Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-29, 16:55
  #3361
Medlem
Spännande utveckling det här. Tesla går om Berkshire Hathaway och blir således USAs sjätte största företag och världens nionde största företag.

https://www.marketwatch.com/story/te...way-2020-11-27

Daimler ägde 9% av Tesla men sålde 2014. Om de hade behållt aktierna så hade den aktiepositionen varit värd mer än hela Daimlers nuvarande börsvärde.
Citera
2020-11-29, 18:39
  #3362
Medlem
Vad tror ni, har index fonderna redan börjat tanka tesla aktier (och det är mycket av senaste veckans uppgång), eller kommer de börja köpa först på tisdag och vi får se en jätteuppgång i veckan?
Citera
2020-11-29, 20:48
  #3363
Medlem
Bara jag som blir livrädd när jag tittar på Teslas aktie . Jag erkänner, har missat tåget men värderingen känns lite lätt tulpanlök i min bok.

/Novish123
Citera
2020-11-29, 22:05
  #3364
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novish123
Bara jag som blir livrädd när jag tittar på Teslas aktie . Jag erkänner, har missat tåget men värderingen känns lite lätt tulpanlök i min bok.

/Novish123

Oj. det här har gått på repris i den här tråden länge Kvalitet är kvalitet. Du får vad du betalar för. Bra aktier är ofta "dyra" av en anledning.
Citera
2020-11-29, 23:06
  #3365
Medlem
Powrs avatar
Ni vet att det inte är för sent för att köpa tesla aktier va? Ja, den är väldigt dyr för tillfället, men ser man långsiktigt så är den extremt billig. Tesla kommer komma ikapp VW och Toyota i antal sålda bilar per år, och även gå om dem.

Det är ganska uppenbart att elbilar är framtiden. Fler och fler länder kommer förbjuda bränslebilar, vilket vi redan börjar se! Tesla har ett extremt försprång och den accelererar. Det blir svårt att komma ikapp.

Jag ser att väldigt många här är okunniga i Tesla så om ni har några funderingar så svarar jag gärna på frågor. Jag har följt Tesla sedan 2015 så jag har ganska bra koll.

94% av hela min aktieportfölj är i Tesla. Många säger att det är dumt att ha alla ägg i samma korg men jag håller inte med. Jag är 100% säker på mitt beslut. Jag köper fortfarande tsla aktier varje månad, även om den är dyr just nu. Glöm inte att "time in market beats timing the market"
Ena månaden kanske den är dyr, andra månaden billig. Så om ni gillar och tror på Tesla som mig, vänta inte.

Det här med att försäljning i Europa gått ner stämmer till viss del. Under en lång tid var fabriken i Freemont, USA den enda fabriken som tillverkade bilar till hela världen. Nu är fabriken i Shanghai, Kina i full rulle. När fabriken i Berlin, Tyskland är uppe så ska ni se att försäljningen i Europa kommer se en kraftig ökning.
Citera
2020-11-30, 09:22
  #3366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ni vet att det inte är för sent för att köpa tesla aktier va? Ja, den är väldigt dyr för tillfället, men ser man långsiktigt så är den extremt billig. Tesla kommer komma ikapp VW och Toyota i antal sålda bilar per år, och även gå om dem.

Det är ganska uppenbart att elbilar är framtiden. Fler och fler länder kommer förbjuda bränslebilar, vilket vi redan börjar se! Tesla har ett extremt försprång och den accelererar. Det blir svårt att komma ikapp.

Jag ser att väldigt många här är okunniga i Tesla så om ni har några funderingar så svarar jag gärna på frågor. Jag har följt Tesla sedan 2015 så jag har ganska bra koll.

94% av hela min aktieportfölj är i Tesla. Många säger att det är dumt att ha alla ägg i samma korg men jag håller inte med. Jag är 100% säker på mitt beslut. Jag köper fortfarande tsla aktier varje månad, även om den är dyr just nu. Glöm inte att "time in market beats timing the market"
Ena månaden kanske den är dyr, andra månaden billig. Så om ni gillar och tror på Tesla som mig, vänta inte.

Det här med att försäljning i Europa gått ner stämmer till viss del. Under en lång tid var fabriken i Freemont, USA den enda fabriken som tillverkade bilar till hela världen. Nu är fabriken i Shanghai, Kina i full rulle. När fabriken i Berlin, Tyskland är uppe så ska ni se att försäljningen i Europa kommer se en kraftig ökning.
Antal sålda bilar är ju uppenbarligen orelevant för börsvärdet, då Tesla isf redan värderas som om dom säljer en stor del av alla bilar i världen... Tesla har verkat på elbilsmarknaden i princip helt utan konkurrens i flera år, det är först senaste månaderna som dom faktiskt börjar få lite motstånd från andra märken, och det är ju uppenbart att folk i Europa verkar föredra köpa Polestar, VW, Audi, till och med Renault.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bi...topp-i-europa/ Tesla är inte ens med på top 10 nyregistrerade elbilar i europa...

Det som skrämmer mig enormt med Tesla är att den kan falla 50% imorgon och fortfarande ha en helt absurt hög värdering.

Du kan ju kolla på Ericsson kursgraf, notera peaken vid it-bubblan och fråga dig själv om "time in market beats timing the market" går applicera på en som började köpa på sig massa Ericsson år 2000... I bäst fall är man kanske plus minus noll nu om man pumpat in pengar i Ericsson de senaste 20 åren för att sänka sitt genomsnittspris.. Hysterin runt Ericsson var väl ungefär samma som den runt Tesla nu, vem kunde tro att någon annan skulle slå Ericsson som hade ett så stort försprång på mobiltelefoner, hur många känner du som har en Ericsson mobil idag? Om 20 år kanske Tesla är lika ovanlig på vägarna som Ericsson är i händerna på dagens mobilanvändare?
Citera
2020-11-30, 10:22
  #3367
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ni vet att det inte är för sent för att köpa tesla aktier va? Ja, den är väldigt dyr för tillfället, men ser man långsiktigt så är den extremt billig. Tesla kommer komma ikapp VW och Toyota i antal sålda bilar per år, och även gå om dem.
Det får man ju hoppas med nuvarande värdering, allt utom monopol på person- och lastbilsmarknaden får nog anses vara ett misslyckande. De behöver förmodligen också tillverka dessa fordon med betydligt bättre marginaler än dagens tillverkare lyckas med.
Citera
2020-11-30, 10:58
  #3368
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ni vet att det inte är för sent för att köpa tesla aktier va? Ja, den är väldigt dyr för tillfället, men ser man långsiktigt så är den extremt billig. Tesla kommer komma ikapp VW och Toyota i antal sålda bilar per år, och även gå om dem.

Att ha råd/budget med 2-3 TSLA nu kan inte slå att lägga dessa pengar i en billigare aktie mellan 100-1000kr, som har potential att öka mer i %.

Vill gärna köpa på mig mer men vinsten oroar.

Att lägga 20k i en billigare, t.ex NIO nu. Istället för TSLA.

What do yall think, really?
Citera
2020-11-30, 12:43
  #3369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Det får man ju hoppas med nuvarande värdering, allt utom monopol på person- och lastbilsmarknaden får nog anses vara ett misslyckande. De behöver förmodligen också tillverka dessa fordon med betydligt bättre marginaler än dagens tillverkare lyckas med.

Deras marginaler är i dagsläget runt 20% men beräknas ökas till 30%. En normal biltillverkare siktar på 10% men hamnar oftast på 8%. Så uppenbarligen tillverkar man redan idag bilar med extremt mycket bättre marginal är dagens tillverkare.

Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Att ha råd/budget med 2-3 TSLA nu kan inte slå att lägga dessa pengar i en billigare aktie mellan 100-1000kr, som har potential att öka mer i %.

Vill gärna köpa på mig mer men vinsten oroar.

Att lägga 20k i en billigare, t.ex NIO nu. Istället för TSLA.

What do yall think, really?

NIO producerar inget på riktigt än, och även om man är backat av partiet så har jag svårt att se att man kommer få igång någon märkbar produktion inom närtid.

Jag är själv investerad i NIO sen aktien låg på 17, men skulle aldrig gå in med dagens pris.
Citera
2020-11-30, 13:08
  #3370
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Deras marginaler är i dagsläget runt 20% men beräknas ökas till 30%. En normal biltillverkare siktar på 10% men hamnar oftast på 8%. Så uppenbarligen tillverkar man redan idag bilar med extremt mycket bättre marginal är dagens tillverkare.
Svårigheten gäller att kunna hålla den vinstmarginalen när man är en stor spelare. Visst kan man göra det som en liten nishig sportbilstillverkare, tror säkert att Porshe har liknande marginaler, men kan man fullständigt dominera en marknad när 30% av varupriset är ren vinst?
Citera
2020-11-30, 13:15
  #3371
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Deras marginaler är i dagsläget runt 20% men beräknas ökas till 30%. En normal biltillverkare siktar på 10% men hamnar oftast på 8%. Så uppenbarligen tillverkar man redan idag bilar med extremt mycket bättre marginal är dagens tillverkare.



NIO producerar inget på riktigt än, och även om man är backat av partiet så har jag svårt att se att man kommer få igång någon märkbar produktion inom närtid.

Jag är själv investerad i NIO sen aktien låg på 17, men skulle aldrig gå in med dagens pris.

Angående NIO. Man får se vad Kina hittar på för att se till att trycka ner Tesla och se till så att deras produkter går bättre på den inhemska marknaden. Menar, ingen blir väl förvånad när de lärt sig Teslas koncept och sett vad de byggt för att klara av produktionen på en sådan nivå att de sedan kan straffskatta utländsk EV's osv.

Jag köpte nio runt 11 usd men sålde innan de började skena iväg, gick in med allt i Tesla istället. Jag anser att NIO enbart rider på FOMO vågen och daytraders som haussar kursen.
Citera
2020-11-30, 13:25
  #3372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Oj. det här har gått på repris i den här tråden länge Kvalitet är kvalitet. Du får vad du betalar för. Bra aktier är ofta "dyra" av en anledning.

Ja, det är väl egentligen en dum fråga jag ställer. En del är frälsta en annan del tycker det är galenskap.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback