2020-11-28, 20:40
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Nej jag håller inte på med sånt.
Bara nyfiken på varför det inte går.
Jag med.

Jag har hört från flertalet trovärdiga människor och efter det kollat på nätet.

Men finns det bra knep så kanske dom inte avslöjas heller.

Jag min idiot höll på att förstöra kvällen för sonen som körde sjuktransport med alkolås, jag hade tagit ett par öl när pojken kom förbi en stund hemma och jag ville testa att blåsa. Som tur var kom vi på att han inte kommit iväg om jag blåst "rött". (30 min tror jag)
Citera
2020-11-29, 06:33
Bannlyst
Polisen berättar ofta om hur lasbilar från andra länder bryter mot laga och regler i sverige, ett enormt problem, brukar det heta.
Citera
2020-11-29, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Misstänkt för grovt rattfylleri står det. Jag vet verkligen inte vilka lastbilschaufförer som kan köra fulla. Alla lastbilar hade väl alkohollås trodde jag? Jag har kört lastbil och i hytten finns ett alkolås som det ska blåsas i. Postnord har väl ett alkolås redan när nyckeln till lastbilen hämtas ut, som jag kommer ihåg det.

Det pekar på en utländsk chaufför från östland. De tjänar inte så mycket och jag är tveksam till att deras lastbilar har alkohollås. Det går såklart blåsa i alkohollåset och sedan dricka under färd om det nu skulle vara ett svenskt åkeri vars lastbil varit inblandad i.

Det går väl att blåsa igång lastbilen nykter när de lämnar Hamburg. Sen sätter de igång och super och har hunnit få upp en skaplig promillehalt när de kommit in i Skåne.
Citera
2020-11-29, 12:42
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Jag läste om en alkis som hade fått alkolås. Han fyllde ballonger med luft på bensinstationen och släppte lutfen genom alkolåset.
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang

Citat:
Bara nyfiken på varför det inte går.
Moderna alkolås accepterar bara att inblåsningar med en viss temperatur och luftfuktighet. När man blåser upp en ballong så kondenseras mycket av fuktigheten eftersom den är kallare än kroppen, så luften som kommer ur ballongen har för lite fukt.

Det var lättare att lura de första modellerna av alkolås.
Citera
2020-11-29, 14:03
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Moderna alkolås accepterar bara att inblåsningar med en viss temperatur och luftfuktighet. När man blåser upp en ballong så kondenseras mycket av fuktigheten eftersom den är kallare än kroppen, så luften som kommer ur ballongen har för lite fukt.

Det var lättare att lura de första modellerna av alkolås.

Är väl då bara att fylla en ballong med lite varmvatten(37 grader) och resten med luft, skaka om lite och sen har trycket både temperatur och fuktighet?
Citera
2020-11-29, 15:08
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Är väl då bara att fylla en ballong med lite varmvatten(37 grader) och resten med luft, skaka om lite och sen har trycket både temperatur och fuktighet?
Ja - såvida det inte finns en koldioxidsensor i apparaten. Det är jag osäker på.
Citera
2020-11-29, 16:08
Medlem
Tror vi att denne någon varit så utstuderad i att gå runt alkolåset, eller har han bara satt sig att tvärsupa efter det att bilen startat?

Vem är föraren?

Svensk fyllskalle?
Utländsk F-skattare, som realiteten inte betalar skatt någonstans?

Dömd för rattfylla tidigare, det vet vi.
Kanske satt i system att köra och supa , men denna gången blev han upptäckt? Rejält, dessutom.
Men vi vet fortfarande inte vem han är.
Citera
2020-11-29, 16:33
Medlem
Knightfall68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Jag med.

Jag min idiot höll på att förstöra kvällen för sonen som körde sjuktransport med alkolås, jag hade tagit ett par öl när pojken kom förbi en stund hemma och jag ville testa att blåsa. Som tur var kom vi på att han inte kommit iväg om jag blåst "rött". (30 min tror jag)

En satans tur att du inte blåste. En förstörd kväll hade varit sonens minsta problem.
Citera
2020-11-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Alkolåset du köper på Biltema för en hundring, ja
Men inte på vettiga grejer.

Förövrigt.
Hur ser åkeriets ansvar ut i det hela??

Jag tvivlar stark på att detta var första gången han körde full.
Och om det inte var första gången borde man väl märkt någonting eller har företaget verkligen ingen koll??

Att alkolås som skickar info till åkeriet med jämna mellanrum inte är lag är helt sjukt.

Dethär borde klassas som mord (kommer aldrig att ske men det borde)

Njae det funkar på dräger med. Tricket är att skölja munnen. Blåsa in tryckluft in i munnen via mungipan samtidigt som du omsluter blåsmunstycket med läpparna. På det viset får luften den fukten som krävs för att blåsningen inte ska bli ogiltig, samtidigt som luften bara cirkulerar i munnen och inte i lungorna så ingen alkohol detekteras. På detta sätt lurar du vilken alkoholmätare du vill.

Ps. Alla lastbilar har INTE alkolås. De som har det har det pga en företagspolicy eller att kund kräver det. Annars finns det inte. Ds
Citera
2020-11-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4D1
Tänk att folk alltid ska hastigt avlida i trafikolyckor när det nalkas jul. Man kan ju undra varför kärring svängde vänster...
skulle väl in där doh!
Citera
2020-11-29, 19:51
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tror vi att denne någon varit så utstuderad i att gå runt alkolåset, eller har han bara satt sig att tvärsupa efter det att bilen startat?

Vem är föraren?

Svensk fyllskalle?
Utländsk F-skattare, som realiteten inte betalar skatt någonstans?

Dömd för rattfylla tidigare, det vet vi.
Kanske satt i system att köra och supa , men denna gången blev han upptäckt? Rejält, dessutom.
Men vi vet fortfarande inte vem han är.

Svensk
Citera
2020-11-30, 04:49
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Svensk polis är riktiga likgiltiga klåpare.
Som sovjetkretiner.
Och naturligtvis så kommer dom alltid undan med sina klantigheter. Blir aldrig lagförda!

Vad yrar du om?
Vad har svensk polis med det här att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in