Citat:
Ursprungligen postat av
Powr
Ni vet att det inte är för sent för att köpa tesla aktier va? Ja, den är väldigt dyr för tillfället, men ser man långsiktigt så är den extremt billig. Tesla kommer komma ikapp VW och Toyota i antal sålda bilar per år, och även gå om dem.
Det är ganska uppenbart att elbilar är framtiden. Fler och fler länder kommer förbjuda bränslebilar, vilket vi redan börjar se! Tesla har ett extremt försprång och den accelererar. Det blir svårt att komma ikapp.
Jag ser att väldigt många här är okunniga i Tesla så om ni har några funderingar så svarar jag gärna på frågor. Jag har följt Tesla sedan 2015 så jag har ganska bra koll.
94% av hela min aktieportfölj är i Tesla. Många säger att det är dumt att ha alla ägg i samma korg men jag håller inte med. Jag är 100% säker på mitt beslut. Jag köper fortfarande tsla aktier varje månad, även om den är dyr just nu. Glöm inte att "time in market beats timing the market"
Ena månaden kanske den är dyr, andra månaden billig. Så om ni gillar och tror på Tesla som mig, vänta inte.
Det här med att försäljning i Europa gått ner stämmer till viss del. Under en lång tid var fabriken i Freemont, USA den enda fabriken som tillverkade bilar till hela världen. Nu är fabriken i Shanghai, Kina i full rulle. När fabriken i Berlin, Tyskland är uppe så ska ni se att försäljningen i Europa kommer se en kraftig ökning.
Antal sålda bilar är ju uppenbarligen orelevant för börsvärdet, då Tesla isf redan värderas som om dom säljer en stor del av alla bilar i världen... Tesla har verkat på elbilsmarknaden i princip helt utan konkurrens i flera år, det är först senaste månaderna som dom faktiskt börjar få lite motstånd från andra märken, och det är ju uppenbart att folk i Europa verkar föredra köpa Polestar, VW, Audi, till och med Renault.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bi...topp-i-europa/ Tesla är inte ens med på top 10 nyregistrerade elbilar i europa...
Det som skrämmer mig enormt med Tesla är att den kan falla 50% imorgon och fortfarande ha en helt absurt hög värdering.
Du kan ju kolla på Ericsson kursgraf, notera peaken vid it-bubblan och fråga dig själv om "time in market beats timing the market" går applicera på en som började köpa på sig massa Ericsson år 2000... I bäst fall är man kanske plus minus noll nu om man pumpat in pengar i Ericsson de senaste 20 åren för att sänka sitt genomsnittspris.. Hysterin runt Ericsson var väl ungefär samma som den runt Tesla nu, vem kunde tro att någon annan skulle slå Ericsson som hade ett så stort försprång på mobiltelefoner, hur många känner du som har en Ericsson mobil idag? Om 20 år kanske Tesla är lika ovanlig på vägarna som Ericsson är i händerna på dagens mobilanvändare?