Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-30, 13:20
  #1
Medlem
Klappasäftens avatar
Allt är bättre där, högre lön, högre standard, mer stolta, bättre infrastuktur, folket är mer trevligt, jag kan fortsätta. Sverige blir allt mer ett fattigt land relativt till Norge ju längre tiden går.

Varför är det så?
Citera
2020-11-30, 13:23
  #2
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Varför är det så?

Mer olja och färre PK-svenskar.
Citera
2020-11-30, 13:24
  #3
Medlem
over9ks avatar
Olja och inget EU
Citera
2020-11-30, 13:24
  #4
Medlem
Finns säkert många förklaringar till det. Du kanske skulle prova flytta dit för att testa om det stämmer? Lofoten har underbar natur t. ex.
Citera
2020-11-30, 13:29
  #5
Medlem
Jag har bott i Norge tidigare i ca 8 år. Den största skillnaden enligt mig är att Norge har ett betydligt mer öppet och tillåtande samtalsklimat. I Sverige är åsiktkorridoren oerhört snäv. I Sverige är ängsligheten total, ingen törs säga saker och knyter näven i fickan.
Citera
2020-11-30, 13:40
  #6
Avstängd
idiotpuckofittunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Olja och inget EU

+ gas, fiske, många rika turister, vatten- och vindkraft.

Högre standard på va då? Bättre infrastruktur nej verkligen inte!
__________________
Senast redigerad av idiotpuckofittunge 2020-11-30 kl. 14:08.
Citera
2020-11-30, 13:43
  #7
Medlem
Massa oljepengar. Knappt några invandrare.
Citera
2020-11-30, 13:46
  #8
Moderator
yz44s avatar
Mer inkomster och mindre utgifter är det enkla svaret.
Orsaken till båda dessa faktorer är inte svårt att hitta.
Citera
2020-11-30, 14:05
  #9
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Anledningen är att de har fått det gratis. Utan deras olja hade de fortsatt vara ett obetydligt skitland som lever på fiske. Jämför svenska och norska företag. Jag kan faktiskt bara komma på två saker som de är bättre på än oss:
- De är bättre på att åka skidor.
- De är bättre på att bygga tunnlar.

Om du jämför Sverige och Norges historia så ser du att Sverige alltid har varit slagkraftigt, medan Norge alltid varit vasaller åt antingen oss eller dansken.

De kan inte lära oss någonting.
__________________
Senast redigerad av RaddarenIRoven 2020-11-30 kl. 14:10.
Citera
2020-11-30, 14:10
  #10
Avstängd
idiotpuckofittunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Massa oljepengar. Knappt några invandrare.

Det bor en miljon invandrare i Norge.
Citera
2020-11-30, 14:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaddarenIRoven
Anledningen är att de har fått det gratis. Utan deras olja hade de fortsatt vara ett obetydligt skitland som lever på fiske. Jämför svenska och norska företag. Jag kan faktiskt bara komma på två saker som de är bättre än oss på:
- De är bättre på att åka skidor.
- De är bättre på att bygga tunnlar.

Om du jämför Sverige och Norges historia så ser du att Sverige alltid har varit slagkraftigt, medan Norge alltid varit vasaller åt antingen oss eller dansken.

Ingenting är gratis, det krävs ofta stora investeringar för att utvinna tex olja.
Sverige klarae sig förhållandevis bra efter andra världskriget och kune bygga upp sin industri, men Norge har absolut kommit ikapp. Men den stora Skillnaden är invandringspolitiken. Även Norge har tagit en del skit, men inte alls samma magnitude som Sverige. De har massor av jobbinvandrare som bygger vägar, tunnlar och annat samt svenskar som sköter restaurangnäringen. Men samtliga dessa är arbetande och skattebetalande människor. Att jämföras med Sverige (stora) bidraginvandring.
Citera
2020-11-30, 14:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Det bor en miljon invandrare i Norge.
och 90% är svenskar som jobbar med att rensa fisk osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback