstraktion som blir meningslös utan sin motsats. Samma sak gäller ljust/mörkt, snabbt/långsamt, osv. Samtliga är väl specialfall av mycket/lite.
Övriga ting behöver ingen motsats för att existera. Det gäller bara för saker som är definierade som en av polerna i ett motsatspar.
Jag vet inte om ordet "variabel" egentligen tillför så mycket i min förklaring. Det räcker att säga att saker som är definierade som del av motsatspar kräver sin motsats för att existera, men att övriga saker inte kräver en motsats för att existera.
Vad tänker du med programmering? Jag kan tänka mig att det är vanligt även med kvalitativa variabler inom programmering. Dessa ingår inte i kvantitativa variabler och berörs inte av resonemanget. Ett exempel på en kvalitativ variabel inom programmering är ett textfält som kan innehålla vilken teckenserie som helst och inte är föremål för beräkningar. Eller? Räknas det som variabel? Vad gäller just boolesk så är det som sagt en binär/dikotom grej (har för mig att boolesk helt enkelt betyder just det) och den har bara polerna som du sa.