Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-22, 11:46
  #3289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Snart gör dom det.
Går säga detsamma om i princip varenda större biltillverkare, men faktum är att Tesla inte är större på batterier än vilken annan biltillverkare i världen. Att dom visar upp en fin powerpoint på något som komma skall är inte värt något, speciellt inte när dom gång på gång misslyckas totalt med att leverera något på utsatt tid.

Var är Tesla Semi? Roadster? Cybertruck? Fsd? Robottaxis?

Tesla är väldigt duktiga på att ta betalt för saker som inte ens finns, det ska dom ha en eloge för.
Citera
2020-11-22, 14:24
  #3290
Avstängd
Tesla har 8 Gigas på gång på riktigt. - Begriper ni inte att USA skall bli självförsörjande på batterier och bli egenförsörjande på energi. - USA tänker inte "vakta/köpa arabers olja/gas" mer. En era är över och andr klommer att följa efter. - Tesla/SpaceX har stöd från Staten. - Ni kallar er aktiehandlare/daytraders men vet inte ens att Tesla tillverkar batterier i Nevada i en av världens största fabriksbyggnader. - Good Luck Sweden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Nevada
Citera
2020-11-22, 14:57
  #3291
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla har 8 Gigas på gång på riktigt. - Begriper ni inte att USA skall bli självförsörjande på batterier och bli egenförsörjande på energi. - USA tänker inte "vakta/köpa arabers olja/gas" mer. En era är över och andr klommer att följa efter. - Tesla/SpaceX har stöd från Staten. - Ni kallar er aktiehandlare/daytraders men vet inte ens att Tesla tillverkar batterier i Nevada i en av världens största fabriksbyggnader. - Good Luck Sweden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Nevada

Tesla tillverkar inga batterier i sin Giga Factory. Panasonic tillverkar däremot batterier där, åt Tesla..
Citera
2020-11-23, 03:27
  #3292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla har 8 Gigas på gång på riktigt. - Begriper ni inte att USA skall bli självförsörjande på batterier och bli egenförsörjande på energi. - USA tänker inte "vakta/köpa arabers olja/gas" mer. En era är över och andr klommer att följa efter. - Tesla/SpaceX har stöd från Staten. - Ni kallar er aktiehandlare/daytraders men vet inte ens att Tesla tillverkar batterier i Nevada i en av världens största fabriksbyggnader. - Good Luck Sweden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Nevada

Äger själv tesla men detta inlägg tillförde nada.
Citera
2020-11-23, 07:36
  #3293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla har 8 Gigas på gång på riktigt. - Begriper ni inte att USA skall bli självförsörjande på batterier och bli egenförsörjande på energi. - USA tänker inte "vakta/köpa arabers olja/gas" mer. En era är över och andr klommer att följa efter. - Tesla/SpaceX har stöd från Staten. - Ni kallar er aktiehandlare/daytraders men vet inte ens att Tesla tillverkar batterier i Nevada i en av världens största fabriksbyggnader. - Good Luck Sweden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Nevada
Det är ju oerhört ironiskt att Du sitter och säger åt folk att dom inte har koll på vad Tesla gör, när du i själva verket är helt fel ute. Som påpekat av Aimbert, nej, Tesla tillverkar inte batterier idag. Har du köpt aktier i Tesla baserat på att dom tillverkar batterier i någon världsledande omfattning råder jag dig att gå in och sälja allt du har direkt för då har ditt resonemang för att köpa aktierna helt och hållet försvunnit.

Att Tesla planerar att tillverka en massa fabriker och spotta ut batterier är helt orelevant, det gör alla andra stora aktörer med.
Citera
2020-11-23, 10:26
  #3294
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är ju oerhört ironiskt att Du sitter och säger åt folk att dom inte har koll på vad Tesla gör, när du i själva verket är helt fel ute. Som påpekat av Aimbert, nej, Tesla tillverkar inte batterier idag. Har du köpt aktier i Tesla baserat på att dom tillverkar batterier i någon världsledande omfattning råder jag dig att gå in och sälja allt du har direkt för då har ditt resonemang för att köpa aktierna helt och hållet försvunnit.

Att Tesla planerar att tillverka en massa fabriker och spotta ut batterier är helt orelevant, det gör alla andra stora aktörer med.

Vilka andra bilaktörer bygger batterifabriker?

För om du menar andra batteriaktörer så är det relevant för det innebär att Tesla gör något annorlunda jämfört med sina konkurrenter. Sedan får man diskutera om det är bra/dåligt.

Men jag har noll koll på kina. Så deras elektriska bilmärken kanske också gör likadant som Tesla.
Citera
2020-11-23, 10:57
  #3295
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Vilka andra bilaktörer bygger batterifabriker?

För om du menar andra batteriaktörer så är det relevant för det innebär att Tesla gör något annorlunda jämfört med sina konkurrenter. Sedan får man diskutera om det är bra/dåligt.

Men jag har noll koll på kina. Så deras elektriska bilmärken kanske också gör likadant som Tesla.
Bygger Tesla redan batterifabriker? Speciellt vad gäller Musk måste man skilja på plan och verklighet.

Tesla har installerat en större batteripark i södra Australien. Men jag har gissat att de inte tillverkat batterierna själva.

På den här bilden ser man en enorm anläggning av solpaneler. Finns denna i verkligheten? Var?
https://www.google.com/amp/s/www.gre...-big-batteries
Citera
2020-11-23, 11:00
  #3296
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bygger Tesla redan batterifabriker? Speciellt vad gäller Musk måste man skilja på plan och verklighet.

Tesla har installerat en större batteripark i södra Australien. Men jag har gissat att de inte tillverkat batterierna själva.

På den här bilden ser man en enorm anläggning av solpaneler. Finns denna i verkligheten? Var?
https://www.google.com/amp/s/www.gre...-big-batteries

Jag skrev batterifabrik för att åtskilja från att tesla själv producerar batterier vilket var en diskussion ovanför mitt inlägg.

Det jag undrar är om andra biltillverkare bygger något som motsvarar gigafactories vilket användaren jag citerade antydde.
Citera
2020-11-23, 11:51
  #3297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Vilka andra bilaktörer bygger batterifabriker?

För om du menar andra batteriaktörer så är det relevant för det innebär att Tesla gör något annorlunda jämfört med sina konkurrenter. Sedan får man diskutera om det är bra/dåligt.

Men jag har noll koll på kina. Så deras elektriska bilmärken kanske också gör likadant som Tesla.
Daimler (Mercedes benz) har redan färdiga fabriker, ambitiösa framtidsplaner där med.

Volkswagen håller också på för fullt.

Toyota har också stora planer för att förse deras hybrider med batterier, ihop med Panasonic (dom är alltså inte exklusiva för Tesla).

Varför någon av ovanstående inte handlas upp till absurda P/E tal när Tesla gör det på samma premisser förstår jag inte? Vilka som har bäst möjligheter att bygga många bra, hållbara, tillförlitliga elbilar ser jag som en icke-fråga. Tesla har lyckats spotta ut ett par enstaka modeller, med ytterst snarlika utseenden, de flesta med pinsamma kvalitetsproblem. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en Tesla, jag är personen som stör mig om där är en glipa på 2 mm mellan framskärm och motorhuv, en model 3 går ju inte ens köra in i en automattvätt utan att inredningen blir tvättad på samma gång...
Citera
2020-11-23, 12:16
  #3298
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla har 8 Gigas på gång på riktigt. - Begriper ni inte att USA skall bli självförsörjande på batterier och bli egenförsörjande på energi. - USA tänker inte "vakta/köpa arabers olja/gas" mer. En era är över och andr klommer att följa efter. - Tesla/SpaceX har stöd från Staten. - Ni kallar er aktiehandlare/daytraders men vet inte ens att Tesla tillverkar batterier i Nevada i en av världens största fabriksbyggnader. - Good Luck Sweden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Nevada

USA är mig veterligen nettoexportör av olja och gas sedan flera år tillbaka, dvs innan Teslas framgångar med elbilar.
Citera
2020-11-23, 12:19
  #3299
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
USA är mig veterligen nettoexportör av olja och gas sedan flera år tillbaka, dvs innan Teslas framgångar med elbilar.
Det hör väl inte till tråden men man skall väl svara: USA är världens största nettoimportör av olja. (Det där med fracking var nog lite bluff.) Det borde gynna Tesla, men det är nog bara i teorin. Det blir förbränningsmotor i överskådlig framtid har Putin sagt och han vet

Tesla ägs av oljearaber och har till uppgift att blockera EV, imho.
Citera
2020-11-23, 14:43
  #3300
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det hör väl inte till tråden men man skall väl svara: USA är världens största nettoimportör av olja. (Det där med fracking var nog lite bluff.) Det borde gynna Tesla, men det är nog bara i teorin. Det blir förbränningsmotor i överskådlig framtid har Putin sagt och han vet

Tesla ägs av oljearaber och har till uppgift att blockera EV, imho.

Du har helt fel.

Redan 2018 gick Kina förbi USA. https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=34812

USA nettoimporterar knappt nån olja alls längre.

2019 var nettoimporten lägre än den varit sen mitten av 1950-talet. https://www.eia.gov/energyexplained/...nd-exports.php
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback