Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-11-22, 22:13
  #1
Medlem
I sjukvården så kan gravida göra sk fosterdiagnostik. Man kollar huruvida ett foster har kromosomavvikelse.

Ponera att ett foster visar på kromosomavvikelse, och man väljer att mörda fostret pga det; är det omoraliskt? Varför?
Citera
2020-11-22, 22:19
  #2
Medlem
Tarrous avatar
I Danmark kommer det sannolikt inte födas några barn framöver med Down`s pga. just detta.

Är det omoraliskt? Jag är tveksam, men det beror mycket på diskussionens utgångspunkt.
Citera
2020-11-22, 22:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
I Danmark kommer det sannolikt inte födas några barn framöver med Down`s pga. just detta.

Är det omoraliskt? Jag är tveksam, men det beror mycket på diskussionens utgångspunkt.
Varför gör dom så i Danmark?

Tja, diskussionens utgångspunkt är att fostret har diagnosticerats med kromosomavvikelse och man väljer därför att avbryta graviditeten.
Citera
2020-11-22, 22:24
  #4
Medlem
Ja det är att döda en ofödd människa som lever.
Det är fel!
Citera
2020-11-22, 22:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Ja det är att döda en ofödd människa som lever.
Det är fel!
Även fast vederbörande är sjuk?
Citera
2020-11-22, 22:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HTE
Även fast vederbörande är sjuk?
Att den ofödda är sjuk?
Ja men naturligtvis spelar det ingen roll!
Brukar du tycka att vi ska döda sjuka?
Citera
2020-11-22, 22:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HTE
Varför gör dom så i Danmark?

Tja, diskussionens utgångspunkt är att fostret har diagnosticerats med kromosomavvikelse och man väljer därför att avbryta graviditeten.
För att vi ska inte ha några "defekta" människor!
Så är det.
Trevligt..
Citera
2020-11-22, 22:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Att den ofödda är sjuk?
Ja men naturligtvis spelar det ingen roll!
Brukar du tycka att vi ska döda sjuka?
Ja det kanske finns tillfällen då det kan vara rätt att döda en som lider.

Exempelvis om man är ute i vildmarken och en person blir biten av en varg och håller på och förblöda. Det finns ingen möjlighet att ta sig till ett sjukhus och personen kommer med säkerhet dö. Då kan man avsluta lidandet genom att visa barmhärtighet genom att döda personen.
Citera
2020-11-22, 22:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
För att vi ska inte ha några "defekta" människor!
Så är det.
Trevligt..
Det kanske är samhällsekonomiskt beslut?

Jag gissar att personer med kromosomavvikelser är en stor kostnad för sjukvården och där inga skattepengar går att göra på personen ifråga.

Men jag tror inte att det är rätt att mörda människor bara för att dom är nettokostnad för staten.
Citera
2020-11-22, 22:49
  #10
Medlem
Nej det är givetvis omoraliskt, men ens moral är ju ens egen, så länge aborten skier för mammans Egna hand och inte på samhällets moral och pengar så är det ok med mig.
Citera
2020-11-22, 22:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HTE
Ja det kanske finns tillfällen då det kan vara rätt att döda en som lider.

Exempelvis om man är ute i vildmarken och en person blir biten av en varg och håller på och förblöda. Det finns ingen möjlighet att ta sig till ett sjukhus och personen kommer med säkerhet dö. Då kan man avsluta lidandet genom att visa barmhärtighet genom att döda personen.
Och det gäller för ett levande ofött barn som bara fungerar annorlunda?
Nej det är inte rätt att döda sjuka eller handikappade människor!
Och jag hade inte dödat en människa som blivit biten av en varg och höll på att förblöda heller...
Hade gjort vad jag kunnat för att rädda livet på den människan istället.
Citera
2020-11-22, 22:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HTE
Det kanske är samhällsekonomiskt beslut?

Jag gissar att personer med kromosomavvikelser är en stor kostnad för sjukvården och där inga skattepengar går att göra på personen ifråga.

Men jag tror inte att det är rätt att mörda människor bara för att dom är nettokostnad för staten.
Ja, tyvärr tror jag att det ligger en hel del i det.
Samma med våra gamlingar och sjuka/svaga på andra vis.
Vi tar inte hand om dem som vi borde.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback