2020-11-29, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Om Jag förstått dig rätt, det inte längre så, att pappan överger sin dotter till mannen vid ett svenskt bryllop? Eller är det ett annat ritual du har i tanke?

Här är jag litet okunnig, men är det inte väldigt länge sedan pappan lämnade över sin dotter till brudgummen i Sverige? Alltså, flera hundra år sedan?
Citera
2020-11-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Jag är litet osäker på om det är om det vi talar. Det är förstås en skillnad på att göra politik av vetenskapliga påståenden och att göra politik av allmänna fördomar och "sanningar". Det jag tjatar litet om är just ledet mellan vad som är vetenskap och vad som blir politik. De föreställningar som du nämner påminner litet om när vissa påstår att "svenskar är rasister" och därmed måste stå ut med det ena och det andra. Kanske är detta ett politiskt beteende som olika sidor använder.

Stå ut med vadå? att behöva leva i ett samhälle där man motarbetar rasism?

Citat:
Det är nog få eller ingen som skulle säga så mycket gott om äldre tiders mentalvård. Man får nog ändå komma ihåg att de var ett utslag av äldre tiders vetenskap. Därför får man vara litet försiktig och inte luta sig för mycket mot dagens vetenskap som inte heller alltid klarar sina ställningstaganden.
https://magasinetfilter.se/filters-podcast/14-boken-om-de-apatiska-barnen/

Jag vill inte vara vetenskapsfientlig, långt därifrån, men litet vetenskapsförsiktig är jag nog.

Nja, det fanns ingen möjlighet till den typen av vetenskap 1800.
Den vetenskapliga metoden, ex. att empiriskt kunna bevisa något, är en omständlig och tidskrävande process som kräver massa saker som 1800 talet inte kunde bidra med....ex, korrekt statistik, hjärnforskning, kunskaper om psykologi, fysiologi, gener etc etc.

Så det som återstod dåtidens människor var just fördomar eller om man var lite intelligent, en förmåga att erkänna att nä detta vet vi inte något om.

Att man betraktade djupt olyckliga kivnnor, som var olyckliga för de tvignades leva i gravt ohållbara liv, som "hysteriska" och därmed "sjuka" och "onormala" är ett utsalg av den tidens fördomar om kivnnor och inte någon "vetenskap".
Vilket är hela min poäng.

Citat:
Även här är jag en smula avvaktande. Kanske har vi olika uppfattningar om vad tvång är, men att det finns inbyggda förväntningar och ett socialt tryck på hur man skall bete sig i ett äktenskap ser jag inte som konstigt. Om en del av detta också finns nedskrivet som regler så är det väl inte heller märkligt. Man bör väl fråga sig hur mycket frihet ett äktenskap klarar och hur mycket ansvar som skall åläggas makarna och hur mycket det allmänna skall blanda sig i.
Vi ahr redan ett inbyggt förväntan om att man ska anstränga sig i ett äktenskap.
Finns massor med olika stöd och hjälp för olyckliga förhållanden.

men grejen är att HAR man ett system där det är möjligt att skilja sig, så måste detta gälla alla, utan förbehåll.
Citera
2020-11-29, 13:11
Medlem
Citat:
Och det göres bäst och ta kampen upp här och få ordning här först, utan och 'fylla på' med fler problem ( läs; muslimer ) Undantaget är muslimska kvinnor, som vill fly från kvinna förtrycket, då tycker jag att gränsen ska vara öppen. Men jag är också en sann feminist

Well du, jag tycker det går bättre att bekämpa patriarkat och patriarkal kultur överallt samtidigt.

Som feminist är jag alltså inte för lika rättigheter och möjligheter för kvinnor och män enkom i Sverige, utan för ALLA människor.

Jag reser liksom inte ner till ex. italien och deklarerar för en italienarre där att jepp, jag är feminist, dvs för allas lika rättigheter och möjligheter men.....bara för svenskar.

allright?
Citera
2020-11-29, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har en väldigt märklig svenska...."intimiderande"?

Själv har jag inga större problem om folk pussas eller hånglar i min närhet. är ju betydligt trevligare än om folk slåss.

Det beror väl på att jag inte är svensk? Bättre och skriva 'svenska' än danska?

Det behöver väl inte och vara ett fråga om val? Konstigt och göra det till ett val; jag ogillar båda.
Citera
2020-11-29, 13:21
Avslutad
Citat:
Well du, jag tycker det går bättre att bekämpa patriarkat och patriarkal kultur överallt samtidigt.

Som feminist är jag alltså inte för lika rättigheter och möjligheter för kvinnor och män enkom i Sverige, utan för ALLA människor.

Jag reser liksom inte ner till ex. italien och deklarerar för en italienarre där att jepp, jag är feminist, dvs för allas lika rättigheter och möjligheter men.....bara för svenskar.

allright?

Du får läsa igenom, innan du postar. Jag skrev att man börja göra ordning i sitt eget hus, innan man börjar göra ordning i grannens hus. Fattar du nu? Vi kan inte ta kvinnornas kamp för jämställdhet i andra länder, den kamp får de ta själv ( om de vill det ) Vi ska dock ta emot de kvinnor som inte vill/ kan orkar det förtryck som finns i deras respektive länder.
Citera
2020-11-29, 13:23
Medlem
Citat:

Haha. danska är nog att föredra framför svengelska. Det är ju i alla fall ett riktigt språk.

Nu är du inte den ende som blandar ihop svenskan med engelskan, men i alla fall.
Citera
2020-11-29, 13:23
Medlem
Citat:

Det behöver väl inte och vara ett fråga om val? Konstigt och göra det till ett val; jag ogillar båda.
ah va kul...det är danska, jag kunde inte helt identifiera danska eller norska, nått var det.

Fast varför ogilla att människor visar kärlek öppet?
Är du emot ex. fransmännens eller ryssarnas pussande också?
Citera
2020-11-29, 13:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Här är jag litet okunnig, men är det inte väldigt länge sedan pappan lämnade över sin dotter till brudgummen i Sverige? Alltså, flera hundra år sedan?

Well, sista bryllop jag kollade upp var danska bryllop, i danska kungahuset, och de håller på med den tradition. Jag får kolla upp hur proceduren är i Sverige
Citera
2020-11-29, 13:30
Avslutad
Citat:
ah va kul...det är danska, jag kunde inte helt identifiera danska eller norska, nått var det.

Fast varför ogilla att människor visar kärlek öppet?
Är du emot ex. fransmännens eller ryssarnas pussande också?

Det är deras sätt och hälsa på. Det är inte direkt tunga puss, 'french kissing', eller hur?
Citera
2020-11-29, 13:32
Medlem
Citat:
Du får läsa igenom, innan du postar. Jag skrev att man börja göra ordning i sitt eget hus, innan man börjar göra ordning i grannens hus. Fattar du nu? Vi kan inte ta kvinnornas kamp för jämställdhet i andra länder, den kamp får de ta själv ( om de vill det ) Vi ska dock ta emot de kvinnor som inte vill/ kan orkar det förtryck som finns i deras respektive länder.

Fast jag förstår int den politiska poängen med detta.
De flesta politiska ideologierna finns överallt.....och verkar överallt, man behöver alltså inte göra någon nationell åtskillnad.

Feminism TAR kivnnornas kamp över hela världen. Det är inte en ideologi som är nationell, utan den finns överallt där det finns maktobalans mellan könen.

Resonerar du likadant i andra typer av ideologier också?

Förbjudet för ex. amerikaner att resa in i Sverige, för hey! dessa är inte socialdemokrater och USA är inte "vänster" på skalan, alltså kan vi inte låta någon amerikan invandra till Sverige?

eller någon som är katolik elelr ortodox eller mormon eller.....USCH!!! vi kan inte ha de ideologierna i vårt land....alltså får över halva kristendomen absolut inte invandra till Sverige?
Senast redigerad av Merapi 2020-11-29 kl. 13:36.
Citera
2020-11-29, 13:39
Avslutad
Citat:
Fast jag förstår int den politiska poängen med detta.
De flesta politiska ideologierna finns överallt.....och verkar överallt, man behöver alltså inte göra någon nationell åtskillnad.

Feminism TAR kivnnornas kamp över hela världen. Det är inte en ideologi som är nationell, utan den finns överallt där det finns maktobalans mellan könen.

Nu är jag också kommunist till åsikt, och nationalist, ser inget motstridigt i det, utifrån samma resonemang; gör ordning i eget hus, innan du gör ordning i grannens hus'. Att ta kampen om kvinnor rättigheter och klass kampen på alla fronter, är som don Quijots kamp mot vindmöller..
Citera
2020-11-29, 13:40
Medlem
Citat:
Well, sista bryllop jag kollade upp var danska bryllop, i danska kungahuset, och de håller på med den tradition. Jag får kolla upp hur proceduren är i Sverige

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/gPRGvk/osvensk-brollopstrend-att-overlamna-dottern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in